Autismliknande tillstånd

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2011-03-08 23:22:48

slackern skrev:OK jag e inte insatt i Barracubers fall har inte sett hans journaler eller för den delen har jag inte den medicinska kunskapen att ställa en diagnos.

Mitt fall är nästan exakt identiskt med Disorder, som h*n skrev om http://www.aspergerforum.se/post518464.html#518464:

Disorder skrev:Jag har diagnosen "Autismliknande tillstånd", jag är definitivt inte lite autistisk. Får snarare känslan att jag var för autistisk för en AS diagnos.

Enligt utredaren berodde det på att jag saknade stereotypa intressen och beteende. Vilket jag inte gör. Snarare att jag inte kunde uttrycka mig tillräckligt för att bli förstådd. Eller trodde de att jag ljög om mina intressen. Eftersom när jag skulle prata om de låste jag mig och kunde inte redogöra så mycket. Jag har mer sterotypa beteende än alla andra AS personer jag träffat så jag tycker det känns lite konstigt.

Jag var också sen med talet. Vilket kanske kan vara en orsak.

Förutom att jag inte vet ifall jag var sen med talet.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav slackern » 2011-03-08 23:33:11

barracuber skrev:
slackern skrev:OK jag e inte insatt i Barracubers fall har inte sett hans journaler eller för den delen har jag inte den medicinska kunskapen att ställa en diagnos.

Mitt fall är nästan exakt identiskt med Disorder, som h*n skrev om <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/post518464.html#518464">här</a>:

Disorder skrev:Jag har diagnosen "Autismliknande tillstånd", jag är definitivt inte lite autistisk. Får snarare känslan att jag var för autistisk för en AS diagnos.

Enligt utredaren berodde det på att jag saknade stereotypa intressen och beteende. Vilket jag inte gör. Snarare att jag inte kunde uttrycka mig tillräckligt för att bli förstådd. Eller trodde de att jag ljög om mina intressen. Eftersom när jag skulle prata om de låste jag mig och kunde inte redogöra så mycket. Jag har mer sterotypa beteende än alla andra AS personer jag träffat så jag tycker det känns lite konstigt.

Jag var också sen med talet. Vilket kanske kan vara en orsak.

Förutom att jag inte vet ifall jag var sen med talet.

Jag vill tillägga att jag har inte rätt kunskap men på din utredning står det någonting om dom här sakerna?

(3) Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;
(b) till synes tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;
(c) stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;
(d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in