Radio- och tv-avgift i boendestöd? (gruppbostad, servicelgh)
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Radio- och tv-avgift i boendestöd? (gruppbostad, servicelgh)
måste man betala tv-avgift om man har tv och bor inuti ett boendestöd?
- dumt_användarnamn
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-10-21
ragnevi skrev:Fast nu ska jag kanske inte säga att det alltid är så, jag har inte kollat alla landets 290 kommuner.
ka man ta reda på vad som gäller i ens kommun på något sätt?
- dumt_användarnamn
- Ny medlem
ragnevi skrev:Du kan ju ringa till kommunen och fråga?
ja, det kan jag ju nu känner jag mig som ett riktigt ljushuvud
- dumt_användarnamn
- Ny medlem
På gruppboenden ska enligt lagtexten kring radio- och tv-avgiften bara betalas en gemensam TV-avgift. Serviceboende där alla har sin egen lägenhet fungerar däremot som för alla andra som bor i egen lägenhet. Kollade för länge sedan.
Så det är knappast kommunen som avgöra "hur vi gör här". Lagligt sett, i varje fall. Fast i praktisk verklighet brukar ju det mesta som är lagreglerat kunna bli olika i olika kommuner så länge inget överklagas rättsligt, förstås...
Så det är knappast kommunen som avgöra "hur vi gör här". Lagligt sett, i varje fall. Fast i praktisk verklighet brukar ju det mesta som är lagreglerat kunna bli olika i olika kommuner så länge inget överklagas rättsligt, förstås...
Det är bra att veta att det är omöjligt att få tillbaka avgiften, är den betald så är det kört.
Avanmäl hellre TV-avgift så du slipper betala, risken att åka dit är ändå så liten... och bor du på hem, gruppboende eller är inneboende (där någon betalar avgiften) så är du inte avgiftsskyldig.
EDIT, flyttar du ihop med någon som betalar TV-avgift, se till att avanmäla den ena annars måste ni betala dubbelt (avanmälan sker inte automatiskt) och det går aldrig att få tillbaka pengarna. Fullständigt idiotiskt!
Avanmäl hellre TV-avgift så du slipper betala, risken att åka dit är ändå så liten... och bor du på hem, gruppboende eller är inneboende (där någon betalar avgiften) så är du inte avgiftsskyldig.
EDIT, flyttar du ihop med någon som betalar TV-avgift, se till att avanmäla den ena annars måste ni betala dubbelt (avanmälan sker inte automatiskt) och det går aldrig att få tillbaka pengarna. Fullständigt idiotiskt!
Och inte bara omöjligt att få tillbaka om man har betalat, utan dessutom omöjligt att få fakturor strukna, som man väl har hunnit få. Reglerna talar om synnerliga skäl för sådant, men ingenting verkar vara synnerliga skäl.
Det spelar inte ens någon roll om man har gjort flyttanmälan och avanmält allt annat och hur många omständigheter som helst bevisar att man inte har bott i ett eget svenskt hushåll där det innehafts någon tv, har inte de där galningarna fått en avanmälan så menar de alltså att man i alla avseenden ska vara skyldig att betala för avgift.
Det är sådant som gör det så JÄVLA hysteriskt, det finns inte minsta tillstymmelse till fingertoppskänsla och realism när det gäller den där avgiften och hur den lilla människan avkrävs att betala den.
Jag hörde t o m om en tjej som hade emigrerat och bott i USA i typ tio år. Inga fakturor hade nått henne under mellantiden så att hon den vägen märkte något och kunde dra i bromsen och göra en avanmälan, och när hon flyttade hem till Sverige igen - var hon skyldig Radiotjänst TV-avgift för hela perioden utomlands, för hon hade ju inte vederbörligt avanmält.
Det borde ju ändå kunna gå med något slags automatik vid en avflyttning. Nu införs ju lägenhetsnummer i folkbokföringen, så att de kommer att kunna se på en flyttanmälan om någon som flyttar flyttar in i ett befintligt hushåll som redan betalar avgift. Det vore verkligen inte mycket begärt att sådant skulle automatisera att avgiftsskyldigheten upphör automatiskt. Det är inte rimligt att allt ska ligga på den enskilde, om toleransen är så låg för att FÖRSTÅ att man kan glömma saker och ting.
Idag ligger de ju snarare på när någon flyttar och insisterar på att den flyttande ska fortsätta betala avgift, eller ska börja göra det, även om den flyttande gör fullkomligt klart att han eller hon har flyttat ihop med den som redan bodde där och att hushållet redan betalar avgift.
Det spelar inte ens någon roll om man har gjort flyttanmälan och avanmält allt annat och hur många omständigheter som helst bevisar att man inte har bott i ett eget svenskt hushåll där det innehafts någon tv, har inte de där galningarna fått en avanmälan så menar de alltså att man i alla avseenden ska vara skyldig att betala för avgift.
Det är sådant som gör det så JÄVLA hysteriskt, det finns inte minsta tillstymmelse till fingertoppskänsla och realism när det gäller den där avgiften och hur den lilla människan avkrävs att betala den.
Jag hörde t o m om en tjej som hade emigrerat och bott i USA i typ tio år. Inga fakturor hade nått henne under mellantiden så att hon den vägen märkte något och kunde dra i bromsen och göra en avanmälan, och när hon flyttade hem till Sverige igen - var hon skyldig Radiotjänst TV-avgift för hela perioden utomlands, för hon hade ju inte vederbörligt avanmält.
Det borde ju ändå kunna gå med något slags automatik vid en avflyttning. Nu införs ju lägenhetsnummer i folkbokföringen, så att de kommer att kunna se på en flyttanmälan om någon som flyttar flyttar in i ett befintligt hushåll som redan betalar avgift. Det vore verkligen inte mycket begärt att sådant skulle automatisera att avgiftsskyldigheten upphör automatiskt. Det är inte rimligt att allt ska ligga på den enskilde, om toleransen är så låg för att FÖRSTÅ att man kan glömma saker och ting.
Idag ligger de ju snarare på när någon flyttar och insisterar på att den flyttande ska fortsätta betala avgift, eller ska börja göra det, även om den flyttande gör fullkomligt klart att han eller hon har flyttat ihop med den som redan bodde där och att hushållet redan betalar avgift.
Miche skrev:Det är bra att veta att det är omöjligt att få tillbaka avgiften, är den betald så är det kört.
jag bor inuti ett boendestöd men med egen lägenhet.
det ringde någon från radiotjänsten och han har skickat en faktura som kommer att komma.
jag påpekade att någon ringt tidigare och då hade jag inte behövt betala då jag nämde hur jag bodde. Han sa bara att det måste varit en kollega och att reglerna måste ha ändrats. Jag tycker det låter konstigt.
han läste upp mitt personnummer också, även de fyra sista.
Senast redigerad av dumt_användarnamn 2011-03-02 13:23:21, redigerad totalt 1 gång.
- dumt_användarnamn
- Ny medlem
Beror förstås på hur lägenheten har förmedlats. Bodde du där först och har fått boendestöd beviljat sedan så är det din egen lägenhet, och boendestöd bara ordet för stödet du får. Har du beviljats lägenheten inom ett stödboende där du har personal att vända dig till är det ett serviceboende. Servicebostad eller ibland satellitlägenhet brukar vara termen för själva lägenheten då.
Va inte så säker på det Lite OT men Hemvården ville ha betalt hela månaden när modern avled knappt halvägs genom densamma. Lite arga ord och tjatande fram och tillbaka så backade dom dock tillslut.Pemer skrev:Möjligtvis att just dödsfall är ungefär vad de faktiskt godtar som synnerliga skäl...
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Miche skrev:dumt_användarnamn skrev:får sånt där folk ha hela ens personnummer? jag är lite orolig
hur vet man ens att det var dom?
Det är inte så jädrans svårt att ta reda på folks personnummer, tyvärr!
så med andra ord det är itne kosntigt om de har det
och det är helt ok att han läste upp det
så det är ingen som luras och ska stjäla penga av mig?
- dumt_användarnamn
- Ny medlem
dumt_användarnamn skrev:hur vet man ens att det var dom?
Nuförtiden går inte det. Förr hade de riktiga, anställda, kontrollanter. De var alltid korrekta och lätta att ha att göra med.
Nuförtiden så är nästan alla (sist jag hörde hade de 20 anställda) frilansare som jobbar mot provision och de har INTE en Radiotjänstlegitimation. De är inte lika lätta att ha med att göra, men det är inte jag heller: En gång behöll jag ett vanligt ID-kort (+ en vanlig papperslapp som möjligen var undertecknad av nån i Kiruna) som nån räckte över för att styrka att han var kontrollant. Inte permanent, riktigt så elak är jag inte, men en timme utan att kunna tjäna in provision tycker jag inte är så allvarligt.
Ett problem är att Radiotjänst inte får registrera oss som inte har TV så även om man är besvärlig kan man få återbesök av nån annan.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Synd man inte kan spela teater bra. En bekant till en bekant fick påhälsning, nu var det inte tv-kontrolant utan krono-nisse men funkar ändå.
Gick typ så här:
- Hej hej, jag söker Bertil Bertilsson!
-Ja du det gör jag med!!!
-eh va?
-Ja! Den j*veln bad mig vattna hans förbannade blommor en vecka och nu har jag inte sett f*n på en MÅNAD!!!!!!!
-Jaha oj då. Men hör av dig om du hör från honom.
-Detsamma, den j*veln kan glömma sina blommor!!!
Typ... Vet dock inte hur det hela slutade, krono-nisse är lite svårare att bli av med ju.
Gick typ så här:
- Hej hej, jag söker Bertil Bertilsson!
-Ja du det gör jag med!!!
-eh va?
-Ja! Den j*veln bad mig vattna hans förbannade blommor en vecka och nu har jag inte sett f*n på en MÅNAD!!!!!!!
-Jaha oj då. Men hör av dig om du hör från honom.
-Detsamma, den j*veln kan glömma sina blommor!!!
Typ... Vet dock inte hur det hela slutade, krono-nisse är lite svårare att bli av med ju.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Återgå till Aspergare och vården