Relationsfrågor

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Relationsfrågor

Inläggav ankie » 2011-03-02 12:18:43

Kanske har jag missat något, men jag saknar ett renodlat relationsforum.
Som det är nu hamnar det väl mest i just Övriga frågor, men hade det inte varit bra att ha ett eget?

Där frågor om relationer, samlevnad etc kan dryftas?

Som "NT" boende med en "Aspie" hade detta varit guld värt.

alla är ju inte anhöriga som föräldrar, syskon etc..

bara en tanke..
ankie
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2011-02-23
Ort: Skåne

Inläggav mnordgren » 2011-03-02 12:40:50

Moderator:

Flyttade tråden från Övriga aspergerfrågor.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-07 23:48:46

Fast.. är inte sånt menat att vara i
Att leva som Aspergare
Om livet i relation till sig själv och samhället med dess krav, regler och förväntningar.
?
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Zombie » 2011-03-07 23:57:39

Dark_Solitude skrev:Fast.. är inte sånt menat att vara i
Att leva som Aspergare
Om livet i relation till sig själv och samhället med dess krav, regler och förväntningar.
?

Det kan stämma för en aspig part i ett förhållande, eller för två aspiga. Men inte för en entig. Och det här forumet kan ge enter som har med aspies att göra information som kanske ingen annan svenskspråkig sajt kan. Det ligger i högsta grad i vårt eget intresse att välkomna enter som vill lära sig om oss.

Det är också logiskt att ge en relationsavdelning samma dignitet som Barn och föräldraskap; om något kunde man kanske häva in båda i en avdelning "Relationer" eller liknande.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-08 0:01:47

Zombie skrev:Det ligger i högsta grad i vårt eget intresse att välkomna enter som vill lära sig om oss.


Nej. :evil:
Så fort en massa vanliga människor ska vara med och skriva i ett forum, så förvandlas det till ungdomar.se - en sajt för tävlingar i skitkastning.
Orelevanta påhopp och personangrepp..

Då kan dem få en liten skylt under sitt användarnamn där det står typ NT,
så man vet vilka man ska akta sig för.

Som aspie kom jag hit för att hitta en fristad från vanliga människor.
Här är vi aspies. Här råder mogenhet och frid.
Inga påhopp, inga tävlingar i smutskastning eller dryghet.
Keep it that way.
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Zombie » 2011-03-08 0:07:38

Hit kommer redan sedan åratal enter för att fråga om sina barn, pojkvänner och så vidare, eller för att göra skolarbeten om oss. Här finns också sedan åratal en och annan omtyckt medlem som du kanske inte ens vet är ent och som är här för att den trivs med oss andra.

Inget av det har lett till det förytligande du beskriver. De tendenser till sådant jag har sett, om vi räknar bort troll, har kommit från folk i den förkrossande aspergarmajoriteten. De få enterna har alltid haft respekt för forumets aspergerkaraktär och legat lågt.

Du har säkert all anledning att vara bränd på de människor (enter eller andra) som har bränt dig. Men alla är inte likadana. Alla ramverk på nätet är inte heller maktlösa inför sådant där förytligande — vilket alltså det här forumet torde visa.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-08 0:24:34

...

Jag får fundera lite på det där..

:-)059
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav tahlia » 2011-03-08 12:44:58

Dark_Solitude skrev:Som aspie kom jag hit för att hitta en fristad från vanliga människor.
Här är vi aspies. Här råder mogenhet och frid.
Inga påhopp, inga tävlingar i smutskastning eller dryghet.
Keep it that way.


You have got to be kidding me.. right? Tror du på fullaste allvar att personer med AS inte är kapabla att vara omogna, tävlingsinriktade, dryga eller falla ned i smutskastning? Om så är fallet behöver du kuta runt lite mer på forumet - läsa lite fler trådar om spridda ämnen. Du kommer att upptäcka att personer med AS inte skiljer sig nämnvärt från personer som inte har AS i det här fallet.

Kan nämnas att just dryghet har jag sett mer av i "aspievärlden" 'än i "NT-världen". Du vet hela den där "vi är så mycket bättre"-stilen?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav prodge64 » 2011-03-08 13:32:46

tahlia skrev:Kan nämnas att just dryghet har jag sett mer av i "aspievärlden" 'än i "NT-världen". Du vet hela den där "vi är så mycket bättre"-stilen?

Jag hoppas att du har dragit den slutsatsen från erfarenheter utanför forumet (eller internet överhuvudtaget för den delen) eftersom det är just på nätet folk är som drygast, AS eller ej.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav tahlia » 2011-03-08 13:57:17

prodge64 skrev:
tahlia skrev:Kan nämnas att just dryghet har jag sett mer av i "aspievärlden" 'än i "NT-världen". Du vet hela den där "vi är så mycket bättre"-stilen?

Jag hoppas att du har dragit den slutsatsen från erfarenheter utanför forumet (eller internet överhuvudtaget för den delen) eftersom det är just på nätet folk är som drygast, AS eller ej.


Jodå. Jag har IRL-erfarenheter från personer som anser sig kunna och veta bäst - ofta personer med AS. Länge såg jag det som ett rent AS-drag. Att se ned på andra och tro sig själv vara och kunna bäst i de flesta sammanhang.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Nefarious » 2011-03-08 15:05:19

Dark_Solitude skrev:Som aspie kom jag hit för att hitta en fristad från vanliga människor.
Här är vi aspies. Här råder mogenhet och frid.
Inga påhopp, inga tävlingar i smutskastning eller dryghet.
Keep it that way.


Det där är nog det roligaste jag läst idag.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav Alien » 2011-03-08 16:20:25

Dark_Solitude är ny och glad över att finna likasinnade. Inget fel i att vara "nyförälskad". :D

Och det finns fler som känner så. Det diskuteras t ex här:

http://www.aspergerforum.se/forumet-hjalper-t14324.html

http://www.aspergerforum.se/aspergerfor ... 17722.html

http://www.aspergerforum.se/vanner-via- ... t5764.html

http://www.aspergerforum.se/anledning-t ... 18149.html

För den skull ser jag inte NT som skriver på AF som en fara, de är här på "våra villkor".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-08 18:41:48

Dark_Solitude skrev:...

Jag får fundera lite på det där..

:-)059


Var det en enda av er som in fact öppnade ögonen, såg, och faktiskt läste det här innan ni kastade er till skrivrutan och gjorde ert inlägg?
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Pemer » 2011-03-08 18:51:35

Jag tycker att det stundtals bara verkar vara den blotta neurodiversitetssynen, att autismspektrumtillstånd inte nödvändigtvis behöver vara enbart negativt, som i sig blir övertolkad som en inställning att "vi" snarare tvärtom är bättre.

Stundtals, alltså.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav prodge64 » 2011-03-08 19:53:10

Dark_Solitude skrev:
Dark_Solitude skrev:...

Jag får fundera lite på det där..

:-)059


Var det en enda av er som in fact öppnade ögonen, såg, och faktiskt läste det här innan ni kastade er till skrivrutan och gjorde ert inlägg?

Ja? Men jag fattade inte vad du skulle fundera på. Varför undrar du förresten, folk måste väl få posta under tiden du funderar?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Arkimedes » 2011-03-08 21:52:43

prodge64 skrev:folk måste väl få posta under tiden du funderar?

:lol:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav barracuber » 2011-03-08 22:12:41

Pemer skrev:Jag tycker att det stundtals bara verkar vara den blotta neurodiversitetssynen, att autismspektrumtillstånd inte nödvändigtvis behöver vara enbart negativt, som i sig blir övertolkad som en inställning att "vi" snarare tvärtom är bättre.

Stundtals, alltså.


Vettigt sagt. Jag tror att många som "upptäcker" neurodiversitet (call it what u like) genomgår en process i fråga om insikt och förhoppningsvis mognad (jag säger inte att alla mognar till det bättre, man kan även förändras till det sämre). Det är ganska lätt hänt att i förvirring och utsatthet "övertolka" i början.

Jag tillhör dem som "övertolkade" i början, som Pemer skrev, när jag upptäckte asperger/npf runt början 2007. Jag idealiserade definitivt Aspergers Syndrom. Det ser man om man läser mina inlägg från den tiden.

Jag minns våldsamma diskussioner om huruvida det var vettigt att hålla på att hacka på NT. De diskussionerna var slitsamma för båda sidor. Det är tufft att inse att ens världbild ifrågasätts, dessutom av någon som man tror är ens likasinnade.

Att hacka på NT ser jag nu som en sorts bitterhet, en paranioa, ett slag ur underläge, ett offerbeteende. Jag brukade ibland hacka på NT men jag insåg till slut att det ledde ingenstans. De är inte sådana skitstövlar som jag en gång tyckte, jag är till och med gift med en ;D.

Tvärtom skadar det bara vår sak att hålla på så. Så jag tror jag har "mognat" till en mera "nykter" syn. En syn som även tahlia verkar ha.

Till Dark_Solitude kan jag bara säga just nu:

Been there. Done that. Got the scars to prove it.

och: det kommer andra dagar.
Senast redigerad av barracuber 2011-03-08 22:33:44, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2011-03-08 22:20:43

Dark_Solitude skrev:Fast.. är inte sånt menat att vara i
Att leva som Aspergare
Om livet i relation till sig själv och samhället med dess krav, regler och förväntningar.
?


Jag tolkar TS (ankie) som att hon önskar ett forum för livspartners till aspergare. Ett lämpligt namn på en sådan avdelning skulle kunna vara Att leva med Aspergare. (Den borde täcka in både relationen NT-aspergare och relationen aspergare-aspergare)

Alternativt att man bakar ihop det med föräldraforumet, som Zombie skrev. Men båda ämnena är ganska stora i sig som kanske helst inte ska blandas.
Senast redigerad av barracuber 2011-03-08 23:19:25, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-08 22:33:28

prodge64 skrev:
Dark_Solitude skrev:Var det en enda av er som in fact öppnade ögonen, såg, och faktiskt läste det här innan ni kastade er till skrivrutan och gjorde ert inlägg?

Ja? Men jag fattade inte vad du skulle fundera på. Varför undrar du förresten, folk måste väl få posta under tiden du funderar?


men lol på dig.

Det betydde väl såklart att jag måsta omanalysera och omvärdera saken.


Moderator: rättade citeringen.
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Nefarious » 2011-03-08 23:03:47

Dark_Solitude skrev:
prodge64 skrev:
Dark_Solitude skrev:Var det en enda av er som in fact öppnade ögonen, såg, och faktiskt läste det här innan ni kastade er till skrivrutan och gjorde ert inlägg?

Ja? Men jag fattade inte vad du skulle fundera på. Varför undrar du förresten, folk måste väl få posta under tiden du funderar?


men lol på dig.

Det betydde väl såklart att jag måsta omanalysera och omvärdera saken.


Moderator: rättade citeringen.


Inte alls så självklart, vi aspergare misstolkar ju ofta. :lol:
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav Sheyen » 2011-03-09 0:33:18

Dark_Solitude skrev:Nej. :evil:
Så fort en massa vanliga människor ska vara med och skriva i ett forum, så förvandlas det till ungdomar.se - en sajt för tävlingar i skitkastning.
Orelevanta påhopp och personangrepp..

Då kan dem få en liten skylt under sitt användarnamn där det står typ NT,
så man vet vilka man ska akta sig för.

Som aspie kom jag hit för att hitta en fristad från vanliga människor.
Här är vi aspies. Här råder mogenhet och frid.
Inga påhopp, inga tävlingar i smutskastning eller dryghet.
Keep it that way.

1: Det heter "irrelevanta".
2: Du själv verkar gilla att utsätta andra för påhopp, med tanke på det du skrev om NT's.
3: Det är jättebra att NT's väljer AF för att på så vis kunna få svar på frågor osv.
4: "Mogenhet och frid" borde du fundera över. Lever du själv upp till dessa krav?
5: Tro mig, här förekommer det massor av påhopp, smutskastning och dryghet. Precis som på andra forum.

Tack och adjö.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Zombie » 2011-03-09 0:48:17

Dark_Solitude skrev:
prodge64 skrev:
Dark_Solitude skrev:Var det en enda av er som in fact öppnade ögonen, såg, och faktiskt läste det här innan ni kastade er till skrivrutan och gjorde ert inlägg?

Ja? Men jag fattade inte vad du skulle fundera på. Varför undrar du förresten, folk måste väl få posta under tiden du funderar?


men lol på dig.

Det betydde väl såklart att jag måsta omanalysera och omvärdera saken.

Jag fattade det. Och blev jätteglad, för det är en stor sak att göra på bara ett par inlägg från en vilt främmande människa.

Även jag har faktiskt svårt att se annat än att ni som kritiserade Dark_Solitude måste ha läst några få meningar lösryckta ur sitt sammanhang, reagerat direkt på impuls, och då också rivit med er en hel del gammal irritation från långt före den här tråden. Så ska man nog inte göra när man kritiserar någon.

Sedan kanske ni inte märkte att Dark_Solitude är ny på forumet. Risken finns ju att folk helt enkelt försvinner när man bemöter dem såhär.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2011-03-09 0:50:32

barracuber skrev:Alternativt att man bakar ihop det med föräldraforumet, som Zombie skrev. Men båda ämnena är ganska stora i sig som kanske helst inte ska blandas.

Jag menade alltså inte huller om buller, utan som två underfora i en gemensam avdelning.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav tahlia » 2011-03-09 1:32:32

Zombie skrev:Även jag har faktiskt svårt att se annat än att ni som kritiserade Dark_Solitude måste ha läst några få meningar lösryckta ur sitt sammanhang, reagerat direkt på impuls, och då också rivit med er en hel del gammal irritation från långt före den här tråden. Så ska man nog inte göra när man kritiserar någon.


Och så gjorde man inte heller. Inte från mitt håll. Jag brukar inte bemöda mig med att svara på något om jag inte orkar läsa allt.

Zombie skrev:Sedan kanske ni inte märkte att Dark_Solitude är ny på forumet. Risken finns ju att folk helt enkelt försvinner när man bemöter dem såhär.


Bemöter dem hur? Sanningsenligt? Uppriktigt?

Helt uppriktigt är jag inte så hemskt förtjust i den tillrättavisande tonen i ditt inlägg, inte heller i den lösryckta psykologiska utsvävningen.

Jag pekar lite tillbaka med ett tips: Vissa människor är kapabla att tänka ett steg längre och långt förbi ryggmärgsreaktioner. Att antyda att så inte är fallet kan lätt uppfattas som nedvärderande, så man bör nog inte göra så.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in