Min läkare säger att han inte tror jag har Asperger för...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav mumsisen » 2011-03-05 14:49:34

Wine skrev:Lycka till mumsisen på utredningen och hoppas du får korrekt diagnos för endast då kan man börja bearbeta och hjälpa sig själv till ett bra/bättre liv med rätt insatser m.m.

ja för som det är nu så mår man ju lite deppigt...känner sig lite vilse på nåt sätt. Man vill ju förstå sig själv & det gör jag inte fullt ut om jag inte är färdigutredd, vilket hon på habiliteringen mycket väl förstod.
mumsisen

Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Wine » 2011-03-05 21:04:10

mumsisen skrev:
Wine skrev:Lycka till mumsisen på utredningen och hoppas du får korrekt diagnos för endast då kan man börja bearbeta och hjälpa sig själv till ett bra/bättre liv med rätt insatser m.m.

ja för som det är nu så mår man ju lite deppigt...känner sig lite vilse på nåt sätt. Man vill ju förstå sig själv & det gör jag inte fullt ut om jag inte är färdigutredd, vilket hon på habiliteringen mycket väl förstod.

Precis, det är väldigt påfrestande att hamna fel och inte få rätt hjälp för då tar det mycket längre tid att må bra eller bli bättre. Jag hoppas du hamnar rätt och får den hjälpen du behöver för att må bra.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Wine » 2011-03-05 22:09:31

Kimmelie skrev:
Zombie skrev:Om uttrycket "NT": inte vet jag, men jag gissar att de rena/huvudsakliga ADHD:arna helt enkelt använder det precis som vi [huvudsakliga] autister: som ett bekvämare sätt att säga "folk utan vårt NPF (eller för all del annan påfallande kufiskhet)".

Alltså för båda grupperna en grundkategorisering man ofta har anledning att göra när man talar med NPF-tillstånds-kamrater, men sällan har anledning att definiera eftersom det brukar ge sig av sammanhanget — därav att definitionen kanske inte heller alltid är helt klar om man ger sig till att syna den.

Men de rena ADHD:arna som jag har träffat irl (som inte hänger på nåt ADHD-forum...) har inte sett nåt gemensamt med autister, eller varit det minsta kufiska... De har inte sett sig som avvikande, och när de fått en medicin som fungerar har de fokuserat på att leva sina liv, ägna sig åt sina intressen, och inte brytt sig det minsta om NPF...

Jag menar inte att "tjafsa emot", jag är bara förvirrad... *vill att världen ska vara enklare att förstå*

Verkar rörigt det där med kategoriseringarna NT, NPF m.m. Verkar enklare att se att det handlar mer om individer med olika egenskaper.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Zombie » 2011-03-05 22:12:47

Nog vore det väl det, annat än för vissa forsknings- och administrationsändamål. Men tyvärr får sjuka och handikappade ingen framgång hos myndigheter eller arbetsgivare utan certifikat och certifierad kategori på problemet.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav mondo beyondo » 2011-03-06 12:21:03

Alltid när man diskuterar diagnoser så är det bra att ha i åtanke att diagnoser är bara våra (experters) försök att kategorisera hjärnan och än så länge behövs det mycket mer jobb med det. Hjärnan är mycket mer komplex än vad diagnoserna ger utrymme till idag.

Tack Zombie och alla andra för att ni så oförtrutet orkar hålla på och bena och förtydliga och hjälpa oss andra :)

Kimmelie alla med adhd blir inte hjälpta av medicin, jag tex blir bara värre med CS och andra adhd mediciner. Sen NT, nog innefattar det adhdisar med, annars hette det väl inte neuropsykiatriskt funktionshindrad väl.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Flia » 2011-03-06 12:42:19

mondo beyondo skrev:Alltid när man diskuterar diagnoser så är det bra att ha i åtanke att diagnoser är bara våra (experters) försök att kategorisera hjärnan och än så länge behövs det mycket mer jobb med det. Hjärnan är mycket mer komplex än vad diagnoserna ger utrymme till idag.

Tack Zombie och alla andra för att ni så oförtrutet orkar hålla på och bena och förtydliga och hjälpa oss andra :)

Kimmelie alla med adhd blir inte hjälpta av medicin, jag tex blir bara värre med CS och andra adhd mediciner. Sen NT, nog innefattar det adhdisar med, annars hette det väl inte neuropsykiatriskt funktionshindrad väl.

AS, ADHD och Tourettes är NeuroPsykiatriska Funktionsninder.
Alla andra är NT, Neurotypiska.

Hörde i en föreläsning av Russell Barkley att de med förvärvad ADHD (skada av något slag) reagerar annorlunda på cs än dem med ärvd ADHD.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Flia » 2011-03-06 12:52:26

Har bara skummat igenom tråden (hittade inget om det här...)

Alla kvinnor som misstänker AS borde läsa och lyssna på Tony Attwood (sök på YouTube).
När sen läkarna pratar om känslolöshet som ett kriterie så är det dags att fråga om de har utbildning på just kvinnlig AS.

AS-kvinnor (eller för den delen vissa ickemacho AS-män) kan vara överkänsliga när det gäller stämningar och andra människors känslor. De kan till och med vara empater, som känner andra människors känslor och upplever dem lika starkt (såg ett youtube-klipp där Tony Attwood gav exempel på en kvinna med AS som kunde känna av auran).
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav mondo beyondo » 2011-03-06 12:59:43

Jag är en empat och har ingen förvärvad adhd så vitt jag kan bedöma det. Andra familjemedlemmar har npf drag och eller diagnoser.

Lista på engelska om kvinnliga aspergerdrag, den finns översatt med. http://www.help4aspergers.com/pb/wp_a58d4f6a/wp_a58d4f6a.html
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Wine » 2011-03-06 13:00:04

Flia skrev:
mondo beyondo skrev:Alltid när man diskuterar diagnoser så är det bra att ha i åtanke att diagnoser är bara våra (experters) försök att kategorisera hjärnan och än så länge behövs det mycket mer jobb med det. Hjärnan är mycket mer komplex än vad diagnoserna ger utrymme till idag.

Tack Zombie och alla andra för att ni så oförtrutet orkar hålla på och bena och förtydliga och hjälpa oss andra:)

Hörde i en föreläsning av Russell Barkley att de med förvärvad ADHD (skada av något slag) reagerar annorlunda på cs än dem med ärvd ADHD.

Hur reagerar man på CS om man har ärvd ADHD samt om man har ADHD orsakad av skada?
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav slackern » 2011-03-06 14:09:46

Flia skrev:

Tack Zombie och alla andra för att ni så oförtrutet orkar hålla på och bena och förtydliga och hjälpa oss andra:)

Fast om man läser på wikipedia så är det grymt många fler som räknar in sej som inte NT.

Så för mej känns hela uttrycket NT och vilka som inte räknas dit så himla urvattnat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neurodiversity
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav AAA » 2011-03-06 16:19:37

NT är på gränsen till rasistiskt :P Åtmistone är det fördomsfullt.

(Seriöst!)
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav slackern » 2011-03-06 16:53:25

AAA skrev:NT är på gränsen till rasistiskt :P Åtmistone är det fördomsfullt.

(Seriöst!)

+1000
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Zombie » 2011-03-06 17:06:04

Termen "NT" kan användas fördomsfullt och den kan bland ett otal möjliga mer eller mindre exakta, mer eller mindre uttalade definitioner också definieras fördomsfullt. Och i och med att det kan finns det naturligtvis de som gör det.

Men vad säger då ni som låter påskina att termen i sig vore fördomsfull (jag säger "term", inte "begrepp", eftersom det inte är ett begrepp när det har så många bruk och definitioner) om det enkla praktiska behov för en samlingsterm för "dem som inte har vårt tillstånd" som jag antydde tidigare i tråden? Kom inte och påstå att det inte behövs någon, bättre än så vet ni eller så får ni visa med exempel.

mondo beyondo skrev:Tack Zombie och alla andra för att ni så oförtrutet orkar hålla på och bena och förtydliga och hjälpa oss andra:)

:D :D :D

Flia skrev:(eller för den delen vissa ickemacho AS-män)

Tack för det. Jag känner faktiskt ofta mig och en del andra män jag har träffat förbisedda på den punkten. Att vara fel sorts man är inte alltid så roligt det heller.

Liksom man inte får glömma att det finns kvinnor med "manlig" AS. Liksom man inte får glömma, som mondo påminde om och som man inte kan påpeka för mycket, att de här yxiga indelningarna såvitt vi vet bara är tillfälliga mänskliga försök att få grepp om kontinuerliga och (bland annat könsvis) överlappande verkligheter.
Zombie

Inläggav Zombie » 2011-03-06 17:27:09

mondo beyondo skrev:Lista på engelska om kvinnliga aspergerdrag, den finns översatt med. http://www.help4aspergers.com/pb/wp_a58d4f6a/wp_a58d4f6a.html

- till exempel (?) här:
http://fantasy-dreams-life.blogspot.com ... rgers.html
Zombie

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-06 19:25:26

Flia skrev:Har bara skummat igenom tråden (hittade inget om det här...)

Alla kvinnor som misstänker AS borde läsa och lyssna på Tony Attwood (sök på YouTube).
När sen läkarna pratar om känslolöshet som ett kriterie så är det dags att fråga om de har utbildning på just kvinnlig AS.

AS-kvinnor (eller för den delen vissa ickemacho AS-män) kan vara överkänsliga när det gäller stämningar och andra människors känslor. De kan till och med vara empater, som känner andra människors känslor och upplever dem lika starkt (såg ett youtube-klipp där Tony Attwood gav exempel på en kvinna med AS som kunde känna av auran).

Kanske hamnar jag för långt OT nu, men t.o.m. Hans Asperger skriver i sin "autistisk psykopati" om sina "AS-pojkar" som ovanligt bra på att snabbt bedöma andras personlighet m.m. Även det något som inte proffsen brukar tro på. Asperger menade att det som gick fel, var när de skulle interagera och delta själva. Något som många aspergare också beskriver.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

min läkare säger att han inte tror att jag har aspberger för

Inläggav segdeg » 2011-03-06 21:21:23

Bror Duktig skrev:
Flia skrev:Har bara skummat igenom tråden (hittade inget om det här...)

Kanske hamnar jag för långt OT nu, men t.o.m. Hans Asperger skriver i sin "autistisk psykopati" om sina "AS-pojkar" som ovanligt bra på att snabbt bedöma andras personlighet m.m. Även det något som inte proffsen brukar tro på. Asperger menade att det som gick fel, var när de skulle interagera och delta själva. Något som många aspergare också beskriver.

+1

Den av en oförstående och okunnig omgivning påtvingade interagerandekrachen,
som leder till allsköns symptom och diagnostiska syndrom.

Historiska och socialkulturella förklaringar har troligen givits på det som vi idag kallar "NPF" , som jag förstått det, lyfte Hans Asperger ut högfungerande ur IDIOTsoppan.
Kanners fick förklara lågfungerande.
Kvar blev ett kluster av drag och symtom hos såväl AS som NT.

I bland är man före sin tid
i bland är man efter sin tid

i bland är man med sin tid
men då är tiden en annan
Alf Henriksson

NPF diagnos borde ges mer resurser framförallt för dem unga, till stöd för utveckling,
i sin hem-milljö och skola.

För dem vuxna återstår en godtycklig djungel, Ibland överaskande välvillig,
oftast sämre, då Okunnigheten tillhör dem som tror sig ha svar på allt.
Kortsiktig kostnadseffektivitet vilar över Försäkringskassa, Arbetsförmedling,
Vuxenutbildning, Socialkontor, Öppenvård m.m.

Trenden inom Hjärnforskningen är intressant med nya rön om likheter såväl olikheter,
nya tider och nya dagnoser.

Det finns forskare som är och har varit inne på att skrota DSM då den slukar alltmer resurser. Att börja om från början och göra rätt, låter sig inte heller göras...

Det ser inte bra ut, med tanke på att många av dem drabbas av nedskärningar är
dem redan resurssvaga NT,AS,Gammal och Ung.

För att inte måla fan på väggen, vill jag säga att det som inte är möjligt,
händer hela tiden.

Mvh segdeg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Kimmelie » 2011-03-06 22:48:17

mondo beyondo skrev:Sen NT, nog innefattar det adhdisar med, annars hette det väl inte neuropsykiatriskt funktionshindrad väl.

Jag har fortfarande kvar den ursprungliga betydelsen av NT, dvs det som jag fick lära mig först. Det som då definierades som största skillnaden mellan AS och NT var språket. Dvs att NT lägger in en massa underförstådda budskap "mellan raderna", att endast ca 20% av budskapet ges med ord. Till skillnad från aspisar som uttrycker sig rakt, dvs endast orden som sägs är det som menas.

Det är ju det stora problemet när det gäller kommunikationen mellan AS och NT, att det blir en massa missförstånd för att man pratar olika språk. Och även en viktig aspekt av varför det är så mycket svårare för aspisar att förstå hur samhället fungerar.

De som har ren ADHD pratar "entiska".

Annars kunde man väl lika gärna inkludera även psykiskt sjuka som "icke-NT", för de är ju inte heller "normala" enligt samhällsnormen? Men då försvinner ju den praktiska betydelsen av uttrycket...

För mig är inte NT nåt nedvärderande uttryck, utan endast en benämning på personer som pratar "entiska" - motsatsen till "aspiska" - ett av de största "typiska" AS-problemen... Det är framförallt "NT-språket" som jag har jobbat hårt under flera år på att försöka lära mig, för att lättare förstå andra människor (dvs NT) och för att lättare klara mig i samhället.

(Det var förresten länge sen jag såg nån tråd om "språksvårigheter"... Har det upphört att vara ett stort problem för aspisar?)

Men jag kanske har missförstått allt, som vanligt...? *suck*
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Kimmelie » 2011-03-06 23:20:33

Zombie skrev:AS och ADHD är delar av samma NPF-spektrum, där människor uppenbarligen kan befinna sig, bre ut sig och återfinnas på flera håll samtidigt enligt alla möjliga mönster, till synes föga olikt hur olika folk brukar vara i andra avseenden, utan större hänsyn till de kategorier just vi just nu råkar ha satt som spröjsar i våra glasögon.

Har man övergått till att prata om NPF-spektrum nu? Vad hände med autism-spektrumet? :?

Jag blir bara förvirrad när allting ändras hela tiden... Jag orkar snart inte ens försöka förstå nåt mer, för när jag äntligen lyckas förstå nåt, så är det snart inte aktuellt längre, eller också visar det sig att jag i alla fall inte har förstått...

Mitt stora handikapp är att jag är autistisk! ADHD är ett ytterligare problem, som gör tillvaron ännu svårare, men inte mitt huvudproblem, och definitivt inte jämförbart!

Antingen måste jag vara helt jävla dum i huvudet, som inte fattar nånting (trots mitt höga IQ :roll: ), eller också kanske jag i själva verket skulle ha diagnosen Autistiskt Syndrom, trots att jag till det yttre verkar så normal...

(Det är väl lika bra att fråga, när jag ändå är igång: Är det här fortfarande ett Aspergerforum (Asperger=Högfungerande Autism), eller har det ändrats till ett NPF-forum?)
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav segdeg » 2011-03-07 0:35:14

@Kimmelie.
NPF kan väl ses som ett träd med olika grenar,
en av grenarna är AS
en annan Dyslexsi

Dyslexsi finns på NPF trädet
även på AS grenen

Dyslexi kan vara på en annan gren än just AS (Dyslexi hos dem vi kallar NT)

NPF trädet är en begrepps teori
AS grenen en ytterliggare begrepps teori
likaså ADHD

ADHD utan AS således NT

NT-ADHD-Dyslexi en av grenarna på NPF trädet, NT kan i sig ha många grenar

I jakten på en korrekt diagnos blir det svårt att se orsak och symptom
då kan syndromspektra ge en vägledning.
Det säger ingenting om sjukt eller friskt.
Därav väldigt många teorier och begrepp.

Innan Neuropsykiatrin blev erkänd, var Psykiatrin det som gällde, fyrkantigt och enkelt.
Inom Forskarvärlden pågår ständiga strider om anslag, och erkännanden om teorier
blir olika långvariga då dem ersätts av nya forskningsresultat.

Det är när symptomen upplevs handikappande eller ger ohälsa det går att tala om
begrepp som sjukt eller friskt.
Orsakerna behöver inte vara patologiska.

Ungefär så här skulle jag svara, om jag rätt förstått ditt inlägg, som kanske inte var den,
fråga jag gav svar på för nu går det bara runt.

Mvh segdeg
segdeg

Inläggav Zombie » 2011-03-07 3:56:59

Kan lägga till det segdeg säger, att varje grupp som på något sätt upplever sig avvikande brukar känna sig i behov av en enkel samlingsterm för dem som inte ingår i gruppen. Av rent praktiska skäl. Den behöver inte vara minutiöst definierad, och det brukar finnas behov nog av den alldeles utan att den missbrukas för att odla fördomsfullt avståndstagande, även om det förekommer det också och är ett allmänmänskligt fel man gör väl i att se upp med.

Därför ser det för mig rätt naturligt ut att ordet NT för oss aspies, när vi talar med andra aspies, brukar betyda ungefär "icke-aspie", medan det för oss AD(H)D:are, när vi talar med andra AD(H)D:are, brukar betyda ungefär "icke-AD(H)D:are". Parallella världar bara, varje grupp sin egen. Som att växla språk efter vad sällskapet bäst förstår.

Den förklaring jag kommer på just nu. Vet inte om något blev enklare för dig, Kimmelie.
Zombie

Inläggav segdeg » 2011-03-08 3:06:18

@Kimmelie.

Zombie ger en mycket bättre och viktigare förklaring, framförallt riktigare.
+1 Zombie

Mitt lite klumpiga försök att grovt förenkla, det som jag inte själv är på det klara med,
D.v.s. var i?
Diskussionen om AS och ADD ADHD etc.
Kommer NPF-spektrum in.

Termer teorier och begrepp...Nya ord, som sällan är varaktigare än ett generationsskifte.
Med det vill jag säga att ord är makt.

NPF-spektrum ser ut att vara över ordnat Autistiskt-spektrum, men jag upplever inte,
att det tar över, eller förminskar teorier, begrepp och diagnoser om AS, utan tillför nya redskap åt dem som först och främst forskar i Neurologi, dit AS, epilepsi, CP, m.m. hör.

För mig är det fullt tillräckligt, och blir mycket nog, över att försöka förstå mina egna
svårigheter, och var jag befinner i relation till alla termer.

Den utveckling som jag ser med lagstiftning om LSS t.ex tror jag gynnar AS och andra
s.k. funktionshinder, det är där jag ser det som positivt med NPF,(även om det går lång-
samt ((för lååångsamt))).
Annars tror jag att Forskare,Lagstiftare och Samhällsbyggare lätt faller undan för mer
Konservativa lösningar, som att det inte finns om det är osynligt, och reagera med att
skyffla allt under mattan, tills det syns.

Det här blev mest ett försvarstal för att NPF kunde bli ett användbart begrepp även i
diskussioner om AS.
Det var inte så jag tänkte att det skulle bli, men så blir det ju inte alltid som jag tänkt.

Mvh segdeg
segdeg

Inläggav Pemer » 2011-03-08 3:28:01

Kimmelie skrev:Men de rena ADHD:arna som jag har träffat irl (som inte hänger på nåt ADHD-forum...) har inte sett nåt gemensamt med autister, eller varit det minsta kufiska... De har inte sett sig som avvikande, och när de fått en medicin som fungerar har de fokuserat på att leva sina liv, ägna sig åt sina intressen, och inte brytt sig det minsta om NPF...

Jag menar inte att "tjafsa emot", jag är bara förvirrad... *vill att världen ska vara enklare att förstå*

Kimmelie skrev:Jag har fortfarande kvar den ursprungliga betydelsen av NT, dvs det som jag fick lära mig först. Det som då definierades som största skillnaden mellan AS och NT var språket. Dvs att NT lägger in en massa underförstådda budskap "mellan raderna", att endast ca 20% av budskapet ges med ord. Till skillnad från aspisar som uttrycker sig rakt, dvs endast orden som sägs är det som menas.

Det är ju det stora problemet när det gäller kommunikationen mellan AS och NT, att det blir en massa missförstånd för att man pratar olika språk. Och även en viktig aspekt av varför det är så mycket svårare för aspisar att förstå hur samhället fungerar.

De som har ren ADHD pratar "entiska".

Det är nog uttalanden av mig du minns om att ADHD utan AS ofta känns = NT.

Jag håller med dig fullkomligt i de här observationerna, när det gäller väldigt många "rena" ADHD:isar utan AS-drag som jag mötte online på Attentions forum när jag var aktiv där under delar av 2008.

För mig har också NT känts som synonymt med det allmänna "normala" mönstret där den icke-verbala kommunikationen utgör 75-80% av all kommunikation.

"Det dunkelt sagda" som jag har myntat för att beteckna just denna icke-verbala kommunikation... ;)

Och i ADHD finns ju då rakt inte något annorlundaskap när det gäller de bitarna. En ren ADHD:is är kommunikationsmässigt en NT - dock med problematik inom uppmärksamhetsstörning och/eller hyperaktivitet.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Pemer » 2011-03-08 3:30:56

För övrigt talade ju varken jag eller Zombie från början om att det är diagnoskriterierna som är fel, grejen är ju att det INTE ÄR de faktiska diagnoskriterierna man följer när man sitter och uttalar sig om att AS ska innebära att inte alls kunna se någon i ögonen, inte kunna prata känslor eller inte kunna ha lätt för att gråta.

Ju.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav mumsisen » 2011-03-08 8:54:51

mondo beyondo skrev:Jag är en empat och har ingen förvärvad adhd så vitt jag kan bedöma det. Andra familjemedlemmar har npf drag och eller diagnoser.

Lista på engelska om kvinnliga aspergerdrag, den finns översatt med. http://www.help4aspergers.com/pb/wp_a58d4f6a/wp_a58d4f6a.html

Herregud det var som att läsa allt om mig shit! blev helt ställd... Var finns den översatt nånstans??
mumsisen

Anslöt: 2010-10-18

Återgå till Aspergare och vården

Logga in