Recovery-rensning?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Recovery-rensning?

Inläggav jonsch » 2011-01-07 22:36:23

Den del av min dators minne som kallas Recovery och väl innehåller återställningsprogram, gissar jag, är på c:a 7 GB och har endast en knapp GB ledigt.

Är det nåt jag borde åtgärda och hur i så fall?

/ J
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Moggy » 2011-01-07 23:59:39

Vad menar du att det skulle finnas att åtgärda?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Mellanvärld » 2011-01-08 1:31:19

Den behöver väl inget ledigt utrymme alls?
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav jonsch » 2011-01-08 10:42:10

Mellanvärld skrev:Den behöver väl inget ledigt utrymme alls?

Nähä, tack så mycket, det var väl just det jag inte visste. Om jag fattat något så får inga andra minnen bli fulla om datorn ska kunna köra på i full fart eller alls och just nu vill jag inte att något hakar upp sig så jag blev orolig. Men nu väljer jag att lita på dig, Mellanvärld.

Tack du med, Moggy.
jonsch

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-08 10:59:51

Hej!

Recovery-partitionen innehåller ju allt man behöver för att återställa datorn till ursprungsskicket, d.v.s. som den var när man köpte den. Den används inte, utom om det blir fel på datorn så att den måste återställas.

Det måste finnas extra utrymme på hårddiskar och hårddiskpartitioner eftersom Windows och andra program använder hårddisken för lagring av temporära filer, webbläsare vill spara cookies och en del spel vill spara spelfiler som talar om hur långt man har kommit i spelet. Till exempel.
En partition som innehåller recovery-filer används ju inte och då behövs heller inte en massa extra utrymme.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Kvasir » 2011-01-08 12:45:54

Recoverypartitionen ska du betrakta ungefär som en installationsskiva för Windows, fast den ligger på hårddisk. Det ska aldrig skrivas något på den
partitionen (såvitt jag vet), så den är i praktiken read only.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav jonsch » 2011-01-08 13:17:28

Då har jag det fullständigt klart för mig, tack Lilla Gumman och Kvasir!

/ J
jonsch

Inläggav Matea » 2011-03-03 12:43:03

Och glöm inte att alltid vara generös med utrymme på systemdisken(C:)!!!
för om ni fyller upp C: för mycket så den nästan är full så kommer ni ha en sjukt långsam dator bara genom det.
Matea

Anslöt: 2011-03-03

Inläggav Miche » 2011-03-03 13:30:54

Matea skrev:Och glöm inte att alltid vara generös med utrymme på systemdisken(C:)!!!
för om ni fyller upp C: för mycket så den nästan är full så kommer ni ha en sjukt långsam dator bara genom det.

Har du något hum om var gränsen går?

Finns det någon beräkning man kan använda (mängden RAM, storlek på hårddisken, virtuellt minne, operativ)?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Matea » 2011-03-03 13:40:58

Miche skrev:
Matea skrev:Och glöm inte att alltid vara generös med utrymme på systemdisken(C:)!!!

Har du något hum om var gränsen går?

Finns det någon beräkning man kan använda (mängden RAM, storlek på hårddisken, virtuellt minne, operativ)?

nja det finns det säkert men jag orkar inte bry mig i sånt utan brukar bara avsätta si och så mycket (beroende på dator + diskutrymme) och sen har jag en regel på 10-20% extra på det, bara för att vara säker;)
jag kör med 50gb till C: system och sen har jag en "Program" folder på min D: disk där jag installerar alla program jag kan (vilket är dom flesta) så jag brukar normalt ha 25-30gb ledigt på C: vilket kanske är lite överdrivet men med dagens diskar så kvittar det ju;) och man får en säkerhets bonus genom det iom, att dom flesta virus ect man drar hem installerar sig själva när du installerar ett nytt program och då hakar dom på rakt in i C: och installerar sig vilket är den vanligaste sökvägen dom kodar skit med, att det ska lägga sig på C:. men om du installerar allt på D: el, vilken annan bokstav som helst så brukar inte skiten hitta sig fram till ditt system utan ligger kvar med programet och gör ingen skada;)
Matea

Anslöt: 2011-03-03

Återgå till IT-forum

Logga in