F-kassan och min försäkringsmedicinska utredning.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

F-kassan och min försäkringsmedicinska utredning.

Inläggav mondo beyondo » 2011-03-06 12:51:11

På träffen hos Weasley för några år sedan blev jag tipsad om att göra en försäkringsmedicinsk utredning då jag var väldigt slut av många års hårt arbete. (Enkelspårig hjärna).

Utredningen blev gjord förrförra hösten, klar i november 2009. Utredningen tyckte som alla stafettläkare tyckt i några år att jag inte klarar mer än halvtidsjobb. Alla har varit rörande överens faktiskt. Sen dess har jag väntat på svar från f-kassan. Ett svar kom efter drygt ett halvår att utredningen har blivit för gammal för dem att ta ställning till, de vill ha ett nytt läkarutlåtande, sen fick jag svar att svar kommer på läkarutlåtandet om 2-4 månader. Det svaret kom nu, 9 månader senare. Alla försök att få mig att fungera på heltid är inte utprövade och jag slussas vidare till arbetsprövning på arbetsförmedlingen. Tänk om jag hade fått det svaret lite tidigare så hade jag sluppit den långa väntan. Det är tydligen så att alla ska dras genom mangeln vid af nu. Kanske var maskineriet inte igång och jag hängde mellan stolar all denna tid. Mina maxdagar för sjukskrivning gick ut samtidigt nu, det kanske satte lite press på dem.

Ingen blir gladare än jag om af kan hjälpa mig att fungera på alla cylindrar, men min tanke med försäkringsmedicinska utredningen var att jag skulle få vila och sen lära mig nya strategier att hantera livet, för det är jag inte så bra på. Vad det blir nu återstår att se.

Jag har ju klagat här lite från och till och tänkte att ni ville veta hur det går:)
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Twiggy » 2011-03-07 16:42:49

Vart vänder man sig för att få göra en sådan utredning? Är det FK? Fick avslag från dem ialla fall att alla rehabiliteringsmöjligheter inte var uttömda. Men de har aldrig själva nämt om de har något sådant.
Twiggy
Ny medlem

Anslöt: 2009-01-28

Inläggav Kvasir » 2011-03-07 16:59:59

Vänta nu, menade FK att utredningen hade hunnit bli för gammal för att de själva hade tagit så lång tid på sig att ta ett beslut? :shock:
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Zombie » 2011-03-07 17:04:16

Tänkte jag också på när jag läste tråden igår, och hur de kör med folk i vilket fall som helst, så jag blev för arg för att skriva något. :(
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav mondo beyondo » 2011-03-07 20:29:59

Kvasir skrev:Vänta nu, menade FK att utredningen hade hunnit bli för gammal för att de själva hade tagit så lång tid på sig att ta ett beslut? :shock:

Ja, det stämmer. Tog 16 månader att få ett preliminärt nejsvar. Definitiva svaret har ej kommit ännu. Och efter 6 månader hade försäkringsmedicinska utredningen blivit för gammal. Ett senare läkarutlåtande ligger som grund för min halvtidssjukskrivningsansökan just nu.

Utredningen fick jag genom f-kassan före de lejde ut tjänsten, så den är gjord inom f-kassan. Jag som bad om den, normalt är att f-kassan begär att få en sån gjord. En gång när jag var där fick en kvinna panikångestattack i väntrummet innan hon skulle bli utvärderad. Människorna som utvärderade mig, läkare, psykolog, sjukgymnast mm var alla väldigt vänliga och omtänksamma samt professionella.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-07 20:58:53

Jag tycker FKs beslut och/eller hanterande eller icke-hanterande av dig borde kunna överklagas eller anmälas. Bedrövligt.

Och bra att du fick visshet och blev väl behandlad under utredning iaf.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2011-03-07 21:05:14

Instämmer igen.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården

Logga in