Musik på andra språk än svenska och engelska
60 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Musik på andra språk än svenska och engelska
Jag har snöat in så smått på modern samisk musik - ja, samisk pop och rock. Hittills har jag inte fastnat på allvar för någon utom Sofia Jannok (hon är underbar!), men Ándagassii med Ann-Mari Andersen är riktigt skön, speciellt i remix-version.
Jag gillar att lyssna på musik på andra språk än svenska och engelska, faktiskt samlar jag lite. I min skivsamling finns än så länge låtar på:
Svenska
Danska
Isländska
Nordsamiska
Irisk gaeliska
Skotsk gaeliska
Bretonska
Engelska (det mesta)
Franska
En gammal fransk dialekt
Italienska
Spanska
Baskiska
Latin
Tyska
Arabiska
Kantonesiska
Nygrekiska
Istriska (ett minoritetsspråk från Kroatien)
Portugisiska (fast en del är nog kapverdiansk crioulo)
Några västafrikanska språk, osäker på vilka
Skulle gärna vilja ha låtar på walesiska, manx, korniska, olika indianska språk, jiddisch, rätoromanska, grönländska och något inhemskt språk i Ryssland (t.ex. tjuktji).
Jag gillar att lyssna på musik på andra språk än svenska och engelska, faktiskt samlar jag lite. I min skivsamling finns än så länge låtar på:
Svenska
Danska
Isländska
Nordsamiska
Irisk gaeliska
Skotsk gaeliska
Bretonska
Engelska (det mesta)
Franska
En gammal fransk dialekt
Italienska
Spanska
Baskiska
Latin
Tyska
Arabiska
Kantonesiska
Nygrekiska
Istriska (ett minoritetsspråk från Kroatien)
Portugisiska (fast en del är nog kapverdiansk crioulo)
Några västafrikanska språk, osäker på vilka
Skulle gärna vilja ha låtar på walesiska, manx, korniska, olika indianska språk, jiddisch, rätoromanska, grönländska och något inhemskt språk i Ryssland (t.ex. tjuktji).
Jag bryr mig inte så mycket om språk. Musiken kommer alltid före texten så jag lyssnar mycket på klassiskt som vanligtvis saknar text. Jag älskar Rysslands nationalsång, men så är jag lite kommunistiskt lagd också
Jag har redan postat Baba Jetu i Beskriv dig själv med musik men jag gillar faktiskt den här också (fast det är en schlager):
Rändajad är grym också!
Nallen är på Jamaika
Jag har redan postat Baba Jetu i Beskriv dig själv med musik men jag gillar faktiskt den här också (fast det är en schlager):
Rändajad är grym också!
Nallen är på Jamaika
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Geocache: Vad roligt med Nana Mouskouri! Hon var faktiskt min stora idol när jag var tio-elva. Jo, jag lovar! Jag har alltid haft rätt udda idoler.
Jag kunde alla hennes grekiska sånger på någon sorts pseudo-grekiska, som för en grek nog skulle låta som Svenske Kocken, gissar jag. Jag såg Nana live när jag var elva. Det var min första konsert och jag älskade det. Nana kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.
Jag kunde alla hennes grekiska sånger på någon sorts pseudo-grekiska, som för en grek nog skulle låta som Svenske Kocken, gissar jag. Jag såg Nana live när jag var elva. Det var min första konsert och jag älskade det. Nana kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.
Återgå till Intressanta intressen