Är ljudet viktigt för er? (Högtalare)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2010-10-20 11:54:04

Chilehead skrev:Man borde nästan konstruera hörlurar till Peltor-hörselkåpor (radio finns ju men till telefon och mp3spelare)

Det finns ju hörselkåpor med aktiv dämpning (jag vet inte vad de heter) som är sjukt effektiva att ta bort allt icke mänskligt ljud, så det går att föra ett normalt samtal i stort sett varje bullrig miljö.

Dessutom har de Bluetooth och mikrofon så att du kan använda dem som headset till telefonen. Den du pratar med i telefonen hör inte hellre bullret.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav sugrövmanövern » 2010-10-20 13:16:18

Ambient skrev:Ingen som har tips på ett par bra hörlurar som stänger ute ljud och som inte är in-ear?
AKG K 518 DJ
http://www.tecsound.es/productos/images/akg_k518dj.jpg. Sådana använder jag både på promenader, när jag handlar och i bilen.

De är stora, men att ta på sig dem är som att stänga ute omvärlden. Man ser hur bilar susar förbi, hur folks munnar rör sig, hur hundar skäller etc. Men man hör bara musiken. Klart värt det att se ut som Musse Pigg.

Man slipper även musikläckage! Någonting som omgivningen brukar störa sig på. Så man slipper bråk om det och ingen vet vad man lyssnar på.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Miche » 2010-10-20 13:33:16

sugrövmanövern skrev:Sådana använder jag både på promenader, när jag handlar och i bilen.
...att ta på sig dem är som att stänga ute omvärlden. Man ser hur bilar susar förbi, hur folks munnar rör sig, hur hundar skäller etc.

Notera att det är klart trafikfarligt att stänga ute världen, det är flera personer som blivit påkörda och även dödade för att de inte uppmärksammat en fara i tid.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Ambient » 2010-10-24 6:22:06

junkandshit skrev:
Chilehead skrev:
Ambient skrev: Ingen som har tips på ett par bra hörlurar som stänger ute ljud och som inte är in-ear?

Börjat leta mer frekvent efter detta på sistone då varken mina Grado sr-60, AKG k-340 eller AKG K-240 gör sig speciellt bra i bullriga miljöer och jag dessvärre tvingats flytta mer centralt. Har aldrig funnit någon in-ear som hållit sig kvar i mina öron och alltid varit missnöjd med ljudet då jag fått prova på dessa.
Fast det kanske finns in-ear även för en som mig?

att finna in ear som sitter rätt är svårt och ingen av dom hörlurarna jag haft med skumkudde på har suttit ordentligt men dom här med mjuk gummiplupp sitter som formgjutet.
Men annars, jag gillar stora hörlurar också men då bör dom sitta ordentligt = tätt mot huvudet utan glipor annars kommer det in ljud utifrån.

Man borde nästan konstruera hörlurar till Peltor-hörselkåpor (radio finns ju men till telefon och mp3spelare)


Beyerdynamic DT770 M. Slutna lurar som dämpar 35 dB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18750

Man kan även skaffa formgjutna in-ear-lurar.
http://www.jays.se/products/earphones/q ... molds.html

För att inte bli en allt för stor trafikfara så införskaffades dessa mycket trevliga ljudmaskiner!
Kanske av vissa uppfattas som burkiga men man kan lyssna på låg volym med mycket trevlig ljudbild i dem...
http://data.fuskbugg.se/dipdip/_bild1.jpg

Denna låt myser jag loss med: http://www.youtube.com/watch?v=kPeo2ZyzdPw Wünderbar! :D
Rekommenderar dessa hörlurar starkt till andra som går i köpetankar. beyerdynamic T 50 p.

Ha en bra söndag!
Ambient
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav barracuber » 2010-10-24 11:53:19

Miche skrev:
sugrövmanövern skrev:Sådana använder jag både på promenader, när jag handlar och i bilen.
...att ta på sig dem är som att stänga ute omvärlden. Man ser hur bilar susar förbi, hur folks munnar rör sig, hur hundar skäller etc.

Notera att det är klart trafikfarligt att stänga ute världen, det är flera personer som blivit påkörda och även dödade för att de inte uppmärksammat en fara i tid.


Håller med Miche även om jag aldrig hört talas om sådana fall. Men det låter fullt tänkbart.

Och jag lyfte en fråga tidigare i tråden - det var Chilehead jag diskuterade med - om vilken typ av lurar som skärmar av omvärlden mest - in-ear eller utanpåliggande. Jag har hört båda åsikterna. Skriver mer senare när jag har mera tid.

Kanske OT, eller?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Ambient » 2010-10-25 4:49:27

barracuber skrev:
Miche skrev:
sugrövmanövern skrev:Sådana använder jag både på promenader, när jag handlar och i bilen.
...att ta på sig dem är som att stänga ute omvärlden. Man ser hur bilar susar förbi, hur folks munnar rör sig, hur hundar skäller etc.

Notera att det är klart trafikfarligt att stänga ute världen, det är flera personer som blivit påkörda och även dödade för att de inte uppmärksammat en fara i tid.


Håller med Miche även om jag aldrig hört talas om sådana fall. Men det låter fullt tänkbart.

Och jag lyfte en fråga tidigare i tråden - det var Chilehead jag diskuterade med - om vilken typ av lurar som skärmar av omvärlden mest - in-ear eller utanpåliggande. Jag har hört båda åsikterna. Skriver mer senare när jag har mera tid.

Kanske OT, eller?


Egentligen var denna tråd ämnad åt AS-personer med ett genuint Musik. Naturligtvis är bara en uppskattning av detta livselixir omnämnts som musik en fin början men den räcker ej på långa vägar.
Mellan i som i mitt fall FLAC-filen så är vägen genom Ljudkort, en tjockissladd och en trist svart låda där Lådan är i Centrum...

Den sprakar igång koppartråden som går till Högtalarna som sedan levererar... Det som du anser vara musik eller det jag anser vara Underbart: ;)

Hade en högre bild av det här forumet och er medlemmar iom att några åtminstone hade något intresse inom musik och ljud.
Eller åtminstone Elektroniken bakom ljudet...

Jag antar att jag får vända mig mig tillbaka till sälla betesmarker då en tråd om Hörlurar i budgetklassen känns mer frekvent...

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Innan vi förhoppningsvis bryter/delar denna diskussion så... Är det ingen annan än jag som kan höra stora skillnader i låtar gentemot andra?
Inom hörselbiten har jag "perfekt gehör", lättlärd inom alla instrument jag gett mig an, sång, fruktansvärt ljudkänslig.

Är det absolut ingen som känner igen någonting av det tidigare nämnda?


Förlåt ifall jag låter brysk men det är inte riktat mot någon särskild... Blir bara lite lite less ibland när människor runt mig försvinner ned i graven och jag knappt hittar likasinnade på forum.
Är inte såhär grinig annars. Lovar! :lol:
Ambient
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Bigge » 2011-03-17 1:48:55

När jag läser denna tråd tänker jag tillbaka. Redan som grabb byggde jag mina egna högtalare. Min musik gav mig ett eget personligt rum ... tills farsan kom hem. Då väste han: "Sänk volymen med hälften och det är fortfarande för högt".

Väl med egen bostad skaffade jag Nad´s lilla raring och hyfsade Jamoburkar. En elektronikkompis byggde en grammofon/pick up-förstärkare. Ett tag hade jag stadens fetaste surround. Det gillade inte grannarna.

Musik är för mig en tillflyktsort. Men som fattiglapp har jag inte möjlighet att bo i stuga i skogen där jag inte stör någon. Och där ingen stör mig. För omvänt är jag väldigt ljudkänslig som så många andra Aspergare.

Ofta upplever jag ett slags Moment 22. Jag vill inte störa mina grannar med mitt livselixir. Samtidigt störs jag av "vanliga" människors ofta hänsynslösa oväsen, även deras musik, som nästan aldrig överrensstämmer med min smak.

Jag har en bra stärkare - Denon med Cerwin Vega LS15-burkar till. Lurar Denon kopplade till X-Can rörförstärkare. Hyfsade prylar i bilen också. Det är väl i den jag spelar högst, när inte hunden åker med förstås.

Det är väl min musikhistoria i korthet.
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Inläggav Kimmelie » 2011-03-18 0:14:26

Jag tycker ljudet bara blir sämre och sämre i nya apparater. Diskanten skär i öronen, och nästan inget bastryck. Eller förvrängt ljud, som mest låter som ljudeffekter. Det var mycket bättre förr!

För några år sen kunde jag inte tänka mig att lyssna på mp3-ljud hemma. Jag märkte så enormt stor skillnad jämfört med cd-kvalitet, så jag stod inte ut med eländet. Men nu har jag gett upp och anpassat mig. Det är ju enklare att ha all musik i datorn, och jag börjar vänja mig vid det förvrängda ljudet i den stereo som jag har nu. Men jag många gånger har ångrat att jag gav bort min gamla, stora, klumpiga, "halvtrasiga" förstärkare + högtalare, för den var fan så mycket bättre ljud i...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav marxisten » 2011-03-18 1:15:11

Kimmelie skrev:Jag tycker ljudet bara blir sämre och sämre i nya apparater. Diskanten skär i öronen, och nästan inget bastryck. Eller förvrängt ljud, som mest låter som ljudeffekter. Det var mycket bättre förr!

För några år sen kunde jag inte tänka mig att lyssna på mp3-ljud hemma. Jag märkte så enormt stor skillnad jämfört med cd-kvalitet, så jag stod inte ut med eländet. Men nu har jag gett upp och anpassat mig. Det är ju enklare att ha all musik i datorn, och jag börjar vänja mig vid det förvrängda ljudet i den stereo som jag har nu. Men jag många gånger har ångrat att jag gav bort min gamla, stora, klumpiga, "halvtrasiga" förstärkare + högtalare, för den var fan så mycket bättre ljud i...


Skaffa en hemma bio reciever då....

De går att koppla in utöver 5.1 tv ljud i, även CD spelare, LP spelare, stora bra högtalare osv...

Men då måste det vara något i stil med. http://www.netonnet.se/art/ljud-och-mus ... 7603.4317/

Denna har jag, och även originalhögtalarna är bra ljud i kan jag lova. Jag kör CD via min BluRay då men, de går att koppla in rediga grejer om du vill också.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav prodge64 » 2011-03-18 1:19:38

Min första tanke var att Kimmelie syftade på rörförstärkare när hon pratade om ljud och bättre förr.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav LILITH_ » 2011-03-18 1:21:43

Jag har inte den blekaste aning om tekniska detaljer när det gäller någonting men ljudet ÄR väldigt viktigt.
Det går inte att lyssna på burkiga eller felkomponerade ljudbilder, än mindre att dansa till.
Det förtar hela njutningen.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

är ljud viktigt för er

Inläggav segdeg » 2011-03-18 2:18:23

@Kimmelie.

Håller med om att det är svårt med dem nya ljudbilderna, som uppstår med modern teknik, blev glad när jag såg ett TVprogram, om ett gäng ljudnördar,...attans att minnet sviker mig hade varit bra om det gått att googla på TVinslaget ,det som fångade min uppmärksamhet var att dem hade träffar hemma hos varandra där dem gottade sig i dem senaste fynden dem gjort, Vinylskivor, Pickuper, Högtalare , Rörförstärkare, Slutsteg,...det verkade inte så viktigt vilken musik som skulle spelas, bara det lät bra. :D

Begår själv en hel del våld på mitt överkänsliga sinne, men märker att det är annpassnigsbart, efter en del ekonomiskt och praktiskt resonerande kring vad som hör till livets nödtorft. Är förvånad :shock: över vad Datorn har för kapacitet rent ljudmässigt så även Mobilen,.. inte alls hängt med ... :oops:..är numera beredd att fortsätta dupera mig med Megabits. Men den 20åriga TjockTV'n får hänga med så länge den funkar, trots digitaliserandet av sändningarna, så låter " Tjockisen " bättre än " Plattisarna " som försäljarna försöker kränga på mig. Ber om ursäkt att det blev för lååångt inlägg, men ämnet fascinerar :D

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Miche » 2011-03-18 2:21:28

På sätt och vis är det skönt att jag inte är drabbad av taskigt ljud, min tinnitus stör ändå så förbannat så det spelar inte så stor roll att CD, MP3 m.m. har taskigt ljud... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: är ljud viktigt för er

Inläggav marxisten » 2011-03-18 2:26:20

segdeg skrev:Men den 20åriga TjockTV'n får hänga med så länge den funkar, trots digitaliserandet av sändningarna, så låter " Tjockisen " bättre än " Plattisarna " som försäljarna försöker kränga på mig. Ber om ursäkt att det blev för lååångt inlägg, men ämnet fascinerar :D

Mvh segdeg


Kan det bero på att många idag har hemmabio och har därmed TV-ljudet avstängt, och därför satsar de mer på bild än ljud?

F.ö. är det inte konstigt då en bara några CM tjock platt-TV omöjligt kan rymma de högtalare som en gammal rör-TV får plats med, dvs. tjock-TV:n... Koppla in 5.1 ljud och du har skillnad på doningarna, jag lovar.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: är ljud viktigt för er

Inläggav segdeg » 2011-03-18 3:53:00

marxisten skrev:
segdeg skrev:Men den 20åriga TjockTV'n får hänga med så länge den funkar, trots digitaliserandet av sändningarna, så låter " Tjockisen " bättre än " Plattisarna " som försäljarna försöker kränga på mig. Ber om ursäkt att det blev för lååångt inlägg, men ämnet fascinerar :D

Mvh segdeg


Kan det bero på att många idag har hemmabio och har därmed TV-ljudet avstängt, och därför satsar de mer på bild än ljud?

F.ö. är det inte konstigt då en bara några CM tjock platt-TV omöjligt kan rymma de högtalare som en gammal rör-TV får plats med, dvs. tjock-TV:n... Koppla in 5.1 ljud och du har skillnad på doningarna, jag lovar.


EXAKT på pricken över iet. :)

Det kan bero på det. Men inte enbart det, för att...

Innan nuvarande " Tjockis " var det en annan " tjockis " som åkte ut pga för vasssa sss
och det trots att min koncentration var så usel att tv tittandet var minimalt, men om det var ett musikprogram som samsände med radions stereosändningar var det en upplevelse att njuta.

På den tiden njöt mina bekanta av sina CD'n i sina hyfsade anläggningar, ett bra sätt att göra samkvämet till en plåga var att dra upp ljudet, och skrika LYSSNA DU MÅSTE HÖRA PÅ DEN HÄR HAR DU HÖRT VAD BRA DET LÅTER???... ... ...isses om inte deras tv var på samtidigt, så kanske jag stannat och försökt förklara mig...men det var då det.Helt rätt så går den tekniska utvecklingen med jätte steg,5.1 ljud även dem andra formaten är en stor skillnad, men som mycket annat en prisfråga, har en DVD 5.1 som får duga som biosurrogat, men musik :? nä trots sina x1000 för dåliga högtalare, men basen ok. Nä det är för mig ett ljudvaneproblem, har vant mig vid att försöka göra det bästa av situationen och bli vän med ljuden. Allvarligt skulle det kosta mig i inköp av plattTV lämplig storlek och bildkvalite´ + en ny 5.1 och då med blueRay ev en ny dator med tillbehör för att lyssna på tv Njjaää :roll: vet inte men TV försäljaren skall jag inte prata med ty han är mycket bättre på att sälja med en massa tekniska data som mera är försäljningsargument än hörbara skillnader. Tror att det lägsta priset för en TV ljudanläggning hamnar på c:a 10 000 Kr med ett ljud som är hyfsat men en ljudbild som det kommer ta lång tid att vänja mig vid. :?

Mvh segdeg :wink:
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav lasseivägen » 2011-03-18 11:35:23

Chilehead skrev:dessa gillar jag
Bild

Köpte 5 par när Ljud& Bild sålde ut. Har dom till min värdelösa Pilips Mp3 (all vettiga programmerare har tydligen flytt Philips) Använder utanpålurar på jobbet, för att slippa kolegornas tjatter.

Köpte ny anläggning för del av morsarvet i somras. Larsen 4, och en H&K förstärkare.
Blev rekomenderad Larsen av min AS bror, Han kör med Carlsson grejer, bygger förstärkare själv. Han känner många av dom som konstruerar efterföljarna till Carlsson. Hela "Carlssonmaffian" har väldiga krav på lyssnat ljud, inte mätt.
Det jag uppskattar med mina Larson 4'or är att dom låter bra oavsett ljudvolym. Kan kräma max rock när jag fixar käk i köket. Eller en Mozart på riktigt låg volym när jag läser.

Nåra länkar
Larson http://www.larsenhifi.com/index.htm
Bra forum för bl.a. Hi-Fi Faktiskt http://www.larsenhifi.com/index.htm
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: är ljud viktigt för er

Inläggav lasseivägen » 2011-03-18 11:57:46

segdeg skrev:@Kimmelie.

Håller med om att det är svårt med dem nya ljudbilderna, som uppstår med modern teknik, blev glad när jag såg ett TVprogram, om ett gäng ljudnördar,...attans att minnet sviker mig hade varit bra om det gått att googla på TVinslaget ,det som fångade min uppmärksamhet var att dem hade träffar hemma hos varandra där dem gottade sig i dem senaste fynden dem gjort, Vinylskivor, Pickuper, Högtalare , Rörförstärkare, Slutsteg,...det verkade inte så viktigt vilken musik som skulle spelas, bara det lät bra. :D
Mvh segdeg


Min nördiga bror var med på deras senast träff, i Skåne. Tror det fins lite bilder på den på Faktiskt.
Dom lyssnar bara fram ljudet, skiter i det närmaste i mätvärden. Det fins endel byggsatser för högtalare, så man kommer undan någotsånär. Tror man kan hitta lite om det på Faktiskt (se länk i mitt inlägg ovan). De flesta av deltagarna på träffarna skriver på Faktiskt.se, tror det är genom forumet dom arrar träffarna.

TV-ljudet fixar jag genom att stänga ljudet från burken, kopplar sedan hörlursuttaget till stereon.

Hemabiona Går inte hem längre bland dom som förstår sig på ljud, Hi-Fi i stereo är nog på återtåg.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

är ljud viktigt för er

Inläggav segdeg » 2011-03-18 13:34:01

@lasseiväggen.

Kul att du lyssnar på Carlsson's e.tr, var lite svag för Carlsson på 70-talet...det var något med det akustiska som jag trivdes med, men för egen del fick det stanna vid enklare lådor. Var sugen på att bygga eget men..., nöjde mig med att bläddra i broskyrer och kataloger, det var en del att lära sig först...såg många lyckade hembyggen som lät bra. Hade en bekant vars husbibel var ELFA-katalogen, han satte i hop förförstärkare och slutsteg halvfabrikat, utan kall lödningar. Bra att dina Larsen 4:or täcker upp registret av dina behov. Håller med dig, det går att göra mycket med små medel och enkla lösningar för ett hyfsat trivsamt ljud (i morse vid 05.30-tiden fick det bli fågelsång på hundpromenaden) annars för okoncentrerad med alla projekt (loppisfynd, stärkare skivspelare och högtalare) har envisats för länge med att tro på, en dag...en dag...en dag en vacker dag åker kablar och lödkolv fram :wink:
nä det får vänta ,min konservativa läggning beträffande teknik fick ge vika i somras, för inköp av min första mobil i tät följd av första digitalkameran som fick sällskap av första datorn i höstas (knackigt går det men dock framåt) får väl se hur mötet mellan mitt gamla analoga bagage skall konfigureras med dem digitala bitarna, (det är " bara " mitt huvud som är begränsat) men det är inte ogörligt.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav geocache » 2011-03-18 14:52:35

Carlsson-högtalare... mmm... nu får jag jätte-nostalgitripp :D. Själv har jag dock aldrig haft några Carlsson. Mina första högtalare (de köpte jag i mitten av 1970-talet) var ett par amerikanska tvåvägs EPI/Epicure 100 med slutna lådor:

Bild

De på bilden är dock inte mina. Bilden hittade jag här http://www.muzicforums.com/137078-post128.html
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav pjask » 2011-03-18 16:10:47

När jag var yngre så var ljudet väldigt viktigt för mig. Då använde jag mig av Denons produkter i det översta prissegmentet. Sen bytte jag ned mig succesivt och idag består min "steroeanläggning" av en nokia E51 mobiltelefon med ett tillhörande billigt 2.1-system från Creative (fick jag faktiskt gratis av min bror). Numer när jag ändå är hörselskadad så fungerar det bra. :)

Jag är dock ljudkänslig och har väldigt svårt högfrekventa ljud.

Då jag är hörselskadad använder jag mig ibland av ett digitalt system (mikrofon och mottagare) och då är ljudet väldigt viktigt. Jag har ett par hörlurar (in ear) som är väldigt bra och det är ett måste med just "in ear" för att stänga ute så myket bakgrundsljud som möjligt.

Samma om jag använder mobiltelefon, då är jag tvungen att använda stereohörlurar för annars får jag väldigt svårt att höra.

Använder jag hörselskydd så väljer jag Elacin clearsound från Bell symphony. De är gjutna efter min hörselgång och optimerade för tal samt med anpassad filtrering. Om jag inte missminner mig valde jag en dämpning på 17 dB. Det är en väldigt bra investering om man har problem med bakgrundsljud etc. Jag har inga problem att ha på mig dem i 10-12 timmar, har aldrig lett till irritation eller liknande i örat.

I vissa sammanhang använder jag även hörapparater och de är även de av yppersta kvalitet.

Så jag kan säga att det för min del är av yttersta vikt med kvalitet i vissa sammanhang och i andra har jag inga större krav.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

är ljud viktigt för er

Inläggav segdeg » 2011-03-20 16:46:01

@lasseiväggen. :)

Rolig länk den här " Faktisk.se " nå't för mig att drömma om, men perfekt för den som tycker om Retro eller fyndar begagnat, kanske ärvt en anläggning. Många bra tips om hur man får liv i gamla spelare och burkar. Själv kapitulerar jag, då det verkar vara ett helt företag att realisera mina nog så enkla planer, för ett behagligt ljud, en del av mina grundläggande kunskaper, är inte så mycket större än presentasken " Den lille Elektrikern " . :?

En sån här :-)206 ...var jag på väg att fynda, för ett par år sen, JBL
Bild

Hade varit kul, men när man ändå är i gång med drömmarna... :-)093 en JBL

Bild

Som sagt tack för tipset, det fanns roligare möbler förr.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Är ljudet viktigt för er? (Högtalare)

Inläggav Liftaren » 2011-06-01 4:57:03

Ja det är viktigt. Hade jag haft råd så skulle de absolut dyraste tingen jag ägde vara inom ljud-området. Äger visserligen inte så mycket värdefullt så högtalare samt hörlurar hamnar relativt högt upp om en lista ska sättas ihop.

Lyssnar via dator, CD-spelare och ibland snurrar även LP-spelaren några varv. Allt jag lyssnar på via dator är FLAC och det sänds ut via ett M-Audio USB-ljudkort som leder till en lite äldre Pioneer-förstärkare.
Den driver i sin tur dessa: http://i52.tinypic.com/2dklf7p.jpg
Ett par B&W DM635 samt ett par B&W DM309. Jag spelar på bägge då diskanterna är inbucklade på DM309orna så mellanregistret och nedåt spelas på dem medan de höga tonerna kommer från DM635orna.

Tyckte ljudet inte riktigt räckte i 635orna (stativhögtalarna) och 309orna kompletterar med glädje där de små inte riktigt orkade med...

Sedan har jag även dessa: http://i51.tinypic.com/2dtx7q9.jpg
AKG-lurarna är perfekta när man sitter hemma och knåpar ihop egen musik och de andra (Beyer Dynamics T 50P) är klart de bästa hörlurar för utomhusbruk jag testat. Letade i en halv evinnerlighet efter ett par lite mindre hörlurar som ändå var menade att skärma av omgivande ljud och fann slutligen de här.
Rekommenderar de till alla som har problemet att de tycker "in-ear" är obekvämt samt har upptäckt att stora kåpor inte fungerar i längden.
Utan de där hörlurarna klarar jag knappt av att vara i stan utan öronproppar. De är min räddning när jag tvingas åka en tunnelbanevagn av äldre modell... Har man bra kvalité på musiken som strömmas till dem så är dessutom ljudbilden oslagbar gällande liknande hörlurar.

Har fler högtalare, förstärkare samt hörlurar men de här är mina favoriter! Har grova problem att slänga gamla ting om man så säger... :mrgreen:
Liftaren
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-05-31

Re: Är ljudet viktigt för er? (Högtalare)

Inläggav Inger » 2011-06-01 7:31:56

Har aldrig varit särskilt kräsen med högtalarkvalitet, men jag hör förstås skillnad mellan bättre och sämre. En aspergare jag känner hade en Linn för 30.000 (i början av 90-talet) med piggar för högtalarna att stå på, specialist som placerade högtalarna på exakt rätt ställe och extra breda kablar. ;) Den lät faktiskt fantastiskt. Så bra att det blev lite överväldigande.

SÅ bra ljudkvalitet behöver inte jag. Har Logitech-högtalare för 900:- till datorn och Kosslurar när jag sitter ute (efter tips från Moggy). Har även ett par Koss in-ear för resebehov. Helt nöjd med det. Vanliga hörlurar som man har i örat ramlar lätt ur men såna med silikonpluppar tycker jag sitter bra eftersom man kan välja precis rätt storlek på pluppen så att de passar just det örat.
Senast redigerad av Inger 2011-06-01 7:33:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Är ljudet viktigt för er? (Högtalare)

Inläggav Miche » 2011-06-01 10:08:49

Liftaren skrev:(Beyer Dynamics T 50P) är klart de bästa hörlurar för utomhusbruk jag testat.

Jag letade rätt på en länk för de som är intresserade (och har råd):
Beyerdynamic T 50 p
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in