Aspergares politiska åsikter (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Vart står du på höger vänster skalan

Vänster nära mitten
29
27%
Långt åt vänster
42
39%
Höger nära mitten
21
19%
Långt åt höger
17
16%

Antal röster : 109

Inläggav Sheyen » 2011-03-24 3:06:10

SD.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav internettt » 2011-03-24 3:10:15

Det jag har funderat på angående SD, är om dom är emot ytterligare invandring, eller om dom faktiskt helt sonika vill skicka hem folk som redan har fått uppehållstillstånd. Om det är det första alternativet, så vet jag inte om det är så värst provokativt, för ingen kan väl med säkerhet veta, om det det är positivt med in och utvandring. Det kan ju bli så att man bara flyttar över problemet, och att det bara ska se fint ut för syns skull.
internettt

Anslöt: 2010-12-12

Inläggav DIProgan » 2011-03-24 9:11:57

Sheyen skrev:SD.

obviously
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Maldita » 2011-03-24 10:20:46

Jag och Kahlokatt har i stort sett likadana åsikter. Finns dock inget parti som innefattar alla dessa punkter, men antar att jag ligger åt vänster (?).
Maldita
Inaktiv

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Oskar » 2011-03-24 14:55:49

internettt skrev:Det jag har funderat på angående SD, är om dom är emot ytterligare invandring, eller om dom faktiskt helt sonika vill skicka hem folk som redan har fått uppehållstillstånd. Om det är det första alternativet, så vet jag inte om det är så värst provokativt, för ingen kan väl med säkerhet veta, om det det är positivt med in och utvandring. Det kan ju bli så att man bara flyttar över problemet, och att det bara ska se fint ut för syns skull.

Enligt SD själva vill man begränsa Sveriges nuvarande invandring med drygt 90 procent vilket också är den nivå Danmark bedriver. Man vill även avskaffa permanenta uppehållstillstånd och istället införa endast tillfälliga. Det är också sant att dem vill bedriva en form av återvandringspolitik men detta ska enligt partiet själva endast grundas på frivillighet och inte tvång.

För övrigt är jag högst osäker på min politiska åsikt så jag låter det vara osagt än så länge. Jag tycker däremot det är mycket viktigt att alla ska kunna respektera varandras politiska åsikter.
Oskar

Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Nefarious » 2011-03-24 15:37:26

Sheyen skrev:SD.

Varför?
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav Parvlon » 2011-03-24 15:45:05

internettt skrev: för ingen kan väl med säkerhet veta, om det det är positivt med in och utvandring.
Det vore att gå emot den mänskliga naturen och den tekniska utvecklingen. Om du har missat det så är det väldigt enkelt idag att färdas till andra sidan jordsklotet. Förr tog det åratal och innebar väldiga risker att färdas såna sträckor.

Att politik skulle innebära att det i förlängningen är så positivt som möjligt är bara trams. De flesta röstar med sin egen plånbok i åtanke.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Laika » 2011-03-24 15:49:25

Det blir lite perspektivlöst att kalla Moderaterna för väldigt höger. Vad är då högern i exempelvis USA? "Väldigt, väldigt, väldigt höger"? Högern i Sverige är ganska vänster jämfört med högern i andra länder.

Jag tog "vänster nära mitten" eftersom jag är en sådan där socialdemokrat som socialdemokratiska partiet inte längre representerar.
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav internettt » 2011-03-24 16:19:40

Av Oskar
Man vill även avskaffa permanenta uppehållstillstånd och istället införa endast tillfälliga. Det är också sant att dem vill bedriva en form av återvandringspolitik men detta ska enligt partiet själva endast grundas på frivillighet och inte tvång.

Det där lät inte direkt positivt må jag säga. Sen kan man ju fråga sig vad dom menar med "frivillig" återvandring. Sen undrar man ju, om dom kommer att avskaffa dom uppehållstillstånden, som redan folk har fått ( dom måste ju få stå kvar som dom är, annars är dom ju omänskliga. Men det är väl dom, som dom "frivilligt" vill hjälpa att lämna landet kan tänkas? ).

Hursomhelst, så låter det nästan som att dom "indirekt" vill tvinga ut invandrarna. Jag tycker faktiskt, att det där du skriver nästan låter värre än ett totalstopp av invandring, för tänk vilken osäkerhet invandrarna måste känna. Det blir ju ren utnyttjan vad det låter.
Senast redigerad av internettt 2011-03-24 16:26:21, redigerad totalt 1 gång.
internettt

Inläggav internettt » 2011-03-24 16:24:52

Parvlon skrev:
internettt skrev: för ingen kan väl med säkerhet veta, om det det är positivt med in och utvandring.
Det vore att gå emot den mänskliga naturen och den tekniska utvecklingen. Om du har missat det så är det väldigt enkelt idag att färdas till andra sidan jordsklotet. Förr tog det åratal och innebar väldiga risker att färdas såna sträckor.

Att politik skulle innebära att det i förlängningen är så positivt som möjligt är bara trams. De flesta röstar med sin egen plånbok i åtanke.

Jag vet inte om jag förstår dig riktigt, eller om vi talar om samma sak. Det är ju också skillnad mellan, att ta in högutbildat folk och krigsflyktingar. Krigsflyktingar hjälper man ju av barmhärtighet och högutbildat folk, behöver man ju för att hjälpa landet.

Jag tänker mest på krigsflyktingar ( eller andra utsatta individer ), när jag hör ordet invandring.

Sen vad gäller politiken, så får man ju ändå anta att den vill människan så gott som möjligt, även fast så kanske inte alltid blir utfallet av alla beslut.
internettt

Inläggav Zombie » 2011-03-24 16:29:24

internettt skrev:Sen vad gäller politiken, så får man ju ändå anta att den vill människan så gott som möjligt, även fast så kanske inte alltid blir utfallet av alla beslut.

Ska det vara något värt i praktiken måste man ju se och respektera folk utanför den grupp man själv identifierar sig med. I synnerhet då från grupper med sämre rykte än ens egen. Det gör folk i allmänhet inte, politiker på intet vis undantagna. Väldigt många ser faktiskt inte ens bortom sin egen plånbok. Tillkommer de, också många, som skulle kunna se längre och respektera flera men inte tittar.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav internettt » 2011-03-24 16:40:01

Ja, så där är det nog tyvärr, men vad ska man göra åt det? På nåt sätt tvinga ( ordet är ju dock hemskt, menar det inte så. ) människor att umgås mellan olika klasser i samhället? Men nu går det ju åt ett helt annat håll, med privatskolor, privatvård etc. Dom välbeställda har ju ingen möjlighet att känna för dom mindre förmedlade, om dom ens inte blir att umgås med varandra.
internettt

Inläggav Zombie » 2011-03-24 16:51:01

Lätt är det inte, men eftersom det ligger politisk vilja bakom att vi får det allt sämre på det här viset (vare sig just det här med brantare över-och underordning och höjda murar mellan olika samhällsgrupper är avsiktligt eller bara en bieffekt) och det låg politisk vilja bakom förbättringarna under nittonhundratalets tredje fjärdedel så kan man inte säga att det är omöjligt. Vi har till och med en tidigare period att lära oss av misstagen från; det hade inte folkhemsbyggarna.
Zombie

Inläggav Oskar » 2011-03-24 17:01:53

internettt skrev:Av Oskar
Man vill även avskaffa permanenta uppehållstillstånd och istället införa endast tillfälliga. Det är också sant att dem vill bedriva en form av återvandringspolitik men detta ska enligt partiet själva endast grundas på frivillighet och inte tvång.

Det där lät inte direkt positivt må jag säga. Sen kan man ju fråga sig vad dom menar med "frivillig" återvandring. Sen undrar man ju, om dom kommer att avskaffa dom uppehållstillstånden, som redan folk har fått ( dom måste ju få stå kvar som dom är, annars är dom ju omänskliga. Men det är väl dom, som dom "frivilligt" vill hjälpa att lämna landet kan tänkas? ).

Hursomhelst, så låter det nästan som att dom "indirekt" vill tvinga ut invandrarna. Jag tycker faktiskt, att det där du skriver nästan låter värre än ett totalstopp av invandring, för tänk vilken osäkerhet invandrarna måste känna. Det blir ju ren utnyttjan vad det låter.

Det bästa skulle ju kanske vara om du läser Sverigdemokraternas invandringspolitiska program som finns tillgängligt på deras hemsida om du vill veta deras exakta åsikter, jag försökte helt enkelt hastigt återge lite information eftersom frågan kom upp. Sedan tror jag knappast att man vill återkalla alla tidigare permanenta uppehållstillstånd utan mest verka för en förändring i systemet.
Oskar

Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Zombie » 2011-03-24 17:07:50

Herregud att det ska vara så svårt att få unga människor att inte lita blint på reklam. Är det så svårt att se varför man inte kan det? Eller var ligger det om det inte är det? Man kan inte läsa ut var ett parti står med ledning av enbart vad det väljer att publicera om sig självt.

Inte något parti. Men i synnerhet inte, det måste sägas hur uttjatat ämnet än är, ska vi säga omstridda partier.

Det är en ren jävs- och intressefråga. Dessutom en väldigt enkel sådan. Spelar tyvärr inte bittersta roll hur svårt man möjligen tycker det är att kompilera ihop uppgifter från olika håll eller uppgifter om partiets och partimedlemmars bakgrund och vilken politik partiet faktiskt har fört.
Zombie

Inläggav internettt » 2011-03-24 17:18:01

Sen så tänkte jag på er som röstar på SD.

Om Sverige låg i krig och ni tvingades att fly till ett annat land, skulle ni då rösta på deras motsvarighet till SD och riskera att få lämna landet? Kanske att det är en dålig jämförelse, och kanske att ni älskar Sverige ( men varför skulle Sverige vara så jäkla mycket bättre än andra länder ) så mycket att ni är villiga, att stanna här och dö för ert fosterland.
internettt

Inläggav tahlia » 2011-03-24 18:03:53

internettt skrev:Sen så tänkte jag på er som röstar på SD.

Om Sverige låg i krig och ni tvingades att fly till ett annat land, skulle ni då rösta på deras motsvarighet till SD och riskera att få lämna landet? Kanske att det är en dålig jämförelse, och kanske att ni älskar Sverige ( men varför skulle Sverige vara så jäkla mycket bättre än andra länder ) så mycket att ni är villiga, att stanna här och dö för ert fosterland.

Det är så det brukar låta. Ja, det på slutet alltså. "Jag skulle minsann aldrig lämna landet, jag skulle stanna och slåss!"

Någonstans får jag ändå känslan att de, precis som nazisterna när vindarna vände, skulle vara de första att fly fältet. ;)
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav MsTibbs » 2011-03-24 18:13:28

tahlia skrev:
internettt skrev:Sen så tänkte jag på er som röstar på SD.

Det är så det brukar låta. Ja, det på slutet alltså. "Jag skulle minsann aldrig lämna landet, jag skulle stanna och slåss!"

Någonstans får jag ändå känslan att de, precis som nazisterna när vindarna vände, skulle vara de första att fly fältet. ;)

Om alternativet var att bli fängslad och kanske avrättas, så är man korkad om man inte flyr...
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Nefarious » 2011-03-24 18:18:47

MsTibbs skrev:Om alternativet var att bli fängslad och kanske avrättas, så är man korkad om man inte flyr...

Ja. Och ändå skickar vi tillbaka människor till länder där sånt händer. Helt sjukt.
Senast redigerad av Nefarious 2011-03-24 18:19:05, redigerad totalt 1 gång.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav geocache » 2011-03-24 18:19:03

MsTibbs skrev:Om alternativet var att bli fängslad och kanske avrättas, så är man korkad om man inte flyr...

1+
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav tahlia » 2011-03-24 19:05:51

geocache skrev:

1+

Jag skulle vilja påstå att man är dubbelt så korkad om man har den åsikten i frågan samtidigt som man lägger sin röst på SD.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav internettt » 2011-03-24 19:19:53

Jag vet inte om jag tycker att man är korkad alls. En del kan kanske inte tänka sig att leva i nåt annat land än Sverige, och det får man nog bara acceptera.
internettt

Inläggav Zombie » 2011-03-24 19:37:49

Ingenting är lättare än att vara modig så länge det inte är någon fara, eller plåga, för en själv eller ens barn. Ingen av oss som inte har varit med om det vet hur den skulle reagera när ögonblicket är där. Inte ens vilka "rationella" överväganden som skulle spela in vet vi.

Och även om man möjligen faktiskt skulle ha på fötterna för att man hellre skulle dö än flytta, hur litet man än skulle uppnå med sin död och hur mycket man än hade kunnat uppnå genom att istället flytta, så är man korkad om man inte begriper att det som gäller en själv inte exakt gäller en enda annan människa, och att vissa, kanske många, människor som är minst lika bra som en själv har det mer annorlunda än vad man kan räkna med att fatta.

Men ingenting hindrar att man ändå ser och respekterar det — annat än ens egen korkighet, och den har man makt över och kan alltså minska om man är intresserad. Och efter att man har börjat göra det kanske man rentav börjar upptäcka att man kan fatta villkoren för människor man tidigare aldrig hade kunnat tänka sig att det gick annat än att döma ut. (Tips: att man dömer ut någon som person är alltid ett tecken på att man inte har fattat något som är mycket viktigare än vad ens grund för att döma ut personen kan vara.)

Sedan är det ett mycket vanligt sätt att vara korkad på, vi är alla drabbade mer eller mindre; men är det ett skäl att låta det vara? För mig verkar det tvärtom. Vi lever inte längre i smågrupper miltals emellan där de flesta av oss aldrig behöver träffa andra än sådana som är nästan likadana redan till det yttre.
Zombie

Inläggav Zombie » 2011-03-24 23:45:35

Inte moderator, men här är väl en standardtråd tror jag:

http://www.aspergerforum.se/samhallside ... 13540.html

Har bett debatten flyttad dit.

Vill man moddarna något får man nog pm:a eller anmäla via utropstecknet till höger ovanför inlägget. De kan inte följa allt som skrivs.
Zombie

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in