Hur får jag nytt jobb?
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur får jag nytt jobb?
Har en utvecklingsanställning som går ut snart. Vantrivs inte direkt, men är klart understimulerad (och underbetald). Får inte alls den mentala utmaning jag behöver. Vill inte vara kvar men har starka farhågor om att det blir resultatet om jag inte hittar något nytt.
Klarar bevisligen inte att söka jobb själv då jag endast får iväg ett fåtal ansökningar och dessa sällan ens ger svar, och hittills inte en enda intervju. Har heller aldrig haft ett riktigt jobb. Så hur tusan gör jag?
Nån som har några positiva erfarenheter av någon slags jobbsökarhjälp?
Helst av allt vill jag ha jobb i spanien... borde man inte kunna övertyga
om att det vore en samhällsvinst att ge mig nåt slags bidrag även där, iom att de blir av med en "samhällskostnad"?
Sjukt egentligen att man är högutbildad och intelligent, men ändå inte tas tillvara av samhället utan istället bara är en belastning
Aja... skriver för att jag behöver lite tips, eller pep talk, eller vadsomhelst som fungerar...
Klarar bevisligen inte att söka jobb själv då jag endast får iväg ett fåtal ansökningar och dessa sällan ens ger svar, och hittills inte en enda intervju. Har heller aldrig haft ett riktigt jobb. Så hur tusan gör jag?
Nån som har några positiva erfarenheter av någon slags jobbsökarhjälp?
Helst av allt vill jag ha jobb i spanien... borde man inte kunna övertyga
om att det vore en samhällsvinst att ge mig nåt slags bidrag även där, iom att de blir av med en "samhällskostnad"?
Sjukt egentligen att man är högutbildad och intelligent, men ändå inte tas tillvara av samhället utan istället bara är en belastning
Aja... skriver för att jag behöver lite tips, eller pep talk, eller vadsomhelst som fungerar...
- johan_uppsala
- Anslöt: 2009-10-02
Min egna erfarenhet av AF är tyvärr dålig, och mitt fötroende för dem är ännu lägre. Jobbcoaching har jag funderat kring, men jag är som sagt i mittt tycke realistiskt pessimistisk till AF:s förmågor. Vet att det finns andra jobbcoacher, men har ingen aning om var man hittar en som riktar sig mot misslyckade akademiker.
- johan_uppsala
- Anslöt: 2009-10-02
Du kan inte ta kontakter via det stället du är på nu?
Själv sommararbetade jag hos en underleverantör till ett större företag och efter sommaren arbetade jag på det större just pga. att det fanns kontakter (eller kanske snarare situationer) där som jag utnyttjade. Exakt hur jag gjorde tänker jag inte gå in på och det är obv alltid olika förutsättningar men det gäller främst att visa sig och öka sitt eget intresse för det bättre. Är oxå kass på att söka arbeten annars. Coach har jag ingen erfarenhet av. Inte heller att nämna bidrag vid intervjuer och liknande, inbillat mig att det inte ser så jättefriskt ut.
Själv sommararbetade jag hos en underleverantör till ett större företag och efter sommaren arbetade jag på det större just pga. att det fanns kontakter (eller kanske snarare situationer) där som jag utnyttjade. Exakt hur jag gjorde tänker jag inte gå in på och det är obv alltid olika förutsättningar men det gäller främst att visa sig och öka sitt eget intresse för det bättre. Är oxå kass på att söka arbeten annars. Coach har jag ingen erfarenhet av. Inte heller att nämna bidrag vid intervjuer och liknande, inbillat mig att det inte ser så jättefriskt ut.
johan_uppsala Jag hade jobbcoach på mitt senaste jobb, han blev som min andre hand och stöttning när det gällde nåt arbetsmässigt, det är en bra insats AF bör kunna ta till.
Nu är jag i LSS händer, ska ringa i veckan och höra hur långt de kommit.
Hoppas att AF kan hjälpa dig mer än det du skriver om ...
Nu är jag i LSS händer, ska ringa i veckan och höra hur långt de kommit.
Hoppas att AF kan hjälpa dig mer än det du skriver om ...
Några tips. Kolla i branschspecifika tidningar vad som händer i din bransch.
Studera jobbannonser, vad söks? Registrera din CV på så många jobbdatabaser ala monster.se du kan hitta. Uppdatera och förbättra din CV kontinuerligt. Sök alla tjänster du hittar. Försök nischa dig mot en specifik typ av tjänst så att du dels kan köra med samma personliga brev och samma CV för samtliga jobb du söker. (med ingen eller minimala förändringar).
Försök få med alla meriter du kan tänka dig. Fokusera på det som är dina styrkor.
Studera gärna framgångsrika exempel för CV:s och Personliga brev om du kan.
Lycka till.
Studera jobbannonser, vad söks? Registrera din CV på så många jobbdatabaser ala monster.se du kan hitta. Uppdatera och förbättra din CV kontinuerligt. Sök alla tjänster du hittar. Försök nischa dig mot en specifik typ av tjänst så att du dels kan köra med samma personliga brev och samma CV för samtliga jobb du söker. (med ingen eller minimala förändringar).
Försök få med alla meriter du kan tänka dig. Fokusera på det som är dina styrkor.
Studera gärna framgångsrika exempel för CV:s och Personliga brev om du kan.
Lycka till.
Vad för jobb är du ute efter i Spanien? Det finns en del callcenterföretag etablerade i Spanien som anställer svenskar eftersom det är billigare där. Support och sådant är vanligt.
Om du tänkt söka arbete på den öppna spanska arbetsmarknaden så är det ett krav att du kan bra spanska, du kommer uppleva samma svårigheter som invandrare som söker arbete i Sverige och som talar mindre bra svenska.
Landet befinner sig dessutom i en ekonomisk kris just nu och har väldigt hög arbetslöshet, den dubbla gentemot Sverige.
Du skriver att din lön är dålig, så jag antar att du saknar kapital.
Jag tycker inte det låter så genomtänkt faktiskt. Utan det handlar förmodligen om att du är understimulerad på din arbetsplats och sitter och funderar på hur du ska göra för att komma bort därifrån.
Har du ett personligt biträde på arbetsplatsen eller en kontaktperson?
Om inte prata med din chef.
Säg att du känner dig understimulerad och gärna vill få ökat ansvar på arbetsplatsen. Har du några förslag på saker som du vill göra eller finns det något som du sett på arbetsplatsen som du tycker behöver göras eller kan göras bättre?
Om du tänkt söka arbete på den öppna spanska arbetsmarknaden så är det ett krav att du kan bra spanska, du kommer uppleva samma svårigheter som invandrare som söker arbete i Sverige och som talar mindre bra svenska.
Landet befinner sig dessutom i en ekonomisk kris just nu och har väldigt hög arbetslöshet, den dubbla gentemot Sverige.
Du skriver att din lön är dålig, så jag antar att du saknar kapital.
Jag tycker inte det låter så genomtänkt faktiskt. Utan det handlar förmodligen om att du är understimulerad på din arbetsplats och sitter och funderar på hur du ska göra för att komma bort därifrån.
Har du ett personligt biträde på arbetsplatsen eller en kontaktperson?
Om inte prata med din chef.
Säg att du känner dig understimulerad och gärna vill få ökat ansvar på arbetsplatsen. Har du några förslag på saker som du vill göra eller finns det något som du sett på arbetsplatsen som du tycker behöver göras eller kan göras bättre?
johan_uppsala skrev:Min egna erfarenhet av AF är tyvärr dålig, och mitt fötroende för dem är ännu lägre. Jobbcoaching har jag funderat kring, men jag är som sagt i mittt tycke realistiskt pessimistisk till AF:s förmågor. Vet att det finns andra jobbcoacher, men har ingen aning om var man hittar en som riktar sig mot misslyckade akademiker.
Statistiskt sett har du många gånger större chans att hitta jobb om du tar hjälp av AF än om du inte gör det. Det säger sig själv, att om du aldrig haft ett vanligt jobb och inte vet hur man gör för att söka jobb, att handläggarna på AF kan hjälpa dig hur mycket som helst. Det är dumt att inte utnyttja ett kraftfullt verktyg bara för några dåliga erfarenheters skull.
Återgå till Studier och arbetsliv