Vadstena 21-23/6 2011: Nationell aspergerträff

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav AAA » 2011-02-12 1:26:20

Bild

"Nationell aspergerträff" för mogna intressanta aspergare? Helst ska samtliga ha arbete också.

Resten är det fuck you för, eller? Hur definieras mogen och intressant? Vilket skräp!
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav TORatANDET » 2011-02-12 10:21:24

Kristofer. En person som skapar sådant som fenomenet kundvagnsspaning känner jag respekt för.
Mitt alltför diskreta "D." syftade alltså på "Dagobert", vilket noterats av Nefarious (tack!).

När det gäller ordet "nationell" så ville jag få fram betydelsen "icke-lokal". D.v.s. att träffen/lägret vänder sig till folk från Sverige, INTE bara till dem i Vadstena-området eller Östergötland.
Men jag ogillar själv ordet "nationell". Uttrycket "icke-lokal" är mer precist, men språkligt knöligare och kan ge andra felassociationer. Jag skall överväga att ändra på infosidan.

Synd med den negativa attityd som några här visar upp.
Men det säger ju mer om dem själva än om träffen.

Det behövs träffar, nätverk, samarbeten (o.s.v.) av många typer (avseende socialt klimat, mål m.m.), eftersom gruppen aspergare är så varierad. Till sådant som jag medverkar till att arrangera, hoppas jag det anmäler sig deltagare som sannolikt kommer att trivas och utvecklas. Andra får ha sitt.
Kom gärna med önskemål eller frågor ni som vill göra bra saker!

Örtagården i Vadstena, med Rödtornet i bakgrunden
Vadstena klosterkyrka
Hospitalsmuseet
TORatANDET

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Moggy » 2011-02-12 15:36:13

Kunde kanske vara skoj att se Vadstena igen. Fin stad.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re: Vadstena 22-24/6 2011: Nationell aspergerträff

Inläggav Zombie » 2011-02-12 16:54:27

En ny tråd bröts visst ut från det här inlägget. Vän av sammanhang korslänkar:
http://www.aspergerforum.se/vilka-slags ... 19149.html

OnT låter det intressant, men idé att kolla om jag är välkommen först om mina krafter skulle rycka upp sig.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nallen » 2011-02-12 17:37:23

*suck*
Nu lär jag ju protestera igen! Mitt inlägg som tydligen yxats loss härifrån hördefinitivt hemma i den här tråden. Skärp er nu!
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav hood » 2011-02-12 19:19:14

Ja, Vadstena är verkligen en toppenstad med riktigt sevärda attraktioner!
hood

Anslöt: 2010-06-07

Inläggav TORatANDET » 2011-03-23 8:59:57

Eftersom det inte har visats stort intresse för att stanna längre än till
torsdag kväll på (icke-lokala) Vadstena-asperger-träffen i sommar,
har jag nu gjort en ändring.

Sluttid för träffen är nu torsdag 23/6, kl. 16-17 (inte lördag morgon).
Jag har stämt av med de fem som sagt att de ev. skulle stanna
över midsommarafton, och ingen av dem har invänt mot ändring.

Däremot kan man gärna anlända redan på tisdag kväll,
så blir det två dygn att träffa vettiga aspergare.
Uppdaterad infosida: http://www.sammanhang.se/a2011/
Det går utmärkt att anmäla sig nu (till: tor@andet.se
TORatANDET

Inläggav Zirre » 2011-03-23 13:32:59

TORatANDET skrev:så blir det två dygn att träffa vettiga aspergare.

Och vad ander du, Tor, är vettiga aspergare?

Känns som alla inte är välkomna.
Tacka vet jag folk som inte gör skillnad på människor!
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Dagobert » 2011-03-23 13:47:15

Vi som inte är vettiga borde kanske ha nån representant med för att bevaka våra intressen. Detta luktar politiska ambitioner.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav geocache » 2011-03-23 14:44:56

Zirre skrev:

1+
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Dagobert » 2011-03-23 19:06:02

Dagobert skrev:Vi som inte är vettiga borde kanske ha nån representant med för att bevaka våra intressen. Detta luktar politiska ambitioner.

Jag menar, håller det på att uppstå en asperger-elit-lobby, med vettiga, arbetande aspergare som så småningom får föra vår talan? Om politikerna får välja vem de vill lyssna på så väljer de väl dem som klarar sig bäst, dvs Andets målgrupp för träffen.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Zirre » 2011-03-23 19:50:21

Jag skulle aldrig komma eftersom jag inte vet vad som händer om Tor skulle anse mig som inte tillräckligt vettig.
Zirre

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-23 20:06:47

Zirre skrev:

En liten fundering bara, från en som inte känner till eventuella tidigare konflikter som kan ligga bakom... Kan det inte vara så enkelt som att Tor helt enkelt menar att aspergare i största allmänhet är vettiga och att det kan vara kul att träffa fler? Och att det kan vara bra att utbyta OLIKA erfarenheter?

Detta samt att man bör vara intresserad av att utbyta erfarenheter med varandra och lära sig något om sig själv för att man själv ska få ut någonting av just det här tänkta upplägget? Jag har gått en av Tors kurser för ett par år sedan, och jag fattade det som att hans specialintresse var personlig utveckling. Jag kan tänka mig att han gärna ser det temat gå som en röd tråd i träffen, och att träffen därför passar dem bäst som vill prata om just det.

En annan tolkning av "vettiga" eller "mogna" skulle kanske kunna vara sådana som inte bråkar alltför mycket med varandra på träffen? OBS! Jag syftar nu inte på de kritiska frågorna i denna tråd. Med den tolkningen som de personerna gjorde, är deras frågor så klart befogade. Dock händer det ju på detta forum (liksom på de flesta andra platser) att människor blir osams, ibland kanske t.o.m. söker sig till bråk (jag har inget särskilt i åtanke, tänker bara på hur folk i allmänhet kan vara).
Det skulle ju kunna vara så att Tor helt enkelt menar att man får försöka hålla sams om man skall vara med på träffen.

Jag uppfattade, vidare, inte Tors inlägg som att bara de som har arbete är välkomna, utan som att det vore kul om det kunde komma lite fler folk med arbete också.

Ibland känns det som att man inte alls kvalar in som aspergare om man har jobb (se t.ex. tråden om "lätt asperger"), fastän man kan ha många andra svårigheter som ändå motiverar diagnos. Vad som är svårt i våra liv kan ju skilja sig, liksom våra styrkor.

Och (off topic) är det för övrigt fel om man kan visa samhället att personer med asperger kan ha styrkor som kan komma till nytta i arbetslivet under rätt förutsättningar? Jag vet i alla fall flera personer med asperger som gärna skulle se att man från samhällets sida såg mer till styrkorna och byggde vidare på dem. (Därmed naturligtvis inte sagt att man skulle tvinga ut någon i arbetslivet som mår dåligt av det; jag röstade INTE på sittande regering.) MEN det får naturligtvis inte vara det enda politiska budskapet som drivs kring asperger. Många olika röster behövs, eftersom vi är unika.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav tvilling99 » 2011-03-23 20:58:32

Zirre skrev:

+1
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Miche » 2011-03-23 23:30:15

Zirre skrev:

Det finns en gammal konflikt mellan Tor och en medlem här på forumet (som å sin sida knappast vill träffa Tor)...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alexis » 2011-03-23 23:46:21

Tintomara Ariadne skrev:Kan det inte vara så enkelt som att Tor helt enkelt menar att aspergare i största allmänhet är vettiga och att det kan vara kul att träffa fler? Och att det kan vara bra att utbyta OLIKA erfarenheter?
[...]

En annan tolkning av "vettiga" eller "mogna" skulle kanske kunna vara sådana som inte bråkar alltför mycket med varandra på träffen? OBS! Jag syftar nu inte på de kritiska frågorna i denna tråd. Med den tolkningen som de personerna gjorde, är deras frågor så klart befogade. Dock händer det ju på detta forum (liksom på de flesta andra platser) att människor blir osams, ibland kanske t.o.m. söker sig till bråk (jag har inget särskilt i åtanke, tänker bara på hur folk i allmänhet kan vara).
Det skulle ju kunna vara så att Tor helt enkelt menar att man får försöka hålla sams om man skall vara med på träffen.

Jag uppfattade, vidare, inte Tors inlägg som att bara de som har arbete är välkomna, utan som att det vore kul om det kunde komma lite fler folk med arbete också.

Ibland känns det som att man inte alls kvalar in som aspergare om man har jobb (se t.ex. tråden om "lätt asperger"), fastän man kan ha många andra svårigheter som ändå motiverar diagnos. Vad som är svårt i våra liv kan ju skilja sig, liksom våra styrkor.

+1
Alexis

Anslöt: 2009-02-26

Inläggav lettan » 2011-03-24 14:12:33

Vet inte om det här med vettiga aspergare, de beter sig ofta mycket ovettigt!!
lettan

Anslöt: 2008-05-23

Inläggav Pemer » 2011-03-24 15:01:03

Alexis skrev:
Tintomara Ariadne skrev:Kan det inte vara så enkelt som att Tor helt enkelt menar att aspergare i största allmänhet är vettiga och att det kan vara kul att träffa fler? Och att det kan vara bra att utbyta OLIKA erfarenheter?
[...]

+1

+1

Finner det otroligt olustigt att så många ska börja lägga in sina egna personliga ogina tolkningar i ett visst ordval. Ämnet har ventilerats och avhandlats förr, och okej, har man inte varit med då kan man förstås inte veta det.

Men det gör ju inget om man nöjer sig med att undra om ordvalet i form just av att fråga hellre än att ta värsta tänkbara tolkning för given direkt.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-25 0:20:30

Pemer, precis vad jag tänkte på idag. Jag finner det dessutom beklämmande att flera intuitivt tycks etikettera sig själva som både omogna och ointressanta. En annan reaktion skulle ju kunna vara som följer:

- Aha, han letar efter mogna och intressanta människor - och han vänder sig till OSS! :D Det var ju en trevlig komplimang! :D
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav TORatANDET » 2011-03-25 7:41:16

Angående dem som inte har något bättre för sig än att starta bråk och kritisera dem som klarar sig bra.
Åter:
1. Ord som "vettig", "trevlig", "bra" har inte så exakta definitioner som ni tror. (Om ni inte ens har listat ut det, förstår jag att ni har problem.)
2. Det handlar om att deltagarna är vettiga/intressanta/inspirerande för varandra, inte vad jag tycker.
TORatANDET

Inläggav TORatANDET » 2011-03-25 7:56:51

Tintomara Ariadne skrev:Pemer, precis vad jag tänkte på idag. Jag finner det dessutom beklämmande att flera intuitivt tycks etikettera sig själva som både omogna och ointressanta. En annan reaktion skulle ju kunna vara som följer:

- Aha, han letar efter mogna och intressanta människor - och han vänder sig till OSS! :D Det var ju en trevlig komplimang! :D

Underbart inlägg! Det var precis vad mitt humör behövde.
Jag instämmer helt i din tolkning, Tintomara Ariadne.
Stort tack till dig, och till er andra som stött mig mot kverulanterna.
Hoppas att vi (och andra inspirerande aspergare) ses i Vadstena.
Livet är vad man gör det till.
TORatANDET

Inläggav Zirre » 2011-03-25 9:39:26

Varför inte skriva TYDLIGT från början? De flesta som läser är ju aspisar. Ett tips för att skapa färre missförstånd i framtiden.
Zirre

Inläggav barracuber » 2011-03-25 10:23:49

Zirre skrev:Varför inte skriva TYDLIGT från början? De flesta som läser är ju aspisar. Ett tips för att skapa färre missförstånd i framtiden.

Iofs bra tips. Men missförstånd är inte enbart av ondo. De skapar lägen där båda parter ges tid att reflektera över sina ordval. De bidrar när de är övervunna till att överbrygga skillnader mellan människor.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav rdos » 2011-03-26 18:30:38

Dagobert skrev:Vi som inte är vettiga borde kanske ha nån representant med för att bevaka våra intressen. Detta luktar politiska ambitioner.

+1
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Återgå till Träffar

Logga in