DNs tips inför anställningsintervju

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

DNs tips inför anställningsintervju

Inläggav Kvasir » 2011-02-28 15:34:58

DN har en kort artikel med tips hur man hanterar en anställningsintervju. Det är väl inte mycket nytt i den, kanske, men det finns ett antal konkreta enkla punkter som jag tycker låter extra viktiga för många aspergare att tänka på och ta till sig. Handfasta regler brukar ju vara bättre än allmänt NT-flum om hur man ska bete sig. :)
http://www.dn.se/ekonomi/jobb/slappt-handtag-en-intervjukatastrof

Moderator Barracuber: Kontrollerade länken
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav imperativ » 2011-02-28 16:29:46

Intervjuarna är inte perfekta dom heller. :P

... knappt tar i hand kan det ha stor betydelse för hur resten av intervjun går.

Ibland har intervjuaren har ett kasst handslag. Det påverkar, speciellt när man förväntar sig ett bra handslag.

En annan sak som påverkade mig, som blev intervjuad, väldigt mycket var den ev. okunskapen om arbetsplatsen hos intervjuaren. Det fick mig att hålla på relevanta tekniska och organisatoriska följdfrågor på bekostnad av att verka mindre intresserad än vad jag faktiskt var.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav barracuber » 2011-02-28 16:42:44

imperativ skrev:...
En annan sak som påverkade mig, som blev intervjuad, väldigt mycket var den ev. okunskapen om arbetsplatsen hos intervjuaren. Det fick mig att hålla på relevanta tekniska och organisatoriska följdfrågor på bekostnad av att verka mindre intresserad än vad jag faktiskt var.

Varför "höll" du på de följdfrågorna? För att det känns pinsamt att ställa en massa tekniska frågor till någon som inte alls kan besvara dem? Men det är väl bättre att "känna pinsamhet" än att bara känna "artighet" och "korrekthet". Eller vågar vi inte visa oss pinsamma inför varandra? Som den som blir intervjuad kanske man tänker att "om den som intervjuar känner sig pinsam kommer jag att förlora på det":.

De som intervjuar kommer ofta från Personalavdelningen eller Human Resource (HR) som det heter nu för tiden. Det ligger i linje med att personligheten värderas högre än teknikkunskaperna. De tror stenhårt på att man inte kan utveckla sin personlighet lika mycket som man kan bygga på sina teknikkunskaper. Därför tycker de det är viktigare att titta på personligheten.

Jag har blivit intervjuad av mer än en intervjuare (det är nog inte särskilt ovanligt). Oftast två - den ena från HR, den andra från verksamheten. Då har man större möjlighet att visa sig från båda de sidorna de vill se. Det tycker jag är schysstare än att bara skicka fram den ena (okunnigare) parten.
Senast redigerad av barracuber 2011-02-28 18:20:57, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav imperativ » 2011-02-28 17:05:03

barracuber skrev:
imperativ skrev:...

Varför "höll" du på de följdfrågorna? .

Det blev "för mycket" när jag undrade om den ens varit på studiebesök på arbetsplatsen i fråga. Intervjuaren uttryckte då ett mycket besvärat Ja, men [blablablabla]..
Då kom tanken att jag absolut inte kommer få svaren jag söker av intervjuaren.

I det här fallet gällde det ett företag som skulle rekrytera på uppdrag av företaget som ville ha folk. Någon kontaktperson på arbetsplatsen fanns inte alls.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Miche » 2011-02-28 18:02:38

barracuber skrev:De som intervjuar kommer ofta från Personalavdelningen eller Human Resource (HR) som det heter nu för tiden. Det ligger i linje med att personligheten värderas högre än teknikkunskaperna. De tror stenhårt på att man inte kan utveckla sin personlighet lika mycket som man kan bygga på sina teknikkunskaper. Därför tycker de det är viktigare att titta på personligheten.

Eller bemanningsföretag...

Det är en skrämmande utveckling som snarare lett till inveckling... :(
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2011-02-28 22:39:53

Med tanke på att länkar kan sluta att fungera så kopierar jag tipsen här:

Fakta: Några intervjutips
• Att förbereda sig är viktigt. Läs på om företaget och tänk efter vad du vill få sagt på intervjun.

• Öva med vänner. Be dem ställa några vanliga intervjufrågor.

• Kom i tid. Glöm inte att ta med dig numret till personen som du ska träffa så att du kan ringa om du skulle bli sen.

• Försök att komma ihåg intervjuarens namn. Upprepa det gärna en bit in i intervjun.

• Var dig själv, men undvik att bli alltför privat.

• Lyssna på personen som intervjuar. Försök att inte ge för långa svar och försök känna av när personen vill ställa en ny fråga. (TT)

Fakta: Ytan viktig
• Satsa på att se proper, hel och ren ut.

• Klä dig rätt. Vad som är rätt beror på jobbet. Är du ung och söker jobb som butiksbiträde behöver du inte klä dig i kavaj. Men du kan tjäna på att ha på dig något lite stiligare, till exempel mörka jeans och blus, snarare än t-tröja och slitna jeans.

• Undvik att få en konstighetsstämpel – ta bort piercingar, dölj tatueringar, undvik alltför rött läppstift och annat som distraherar.

• Om du till exempel har en gipsad arm – förklara varför. (TT)
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in