Utveckling av ny produkt för att organisera vardagen.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2011-03-17 0:51:42

Bjäbbmonstret skrev:Bäst är att ha en "rövsparkare" och en "pipparkvarn" i ett. Det kallas för pojkvän :roll: :wink:

Då gäller det ju dels att man vill ha en pojkvän (istället för en flickvän) och att denne inte har samma igångsättningssvårigheter (eller värre) än en själv...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-03-17 0:54:46

Tja...att man inte klarar av att sparka igång sig själv är kanske inte nödvändigtvis ett hinder för att sparka igång andra... :wink: :? Eller?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-03-17 0:55:47, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Miche » 2011-03-17 0:55:43

Bjäbbmonstret skrev:Tja...att man inte klarar av att sparka igång sig själv är inte nödvändigtvis ett hinder för att sparka igång andra... :wink:

Givetvis inte, men det kan vara så (och det var så för oss...)
Miche

Inläggav Gafsan » 2011-03-17 20:47:06

Jag vill ha support! En bra supportavdelning som man kan ringa eller maila till och få hjälp att planera och komma igång med saker, det vore grymt bra!

Om jag vill göra något som t.ex. sätta upp en hylla, så skulle jag vilja kunna maila någon och beskriva problemet och sen få en handlingsplan. Typ 1) kolla vad väggen är gjord av, 2) köp lämpliga fästelement, 3) skaffa borrmaskin, 4) sätt upp fästena, 5) sätt dit hyllan. Sen skulle supporten ringa eller maila och tjata tills man hade gjort klart.

Det vore suveränt! Fast kanske svårt att få en pryl att klara av den saken...
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav lasseivägen » 2011-03-17 21:11:15

En app som fixar in och ut-stämpling på jobbet, så man slipper gå dit.

Åså en suportavdelning som ringerupp mej när jag har problem, alltså i stort sätt online större delen av min vakna tid.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Kimmelie » 2011-03-18 0:28:24

Jag har länge önskat ett hjälpmedel för att komma ihåg vilken dag det är, för jag är hopplös på sånt... Du kanske kan ta fram det hjälpmedel jag behöver:

Typ som en elektroniskt fotoram, där det står veckodag med stora bokstäver, och under det datumet. Klocka kan vara bra också. Men det viktigaste för mig är bakgrundsfärgen!!! Jag ser veckodagarna i olika färger, så den måste automatiskt ändras vid midnatt, och jag måste själv välja exakt rätt färgnyans på bakgrundsfärgen. Det är färgen som är viktigast för att min hjärna ska koppla ihop vilken dag det är, men att det även står med bokstäver gör att det blir tydligare. Om den dessutom kan hålla reda på när det är "röda" dagar skulle det vara ännu bättre...

Kan du uppfinna en sån åt mig? :D
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Fab » 2011-03-18 1:12:02

Kimmelie skrev:(...) det viktigaste för mig är bakgrundsfärgen!!! (...) jag måste själv välja exakt rätt färgnyans på bakgrundsfärgen. Det är färgen som är viktigast för att min hjärna ska koppla ihop

Et hjelpemiddel må kunne tilpasses ifht farger, skrift. Jeg har det som Kimmerlie, farger er viktig ifht til informasjon og som hjelpemiddel. Derfor må jeg selv kunne legge inn de riktige fargene, den riktige bakgrunnen og ev tekstfarge / størrelse og ev figurer. Lyder og lydnivå må også kunne tilpasses.

Jeg ønsker meg en handleliste som jeg kan krysse av på. Men det finnes kanskje allerede som app?
Kanskje jeg skulle ha noe som jeg kunne trykke på en knapp hver gang jeg drakk vann eller spiste noe sunt, så kunne maskinen gi meg ros.
Maskinen: Du har allerede drukket fire glass vann. Det er bra. Det er fint at du har spist litt frukt i dag.
Fab

Anslöt: 2010-09-05

Re: Utveckling av ny produkt för att organisera vardagen.

Inläggav Laika » 2011-03-18 1:23:03

Vilka spännande banor du verkar tänka i när det gäller din produkt. Jag tror absolut att det kan finnas en marknad för bra saker som organiserar vardagen.

Design För Alla skrev:1. Vad är de största problemen i vardagen för just dig?

För närvarande bor jag hos mina föräldrar och är nervös inför att flytta till en egen lägenhet, för de senaste åren har jag bott ensam och mött enorma problem. Det finns så mycket i vardagen som ska hanteras samtidigt: räkningar, matlagning, städning, tvätt, telefonsamtal till läkare/myndigheter/liknande, jobb/studier, och så vidare. Jag snöar in mig fullständigt på en av sakerna och blir blind för resten. Om jag befinner mig i en pluggperiod märker jag inte att diskhon är full av mögel och okända livsformer. Om jag befinner mig i en städperiod glömmer jag bort räkningarna och får brev från inkasso.

Design För Alla skrev:2. Hur löser du dessa problem i dag?

Inte alls? Jag bor hos mina föräldrar och har så relativt få saker att tänka på att jag klarar livet bra nu. Jag försöker skriva listor över allt möjligt. Till exempel har jag en lista över mina vänner. Om jag inte samlar dem i en lista och har listan på en plats där jag ofta ser den, då glömmer jag helt enkelt bort att mina vänner finns.

Design För Alla skrev:3. Har du några hjälpmedel för att underlätta vardagen?

Min kalender. Jag färgkodar den. Lila penna för studier, röd för jobb, grön för övrigt.

Design För Alla skrev:4. Hur väl fungerar dessa hjälpmedel?

Inte särskilt bra. När något oväntat händer drabbas jag av mental kortslutning och klarar knappt av att göra något.

Design För Alla skrev:5. Finns det andra hjälpmedel på marknaden som du skulle vilja ha? Varför?

Nej, inte vad jag kommer på.

Design För Alla skrev:6. Finns det saker du skulle vilja kunna göra själv men inte kan i nuläget? Vad och varför?

Ha en egen lägenhet, och på sikt bo tillsammans med min pojkvän utan att känna att mina organisationssvårigheter går ut över honom.

Design För Alla skrev:7.Vad skulle du vilja ha för funktioner i en sådan produkt som jag jobbar med?

Jag vill inte ha något som jag "plockar fram", i stil med en mobilapplikation eller något annat litet. Jag vill ha något som är stort och överskådligt och som ger mig en överblick så fort jag tittar på det. I stil med en gigantisk whiteboard på väggen.
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav Miche » 2011-03-18 2:07:28

Kimmelie skrev:Jag har länge önskat ett hjälpmedel för att komma ihåg vilken dag det är, för jag är hopplös på sånt... Du kanske kan ta fram det hjälpmedel jag behöver:

Det låter som om det är något som går att lösa med en app till mobil (iPhone eller Android) eller surfplatta (iPad eller Androidens motsvarighet).
Miche

Inläggav Kimmelie » 2011-03-18 16:29:32

Miche skrev:
Kimmelie skrev:Jag har länge önskat ett hjälpmedel för att komma ihåg vilken dag det är, för jag är hopplös på sånt... Du kanske kan ta fram det hjälpmedel jag behöver:

Det låter som om det är något som går att lösa med en app till mobil (iPhone eller Android) eller surfplatta (iPad eller Androidens motsvarighet).

Vet du hur man kan göra det? Jag har funderat rätt mycket sen jag började köra Linux, på om jag skulle kunna göra att skrivbordsbakgrunden ändras automatiskt. Att visa dag och tid går ju t ex med Conky, men att få till nåt script som även ändrar bakgrundsfärgen har jag ingen aning om hur det skulle gå till...

Inte för att datorn är bästa hjälpmedlet, eftersom jag inte har den igång jämt. Men om det går att skriva ihop nån kod, och sen föra över till t ex en Android surfplatta, och om man sen kan ha den "som en tavla" på väggen, helst utan att behöva tänka för ofta på att ladda upp batteriet osv... Blir det för mycket jobb med att hålla den igång, kommer jag snart att tröttna... (Om jag har råd att köpa en surfplatta är ju en annan sak...)
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Miche » 2011-03-18 18:33:19

Man kanske kan få hjälpmedelscentrum att fatta att Handi inte är lösningen på allt, utan även mobiltelefoner och surfplattor fungerar som alldeles utmärkta hjälpmedel (som dessutom är mycket billigare)...

Optimist, javisst!
Miche

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in