USB Typewriter
14 inlägg
• Sida 1 av 1
USB Typewriter
Ganska kul grej!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EozwYbMTtS0[/youtube]
http://www.usbtypewriter.com/
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EozwYbMTtS0[/youtube]
http://www.usbtypewriter.com/
Ah, då borde man väl med tiden kunna utveckla en skrivmaskin för vaddenuheter, såna där ultraplattskärmsböcker, enligt samma klassiska modell. Det perfekta tröskverket för den som vill inspirera sig med rökig skrivarlyenostalgi vid grönskärmad mässingslampa med retrohundkojan utanför. Tryckmotståndet kan marknadsföras som fingermotion.
Glömde förresten förklara för de som kan tänkas vara för unga för att veta vad det här handlar om.
Typewriter är engelska för något som på svenska hette skrivmaskin. Ett kontorsredskap som var vanligt under förra årtusendet. Det kan närmast beskrivas som en korsning mellan ett tangentbord och en skrivare, som skriver ut i realtid.
Typewriter är engelska för något som på svenska hette skrivmaskin. Ett kontorsredskap som var vanligt under förra årtusendet. Det kan närmast beskrivas som en korsning mellan ett tangentbord och en skrivare, som skriver ut i realtid.
Lucather skrev:Det där skulle Facit ha tänkt på innan det blev försent.
Fabriken stängdes innan USB fanns. (Innan den stängdes var jag där på skrivmaskinsserviceteknikerkurs. De tyckte inte att stockholmare och österrikare skulle bo i Svängsta, så vi fick bo i Karlshamn, men jag tyckte det var ungefär likadant.)
Ericsson, som ägde Facit, hade faktiskt i produktsortimentet en ordbehandlings+e-post(x.400)maskin vars hårdvara i princip var en Facitskrivmaskin med, har jag för mig, ett enradigt displayfönster.
Det här var på den tiden då Philips motsvarighet (fast inte skrivmaskinsbaserad) hade ett tangentbord som såg ut ungefär som de vi har idag -- fast det vägde 4 kg för att de tyckte att det skulle stå stadigt på bordet. Precis som en skrivmaskin!
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Re: USB Typewriter
Pemer skrev:Ganska kul grej!
Klantarslar, den radbröt innan man drog i handtaget för radbrytningen...
Hallå Pemer!
Åååååååh vilken underbar definition på skrivmaskin!!!
Åååååååh vilken underbar definition på skrivmaskin!!!
Pemer skrev:Typewriter är engelska för något som på svenska hette skrivmaskin. Ett kontorsredskap som var vanligt under förra årtusendet. Det kan närmast beskrivas som en korsning mellan ett tangentbord och en skrivare, som skriver ut i realtid.
Inger skrev:Den där borde passa Guillou, han skriver alla sina böcker på en gammal skrivmaskin för han klarar inte att ställa om fingrarna när de placerat å, ä, ö fel på tangentbordet. Vem tipsar honom om det?
Det är en baggis att definiera om tangentbordet så att man får tangenterna på de platser där man vill (å, ä och ö satt en gång i tiden där komma, punkt och bindestreck sitter idag).
Inger skrev:Den där borde passa Guillou, han skriver alla sina böcker på en gammal skrivmaskin för han klarar inte att ställa om fingrarna när de placerat å, ä, ö fel på tangentbordet. Vem tipsar honom om det?
Han har redan ett livstidsförråd av skrivmaskiner, så han behöver inget tips. Och jag är ganska säker på att det inte är placeringen utan känslan det handlar om.
Dessutom går det lätt att skanna papper så behovet att byta finns nog inte.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Riktigt intressant variation på temat skrivmaskin. Vill ha en, men tror inte jag kommer skaffa en då min dator redan gör det som jag vill att den ska göra vad gäller ordbehandling. Men ett smart drag att utveckla en skrivmaskin för detta årtusende.
- jobromedia
- Ny medlem
- Anslöt: 2011-03-09
geocache skrev:Hallå Pemer!
Åååååååh vilken underbar definition på skrivmaskin!!!Pemer skrev:Typewriter är engelska för något som på svenska hette skrivmaskin. Ett kontorsredskap som var vanligt under förra årtusendet. Det kan närmast beskrivas som en korsning mellan ett tangentbord och en skrivare, som skriver ut i realtid.
Kärleksfullt lånat (och något modifierat) från vännen Lasses hemsida, www.ljmedia.se