Enkät angående aspergers syndom

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Enkät angående aspergers syndom

Inläggav Henriksson » 2011-02-27 22:35:47

Hej! Jag håller på med ett projektarbete som handlar om aspergers syndrom. Jag har tänkt ställa frågor till andra aspergare. Det vore bra om du kunde svara på dem. Allt kommer att vara strikt anonymt. Om du inte är bekväm med att besvara dessa frågor på ett offentligt forum kan du gärna skicka svaren till mig per PM. Tack på förhand! :)

Hur ser du på dig själv i förhållande till andra?

Vad är de största svårigheterna du har med aspergers?

Har du mer än ett neuropsykiatriskt funktionshinder? Om så, hur interagerar det med aspergers?

Känner du att får du den hjälp du behöver i skolan/arbetet för att fungera väl? Vad kan förbättras?

Känner du att du har lättare för vissa saker än andra?

DSM-V (ny handboken i neuropsykiatri) kommer att integrera aspergers syndrom och autism med varandra. Hur ser du på det?

Anser du att aspergers syndrom är välkänt i allmänheten, och vad skulle du vilja se mer av i media och liknande?
Henriksson
Ny medlem

Anslöt: 2009-07-09

Inläggav Krake » 2011-02-27 23:24:40

1 Jag förhåller mig inte mycket till andra. Jag ser mig själv som mig själv. I förhållande till andra innebär jämförelser vilket fördunklar mitt sanna jag.

2 Jag är jag och skiljer inte ut vad som är asperger från vad som är det övriga. Här får jag alltså jämföra med hur de flesta fungerar. Vi har följande punkter:
• Jag har svårt att hantera många saker samtidigt.
• Jag har svårt för press och tidsbegränsade mål d.v.s. deadlines.
• Jag har svårt att dra nytta av andra människor då jag föredrar självständighet.
• Jag blir missförstådd.
• Jag blir starkt påverkad av somliga situationer vilket gör mig orkeslös.

3 Nej.

4 Jag klarar mig i regel själv men behöver egentligen en miljö där jag kan ta den tid jag behöver och kan fokusera på en sak i taget utan att känna press. Det är en möjlighet som inte finns. Istället blir jag utmattad av den översvämning av göromål jag ständigt måste ta hänsyn till. Det är inte bra.

5 Frågan bör förtydligas till "Känner du att du har lättare med vissa saker än andra människor d.v.s. entisar?" så att man inte misstolkar den som "vad är du klarar du?". Jag har bra uppmärksamhet alltså jag vet vad som händer omkring mig. Jag är intelligent och har ett utmärkt minne. Jag är extremt logiskt orienterad vilket ger mig en analytisk fördel. Jag tänker på på ett annorlunda sätt som innebär att jag kan hitta infallsvinklar som andra helt missar.

Jag vet inte exakt vad av detta du räknar till saker som kan bedömas som att jag har lättare för eller hur exakt det hör ihop med AS. Bedöm själv.

6 Det finns ingen egentlig skillnad mellan AS och högfungerande autism. Det är ett naturligt steg.

7 Det är vältillkänt d.v.s. folk känner till det men har dålig kunskap om vad det innebär. Det är några saker jag skulle vilja se mindre av i media nämligen ständiga karikatyrer av aspergare som för allmänheten representerar hela vårt "släkte" och förstås framställningen av aspergare som brottslingar. Istället för detta kan man ha mer seriösa exempel och bättre och djupare analys om vad asperger egentligen är.
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in