Överklockning av avatarer
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Överklockning av avatarer
Jag har märkt att vissa har överklockat sina avatarer så att de går i 16 mHz (milli-Hertz) alltså en cykel per minut snarare än en cykel per månad eller långsammare som är brukligt annars.
Var får man tag på ett överklockningskit för sin avatar?
Var får man tag på ett överklockningskit för sin avatar?
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:10:25, redigerad totalt 1 gång.
Tja själv har jag utnyttjat funktionen att bara länka till avataren.
Sedan så är det ett script på en annan server som genererar bilden.
Därav att klockan går rätt så att säga.
Sedan så är det ett script på en annan server som genererar bilden.
Därav att klockan går rätt så att säga.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:10:25, redigerad totalt 1 gång.
Du glömde tala om vem som skrev scriptet, ufo!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:10:25, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
Re: Överklockning av avatarer
nitro2k01 skrev:Jag har märkt att vissa har överklockat sina avatarer så att de går i 16 mHz (milli-Hertz) alltså en cykel per minut snarare än en cykel per månad eller långsammare som är brukligt annars.
Var får man tag på ett överklockningskit för sin avatar?
1 Hertz= en gång per sekund.
1/60Hertz=en gång per minut.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:10:25, redigerad totalt 1 gång.
Hnmmm. 1/60=0.016666666666666666666.
Det blir väl 16 millihertz?
Det blir väl 16 millihertz?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:10:25, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
Savanten Svante skrev:Hnmmm. 1/60=0.016666666666666666666.
Det blir väl 16 millihertz?
Nix om du tänker avrunda det utan decimaler så är 17 millihertz nämre.
Ovan skall du ändra den sista 6:an till en sjua så blir det rätt.
1/60=0.016666666666666666667.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:10:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag räknar som en gammal c64 jag.
10 x=abs(1/60)
20 print x
30 print"Ufo är ett Ufo."
Ready.
10 x=abs(1/60)
20 print x
30 print"Ufo är ett Ufo."
Ready.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:10:25, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
error.
10 x=abs(1/60)*1000
20 print x
30 print"Ufo är ett besserwisserUfo."
Ready.
10 x=abs(1/60)*1000
20 print x
30 print"Ufo är ett besserwisserUfo."
Ready.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:10:26, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
hmm. Det var länge sen nu.
10 x=abs((1/60)*1000)
20 print x
30 print"Ufo är JOBBIG."
Ready.
10 x=abs((1/60)*1000)
20 print x
30 print"Ufo är JOBBIG."
Ready.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:10:26, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
Savanten Svante skrev:10 x=abs((1/60)*1000)
20 print x
30 print"Ufo är JOBBIG."
16
Ufo är JOBBIG.
---
Du inser väl att "(1/60)*1000" är detsamma som "1*1000/60" eller "100/6" så slipper du låta CPU:n ta tre beräkningar istället för två.
Men skall du använda dig av 64:ans abs på ett riktigt vis så skall raden se ut
x=abs((100/6)+0.5)
Annars så fungerar inte avrundningen som den skall.
Dessutom så använder du dig inte av variabeln X på mer än ett ställe så du kan lika gärna räkna ut den i utskriften
10 ? abs((100/6)+0.5)
20 ? "Svante lär sig."
Ger
17
Svante lär sig.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:10:26, redigerad totalt 1 gång.
<s> NÖFFHUE <s>
(varför får man inte skriva SKÅNSKA PÅ och AV istället för s eller sk ovan?)
Å min klantiga illustration av c64kod ovan visar varför jag skrev 16 å inte 17.
*muttrar över att jag inte fick vara först med +.5 lösningen*
.5 så slipper man en byte i koden. Kraftigt viktigt när man har 64Kb låtsasminne och 32Kb riktigt.
GURKBURK vad nördiga vi är!
(varför får man inte skriva SKÅNSKA PÅ och AV istället för s eller sk ovan?)
Å min klantiga illustration av c64kod ovan visar varför jag skrev 16 å inte 17.
*muttrar över att jag inte fick vara först med +.5 lösningen*
.5 så slipper man en byte i koden. Kraftigt viktigt när man har 64Kb låtsasminne och 32Kb riktigt.
GURKBURK vad nördiga vi är!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:10:26, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
Savanten Svante skrev:hmm. Det var länge sen nu.
10 x=abs((1/60)*1000)
20 print x
30 print"Ufo är JOBBIG."
Ready.
Hm, ja ja, Basic kanske fixar det, men i C/C++ hade det fortfarande blivit 0.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:10:26, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Savanten Svante skrev:hmm. Det var länge sen nu.
10 x=abs((1/60)*1000)
20 print x
30 print"Ufo är JOBBIG."
Ready.
Hm, ja ja, Basic kanske fixar det, men i C/C++ hade det fortfarande blivit 0.
Nja nu är inte jag någon hejjare på C men abs skall ju ge absolutvärdet.
Så resultatet(x) borde bli 16 även i C.
Dock så skulle bristen på semikolon och klamrar stoppa kompileringen.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:10:26, redigerad totalt 1 gång.
Vad det blir i C beror väl snarare på vilken datatyp man använder. För ints så är 1/60 definitivt 0 (Med resten ett som man får med 1%60 om man vill) Relevansen av detta är att alla nummer är floats i C64 basic, medan int ses som något av en standardtyp i C. (Även om standardtyper inte existerar då man måste ange datatyper explicit)
Dessutom: Spara en byte i C64 basic genom att utelämna sista citationstecknet.
Dessutom: Spara en byte i C64 basic genom att utelämna sista citationstecknet.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:10:26, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01 skrev:Vad det blir i C beror väl snarare på vilken datatyp man använder. För ints så är 1/60 definitivt 0 (Med resten ett som man får med 1%60 om man vill) Relevansen av detta är att alla nummer är floats i C64 basic, medan int ses som något av en standardtyp i C. (Även om standardtyper inte existerar då man måste ange datatyper explicit)
Dessutom: Spara en byte i C64 basic genom att utelämna sista citationstecknet.
Det var inte (1/60) vi gav functionen abs utan ((1/60)*1000) dvs 16.66666666667 och här blir det 16 även till en Int. Vilket borde vara självklart då abs lämnar ett absolutvärde som alltid kan uttryckas i en Int.
Så det spelar ingen roll hurvida x är deklarerat som Int eller Float.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:10:26, redigerad totalt 1 gång.
Jo, det spelar roll i det att koden evalueras från vänster till höger samt inifrån och ut vad gäller parenteser. (1/60) tolkas som en int och blir därmed 0. gcc håller med mig.ufo skrev:nitro2k01 skrev:Vad det blir i C beror väl snarare på vilken datatyp man använder. För ints så är 1/60 definitivt 0 (Med resten ett som man får med 1%60 om man vill) Relevansen av detta är att alla nummer är floats i C64 basic, medan int ses som något av en standardtyp i C. (Även om standardtyper inte existerar då man måste ange datatyper explicit)
Dessutom: Spara en byte i C64 basic genom att utelämna sista citationstecknet.
Det var inte (1/60) vi gav functionen abs utan ((1/60)*1000) dvs 16.66666666667 och här blir det 16 även till en Int. Vilket borde vara självklart då abs lämnar ett absolutvärde som alltid kan uttryckas i en Int.
Så det spelar ingen roll hurvida x är deklarerat som Int eller Float.
- Kod: Markera allt
main(){
int x;
x=abs((1/60)*1000);
printf("%dn", x);
}
Möjliga sätt att få koden att skriva ut 16 är t ex x=abs((1/(float)60)*1000); eller x=abs(1000*1/60);
Dock inte x=abs(1000*(1/60)); för då evalueras (1/60) först och då är man tillbaka där man började.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:10:26, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01 skrev:Jo, det spelar roll i det att koden evalueras från vänster till höger samt inifrån och ut vad gäller parenteser. (1/60) tolkas som en int och blir därmed 0. gcc håller med mig.... skriver ut en nolla.
- Kod: Markera allt
main(){
int x;
x=abs((1/60)*1000);
printf("%dn", x);
}
Möjliga sätt att få koden att skriva ut 16 är t ex x=abs((1/(float)60)*1000); eller x=abs(1000*1/60);
Dock inte x=abs(1000*(1/60)); för då evalueras (1/60) först och då är man tillbaka där man började.
Jag får ge mig abs i c har ju en int i input. det är ju fabs som skall användas i det här fallet.
- Kod: Markera allt
main(){
int x;
x=fabs((1/60)*1000);
printf(x);
}
Skriver ut 16