Läsa e-böcker i en mp4-spelare + Android

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Läsa e-böcker i en mp4-spelare + Android

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-23 23:33:02

Hej!

Idag kom min mp4-spelare, och jag är riktigt nöjd. Låtar har jag kopierat till den. Eftersom den har en e-boksläsare så vill jag gärna kunna läsa e-böcker i den.

Gick in på bibliotekets hemsida. De kräver att man har mobipocket installerat. Jag vet inte om jag bara törs dra mobipocket till min mp4-spelare. Annars, var finns det böcker att ladda hem gratis? Jag har googlat men det mesta jag får upp är sidor som inte fungerar eller sidor där jag kan köpa böcker.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-11-24 3:16:16

Vilka format tar din e-booksläsare? Låter konstigt med mobipocket? Det brukar annars vara epub som är standardformatet eller för äldre böcker pdf som är ett bra format iofs men har den nackdelen att den inte flödar om sidorna för att passa de små skärmar som finns på e-boksläsare eller mp3-spelare.

Kan mobipocket hantera lånetiden eller vad?

Gratis e-böcker finns men de flesta är inte på svenska. Här är några i pdf: http://www.las-en-bok.com/

Behöver du konvertera e-böcker mellan olika format kan du prova Calibre: http://calibre-ebook.com/

Personligen läser jag inte e-böcker. Finns för lite facklitteratur på svenska.. Skulle iofs kunna tänka mig att skaffa kurslitteratur den vägen om det var billigare än vad det är i förhållande till de vanliga böckerna.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-24 11:59:12

Hej!

Jag har ingen aning om varför man ska ha mobipocket. E-böckerna kan läsas i olika format.

PDF med Adobe-kryptering för PC, Mac och vissa läsplattor.
Mobipocket för PC, handdator, vissa mobiler och vissa läsplattor.
EPUB med Adobe-kryptering för PC, Mac och vissa läsplattor.

När man lånar en e-bok på biblioteket hamnar den i e-boksläsaren. Jag behöver ladda ner e-boken som en separat fil. Filen kan jag sedan lägga i rätt mapp i mp4-spelaren.

Min mp4-spelare heter ingenting. Utanpå den knapphändiga brukshandvisningen står det "mp4 digitrl player".

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav barracuber » 2010-11-24 13:22:30

Mobipocket är bara ett läsprogram av flera. Om du kollar på http://elib.se eller något bibliotekshemsida ser du att det finns flera andra, som Msreader, Adobe Digital Edition, EPUB, osv osv. Det blir inte särskilt lätt att överblicka när det finns så många olika.

Mobipocket har sitt eget "Library" (egentligen en katalog på minneskortet, viktigt att det är rätt katalog) där man samlar sina eböcker. När man startar Mobipocket kommer den ihåg vilken bok man håller på att läsa och var i boken man är. Man kan även sätta bokmärken i böckerna och markera text som "highlight" (dock ej kopiera text).

Som Bjäbbis skrev så måste läsprogrammet kunna hantera lånetiden (28 dagar) samt skydda mot piratkopiering. (Dessutom måste operativsystemet skydda mot filkopiering.)

De eböcker man lånar på biblioteken är skyddade av ett system som heter DRM (samma begrepp används även inom digital musik). Tror det är Adobe som har patent på DRM-systemet för eböcker. En DRM-skyddad fil går inte att kopiera. Inte heller kan man kopiera text eller skriva ut information. Efter 28 dagar går filen inte att öppna längre.

Kan ju passa på att varna folk som äger eller funderar på att skaffa en Androidmobil. Android klarar inte att hantera DRM för eböcker! jag själv, som äger en Android, kan alltså inte låna en ebok på biblioteket! :roll: (iPhone klarar DRM för övrigt)

Jag körde Mobilpocket för några år sedan när jag ägde Sony Ericsson- mobiler (Symbian operativ). Tror dock det vara problem med att låna eböcker.

Om jag inte kan låna eböcker, hur kan jag då läsa dem? Jag läser oskyddade eböcker! Det verkar vara en stor piratmarknad även här, liksom det är på t ex ljudböcker. Jag själv har en hel drös med oskyddade eböcker, men 99,99 % är på engelska. Tror bara jag hittat en enda svensk oskyddad ebok och det var en av Jan Guillous böcker, minns inte vilken. I Sverige verkar tydligen författarna och förlagen duktiga på att skydda sitt material.

Facklitteratur kan funka som ebok om det är enbart text. Men bilder och illustrationer blir tämligen hopplöst att läsa i en mobiltelefon. Det flesta eböcker jag läser är skönlitteratur.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2011-02-07 12:59:36

barracuber skrev:Kan ju passa på att varna folk som äger eller funderar på att skaffa en Androidmobil. Android klarar inte att hantera DRM för eböcker! jag själv, som äger en Android, kan alltså inte låna en ebok på biblioteket! :roll: (iPhone klarar DRM för övrigt)

Detta funkar numera. Här är en svensk guide till att läsa kopieringsskyddade eböcker (exempelvis låneböcker) i Android.
Senast redigerad av barracuber 2011-02-07 13:15:17, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Savanten Svante » 2011-02-07 13:04:06

Så länge copyrightinnehavarna envisas med att göra det MYCKET besvärligare för den laglige användaren än för den olaglige så kommer piratkopieringen att blomstra.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Miche » 2011-02-07 13:11:01

Savanten Svante skrev:Så länge copyrightinnehavarna envisas med att göra det MYCKET besvärligare för den laglige användaren än för den olaglige så kommer piratkopieringen att blomstra.

Instämmer!

De motarbetar sig själva å det grövsta!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav lar66 » 2011-03-10 9:29:55

Nu börjar det även finnas riktigt billiga Androidmobiler med hög upplösning och minne.

Min HTC Hero känns oerhört begränsad på PDF-området, medan min sons ZTE Blade (ca 1500:- ?) borde klara av även hyfsat stora PDFer.

Har någon förresten sett om det finns ett kraftfullt alternativbatteri till Blade:n? Det drar ganska mycket ström att scrolla runt i en PDF med mobilen.

Om man har mycket pengar och visst samvete så kan man ju alltid köpa den önskade boken OCH ladda ned en piratkopia till mobilen. Då har man i alla fall betalat för det, eller?
lar66

Anslöt: 2007-02-10

Inläggav Miche » 2011-03-10 10:15:27

lar66 skrev:Om man har mycket pengar och visst samvete så kan man ju alltid köpa den önskade boken OCH ladda ned en piratkopia till mobilen. Då har man i alla fall betalat för det, eller?

Jag tror att man fortfarande har rätt enligt svensk lag att kopiera för eget bruk, så det borde vara en lösning som man knappast kan bli fälld för.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2011-03-10 11:55:30

lar66 skrev:Min HTC Hero känns oerhört begränsad på PDF-området, medan min sons ZTE Blade (ca 1500:- ?) borde klara av även hyfsat stora PDFer.

Har inte kollat upp det, läser sällan PDF på mobil. Men jag lär i värsta fall stöta på det någon gång eftersom jag brukar låna eböcker på bibblan, <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/post505227.html#p505227">vilket numera funkar när man kör läsaren Aldiko 2.0</a> och vissa eböcker finns bara som PDF :(

Vet inte om du är intresserad av att låna eböcker på bibblan men tänk på att, om du lånar som PDF, så måste man ha minst Froyo för att kunna zooma i PDF:en!! Jag blev helt paff när jag märkte det! Jag hade lånat en bok som bara fanns som PDF och det fanns inte en chans att det gick att läsa den texten - det såg ut som ett litet trådnystan! :shock: Därför försöker jag alltid låna i epub.formatet (som oftast finns) som är suveränt att läsa.

lar66 skrev:Har någon förresten sett om det finns ett kraftfullt alternativbatteri till Blade:n? Det drar ganska mycket ström att scrolla runt i en PDF med mobilen.

Frågan är OT här men har du kollat samma sajt där du hittade batteriet til din Hero och tipsade mig? Batterikungen var det har jag för mig?
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in