Kopiera videoband till datorn
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Kopiera videoband till datorn
Kopiera videoband till datorn, ja. Jag har några godbitar på VHS-kassetterna som jag inte hittar på nätet. Köpte en usb-TV-mottagarpinne och tänkte använda den. Men surprise, den tog ju bara emot digital signal, och videon vill bara ge ifrån sig analog. Tänkte ju inte jag på.
Så vad gör jag nu? Koppla digitalboxen bakvänt lär väl inte funka... Analoga tv-kort har utgått på Dustin, finns bara hybrid dig/ana som kostar 530 kr för pci och en hundring till för usb. För mycket tycker jag.
Så vad gör jag nu? Koppla digitalboxen bakvänt lär väl inte funka... Analoga tv-kort har utgått på Dustin, finns bara hybrid dig/ana som kostar 530 kr för pci och en hundring till för usb. För mycket tycker jag.
Dagobert skrev:Tack Kvasir, jag ska kolla om nån i bekantskapskretsen har en sån.
Några andra förslag?
Jag kan förstås köpa ett hybridkort och kopiera över åt andra mot en liten avgift.
En fulvariant är förstås att köpa en på Elgiganten och så se till att du blir klar innan det har gått 30 dagar, så du kan lämna tillbaka den.
Kvasirs tips är antagligen det modernaste och framför allt enklaste idag. Men kanske inte så billigt som du vill om du inte fyndar eller köper begagnat.
Förr drygt 5 år sedan var det videofångarkort (video capture cards) som gällde. Det var före USB så man var installerade kortet i datorn. Jag ägde själv ett Pinnaclekort, ett av de kändare märkena, kopplade en sladd mellan VHS-spelaren och kortet och "rippade" en hel del gamla VHS-band till digitalt format. Några år senare, när jag hade bytt dator och OS ett antal gånger märkte jag att Pinnaclekortet inte längre fungerade - trots att - eller kanske pga att - datorn och OS:et var nyare! Jag har fortfarande kvar kortet men det passar inte längre nånstans! Så utvecklingen av den tekniken verkar ha stannat av. Om jag googlar på video capture får jag bara träffar från 2004-2006
Förr drygt 5 år sedan var det videofångarkort (video capture cards) som gällde. Det var före USB så man var installerade kortet i datorn. Jag ägde själv ett Pinnaclekort, ett av de kändare märkena, kopplade en sladd mellan VHS-spelaren och kortet och "rippade" en hel del gamla VHS-band till digitalt format. Några år senare, när jag hade bytt dator och OS ett antal gånger märkte jag att Pinnaclekortet inte längre fungerade - trots att - eller kanske pga att - datorn och OS:et var nyare! Jag har fortfarande kvar kortet men det passar inte längre nånstans! Så utvecklingen av den tekniken verkar ha stannat av. Om jag googlar på video capture får jag bara träffar från 2004-2006
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Kvasirs tips är antagligen det modernaste och framför allt enklaste idag. Men kanske inte så billigt som du vill om du inte fyndar eller köper begagnat.
Det låter som att det var ett kort format efter ISA-standarden, företrädaren till PCI. Den standarden är tyvärr övergiven sedan många år tillbaka. Jag var ganska bitter över det under en längre tid när ville köpa ett sånt här kort. Nu går det ju visa USB idag, men jag vet inte om jag är så intresserad längre. Emulering går ju nästan lika bra.
Kvasir skrev:Så snabba som dagens datorer är vete sjutton om det inte skulle gå att bygga en enkel deltamodulator och lagra bitströmmen på disk, och sedan "avkoda" den i mjukvara. Det skulle kanske kunna bli bra nog för VHS.
Fast det var förstås inte färdig lösning att köpa.
Jag meckar gärna, men programmering kan jag inte alls.
Dagobert skrev:Kvasir skrev:Så snabba som dagens datorer är vete sjutton om det inte skulle gå att bygga en enkel deltamodulator och lagra bitströmmen på disk, och sedan "avkoda" den i mjukvara. Det skulle kanske kunna bli bra nog för VHS.
Det var mera ett kreativt infall från min sida, än ett praktiskt förslag. Det kan nog gå att göra, men är knappst värt besväret om man inte råkar tycka det är roligt. Det var nog så att den här tråden fick mig att tänka på någon som utnyttjade att dagens CPUer är så snabba och gjorde en FM-demodulator i assembler. Antar att han helt enkelt bara förstärkte och trösklade antennsignalen och sedan samplade med så hög frekvens det gick. Det finns folk till allt. Fast det kan ju ha varit en aspergare.
Kvasir skrev:Dagobert skrev:Kvasir skrev:Så snabba som dagens datorer är vete sjutton om det inte skulle gå att bygga en enkel deltamodulator och lagra bitströmmen på disk, och sedan "avkoda" den i mjukvara. Det skulle kanske kunna bli bra nog för VHS.
Det var mera ett kreativt infall från min sida, än ett praktiskt förslag. Det kan nog gå att göra, men är knappst värt besväret om man inte råkar tycka det är roligt. Det var nog så att den här tråden fick mig att tänka på någon som utnyttjade att dagens CPUer är så snabba och gjorde en FM-demodulator i assembler. Antar att han helt enkelt bara förstärkte och trösklade antennsignalen och sedan samplade med så hög frekvens det gick. Det finns folk till allt. Fast det kan ju ha varit en aspergare.
Menar du att den här demodulatorn (jag vet inte ens vad det är, men jag antar att du menar mottagare?) var helt mjukvarubaserad, utan externa tillbehör?
prodge64 skrev:Menar du att den här demodulatorn (jag vet inte ens vad det är, men jag antar att du menar mottagare?) var helt mjukvarubaserad, utan externa tillbehör?
Som jag förstod det ja, men jag läste bara något kort om det på någon sida om open-sourceprojekt. Naturligtvis måste insignalen digitaliserar på något sätt, men jag förmodar alltså att han bara trösklade den vid nollgenomgången och samplade på det sättet. Det är nog inte orimligt eftersom den signal man har modulerat har så väldigt mycket lägre frekvens än bärvågen.
Kvasir skrev:prodge64 skrev:Menar du att den här demodulatorn (jag vet inte ens vad det är, men jag antar att du menar mottagare?) var helt mjukvarubaserad, utan externa tillbehör?
Som jag förstod det ja, men jag läste bara något kort om det på någon sida om open-sourceprojekt. Naturligtvis måste insignalen digitaliserar på något sätt, men jag förmodar alltså att han bara trösklade den vid nollgenomgången och samplade på det sättet. Det är nog inte orimligt eftersom den signal man har modulerat har så väldigt mycket lägre frekvens än bärvågen.
Hehe, nu blev det snabbt överkurs för mig, men jag förstår principen. Häftigt! Jag gillar verkligen hobbyprojekt av den stilen.
Har letat lite på nätet, och kan nog ha varit det här jag tänkte på, men jag läste någon kortare text så jag missförstod.
http://gnuradio.org/redmine/wiki/gnuradio
Nåja, det var en kul idé i alla fall, men jag tänker inte ge mig på den. Tror jag. I alla fall inte ikväll.
http://gnuradio.org/redmine/wiki/gnuradio
Nåja, det var en kul idé i alla fall, men jag tänker inte ge mig på den. Tror jag. I alla fall inte ikväll.
Vad gör man med en kasse tomma VHS-band sen då? Slänger?
VHS-skit förresten, jag ville ha Philips Video2000 när det begav sig, men sen tog ju VHS, det sämsta systemet, över marknaden helt, bara för att det hade flest hyrfilmer. Video2000 med vändbara kassetter 2x4 tim osv.
Likt mig att satsa på förloraren...
VHS-skit förresten, jag ville ha Philips Video2000 när det begav sig, men sen tog ju VHS, det sämsta systemet, över marknaden helt, bara för att det hade flest hyrfilmer. Video2000 med vändbara kassetter 2x4 tim osv.
Dagobert skrev:Vad gör man med en kasse tomma VHS-band sen då? Slänger?
Bäst bildkvalitet hade nog Sonys Betamax, för att inte tala om deras U-matic (men då talar vi proffsgrejor). Det sägs att VHS segrade för att porrfilmsindustrin valde det formatet, och att på samma sätt Blu-ray står som vinnare mot konkurrerande format av samma skäl. Om det är sant eller skröna vet jag inte.
Det var knappast att förlora att satsa på VHS eftersom det är det enda format som i praktiken har existerar på evigheter.
Kvasir skrev:Det var knappast att förlora att satsa på VHS eftersom det är det enda format som i praktiken har existerar på evigheter.
Men jag satsade på en Video2000 på hyrköp på 80-talet, men lämnade tillbaks den, sen tvingades jag som alla andra till VHS.
Hyrköp ja, nån sorts avbetalning, video var dyra grejer på den tiden, typ en månadslön.
Offtopic, men det är ju min tråd.
Jag har inte läst igenom hela tråden men jag tror att man kan använda windows media player eller något enkelt program tillsammans med en speciellt kabel för kopplat till någon videobandspelare eller till en videokamera, men jag kanske är ute och cyklar. Det skulle i varje fall bli en billig lösning.
matterik skrev:Jag har inte läst igenom hela tråden men jag tror att man kan använda windows media player eller något enkelt program tillsammans med en speciellt kabel för kopplat till någon videobandspelare eller till en videokamera, men jag kanske är ute och cyklar. Det skulle i varje fall bli en billig lösning.
Ja, du missar tyvärr det centrala, att det behövs någon form av hårdvara för att digitalisera videosignalen.