Dermatillomani

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Nefarious » 2011-02-22 23:11:11

River/biter mig i läpparna. Rivit bort hud på fötterna så att jag inte kunnat gå.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-22 23:15:52

Juddy skrev:
alfapetsmamma skrev:Det här verkar så vanligt att man nästan börjar undra om inte det också skulle diskuteras som möjligt diagnoskriterium. Alltså inte som krav för att få X diagnos, men som indicium. Undrar hur många som INTE håller på så på nåt sätt, av oss alltså? Nån som har lust att sätta ihop en snofsig omröstning? ;)


Lika gärna vara ett uttryck för ångest och/eller tillser ett behov av kontroll som man inte har.


Du menar att det är samsjukligheten vi ser här, mer än aspighet? Jag köper det.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-22 23:20:27

Moggy skrev:Finns det nåt mani-namn för när man knakar med lederna? Eller är det så pass vanligt att det inte förtjänar ett namn? Känns ju lite som samma grej på nåt sätt.


Det är kulturellt också. Sitter man på t-banan och nån knakar med fingrarna så är det mycket oftare män från söder om Danmark som gör det än några andra. T o m så att jag nästan sitter och väntar på det där vidriga ljudet när det sitter nån sydlänning av manskön i närheten.

Jag är medveten om att det låter ohyggligt fördomsfullt, men eftersom jag fullkomligt hatar det ljudet och t o m kan byta plats för att slippa det så har jag lagt märke till ovanstående.

Snörvlar ikapp gör däremot alla oavsett ursprung, kulör, ålder, sexuell läggning osv. ;) Och det är lika vidrigt det. Sorry for OT.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Moggy » 2011-02-22 23:24:09

alfapetsmamma skrev:
Juddy skrev:
alfapetsmamma skrev:Det här verkar så vanligt att man nästan börjar undra om inte det också skulle diskuteras som möjligt diagnoskriterium. Alltså inte som krav för att få X diagnos, men som indicium. Undrar hur många som INTE håller på så på nåt sätt, av oss alltså? Nån som har lust att sätta ihop en snofsig omröstning? ;)


Lika gärna vara ett uttryck för ångest och/eller tillser ett behov av kontroll som man inte har.


Du menar att det är samsjukligheten vi ser här, mer än aspighet? Jag köper det.



Är det inte så då att många som sysslar med sånt här gör det för att "rätta till" kroppsliga signaler? Att man liksom känner den där sårskorpan eller hårstrået sitta lite fel eller i vägen och att man vill fixa till det? Eller att man stör sig på en hudflik som tar emot när man rör sig.

Det är inte bara ett nervöst beteende och ett planlöst plockande?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Juddy » 2011-02-22 23:45:17

Moggy skrev:Finns det nåt mani-namn för när man knakar med lederna? Eller är det så pass vanligt att det inte förtjänar ett namn? Känns ju lite som samma grej på nåt sätt.


tror att det finns ett namn på det.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-22 23:49:35

Moggy skrev:Är det inte så då att många som sysslar med sånt här gör det för att "rätta till" kroppsliga signaler? Att man liksom känner den där sårskorpan eller hårstrået sitta lite fel eller i vägen och att man vill fixa till det? Eller att man stör sig på en hudflik som tar emot när man rör sig.

Det är inte bara ett nervöst beteende och ett planlöst plockande?


Skulle tro att det kan handla såväl om en aspig önskan om symmetri släthet jämnhet osv som om nåt som liknar tvång som att man stimmar (lugnar ner sig med att göra en viss grej) och en massa andra skäl eller förklaringsmodeller. Och säkert är det så att vissa ibland gör det av det skälet och ibland av andra.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Joakoni » 2011-02-22 23:59:57

O! va jag skämdes för det hela mitt liv. När det var som värst, fick jag sätta en tjock "tapet" på mitt ansikte för att kunna gå ut. Det var inte tänkbart att klä av mig hos doktorn, för att inte tala om några intima kontakter...
Kan sitta och klämma och pila var som helst på min kropp. Visa perioder tog det många timmar både dag- och nattetid som jag ägnade åt just det.
Fy helvete!
Och jag säger ju att det är mer än ett tvång för mig. Det är ett sätt att fungera.
Avslappnande är det. Som att släppa ut luft ur en ballong. Uff!... Förresten, nålar förekommer.
Senast redigerad av Joakoni 2011-02-23 0:02:20, redigerad totalt 1 gång.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Inläggav Joakoni » 2011-02-23 0:01:02

alfapetsmamma skrev:
Moggy skrev:Är det inte så då att många som sysslar med sånt här gör det för att "rätta till" kroppsliga signaler? Att man liksom känner den där sårskorpan eller hårstrået sitta lite fel eller i vägen och att man vill fixa till det? Eller att man stör sig på en hudflik som tar emot när man rör sig.

Det är inte bara ett nervöst beteende och ett planlöst plockande?


Skulle tro att det kan handla såväl om en aspig önskan om symmetri släthet jämnhet osv som om nåt som liknar tvång som att man stimmar (lugnar ner sig med att göra en viss grej) och en massa andra skäl eller förklaringsmodeller. Och säkert är det så att vissa ibland gör det av det skälet och ibland av andra.

Exakt!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Inläggav Flia » 2011-02-23 0:55:24

Flia skrev::-)236
Har petat upp halva nageln på ett finger och lyckas inte låta bli att fortsätta peta.
Ibland - när jag mår väldigt bra - kan jag sätta på ett plåster och låta bli nageln tills den växt ut och inte lockar längre.

Fast jag tror det har med ADHD'n att göra, i alla fall så började min nuvarande period när jag slutade röka.


När jag tänker efter......
Har alltid haft ett sår som hållits öppet med pillandet, men oftast bara ett i taget. När jag gick ner i djupaste svarta hålet (-96) så upphörde det, och har inte återkommit förrän nu när jag slutade röka.
Hmmm.... nu kommer jag filosofera om det här hela natten...
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav wuwei » 2011-02-23 16:01:49

Japp, jag har också den dagliga ovanan att pilla loss hudflikar, sårskorpor etc
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Inläggav MsTibbs » 2011-02-23 20:19:22

Joakoni: Mitt rekord är 12 timmar i badrummet. Jag har ingen aning om vad jag gjorde där så länge...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Joakoni » 2011-02-23 20:43:07

MsTibbs skrev:Joakoni: Mitt rekord är 12 timmar i badrummet. Jag har ingen aning om vad jag gjorde där så länge...

Oj då! Då har du kanske slagit mig, fast jag har aldrig tagit tid... Min man vet fortfarande inte vad jag håller på med i badrummet. Har slutat fråga :)
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Inläggav MsTibbs » 2011-02-23 21:17:02

Joakoni skrev:
MsTibbs skrev:Joakoni: Mitt rekord är 12 timmar i badrummet. Jag har ingen aning om vad jag gjorde där så länge...

Oj då! Då har du kanske slagit mig, fast jag har aldrig tagit tid... Min man vet fortfarande inte vad jag håller på med i badrummet. Har slutat fråga :)


Kanske var jag avsvimmad 11h och 55 minuter, jag har ingen aning... Vet att klockan var nått, jag trodde det var normal tid, men det visade sig vara en halv dag senare...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Joakoni » 2011-02-23 21:22:39

Har du alltså en minneslucka? :shock: Vad gjorde du innan?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Inläggav MsTibbs » 2011-02-23 21:36:16

Joakoni skrev:Har du alltså en minneslucka? :shock: Vad gjorde du innan?


Ingen aning... satt på internet antar jag. Jag var iaf sjukskriven på heltid, eller ja, utan krav på syssla alltså.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Björne » 2011-02-25 15:45:20

MsTibbs skrev:
Björne skrev:
MsTibbs skrev:Jag. Min hud ser ut som en krater, eller, många kratrar. Jag har (haft?) svår acne och gick länge hos privat hudläkare, testade över tio olika mediciner. Slutade när jag inte kom ihåg att ta mina Tetracyklin regelbundet.


Va? Avtog din acne när du slutade med tetracyklin?


Jag slutade med MEDICINERNA när jag ändå aldrig kom ihåg att ta tabletterna regelbundet, fyra gånger per dag (hade ej mobil med larm då).

Jag gick hos dermatolog som tonåring, privat då det var över ett halvårs kö till landstinget, dyrt men jag fick hjälp direkt. Synd inte alla har råd med det... Jag minns inte ålder/år jag var där men det var massa år sedan, acne har avtagit mycket nu när jag blivit vuxen, även om jag har kvar mer acne än de flesta i min ålder (26 år).


Har du testat Roaccutan då? Det fungerade hur bra som helst för mig och nu käkar jag det bara på sparlåga. Några piller då och då vid behov. Varken Tetracyklin eller något av de andra preparaten jag testade fungerade alls.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav Inger » 2011-02-25 16:15:26

Jag har svårt att låta nagelbanden och små ojämnheter på fingrarna vara ifred.

Tror vi diskuterade detta i en tidigare tråd, verkar vara hyfsat vanligt i alla fall.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-02 22:25:35

alfapetsmamma skrev:
Laika skrev:Ibland känner jag även för att pilla bort små ojämnheter från min pojkvän. Det får jag inte, och ibland kan det störa mig ganska mycket. Jag vet ju vilken enorm tillfredsställelse jag hade känt om jag fått riva bort <i>just den där</i> lilla pricken.


:D av igenkänning.


Jag med! :lol:

Biter annars mest på och på insidan av läpparna. Detta både för att jag upplever att det är ojämnt, för att det är skönt och (vågar knappt säga det) för att jag gillar blodsmaken (och som veggie blir det inte mycket av andras blod...).
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-03 0:06:29

Tintomara Ariadne skrev:
Biter annars mest på och på insidan av läpparna.


Precis när jag tog upp det här inlägget satt jag och gjorde precis det. :shock:
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-03 1:31:09

alfapetsmamma skrev:
Tintomara Ariadne skrev:
Biter annars mest på och på insidan av läpparna.


Precis när jag tog upp det här inlägget satt jag och gjorde precis det. :shock:


:lol:
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Inläggav Mellanvärld » 2011-03-03 1:47:59

Sårskorpor, finnar och hudflagor måste man ju bara pilla bort.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Inläggav Bali » 2011-03-03 7:28:18

Mellanvärld skrev:Sårskorpor, finnar och hudflagor måste man ju bara pilla bort.

Japp, och så rycka loss små hårstrån på kroppastollen också förstås.

*vinkar till alla andra "stollar" här* :-)236
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav biologic » 2011-03-04 22:23:13

Ja, runt naglarna! Men det är inte så farligt. Värre är Trichotillomanin, jag MÅSTE skärpa mig om jag vill ha håret kvar...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav MsTibbs » 2011-03-06 21:49:50

Björne skrev:Har du testat Roaccutan då? Det fungerade hur bra som helst för mig och nu käkar jag det bara på sparlåga. Några piller då och då vid behov. Varken Tetracyklin eller något av de andra preparaten jag testade fungerade alls.


Jag kommer inte ihåg vilka jag provat, det var iaf tio stycken kanske mer. Ids nu inte bry mig, har tillräckligt med piller, men ska memorera namnet om andan skulle falla på... :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in