Aspiga krav på partner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2007-12-17 13:58:33

ford skrev:Fan vad du delar in folk i as. och NT, snacka om "vi mot dom -tänkande".


Visst, jag tillämpar aktivt "vi-dom" tänkande gentemot andra arter. Däremot inte inom arten eller gruppen. :-)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kristofer » 2007-12-17 14:16:52

rdos skrev:
Kristofer skrev:- Eftersom jag på sista tiden haft en muskelbristning i ryggen och inte kunnat träna så har jag gått upp några kg (fett?) i vikt. Det bekymrar mig och känns angeläget nu när jag kan återuppta träningen.
- Jag rakar mig på morgnarna för jag tycker inte om att vara skäggig.
- jag kammar också mitt hår efter att ha stigit upp.
- Det finns klädesplagg som jag hellre bär, inte bara av praktiska och bekvämlighetsskäl, men också för att jag helt enkelt tycker de är snyggare. T.ex. jag valde ett par svarta mjukisbrallor före ett par gråa för jag gillar svart bättre.

osv.. osv.. osv..


Jojo, men det visar bara på tesens giltighet. De som bryr sig om vad andra tycker (t.ex. rasbiologi) är samma personer som är utseendefixerade på NT-vis. Ford ger exempel på samma sak ovan.


Drar du inte lite väl förhastade slutsatser här?

Anledningen till att jag bryr mig om vad andra tycker i sakfrågor och dyl. är just att dessa frågor även rör mitt liv. För oavsett fråga så kan frågan ju leda till beslut. Och beslut i saker som angår det gemensamma berör ju, självklart, även mig. Varför annars följa debatter och rösta i allmänna val?

Anledningen till att jag bryr mig om viktuppgången är att jag vet att den kommit under inaktivitet och en period då jag ätit onyttigt och druckit relativt mycket öl. Viktuppgången är alltså här ett mått på att jag levt ohälsosamt och därmed bör ändra riktning så att detta inte eskalerar. Jag betraktar inte hälsa och form som något som främst är till för utseendet, utan mitt väbefinnande. Men jag använder delvis mitt utseende för att kunna se åt vilket håll det går.

Nej, jag tycker inte om att vara skäggig, det kliar. Samt att jag tycker att jag ser bättre ut utan skägg. Men då de flesta aspies jag sett tycks raka sig på morgnarna så vetetusan om jag vill hålla med dig.

Varför skulle kamning bara indikera att man bryr sig om vad andra tycker?

Jag bryr mig inte ett dugg om modet. Men det finns vissa plagg jag tycker är snygga och vissa som jag inte tycker är snygga. Ex: jag gillar jeans som är lite utsvängda. Enligt butiksinnehavaren där jag köpte jeans i höstas är detta totalt ute. Det här betraktar jag närmast som en estetisk fråga och estetik finns ju även hos AS.

För övrigt så tror jag det är bra om man äger minst två par byxor. Det är nog uppskattat av grannarna om man har på sig byxor i tvättstugan. 8)
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ford » 2007-12-17 15:57:18

rdos skrev:
Det är inga fördomar. Det är empiriskt visat att det är NT-egenskaper. Må så vara att det även finns AS som är lika tvångsmässiga i sina utseendefixeringar, men det är ändå NT-drag. Dessutom så passar dessa NT-drag självfallet ihop med att vilja ha ett stort umgänge, gilla att umgås med främlingar vilket är än mer typiska NT-drag.


Ärligt talat ( och så tydlig har jag nog aldrig varit tidigare).

-Du, rdos kan ta dina jävla teorier och köra upp dom i röven!!! :evil:

-Din jävla "forskning" är inte värd ett piss, och ge nu fan i att säga att dina icke-erkända teorier är fakta framöver!!!

Ska man behöva banka in i ditt huvud att det bara finns individer, och inte grupper, vad gäller människor?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:09:44, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2007-12-17 16:09:47

Nu håller jag inte helt med föregående postare (ford). Men du rdos, du har väl folkdräkt ibland? Det är väl om något ett sätt att bry sig om sitt utseende och sin klädsel? Missförstå mig inte. Jag har ingenting emot folkdräkt, tvärtom. Men om vi ska hårddra diskussionen här.

visserligen kan man gruppera människor, men din gruppering i detta fall tycker jag inte är särskilt vettig eller ens överensstämmande med hur de flesta aspies ter sig.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav rdos » 2007-12-17 16:26:24

Kristofer skrev:Nu håller jag inte helt med föregående postare (ford). Men du rdos, du har väl folkdräkt ibland? Det är väl om något ett sätt att bry sig om sitt utseende och sin klädsel? Missförstå mig inte. Jag har ingenting emot folkdräkt, tvärtom. Men om vi ska hårddra diskussionen här.

visserligen kan man gruppera människor, men din gruppering i detta fall tycker jag inte är särskilt vettig eller ens överensstämmande med hur de flesta aspies ter sig.


Jo, det händer väl. Jag har också lagtröjan från glada gänget i Höör på mig ibland. Mest är det för att sådan klädsel är enkel (ungefär som att ha uniform i det militära). Jag skulle däremot aldrig klä mig på ett speciellt sett för att alla andra klädde sig så.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Matilda » 2007-12-17 16:39:54

Att förbättra sitt utseende skall man göra för sin egen skull, för att själv må bra. Inte för att alla andra ska tycka bättre om en.
Men låt oss dra analysen ett steg längre: VARFÖR mår ni (operationsförespråkare) själva bättre av att förändra ert utseende? Det kan ju inte direkt vara så illa att det är av hälsoskäl...

*är inte sprydig nu - jag begriper faktiskt inte och vill gärna veta*
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Inläggav Kristofer » 2007-12-17 16:40:27

Jag kläer mig som jag gör för att jag själv vill jag med. Hur kommer det sig att detta då skulle vara vad du antyder då blir typiskt NT? Jag ser det som samma sak fast i olika uttryck.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav ufo » 2007-12-17 16:41:20

Men vad är det som bara rdos förstår. Människor gör sig fina för att andra skall tycka bättre om dem. Så har det alltid varit och kommer nog att förbli så.
Visst en del träning för motion och hälsa kan bottna i egenintresse. Men jagar man några gram på kroppen är det fåfänga inget annat.
Kläder är till för att man inte skall behöva frysa, all annan användning är fåfänga.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Milyc » 2007-12-17 18:23:42

tahlia skrev:
Jag skall förklara hur jag läser det ni skriver. För mig så säger det ni skriver att det är mer accepterat och bättre att t.ex gå ned i vikt för att alla andra skall tycka man är vacker, och inte för att man själv skall må bättre.
Det går tvärt emot allt jag tror på. Saker man gör för sig själv och sitt utseende skall man göra för att själv må bättre, inte för att andra har åsikter om hur man ser ut.


Jag för min del har inte i det jag skrev tagit ställning till vad som är eller ska vara accepterat, bra eller dåligt.

Däremot uttryckte jag min fullständiga oförståelse för vilken relevans det egna utseendet skulle ha för självkänslan om det inte skulle handla om vad man tror respektive vill att andra ska tycka om ens utseende.

För egen del spelar det exempelvis ingen roll om jag tycker mitt utseende är tilltalande eller inte de gånger jag ser mig i spegeln. Då har det större betydelse om mitt hem i övrigt är vackert då det är något jag ser mycket oftare än mig själv.

Däremot stärker det min självkänsla något att få komplimanger för utseendet av andra när det finns skäl att tro att de är allvarligt menade. särskil personer av motsatt kön i min egen generation, även om dessa komplinmanger inte på något sätt är avgörande för min självkänsla och ingenting jag är beredd att anstränga mig för att få.

Däremot kvittar det fullständigt för min självkänsla vad JAG tycker om eget utseende och jag skulle INTE må bättre av att se mig i spegeln och tycka att jag såg jättebra ut om ingen annan tyckte det. Kort sagt är det ganska oviktigt för mig vad andra tycker om mitt utseende men vad jag själv tycker är mig fullkommligt likgilltigt eftersom jag ser mig själv såpass sällan som jag gör.

Därför förstår jag dig inte i denna fråga men påstår inte att denna som jag anser obegriplighet inte är acceptabel.

Folk får göra sig vackra "för sin egen skull" samtidigt som de "skiter i vad andra tycker" hur mycket de vill. Men jag begriper det inte.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav tahlia » 2007-12-17 20:12:48

Milyc skrev:Däremot stärker det min självkänsla något att få komplimanger för utseendet av andra när det finns skäl att tro att de är allvarligt menade. särskil personer av motsatt kön i min egen generation, även om dessa komplinmanger inte på något sätt är avgörande för min självkänsla och ingenting jag är beredd att anstränga mig för att få.


Det är det som inte funkar för mig. Det har funnits människor som gett mig komplimanger i form av söt och till och med snygg någon gång. Men det stärker inte min självkänsla ett piss, eftersom jag fortfarande anser att jag ser ut som fan.

När jag var yngre blev jag förbannad om någon gav mig en positiv komplimang över mitt utseende. Jag trodde de drev med mig helt enkelt. Jag tyckte att de torde vara blinda om det inte såg samma fulhet som jag såg i spegeln.
När jag blev äldre lärde jag mig att acceptera att andra människor kan finna mig tilldragande, men det ändrar inte på det faktum att jag fortfarande ser en ful människa i spegeln, så komplimanger funkar inte på mig och hjälper absolut inte upp självkänslan.

Det är också det som är en del i när jag nämner att hur jag ser på mig själv bidrar till hur jag kommunicerar och umgås med andra människor. Skulle jag se mig i spegeln och tycka att jag såg helt ok ut, så skulle jag ju kunna njuta av och bli glad av en komplimang.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2007-12-17 20:14:59

Matilda skrev:Men låt oss dra analysen ett steg längre: VARFÖR mår ni (operationsförespråkare) själva bättre av att förändra ert utseende? Det kan ju inte direkt vara så illa att det är av hälsoskäl...

*är inte sprydig nu - jag begriper faktiskt inte och vill gärna veta*


Jag mår bättre av att förändra mitt utseende till något som jag trivs med och som jag tycker om. Att kunna se sig i spegeln tillräckligt länge för att lägga märke till hur man ser ut utan att det genast sänker en.
I hela mitt liv har jag tillbringat så lite tid framför spegeln som jag kan, och fokuserar på t.ex håret eller tänderna om det är det jag skall göra, för jag mår dåligt av att se mig själv.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-17 22:02:52

tahlia skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Att gå ner i vikt är en sak. Det behöver inte handla om utseende. Det handlar precis som du säger om att må bra. Men att justera sitt ansikte eller ändra på sina bröst är vanligtvis något som handlar om att uppfylla visa normer om hur man bör se ut.


Det är DÄR du missförstår mig, inser jag nu. För mig skulle en plastikoperation ge samma effekt som om jag förlorade vikt. Det gäller mao MITT välmående och hur JAG ser på mig själv. Inte andras ideal och uppfattning om hur jag bör se ut.


Jag talade om den eventuella fysiska vinsten av att gå ner i vikt inte den psykologiska.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Moggy » 2007-12-17 22:42:50

ford skrev:Ska man behöva banka in i ditt huvud att det bara finns individer, och inte grupper, vad gäller människor?


Klart det finns grupper av människor där vissa grupper har speciella beteenden och egenskaper.

Så är det bland alla djur, inkl människan.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2007-12-17 22:58:52

Själv har jag nog rätt höga krav på eventuella partners. Mycket för att saken är inte så viktigt för mig, att jag absolut måste ha en partner.

Egentligen gillar jag brunetter men det har alltid varit blondiner som dykt. Eller alltid....SÅ många har det inte varit.menmen...

Några av önskemålen är väl att hon är någorlunda intelligent och utbildad. Har inte nåt gemensamt med arbetslösa lantis-tjejer som inte vet nåt om världen och inte har några andra åsikter än "skvallret i byn".

Sen har jag svårt för tjejer som spökar ut sig med massa smink och piercingar.

Hon får gärna vara religiös och villig att diskutera frågor kring det, så länge hon är måttligt religiös.

Hon ska ha en jämnlik syn på ekonomi, jag går inte med på att försörja nån annan eller ständigt bjuda när man går ut och äter och fikar. där har jag faktiskt träffat en nu som jag varit ute med en del och vi bjuder varann omvartannat. Väldigt trevligt, hatar när tjejen jämt förväntar sig att killen ska betala.

Hon ska inte vara nån moraltant som har massa bestämda åsikter om vad som är rätt och fel. Hon ska ha en liberal syn på ett och annat, som t.ex vissa växter.

Politiskt sett tror jag att jag skulel ha svårt att komma överrens med nån med extrema åsikter åt något håll.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Milyc » 2007-12-17 23:26:25

Moggy skrev:Själv har jag nog rätt höga krav på eventuella partners. Mycket för att saken är inte så viktigt för mig, att jag absolut måste ha en partner.


Det är kanske just denna inställning som skaparen av denna tråd har missuppfattat och dragit slutsatsen att AS-killar skulle kräva "att tjejen ska de ut som en modell" i större utsträckning än NT-killar medan skillnaden egentligen är att fler AS-killar anser sig kunna ha ett nog så bra liv utan flickvän.

Jag var totalt ointresserad av att få en flickvän tills jag blev förälskad första gången vid 19 års ålder. Nu tycker jag väl att en relation skulle vara trevligt om man lyckades träffa en person det skulle fungera med men jag bedömmer inte den saken som så lätt och klarar mig faktiskt bra ensam.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-17 23:57:09

Milyc skrev:Jag var totalt ointresserad av att få en flickvän tills jag blev förälskad första gången vid 19 års ålder. Nu tycker jag väl att en relation skulle vara trevligt om man lyckades träffa en person det skulle fungera med men jag bedömmer inte den saken som så lätt och klarar mig faktiskt bra ensam.


I varje fall så ska man inte skaffa flickvän bara för att eftersträva ett socialt godkännande och bli som alla andra.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Moggy » 2007-12-18 0:13:32

Sen är det ju svårt att tolka vad en del tjejer vill.

Har en tjejkompis nu som jag varit ute rätt mycket och gjort saker ihop med. vi har fått rätt bra kontakt och pratat om rätt mycket djupa och personliga saker.

Hon har pratat mycket med mig om att hon känner sig ensam och skulle vilja ha familj och så.

Hur ska jag tolka det? Är den en kompisgrej att hon delar med sig av dessa tankar eller kan hon tänka sig att vi skulle bilda familj och så? Sånt där har jag jäkligt svårt att tolka, om hon menar att jag ska läsa nåt mellan raderna av deet hon säger.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav mondo beyondo » 2007-12-18 0:20:09

Moggy skrev:Sen är det ju svårt att tolka vad en del tjejer vill.

Har en tjejkompis nu som jag varit ute rätt mycket och gjort saker ihop med. vi har fått rätt bra kontakt och pratat om rätt mycket djupa och personliga saker.

Hon har pratat mycket med mig om att hon känner sig ensam och skulle vilja ha familj och så.

Hur ska jag tolka det? Är den en kompisgrej att hon delar med sig av dessa tankar eller kan hon tänka sig att vi skulle bilda familj och så? Sånt där har jag jäkligt svårt att tolka, om hon menar att jag ska läsa nåt mellan raderna av deet hon säger.


Vad vill du själv Moggy? Istället för att undra över vad hon vill, vad vill du? Vill du fortsätta ha det som ni har det, säg det, vill du mer säg det. Eazy peazy.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2505
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-18 0:23:25

Moggy skrev:Hon har pratat mycket med mig om att hon känner sig ensam och skulle vilja ha familj och så.

Hur ska jag tolka det? Är den en kompisgrej att hon delar med sig av dessa tankar eller kan hon tänka sig att vi skulle bilda familj och så?


Man kan aldrig så noga veta. Kanske är det så att hon inte vet riktigt själv och pejlar lite grann eller bara fantiserar lite. Kanske är det en kompisgrej.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2007-12-18 0:25:37

Bjäbbmonstret skrev:
Moggy skrev:Hon har pratat mycket med mig om att hon känner sig ensam och skulle vilja ha familj och så.

Hur ska jag tolka det? Är den en kompisgrej att hon delar med sig av dessa tankar eller kan hon tänka sig att vi skulle bilda familj och så?


Man kan aldrig så noga veta. Kanske är det så att hon inte vet riktigt själv och pejlar lite grann eller bara fantiserar lite. Kanske är det en kompisgrej.


Det låter inte som något en kompis skulle diskutera. Speciellt inte om konpisen är av motsatt kön som en själv.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-18 0:26:58

rdos skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Moggy skrev:Hon har pratat mycket med mig om att hon känner sig ensam och skulle vilja ha familj och så.

Hur ska jag tolka det? Är den en kompisgrej att hon delar med sig av dessa tankar eller kan hon tänka sig att vi skulle bilda familj och så?


Man kan aldrig så noga veta. Kanske är det så att hon inte vet riktigt själv och pejlar lite grann eller bara fantiserar lite. Kanske är det en kompisgrej.


Det låter inte som något en kompis skulle diskutera. Speciellt inte om konpisen är av motsatt kön som en själv.


Varför inte? Jag diskuterar precis vad som helst med mina killkompisar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2007-12-18 0:31:00

Bjäbbmonstret skrev:Varför inte? Jag diskuterar precis vad som helst med mina killkompisar.


OK, om tjejen är aspig kanske det kan tolkas lite hur som helst, men är det en NT tror jag man kan förutsätta att det handlar om intresse.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-18 0:33:21

rdos skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Varför inte? Jag diskuterar precis vad som helst med mina killkompisar.


OK, om tjejen är aspig kanske det kan tolkas lite hur som helst, men är det en NT tror jag man kan förutsätta att det handlar om intresse.


Det tror du bara för att du är så fyrkantig. Allt handlar inte om fasta ramar. Människor kan inte delas in i typer på det sätt som du beskriver och allting är mer mångfacetterat än man tror. Det är det som är livet.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Moggy » 2007-12-18 0:38:39

mondo beyondo skrev:Vad vill du själv Moggy? Istället för att undra över vad hon vill, vad vill du? Vill du fortsätta ha det som ni har det, säg det, vill du mer säg det. Eazy peazy.


Mmm, det är förstås den andra sidan av sånt här, det gäller att veta sjjälv också....inte helt lätt....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in