Hyper?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Hyper?

Inläggav MsTibbs » 2011-03-15 17:41:51

Mediagruppen, skriva artiklar, recentioner, göra illustrationer, sociala gruppen, missbruksföreläsningsdag, filmrally Nightmare on Elf Street (fem av sju), stand-up-show, sova över hos "kompis", teckningslärare, dietist, boendestöd, städa, långa styrelsemöten, LUF, besök, föreläsning...

Jag sitter och pladdrar huvudet av folk, kan inte sitta still, ofokuserad... jag ska skolka från Alpha, boendestöd säger jag måste varva ner annars kommer jag krascha snart *hyperspeedad*

Nån som vet hur jag kan bli normal? Göra mer eller göra mindre...?
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Re: Hyper?

Inläggav Miche » 2011-03-15 18:40:02

MsTibbs skrev:Nån som vet hur jag kan bli normal? Göra mer eller göra mindre...?

Motion är inte dumt, börja gärna med promenader vilket kan få tankarna att lugna ner sig. Investera gärna i ett par stavar som gör motionen effektivare.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav MsTibbs » 2011-03-15 19:24:00

Jag är bra på att stava! 8)
MsTibbs

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-15 22:51:02

Manisk episod?
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Miche » 2011-03-16 0:48:51

MsTibbs skrev:Jag är bra på att stava! 8)

Kan du stava till stavgång? ;)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav MsTibbs » 2011-03-16 11:45:19

Angelic Fruitcake skrev:Manisk episod?

Jag har aldrig varit manisk. Pratade med Isa-Alise på Viska igår på telefon och hon sa jag inte var manisk bara uppvarvad, lite som jag trodde. Tog 4mg Cisordinol i går kväll och 2mg idag på morgonen, jag känner mig vild inuti men sitter iaf hyfsat still på stolen. Det är förmodligen vad läkare skulle rekommendera... känns overkill att be om läkartid om jag kanske "bara" råkar vara ADHD-hyper, det vore ju pinsamt... öppenvården kanske, de brukar vara mer hjälpsamma är jouren...
MsTibbs

Inläggav Flia » 2011-03-16 13:41:30

Jag brukar gå in i väggen väldigt fort vid såna tillfällen. Mitt recept är att rensa bort saker ur hjärnan.

Fundera över vilket som är viktigast och måste vara kvar inne i huvudet. Inse att det andra bara är tider som ska hållas, inget som din hjärna måste kategorisera och planera.

Är det något som måste kommas ihåg så skriv en lapp, eller sätt ett larm på mobiltelefonen och i datorn. När larmet är aktiverat kanske du aktivt måste "lägga undan" det ur ditt medvetna.

Allt det här brukar inte räcka för mig, jag måste faktiskt tacka nej till hälften också. Så fort jag gjort det lugnar jag ner mig.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav MsTibbs » 2011-03-16 16:28:40

Tagit kontakt med öppenvårdspsykiatrin idag, de sa jag verkade uppvarvad. Hon sa först att min egen dosering av Cisordinol 4mg och följande dagar 2mg var vettig, inget tjafs om läkaren måste ordinera bla-bla, sen sa hon jag skulle höja till 2mg på morgonen och 4mg på kvällen tills vidare och ringa i morgon.

En liten stund senare ringde hon upp efter att ha kollat FASS och sa jag skulle ta 15mg Zyprexa i stället (har 10mg normalt) tills vidare för att undvika att blanda två neuroleptika i onödan och ringa igen i morgon eftermiddag och be om att få prata specifikt med henne för att se hur det går "hör av dig till jouren om det blir värre innan dess" och "sov mycket". Jag frågade om det kan vara ADHD-hyper och att jag bara inbillade mig men det trodde hon "absolut inte", utan jag var "uppvarvad", jaha... Sen ställde hon massa frågor om litium (som jag haft över ett år). Får se om jag blir normal till i morgon.

15 minuter och 54 sekunder på bara första samtalet!!! Psyk BRYR SIG!!! <3 =)
MsTibbs

Inläggav MinusMirakel » 2011-03-17 0:01:15

Enligt fass bör man inte blanda Cisordinol och lithium, så ta det försiktigt med det.
MinusMirakel

Anslöt: 2010-11-22

Inläggav prick » 2011-03-17 21:38:35

MsTibbs skrev:Jag har aldrig varit manisk. Pratade med Isa-Alise på Viska igår på telefon och hon sa jag inte var manisk bara uppvarvad, lite som jag trodde. Tog 4mg Cisordinol i går kväll och 2mg idag på morgonen, jag känner mig vild inuti men sitter iaf hyfsat still på stolen. Det är förmodligen vad läkare skulle rekommendera... känns overkill att be om läkartid om jag kanske "bara" råkar vara ADHD-hyper, det vore ju pinsamt... öppenvården kanske, de brukar vara mer hjälpsamma är jouren...

4 mg cisordinol är inte mycket. när jag är hypoman/manisk kan jag behöva uppåt 20 mg (mer vid mani). har tyvärr inte orkat läsa hela tråden för jag är helt slut i huvudet, men om ingen tipsat om det redan säger jag: gör så LITE som möjligt. ställ in allt och lägg dej platt. minska alla stimuli. sysselsätt dej under begränsade tidsperioder. förutbestämda tidsperioder. gör nåt "nördigt" som att sortera i bokhyllan eller bland skivorna. fast bara så länge som du bestämt. sen vila.
prick

Anslöt: 2010-08-29

Återgå till Aspergare och vården

Logga in