Hjälp! Jag söker en språkterm!

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp! Jag söker en språkterm!

Inläggav Laika » 2011-03-15 0:15:32

Om man t.ex. säger "har du läst Astrid Lindgren", då har man använt ett särskilt stilgrepp, eller vad man nu ska kalla det, eftersom man säger "Astrid Lindgren" när man menar "Astrid Lindgrens böcker". Jag undrar vad det heter. Ett annat exempel som borde vara samma sak är "de spelade mot Hammarby". Kan någon hjälpa mig med vad denna språkliga term heter? Tack så hjärtligt på förhand!
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-15 0:35:58

Metonymi (av gr. μετωνυμία, "metōnymía", betydande "byte av namn", av μετά, "metá", "efter, bortom" samt -ωνυμία, "-ōnymía", ett suffix) är en trop, stilistisk figur, som bygger på en närhet mellan det använda uttrycket och det som betecknas. Man säger t ex Bryssel för EU-administrationen: "Bryssel tvekar om stöd till bönderna".

Ett ord som ingår i en metonymi, t.ex. flaskan istället för alkohol, kallas en metonym. [1]

Synekdoken är en underavdelning till metonymin som bygger på relationen mellan del och helhet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metonymi
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Laika » 2011-03-15 0:46:00

Tack!
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-15 0:59:22

Vassego!

Jag blev irriterad för att jag bara fick en massa termer i huvudet, metonymi, litotes, synekdoke och annat, utan att komma på vilket det var, så jag googlade på del som betecknar helhet, och fick fram det. :)
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Språket

Logga in