Semledags :)
90 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
LordNelson skrev:mikael skrev:Det var visst en kung som började med hetvägg.
Han var förtjust i det.
Han slutade väl med en.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Adolf_Fredrik
Adolf Fredrik kan iofs både infört semmeltraditionen och avlidit av en.
Han både slutade och började vilken kung var det nu?
mikael skrev:Miche skrev:mikael skrev:Semla kan man göra flera gånger bara det finns varm mjölk annars utan
Då är det inte semla längre, då är det hetvägg (mums)!
Det var visst en kung som började med hetvägg.
Han var förtjust i det.
Adolf Fredrik dog troligen av slaganfall den 12 februari 1771 klockan 20.15 efter att ha intagit sin supé som bestod av: surkål, kött med rofvor, hummer, kaviar, böckling, champagne och "hetvägg" (semlor). "Det är ej att omkomma på det mest lysande sätt, utan att dö en prostdöd", skriver den samtida greve Johan Gabriel Oxenstierna.
Re: Semledags :)
nano skrev:Det är i skrivande stund fettisdagen, det betyder att vi behöver varsin semla allihop
Jag vill att vi går några stycken och äter semla, egentligen vill jag redan idag men eftersom det nog inte går o lösa på så kort varsel så får det bli till helgen, vad sägs om lördag klockan 13:00 vid hötorget så går vi till vetekatten, där finns det vaniljsemlor
Hej Nano semlornas mästare och anhängare när ska vi äta nästa gång då?
nano skrev:Ja det är det
Det finns chokladsemla på Slussenbageriet och vaniljsemla på Vetekatten.
Vill du hänga med?
Jag pratade för en stund sedan med mikael och vi tänker äta semla på torsdag också och försöka få med några till.
Chokladsemla!? Verkar vara gott, ju. Ska googla det.
Ser de ut så här, tror du?
(Ser mumsigt ut!)
På torsdag hänger jag gärna med, om Fenren också vill/kan! Jag vill träffa folk från forumet, ju!
EDIT: Om Fenren inte vill så kan jag säkert övertala honom. Hehehe.
nano skrev:Kul, ja Fenren är också välkommen
Alla är välkomna, detta verkar bli trevligt
Chokladsemlorna jag sett ser lite annorlunda ut, de har choklad innuti och kakao ovanpå.
Men det kan nog finnas fler varianter.
Okej. Vad bra!
Ja, det finns nog många olika varianter. Oavsett vilken sorts chokladsemlor det är som de har på just det bageriet du nämnde, det spelar ju egentligen ingen roll. Tror nog att det är riktigt gott och smaskigt!
Jag ska prata med Fenren om träffen, direkt när han kommer hem!
mikael skrev:nano skrev:Ja det är det
Det finns chokladsemla på Slussenbageriet och vaniljsemla på Vetekatten.
Vill du hänga med?
Jag pratade för en stund sedan med mikael och vi tänker äta semla på torsdag också och försöka få med några till.
Något bra ställe då på torsdag tid och plats?
Ni får gärna åka till staden där jag och Fenren är, men annars är ju Stockholm ett helt okej ställe. Vad det finns för bagerier och caféer här uppe i landet har jag dessvärre sämre koll på. Haha.
13:00 är en bra tid, för övrigt. Men jag tänker inte påstå att det är upp till mig att avgöra, men det var åtminstone ett förslag.
Dagobert, JAA!
Miche, Jag tycker att vi ska välja en annan tid, så att du kan komma till Stockholm. Vilken tid vore passande för dig?
Vilka är det som ska följa med? Hur många blir vi? Var i Stockholm ska vi vara någonstans? Jag vill egentligen inte vara den som bestämmer tid och plats, för jag hittar inte ens i Stockholm och semmelträffen var nanos idé. Var är du, nano? *ropar*
Miche, Jag tycker att vi ska välja en annan tid, så att du kan komma till Stockholm. Vilken tid vore passande för dig?
Vilka är det som ska följa med? Hur många blir vi? Var i Stockholm ska vi vara någonstans? Jag vill egentligen inte vara den som bestämmer tid och plats, för jag hittar inte ens i Stockholm och semmelträffen var nanos idé. Var är du, nano? *ropar*
13 är i tidigaste laget för mig med, först 18 mil väg och räkna med en timme för att hitta dit. Måste åka senast 10, gå upp kl 08.30 för att hinna fixa allt jag borde ha fixat ikväll...
Senast redigerad av Dagobert 2011-03-23 14:45:39, redigerad totalt 1 gång.