Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad har ni för erfarenhet av alternativterapi?

Inläggav mikael » 2011-03-19 12:49:47

Själv fick jag tips av min läkare att börja med mindfullnes och meditation.
Han rekomenderade ACEM-institutet som samarbetar med karolinska univeritetssjukhustets psykiatriker.
Har en meniskskada samt hög blodtryck och lite andraåkommor.
Fylttade detta inlägg till aspergar och vården.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav ragnevi » 2011-03-19 18:10:25

Hej!

Mindfullnes fungerar inte alls för mig, jag är för mycket uppe i varv för att kunna varva ned. Men jag vet att en tjej med ADHD berättade att hon efter att ha tränat tekniken i åtta månader kunde känna att det hjälpte henne.

I mitt fall så fungerade akupunktur bättre, det kändes mer "på riktigt" med nålar och så, problemet är att då måste du boka en tid och ta dig iväg dit, vilket tar ett par timmar och det kan inte göras överallt som Mindfullnes som du kan göra hemma.

Men pröva, du har inget att förlora på det och för dig kanske det fungerar jättebra.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Gafsan » 2011-03-19 18:13:42

Jag brukar köra lite mindfulness-övningar, meditation och avslappning och liknande då och då. Jag tycker att det funkar bra. Det gäller bara att ta sig över tröskeln där man bara tänker att "det här är bara slöseri, det funkar inte!".
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav mikael » 2011-03-20 5:16:04

ragnevi skrev:Hej!

Mindfullnes fungerar inte alls för mig, jag är för mycket uppe i varv för att kunna varva ned. Men jag vet att en tjej med ADHD berättade att hon efter att ha tränat tekniken i åtta månader kunde känna att det hjälpte henne.

I mitt fall så fungerade akupunktur bättre, det kändes mer "på riktigt" med nålar och så, problemet är att då måste du boka en tid och ta dig iväg dit, vilket tar ett par timmar och det kan inte göras överallt som Mindfullnes som du kan göra hemma.

Men pröva, du har inget att förlora på det och för dig kanske det fungerar jättebra.

sjukgymnasten som jag går för min menisk utövar akupunktur kan ju pröva.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav mondo beyondo » 2011-03-20 11:48:39

ragnevi skrev:Hej!

Det var lite roligt att läsa:) Om man har svårt att meditera för att man är för mycket upp i varv, så är det just då man verkligen behöver meditation. Öva, öva!

Finns massa olika varianter av meditation, om nålar hjälper dig till att stilla sinnet, ta en nål och stick dig lätt ngnstans och fokusera på det. När man lyckas lite granna blir man motiverad att fortsätta för vem vill ha tankar som springer omkring som små valpar och pinkar ner, bättre med uppfostran och civilisering.

Det mesta som snurrar omkring där uppe är ändå gammalt skräp, himla bra att kunna stoppa tankekanonen vid behov.

Sen on topic, personligen tror jag att mindfullness/meditation är nyckeln till balans och närvaro i nuet. Jag tror (läs hoppas) på hypnos som medel att rätta till felprogrammeringar i det undermedvetna, som ställer till det i nuet. T.ex saker man matats med som liten, som inte stämde har sedan blivit en sanning för en, sånt kan man behöva rensa upp. Även traditionell terapi åt KBT hållet hjälper att omprogrammera felaktiga tankebanor. Vi vet inte allt, jag vill gärna ha öppet sinne. Som vi lever i det västerländska samhället idag är fel spår.

Väldigt beklämmande är det oxå att läsa om livet för folk i oljeproducerande länder som Saudi Arabien och Kuvait, de är så förmögna att de inte behöver jobba utan tillbringar sin tid med att äta och shoppa. Naturfolken verkar vara närmast balanserat liv.

Jag har varit med om alternativa behandlingar som haft positiv effekt för stunden som aurahealing, hypnos och akupunktur. Det som hjälpt mig (med psyket) mest långsiktigt hittills är yogan. Allra bäst dock har varit att leva i en kärleksfull relation:/
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Zazza » 2011-03-20 12:33:06

Jag brukar meditera. På olika sätt. T ex genom att sitta stilla och andas, och lyssna på min andning. Det jag är ute efter då är att tankarna ska sakta ner.

Men jag håller med Ragnevi om att det inte funkar när man är FÖR uppvarvad. Om tankarna bara rusar i huvudet och kroppen är väldigt rastlös så finns det nog annat som funkar bättre. (Jag tar gärna emot tips på vad... Sådant man kan göra själv. Inte akupunktur, alltså.)
Zazza

Anslöt: 2011-02-21

Inläggav Miche » 2011-03-20 23:52:45

Zazza skrev:Men jag håller med Ragnevi om att det inte funkar när man är FÖR uppvarvad. Om tankarna bara rusar i huvudet och kroppen är väldigt rastlös så finns det nog annat som funkar bättre. (Jag tar gärna emot tips på vad... Sådant man kan göra själv. Inte akupunktur, alltså.)

Jag tar gärna en längre promenad (med gåstavar), det är bara att fortsätta att gå tills tankarna lugnat ner sig.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Aspergare och vården

Logga in