Vad tycker ni om kristendomen/finns gud? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

finns det en kristen gud i himmlen.???

Omröstningen slutade 2007-12-18 20:00:23

gud finns inte
13
68%
gud finns i himmlen
6
32%

Antal röster : 19

Inläggav MsTibbs » 2007-12-16 17:07:49

manne skrev:begravning av foster fan vad sjukt..!!!

Man kan se det som lika sjukt att slänga ett blivande barn i högen för biologiskt avfall, tillsammans med enskilda bortoperarade kroppsdelar.

manne skrev:du glömde en sak katolska kyrkan är starkt kritiskt till preventilmedel också.

Jag "glömde" inte. Jag svarade på din fråga, som innefattade abort.

manne skrev:för dom anser att spermier är heligt och så fort spermien har nått ägget så är alltså dagen efter p piller förbjudet..

Jag har svårt att tro att de skulle se spermier i sig självt som heligt (ja jag har hört Monty Python's sång "every sperm is sacred"). Däremot så är katoliker mycket inne på det att samlag är en helig handling som endast får ske inom äktenskapets ramar (följdaktligen bara mellan man och kvinna). Onani och masturbation är synd. De är också emot abort då ett barn, oavsett på mikroskopisk nivå, är ett barn av Gud och att det altså är mord att göra abort då de ser foster som individer oavsett utvecklingnivå. Observera dock att jag är inte katolik och har aldrig så varit, så jag kan ha missförstått något av deras lära. Det jag skriver är utifrån vad jag minns från böcker samt genom samtal av en vän som håller på att konvertera till katolicismen (en process som tar minst ett år, till skillnad från i tex Svenska Kyrkan).

manne skrev:katolska kyrkan ,vatikanen gör tex inget för hiv-smittade eller för att stoppa spridningen då preventil-medel är av ondo..sjukt.. :shock:

Katoliker är emot kondomer då de anser att samlag endast skall finnas inom äktenskap mellan man och kvinna. Inom äktenskap anses det inte rimligt att använda preventivmedel, då syftet med äktenskap är att få barn. De ser altså kondomer som ett godkännande för människor att leva lättsinnigt, något de starkt motsätter sig.

Att Katolska kyrkan/Vatikanen inte gör någonting emot HIV/Aids är också fel. De förespråkar avhållsamhet, något jag personligen ser som en god tanke, men dock i praktiken icke-fungerande. Det jag ser som värre är att vissa gått ut med att kondomer sprider HIV, något som är korrekt endast ur katolsk synvinkel då de ser det som att; lässläppthet=kondomer=>HIV sprids mer än inom ett troget äktenskap.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:09:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav MsTibbs » 2007-12-16 17:15:35

manne skrev:MsTibbs om jag förstår rätt så handlar det väl ingentligen relgion man har utan hur sekulariserad och hur modern kyrkan är i dagens läge..??

Tja, jo, så kan man iofs se det. Det beror på vad man menar med begreppet religion. Är religion att man är "kristen" eller är religion att man tillhör en "specifik kristen kyrka"? Eller tom är religion att man tillhör "en specifik kristen kyrka i en viss församling"?

Det är stoooora skillnader mellan olika kristna inriktningar och tex synen på abortens vara eller icke vara kan skilja sig mycket mellan individer och enskilda församlingar. Det spelar också roll vilken kultur man är uppväxt i. Tex är just pingstkyrkan med Åke Green eller Knutbyförsamlingen mycket extremare än andra pingstförsamlingar, exempelvis.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:09:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Inläggav manne » 2007-12-16 17:50:21

MsTibbs skrev:
manne skrev:MsTibbs om jag förstår rätt så handlar det väl ingentligen relgion man har utan hur sekulariserad och hur modern kyrkan är i dagens läge..??

Tja, jo, så kan man iofs se det. Det beror på vad man menar med begreppet religion. Är religion att man är "kristen" eller är religion att man tillhör en "specifik kristen kyrka"? Eller tom är religion att man tillhör "en specifik kristen kyrka i en viss församling"?

Det är stoooora skillnader mellan olika kristna inriktningar och tex synen på abortens vara eller icke vara kan skilja sig mycket mellan individer och enskilda församlingar. Det spelar också roll vilken kultur man är uppväxt i. Tex är just pingstkyrkan med Åke Green eller Knutbyförsamlingen mycket extremare än andra pingstförsamlingar, exempelvis.

ärligt talat begravning av foster ..?? ett foster ser ju inte ut är ju inte en bebis det är just därför som den heter foster och inte namnet bebis eller hur.? ska vi inte ha begravningar av Roadkills också då..??
:lol: :lol:
stjälv så ser jag svenska kyrkan som en politisk organisation som kan göra en massa goda gärningar mm..
sedan så förstår jag inte hur du kan försvara en den katolska kyrkan .??

The Spanish Catholic Church and Fascism
http://www.youtube.com/watch?v=m-KBKSl9Fuo
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:02, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav MsTibbs » 2007-12-16 18:03:33

manne skrev:ärligt talat begravning av foster ..?? ett foster ser ju inte ut är ju inte en bebis det är just därför som den heter foster och inte namnet bebis eller hur.? ska vi inte ha begravningar av Roadkills också då..??
:lol: :lol: stjälv så ser jag svenska kyrkan som en politisk organisation som kan göra en massa goda gärningar mm..sedan så förstår jag inte hur du kan försvara en den katolska kyrkan .??

Som sagt det är frivilligt med en abortceremoni. Om alla delade synen på att foster inte är barn, så hade alla varit för abort, så är nu inte fallet. Alla kyrkor har i viss mån politisk makt, något som kan vara bra eller dåligt. Ett teokratiskt samhälle tycker tex jag vore overkill, då hade sannolikt de dåliga sidorna blivit fler än de positiva, då jag ser religion som en personlig angelägenhet. Så måste det vara, annars skadar folk varandra mer än hjälper. Jag skulle inte kunna bli katolik då jag inte stödjer deras syn på många saker, dock har de tveklöst även många bra sidor; exempelvis anser jag Svenska kyrkan som väl sekulariserad i vissa frågor, somsagt, det måste vara privat, annars komemr vissa alltid trampa andra på fötterna.

Bild
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Inläggav Tonzon » 2007-12-16 19:37:04

Ingen skall tvingas till att tillhöra en religion. Det måste vara ett personligt val, för annars är det meningslöst.
Jag respekterar kvinnor och behandlar dem, tror jag, på ett jämlikt sätt. Jag skulle inte vilja trycka ner någon kvinna i ett äktenskap och tvinga någon till något som de inte vill.
Jag skulle aldrig aga mina barn.
Det finns många som kallar sig för religösa, men som missbrukar detta för att göra saker som inte stämmer med sin religion. (ex: Bush)
Jag respekterar homusexuellas rätt att själva bestämma över sina liv. Jag trycker inte ner vare sig "bögar" eller "satanister".
Jag tycker att abort är fel. Men jag ger mig inte på dem som gör det och säger hemska saker till dem.
Gud gav oss möjligheten att välja i vårt liv. Om man inte kan respektera att människor väljer att inte göra som en själv, så har man en dålig inställning till omvärlden.
Jesus sade att man skulle älska sin Gud av hela hjärtat och sin nästa som sig själv. På detta var allt uppbyggt.
Det är inte många som är kristna som följer det enkla budet. För då hade det sett annorlunda ut i världen.

Islam räknar Jesus som en stor profet, så de skulle också vara bundna av det han sade. Så alla dessa stridigheter mellan kristna och muslimer är befängt.
Och nej, jag är inte heller katolik.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon

Anslöt: 2007-09-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-16 20:33:56

manne skrev:ärligt talat begravning av foster ..?? ett foster ser ju inte ut är ju inte en bebis det är just därför som den heter foster och inte namnet bebis eller hur.?

Det beror på hur långt gånget fostret är. Om du har burit på ett foster i flera månader och ändå till slut fått missfall, kanske sett fram emot att få barnet och kännt det växa i din kropp så föreställer jag mig att man kan sörja ett missfall och ha behov av en värdig avslutning.

Även i det fallet man har genomfört en ganska tidig abort och haft svårt att fatta det beslutet så kan man ha behov av en värdig avslutning.

Vad man i det andra fallet sörjer föreställer jag är föreställningen om hur ens liv skulle kunnat bli om man hade valt annorlunda.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav ChristofferC » 2007-12-16 20:36:33

Bjäbbmonstret skrev:
ChristofferC skrev:
Det finns ingen rationell anledning att tro på, eller ännu värre förlita sig till en "högre makt".

Vad faan, är kärlek rationell då exempelvis?
Jag ser inte kopplingen.
Senast redigerad av ChristofferC 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
ChristofferC

Anslöt: 2007-08-02

Inläggav MsTibbs » 2007-12-16 20:40:28

Tonzon är klok människa! :)
MsTibbs

Inläggav manne » 2007-12-16 20:42:56

Bjäbbmonstret skrev:
manne skrev:ärligt talat begravning av foster ..?? ett foster ser ju inte ut är ju inte en bebis det är just därför som den heter foster och inte namnet bebis eller hur.?

Det beror på hur långt gånget fostret är. Om du har burit på ett foster i flera månader och ändå till slut fått missfall, kanske sett fram emot att få barnet och kännt det växa i din kropp så föreställer jag mig att man kan sörja ett missfall och ha behov av en värdig avslutning.

Även i det fallet man har genomfört en ganska tidig abort och haft svårt att fatta det beslutet så kan man ha behov av en värdig avslutning.

Vad man i det andra fallet sörjer föreställer jag är föreställningen om hur ens liv skulle kunnat bli om man hade valt annorlunda.

återigen eftresom jag inte är en brud så kan jag ju inte sånt dära..!!
Men antar att läkaren kan sådant och kan fatta rätt beslut..??
men det finns ju de kristna som hävdar att barnet är skapat så fort spermien når ägget och att ta ett dagen efter piller skulle i sådana fall vara förbjudet..???
detta synsätt är väldigt sjuk och stört percis som hinduernas karma begrepp där de hävdar att kvinnan förtjännade att bli våldtagen eftersom hennes karma var dålig vill säga hon levde ett dåligt liv förre hon återfödess till kvinna (reinkarnation.) så det var alltså hennes dåliga karma som avgjorde våldtäkten....
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
manne

Inläggav MsTibbs » 2007-12-16 20:57:27

Manne: Om du verkligen tycker att en läkare kan avgöra huruvida fostret är barn/människa eller inte, så är du inne på rent mekaniska/ vetenskapliga/ politiska avgörelser. Beslut nedskrivet på papper alltså.

När blir ett barn människa enligt dig? Idag är abort tillåtet fram till vecka 18, om inte speciella skäl finns. När blir då fostret barn? Är det ett barn från konceptionen? Är fostret barn vid 17 veckor och fem dagar, eller blir fostret barn helt plötsligt först två dagar senare? Det finns ingen självklar gräns.
MsTibbs

Inläggav manne » 2007-12-16 21:02:40

MsTibbs skrev:Manne: Om du verkligen tycker att en läkare kan avgöra huruvida fostret är barn/människa elelr inte, så är du inne på rent mekaniska, vetenskapliga, politiska avgörelser. När blir ett barn människa enligt dig? Idag är abort tillåtet fram till vecka 18, om inte speciella skäl finns. När blir då fostret barn? Är fostret barn vid 17 veckor och fem dagar? Det finns ingen självklar gräns.

kan inte sånt..har inget underliv så jag vet inte..
nhä men ärligt talat ska man tex kunna våldta någon och sedan säga åt personen att nu måste du födda mitt barn din hora..??

kan eller får tjejen enligt kristendomen ta ett dagen efter p piller då..??
manne

Inläggav tahlia » 2007-12-16 21:06:06

För mig blir det inte ett barn förrän det kan leva utanför livmodern (och jag har redan två barn själv).

Därför skrämmer det mig lite att man, i vissa länder, får göra abort med bara en veckas skillnad på det tidigast födda barnet som överlevt. Så det är tricky det där.

Jag har gjort en abort. Kan tyckas urdumt att jag ens blev med barn i den situationen, men nu var det bara så.
Hur som haver är jag inte emot abort. Däremot så är jag väldigt mycket emot abort när det gäller människor som bara rycker på axlarna och tänker "jag kan ju alltid göra en abort".
Om inte annat så skrämmer det mig hur de ser på saker och ting. En abort är aldrig en speciellt trevlig upplevelse.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav manne » 2007-12-16 21:10:51

tahlia skrev:För mig blir det inte ett barn förrän det kan leva utanför livmodern (och jag har redan två barn själv).

Därför skrämmer det mig lite att man, i vissa länder, får göra abort med bara en veckas skillnad på det tidigast födda barnet som överlevt. Så det är tricky det där.

Jag har gjort en abort. Kan tyckas urdumt att jag ens blev med barn i den situationen, men nu var det bara så.
Hur som haver är jag inte emot abort. Däremot så är jag väldigt mycket emot abort när det gäller människor som bara rycker på axlarna och tänker "jag kan ju alltid göra en abort".
Om inte annat så skrämmer det mig hur de ser på saker och ting. En abort är aldrig en speciellt trevlig upplevelse.

tack för att du förklarar ur ditt perspektiv detta borde ju de styrande assen ta sig till i vårat land sjukhusen ,politikerna mm..
detta är ju omöjligt att veta om man är man lika mycket som att det är omöjligt att veta hur det är för en vanlig person att veta hur det är att ha AS..
manne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-16 21:16:00

Manne Manne!

Du är fyrkantig och du blandar ihop två saker.
1. Om abort är rätt eller fel enligt kristendomen eller enligt andra principer
2. Abort som upplevelse som Tahlia pratar om det. Hur det kan kännas att ha gjort den. Vad man har för känslomässiga behov efter detta.

Det kan faktiskt vara så att du exempelvis mycket gärna vill ha barn men att du inte har möjlighet att på ett bra sätt ta hand om ett barn just nu. Det kan också vara så att du aldrig vet att om den graviditet som du precis har avbrutit är ditt livs sista. Om du någonsin kommer att få chansen att sätta ett barn till världen eller inte. Det kan vara så att du fast du är rationellt övertygad om att en abort är bästa lösningen ändå blir ledsen och gråter när den är över för att åtminstone en del av dig, känslomässigt ville något annat.

Därför orsakar, föreställer jag mig, en abort ofta ångest. Själv har jag aldrig hittils behövt ställas inför den situationen.
Bjäbbmonstret

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-16 21:22:24

ChristofferC skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
ChristofferC skrev:
Det finns ingen rationell anledning att tro på, eller ännu värre förlita sig till en "högre makt".

Vad faan, är kärlek rationell då exempelvis?
Jag ser inte kopplingen.

Jag säger bara att vare sig en människas tro på Gud eller en människas förälskelse i en annan är rationella företeelser men de kan ändå ha en mycket viktig och genomgripande och ibland också positiv inverkan på den människans liv.
Bjäbbmonstret

Inläggav Moggy » 2007-12-16 21:22:42

tahlia skrev:

Och där kan man ju alltid diskutera i vilken mån vi överhuvudtaget ska försöka rädda foster som föds väldigt mycket för tidigt. Jag tycker det är tveksamt om vi ska rädda foster som inte kommer att klara andning på egen hand på flera veckor/månader.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav MsTibbs » 2007-12-17 0:54:28

manne skrev:kan inte sånt..har inget underliv så jag vet inte..
nhä men ärligt talat ska man tex kunna våldta någon och sedan säga åt personen att nu måste du födda mitt barn din hora..?? kan eller får tjejen enligt kristendomen ta ett dagen efter p piller då..??

I dagsläget kan killen inte säga ett skit, ens om de är gifta, då det är kvinnan som får merarbetet, främst under graviditeten, men även efteråt. Killen kan teoretiskt bara göra slut och sen sticka, vilket kvinnor inte "kan" göra. Vad nu denna frågan har med ditt underlivs vara eller icke vara att göra vet jag inte...

I katolska länder kan en kvinna som gör något för olämpligt uteslutas ur församlingen; exkomuniceras. Det innebär att hon utesluts ur gemenskapen och därmed inte längre har rätt att motta nattvarden (heliga kommunionen), någonting som är mycket skamligt, då det är en av de viktigaste ceremonierna.

Svenska Kyrkan accepterar abort. Katolicismen gör det inte. Det är tumregeln, sen tycker enskilda personer annorlunda. Dock är det mer en personlig fråga än en religiös i Sverige, då ingen kommer tjalla för din präst/pastor ändå.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs

Inläggav MsTibbs » 2007-12-17 1:04:41

Bjäbbmonstret skrev:Du är fyrkantig.

Sådär brukar folk säga om mig med, vad betyder det?
MsTibbs

Inläggav Ayhanza » 2007-12-17 1:07:27

MsTibbs skrev:

menar man inte lite som i det engelska "think outside the box?" är man fyrkantig gör man det inte då är man inne i sin lilla box och ser inte långr än så.. kanske?
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith

Anslöt: 2007-08-30

Inläggav MsTibbs » 2007-12-17 1:13:04

Lilith skrev:
MsTibbs skrev:
menar man inte lite som i det engelska "think outside the box?" är man fyrkantig gör man det inte då är man inne i sin lilla box och ser inte långr än så.. kanske?

Hm, "think outside the box" är väl mer nytänkande/se ur nytt perspektiv? Typ hitta originella lösningar på saker där normala går bet? Det är jag också bra på... Slog på "fyrkantig" i min ordbok (min kursivering):

fyrkantig adj. -n som bildar en (kvadratisk) fyrkant. Även överfört: som saknar nyancering och smidighet.
MsTibbs

Inläggav Ayhanza » 2007-12-17 1:15:58

MsTibbs skrev:
Lilith skrev:
MsTibbs skrev:[quote="Bjäbbmonstret"]Du är fyrkantig.

Hm, "think outside the box" är väl mer nytänkande/se ur nytt perspektiv? Typ hitta originella lösningar på saker där normala går bet? Det är jag också bra på... Slog på "fyrkantig" i min ordbok (min kursivering):

fyrkantig adj. -n som bildar en (kvadratisk) fyrkant. Även överfört: som saknar nyancering och smidighet.
[/quote]

nyansiering/smidighet är väl lite som att tänka utanför ramarna? nyanserat.. inte rakt enkelspårigt? äsch jag och mina tolkningar.. jag behöver en "översätta alla mina feltolkningar bok"
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith

Anslöt: 2007-08-30

Inläggav MsTibbs » 2007-12-17 1:26:43

Lilith skrev:
MsTibbs skrev:Hm, "think outside the box" är väl mer nytänkande/se ur nytt perspektiv? Typ hitta originella lösningar på saker där normala går bet? Det är jag också bra på... Slog på "fyrkantig" i min ordbok (min kursivering):

nyansiering/smidighet är väl lite som att tänka utanför ramarna? nyanserat.. inte rakt enkelspårigt? äsch jag och mina tolkningar.. jag behöver en "översätta alla mina feltolkningar bok"

Ja, du har nog rätt. Jag vet egentligen inte vad "think outside the box" betyder heller. Hittar du en bra feltolkningsbok får du gärna tipsa mig ;)
MsTibbs

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-17 1:56:13

Jag läste nånstans att det där med thinking outside the box, det gör vi aspies HELA TIDEN, i förhållande till normen, NT.

MsTibbs - du har en FETBRA signatur! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Moggy » 2007-12-17 2:15:39

Savanten Svante skrev:Jag läste nånstans att det där med thinking outside the box, det gör vi aspies HELA TIDEN, i förhållande till normen, NT.

Fast frågan är om man kan tänka utanför boxen konstant. Snarare är det som att AS-folk befinner sig i en annan box än NT-folk.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:09:03, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Intressanta intressen

Logga in