Kvinnor med både AS och ADHD (med hyperaktivitet)
33 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Jag håller på med AS-utredning just nu, men misstänker att jag har ADHD med huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet.
Har nämligen märkt att jag i princip alltid är rastlös, och agerar ut rastlösheten på olika sätt beroende på situationen (när jag är ensam går jag runt, gör konstiga rörelser och grimaser, när jag är med andra pratar ibland jag mycket och fort så andra har svårt att höra vad jag säger, ibland gör jag bara ljud, eller upprepar ord eller meningar och flaxar med armarna. När jag har lektion petar jag på pennan eller studsar med benet. Ibland märker jag att jag håller på att utagera rastlöshet, och inser hur mycket tid som gått utan att jag lagt märke till det)
Ibland kan jag bara säga random ord eller små meningar när andra pratar.
En annan sak jag gör är att jag, när jag skriver för hand, glömmer bokstäver, ungefär som dyslektiker gör. Fast jag märker när jag missat bokstäver. Pratade med min terapeut om detta, och hon sa att det mycket väl kan vara rastlöshet.
Har haft sömnsvårigheter hela mitt liv, tankarna snurrar runt i skallen oavsett hur trött jag är.
Och så känner jag igen mig i det mesta csharp skrev..
Hm, låter som jag borde ta upp detta med utredarna o.o
Har nämligen märkt att jag i princip alltid är rastlös, och agerar ut rastlösheten på olika sätt beroende på situationen (när jag är ensam går jag runt, gör konstiga rörelser och grimaser, när jag är med andra pratar ibland jag mycket och fort så andra har svårt att höra vad jag säger, ibland gör jag bara ljud, eller upprepar ord eller meningar och flaxar med armarna. När jag har lektion petar jag på pennan eller studsar med benet. Ibland märker jag att jag håller på att utagera rastlöshet, och inser hur mycket tid som gått utan att jag lagt märke till det)
Ibland kan jag bara säga random ord eller små meningar när andra pratar.
En annan sak jag gör är att jag, när jag skriver för hand, glömmer bokstäver, ungefär som dyslektiker gör. Fast jag märker när jag missat bokstäver. Pratade med min terapeut om detta, och hon sa att det mycket väl kan vara rastlöshet.
Har haft sömnsvårigheter hela mitt liv, tankarna snurrar runt i skallen oavsett hur trött jag är.
Och så känner jag igen mig i det mesta csharp skrev..
Hm, låter som jag borde ta upp detta med utredarna o.o
- NoteToSelf
- Anslöt: 2010-09-22
Aaaargh! Jag hoppas det här är ADHD så det finns en chans att göra något åt det. Jag har såna sabla igångsättningssvårigheter nu och när jag väl börjar tappar jag fokus och motivation nästan på en gång. Sitter bara här och drönar framför datorn och känner mig som ett miffo. Jag är ju smart ju, och ganska kreativ, varför SITTER jag bara här?!
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Angelic Fruitcake skrev:Aaaargh! Jag hoppas det här är ADHD så det finns en chans att göra något åt det. Jag har såna sabla igångsättningssvårigheter nu och när jag väl börjar tappar jag fokus och motivation nästan på en gång. Sitter bara här och drönar framför datorn och känner mig som ett miffo. Jag är ju smart ju, och ganska kreativ, varför SITTER jag bara här?!
Känner igen mig i det där. Jag har dock inte ADHD.
Ok, första testet avklarat. Det måste vara det tråkigaste testet i världshistorien. Jag somnade nästan. Nu har jag lite Medikinet i kroppen så om en stund är det dags igen. Återkommer.
- Angelic Fruitcake
Arkimedes skrev:Angelic Fruitcake skrev:Aaaargh! Jag hoppas det här är ADHD så det finns en chans att göra något åt det. Jag har såna sabla igångsättningssvårigheter nu och när jag väl börjar tappar jag fokus och motivation nästan på en gång. Sitter bara här och drönar framför datorn och känner mig som ett miffo. Jag är ju smart ju, och ganska kreativ, varför SITTER jag bara här?!
Känner igen mig i det där. Jag har dock inte ADHD.
Jag känner också igen mig! Jag får veta mina diagnoser om en vecka eller så. Just nu sitter jag här och kolla forumet istället för att jobba. Skärpning på mig!
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Blev lugn och snäll av CS, som tyvärr är på väg ut nu. Andra delen av testet hade dramatiskt annorlunda resultatet. Jag var i 99:e percentilen på nästan allting före, efter hade jag nästan normala resultat, t o m bättre än normalt på reaktionstid. Psykologen tyckte jag var ett skolboksexempel på bra respons på CS. På tisdag ska jag tillbaka till psykiatern och hoppas på recept för så där snäll, klartänkt och tålmodig vill jag vara jämt. Vad mycket lättare vardagen skulle bli!
- Angelic Fruitcake
Angelic Fruitcake skrev:Blev lugn och snäll av CS, som tyvärr är på väg ut nu. Andra delen av testet hade dramatiskt annorlunda resultatet. Jag var i 99:e percentilen på nästan allting före, efter hade jag nästan normala resultat, t o m bättre än normalt på reaktionstid. Psykologen tyckte jag var ett skolboksexempel på bra respons på CS. På tisdag ska jag tillbaka till psykiatern och hoppas på recept för så där snäll, klartänkt och tålmodig vill jag vara jämt. Vad mycket lättare vardagen skulle bli!
Vad spännande. Och avundsvärt! Grattis!
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
ADHD-diagnos idag, kombinerad typ. Insättning av Concerta med start imorgon. Bättre levnadsvillkor snart?
- Angelic Fruitcake
Återgå till Övriga Aspergerfrågor