Har du ätit semlor idag (fettisdagen)?
44 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Har du ätit semlor idag (fettisdagen)?
Idag så var det fettisdagen, och imorgon om man ska gå efter religionen börjar fastan till påsken. Så min fråga är enkel. Äter du semlor?
Kahlokatt skrev:NEJ! Mandelmassa är SJUKT äckligt!
Däremot har jag ätit semlor med vaniljkräm och blåbärsgrädde, men de är så mastiga att man får ångest.
Då har du ju ätit semlor. Skrev ingenstans att de måste vara mandelmassa i.
Men vaniljkräm kan jag tänka mig är gott, men blåbärsgrädde på en vetebulle. Den smaken har jag svårt att tänka mig.
Nej men jag åt två i söndags. Två på samma dag är för mycket. Det var inte meningen. Jag köpte först en själv och råkade sen bli bjuden på en.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Nej men jag åt två i söndags. Två på samma dag är för mycket. Det var inte meningen. Jag köpte först en själv och råkade sen bli bjuden på en.
Hehe. Jag köpte en förpackning med två i med vilje och satte i mig häromdagen. Skitgott.
Blev bjuden på en semla på min DV. Företaget bjöd alla anställda. Riktigt god var det, med mycket grädde och mandelmassa i!
Jag föredrar faktiskt semlor med lite mandelmassa eller helt utan. Men det ska vara mycket florsocker och inte för mycket grädde.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
marxisten skrev:Skrev ingenstans att de måste vara mandelmassa i.
Då är det ju inte semlor, då är det någon annan form av bakverk!
Som mest har jag nog tryckt i mig fyra på en dag, kanske 15 på en vecka, men då bodde jag ovanför bageriet...
Idag blev det ingen, men i morgon har jag tänkt att äta en.
Miche skrev:marxisten skrev:Skrev ingenstans att de måste vara mandelmassa i.
Då är det ju inte semlor, då är det någon annan form av bakverk!.
Nej, faktiskt inte. I Norge ex har de inte mandelmassa i semlorna utan de har sylt istället. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettisdagen
Arkimedes skrev:Sheyen skrev:Arkimedes skrev:Äter semlor ibland, men åt ingen på fettisdagen.
Samma här.
EDIT: Fast snarare "sällan" än "ibland".
Samma här, igen. Beror förstås på hur ofta sällan är respektive hur sällan ibland är.
Bra fråga Arkimedes. Jag tänkte inte på det sättet när jag skrev frågan. Det jag menar är väl snarare att man äter "sporadiskt" semlor, då och då när man blir sugen på det. Att man gillar semlor, men kanske äter det någon gång i månaden eller någon gång om året. Alltså inte särskilt ofta under perioden semlor säljs.
Jag har köpt hem släta kardemummabullar, grädde och mandelmassa, så vi har ätit semlor båda denna tisdag och tidigare.
Det finns en del varianter också.
Wienersemlan:
Blåbärssemlan:
Och den allra mest udda Baileysemlan, som är inspirerad av Baileys Irish Cream likör (denna semla har jag inte smakat):
Från UNTs semmeltest: http://www.unt.se/city/arets-semla-1263571.aspx
Det finns en del varianter också.
Wienersemlan:
Blåbärssemlan:
Och den allra mest udda Baileysemlan, som är inspirerad av Baileys Irish Cream likör (denna semla har jag inte smakat):
Från UNTs semmeltest: http://www.unt.se/city/arets-semla-1263571.aspx
Senast redigerad av Alien 2011-03-09 12:56:31, redigerad totalt 1 gång.
Semmeltest i gratistidningen City
Välj numret 2001-02-21 och titta på sidorna 8 och 9.
Jag hade kunnat lagt upp det som bild här, men jag misstänker att jag bryter mot någon lag eller regel då, så ni får titta själva.
Välj numret 2001-02-21 och titta på sidorna 8 och 9.
Jag hade kunnat lagt upp det som bild här, men jag misstänker att jag bryter mot någon lag eller regel då, så ni får titta själva.
Återgå till Intressanta intressen