Arbetsminne

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Arbetsminne

Inläggav biologic » 2011-03-16 23:29:45

Hur har du det med ditt arbetsminne? Bra eller dåligt? Vad har testen visat?
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav jonsch » 2011-03-16 23:40:53

För att nu prata biologiskt, vad är arbetsminnet och vilka är de andra?

För att prata mer praktiskt ur frågebesvarandesynpunkt: Hur vet man när man använder arbets- respektive andra minnen?

Jag använder rent allmänt mitt minne väldigt mycket, misstänker jag och fasar inför ålderdomens glömska. Behåller kanske saker i minnet tills jag sorterat och/eller använt dem, tror det kan vara så det nyttjas nästan överdrivet av mig.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Re: Arbetsminne

Inläggav Xzirie » 2011-03-17 0:02:56

biologic skrev:Hur har du det med ditt arbetsminne? Bra eller dåligt? Vad har testen visat?

Det var visst riktigt dåligt men jag minns inte exakt hur dåligt.
Arbetsminne och snabbhet var jag visst helt hopplös på.
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Re: Arbetsminne

Inläggav slackern » 2011-03-17 0:04:16

Xzirie skrev:
biologic skrev:Hur har du det med ditt arbetsminne? Bra eller dåligt? Vad har testen visat?

Det var visst riktigt dåligt men jag minns inte exakt hur dåligt.
Arbetsminne och snabbhet var jag visst helt hopplös på.

Ungefär som jag då :)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Bigge » 2011-03-17 0:16:36

Det var inget vidare med mitt fick jag veta. Fast det visste jag ju innan, det tillståndet hade bara inget namn då. Mitt dåliga arbetsminne ställer till det bl.a här. Jag uppmanas följa en tråd i en specifik ämneskategori ... och sedan minns jag inte vad jag gjorde i den tråden t.ex.

I samband med min utrednings avslutande fick jag mängder med både muntlig och skriftlig information. Så även vid de två möten jag haft med Habiliteringen. Jag brottas mentalt med detta men blir så trött av det. Så jag får gå tillbaka till början igen, gång på gång. Någon som känner igen sig i detta?
Bigge

Anslöt: 2011-03-08

Inläggav Miche » 2011-03-17 0:45:25

Om det gäller något som jag är väldigt intresserad av så funkar det utmärkt, men så fort som intresset inte riktigt räcker till så märks det på mitt arbetsminne...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

arbetsminne

Inläggav segdeg » 2011-03-17 1:15:47

Inser att arbetsminnet mitt, är svårlokaliserat , har aldrig testats men är säker på att det
skulle visa sig vara en av svårigheterna, bland en del annat som inte klickar igång
automatiskt då det behövs som bäst.

Misstänker att en del strategier varit nödvändiga i arbetsliv och relationer,
men inte förstått hur mycket energi som går åt för att kompensera den här bristen på
s.k. vanliga inlärningströsklar, behöver mer tid för att koppla upp hela systemet för att
samtliga inblandade polletter ska trilla ner, på rätt ställe och helst samtidigt.

Men det här är inte ovanligt hos dem utan NPF , men hos NT verkar det inte besvära som
hos AS, och det verkar varje fall hos mig vara töjbart men med risk för att överbelasta.

Några funderingar bara...har inte så klart för mig hur arbetsminnet fungerar.

Mvh segdeg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Re: arbetsminne

Inläggav roto » 2011-03-17 11:14:48

äh
roto
f.d. epiphany

Anslöt: 2011-01-06

Inläggav Guponti » 2011-03-17 11:36:20

Jag kommer inte ihåg.
Guponti

Anslöt: 2011-03-06

Inläggav Marabou » 2011-03-17 22:28:07

Testerna visade att jag inte har några problem med arbetsminnet.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Inläggav Parvlon » 2011-03-17 22:39:04

Ingen aning. Kan vara vilket som men jag har alltid sett det som att jag har bäst långtidsminne och svårare med det som hänt nyss om det inte är bearbetat förr. Dvs, stor hårddisk men någon har glömt att uppgradera RAM. Precis som med min laptop.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsminne_(psykologi) skrev:Baddeleys modell är den mest använda och arbetsminnet ses där som bestående av fyra olika komponenter med respektive funktioner:
    Den fonologiska loopen hanterar auditiv information, till exempel vad någon säger. Vid läsning är bokstäverna från början visuell information men kodas om och hanteras därmed av den fonologiska loopen.

Det visuospatiala skissblocket hanterar visuospatial information, till exempel en bild av en frukt (visuell) eller en väg genom en labyrint (spatial).
    Centralexekutiven koordinerar och styr de andra delarna.

Den episodiska bufferten hanterar interaktionen med långtidsminnet.

www.arbetsminne.nu skrev:Arbetsminnet är aktivt när vi befinner oss i målinriktat arbete där vi gör mer än en sak åt gången. Själva arbetsminnet består av en central exekutiv funktion där planering och styrning av arbetet sker.

Den information som vi genom vår riktade uppmärksamhet har valt ut lagras i korttidsminnet. Korttidsminnet kallas också arbetsminne och är som namnet antyder det huvudsakliga området där medvetna tankeprocesser äger rum. Arbetsminnet har starkt begränsad kapacitet och det innebär att det kan hålla endast en begränsad mängd informantion aktuell. Tar vi in ny information försvinner den tidigare informationen.

Om vi skall minnas informationen permanent måste den flyttas från arbetsminnet till långtidsminnet. Till skillnad från arbetsminnet har långtidsminnet både stor kapacitet och varaktighet. När informationen väl har lagrats där förblir den där förmodligen för alltid: informationen har blivit till kunskap.

För att denna överflyttning från arbetsminne till långtidsminne skall ske måste informationen medan den finns i arbetsminnet användas eller praktiseras på något sätt annars går den förlorad. Inom kognitionspsykologin används termen repetition om denna process. Exempel på repetitionsprocessen är när man formulerar en visuell bild av informationen eller när man omorganiserar information på ett visst sätt för att man skall komma ihåg den senare.

När man genom repetition förflyttar informationen till långtidsminnet brukar man säga att man kodar informationen i långtidsminnet. När kunskapen sedan behövs hämtas den ur långtidsminnet och flyttas över till arbetsminnet för att bearbetas där.

http://www.iml.umu.se/utbildning/kurser ... kognit.htm
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Mellanvärld » 2011-03-18 15:43:10

Marabou skrev:Testerna visade att jag inte har några problem med arbetsminnet.
samma här.
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav biologic » 2011-03-18 16:54:12

Jag har inte gjort någon AS-utredning än, men jag väntar på att få göra en. Redan för åtta år sedan trodde psykologen på AS, men jag vägrade genomgå utredningen då jag hade fördomar om vad diagnosen innebar (tänkte att en autist bara sitter tyst och gungar)...

Har gjort en liten "utredning", varför vet jag inte. Tror de letade efter minnesstörningar då. Fick göra WEIS, Tower of London, WCST m.fl. test, som jag förstår även ingår i NPF-utredningar. Jag hade en ojämn profil, några exakta siffror för de olika delarna fick jag inte, men min största "dipp" låg just i arbetsminnet. Där hamnade jag i lägre delen av normalintervallet, men jämfört med mina övriga (höga) resultat var det anmärkningsvärt lågt. Tänkte se om det var vanligt bland AS:are.
biologic

Inläggav biologic » 2011-03-18 16:59:41

Bigge skrev:Det var inget vidare med mitt fick jag veta. Fast det visste jag ju innan, det tillståndet hade bara inget namn då. Mitt dåliga arbetsminne ställer till det bl.a här. Jag uppmanas följa en tråd i en specifik ämneskategori ... och sedan minns jag inte vad jag gjorde i den tråden t.ex... Någon som känner igen sig i detta?

Jodå, jag känner väl igen mig. Kan prata i telefon och sedan glömma vem jag just har talat med eller vad denne har sagt. Har stora problem med muntliga instruktioner då jag glömmer dem direkt/blandar ihop med någonting annat. Kommer på att jag skall ta mediciner, men glömmer sekunden därpå att ta dem. Eventuellt blandar jag ihop det med en annan dag, och är övertygad om att jag redan tagit medicin.
Skriver massor av listor för att minnas!
biologic

Inläggav chibibotto » 2011-03-18 17:29:17

Mitt beror helt på om det är något jag är intresserad av eller inte.
Men överlag är det rätt dåligt. Glömmer oftast muntliga instruktioner.
Glömmer bort vad jag gjorde för en minut sen, och om jag ska hämta något glömmer jag oftast vad eller varför jag gick till just platsen där saken finns.
chibibotto

Anslöt: 2011-01-25

Inläggav barracuber » 2011-03-18 18:02:01

Mellanvärld skrev:
Marabou skrev:Testerna visade att jag inte har några problem med arbetsminnet.
samma här.

Samma här.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav fritor » 2011-03-19 1:01:38

Jag har problem med mitt arbetsminne exempel:komma ihåg siffror gick hyggligt klade 7 i rad men blandade man i bokstäver gick det inte alls så jag bad psykologen sluta. Jag greps av panik och blev väldigt stressad och orolig
fritor

Anslöt: 2010-09-26

Inläggav Juddy » 2011-03-19 5:00:41

Dåligt.
Det tar lång tid för mig att bearbeta något men ge mig tid och jag kommer, inom en kvart eller så, att förstå fullständigt. Ger lite aviga situationer där jag inte fattar skämt förrän en lång stund senare :?
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav ragnevi » 2011-03-19 18:17:21

Ganska normalfungerande skulle jag vilja påstå i mitt fall. Jag vet att många upplever problem med detta, men jag har inte sett det som några större svårigheter, testerna som gjordes under utredningen som skulle mäta detta visade samma sak.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Juddy » 2011-03-19 18:37:41

ragnevi skrev:Ganska normalfungerande skulle jag vilja påstå i mitt fall. Jag vet att många upplever problem med detta, men jag har inte sett det som några större svårigheter, testerna som gjordes under utredningen som skulle mäta detta visade samma sak.

Jag kan inte säga att jag upplever det som "problem". Det visar sig bara särskilt tydligt ibland. I ett test i min utredning så började det med att jag inte kunde rita ett enda streck korrekt av en bild jag just hade kopierat. En kvart senare ritade jag den helt felfritt från minnet.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in