Frågor om LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav csharp » 2011-01-17 0:27:08

nano skrev:Om du är mindre orolig för o kontakta LSS kontoret än jag tror så är det det du behöver göra.
Det bästa är att du inte är tvungen att veta en massa saker, tror det snarare är en fördel att vara hur lost och okunnig som helst.
Då påverkar du dem att inse att de behöver hjälpa till.
Kanske får de mängder med påringningar med folk som bara luras o då tror de att du är en av dem kanske.
Bara spekulerar om hur det kanske kan vara för de som jobbar på LSS kontoret.

ja jag måste försöka våga mig dit för jag har ingen aning hur jag ska få någonstans att bo utan hjälp annars

tack för att du bryr dig
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
csharp

Anslöt: 2010-10-14

Inläggav nano » 2011-01-17 0:36:40

Ingen orsak :)

Funderar på om du kunde skriva brev till dem om att ringa upp dig, eller om jag skriver ett brev till dem o ber dem ringa till dig.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav csharp » 2011-01-17 0:42:28

nano skrev:Ingen orsak :)

Funderar på om du kunde skriva brev till dem om att ringa upp dig, eller om jag skriver ett brev till dem o ber dem ringa till dig.

jag ska till en kurator på habiliteringen snart som ska hjälpa mig att fylla i en LSS ansökan och det kan ju va bra för hon har ju koll och vet vad som ska stå i ansökan och redogöra för mina behov så det kanske även visar att jag behöver lite extra hjälp eftersom jag inte själv fyller i en ansökan osv

så jag tänkte börja med det innan jag själv kontaktar LSS i min kommun

men snällt av dig att fråga!
:)
tacksam för all hjälp och stöd jag kan få!
csharp

Inläggav nano » 2011-01-17 12:23:46

Borde funka, när är det du ska till kuratorn?
Fick en ide att om du i den situationen kanske kommer o få svårt o säga något om det så kanske det vore en ide att skriva på ett papper "jag kommer att behöva en bostad för annars blir jag utan i april" eller vilken månad det nu var.
Då förstår kuratorn tämligen snabbt vad som behöver göras.

Skulle kunna lägga det i ett brev som du skriver "problem" på med stor text, då frågar troligen kuratorn om brevet när denne ser vad det står.
nano

Inläggav csharp » 2011-01-18 0:13:06

nano skrev: :)

Borde funka, när är det du ska till kuratorn?
Fick en ide att om du i den situationen kanske kommer o få svårt o säga något om det så kanske det vore en ide att skriva på ett papper "jag kommer att behöva en bostad för annars blir jag utan i april" eller vilken månad det nu var.
Då förstår kuratorn tämligen snabbt vad som behöver göras.

Skulle kunna lägga det i ett brev som du skriver "problem" på med stor text, då frågar troligen kuratorn om brevet när denne ser vad det står.

jag väntar på att kuratorn ska skicka hem brev med posten med besökstid och jag ringde dit och fråga och de sa att jag skulle få komma på besök nu i januari så brevet kommer nog vilken dag som helst

jag har skrivit ned saker jag vill ta upp med kuratorn så jag inte glömmer vad jag ska nämna för henne
csharp

Inläggav marxisten » 2011-01-18 0:40:20

csharp skrev:känner mig enormt besviken på mig själv att jag inte tex ställt mig i bostadskön för 10 år sen för då hade jag kunnat få en lägenhet idag
:(
fattar inte att jag inte kunnat tänka lite taktiskt ibland
suck

Man ska inte ens behöva vänta 10 år på bostad för fan! Det ska inte vara någon jävla bostadskö. Man ska inte som 10 åring behöva tänka på att ställa sig i kö för att få en lägenhet som 20 åring! Det är bara ett bevis på att det byggs för få HYRESRÄTTER och för många BOSTADSRÄTTER!

BILLIGA HYRESRÄTTER NU! Det handlar inte om att du ska tänka taktiskt. Det handlar om en rättighet du har! Att ha bostad och tak över huvudet är en rättighet!
Senast redigerad av marxisten 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav nano » 2011-01-18 1:30:16

Medhåll, och inte ens svårt att räkna ut.
Fast politiker verkar ha någon annan ide på borgerliga sidan.
nano

Inläggav csharp » 2011-02-16 17:17:45

nu har jag varit hos LSS enheten i min kommun och det enda de kunde erbjuda mig var ett papper med lite länkar till tex blocket och sthlms bostadskö så jag kunde söka och fixa lägenhet själv

jag frågade även om socialen kunde hjälpa till med bostad typ "tak över huvudgaranti" men det var för personer som hade betalningsanmärkningar och andra "allvarligare" problem tydligen

nu gjorde jag ju ingen LSS ansökan om boende men LSS handläggaren tyckte inte att det var någon ide att jag skulle ansöka ens för i min kommun fanns det i princip bara gruppboenden för personer med stora omvårdnadsbehov
csharp

LSS - hur funkar det????

Inläggav Safek » 2011-02-24 13:45:00

Hej!

Dessa frågor har säkerligen varit uppe innan...men jag har lite svårt för sök funktionen här- så skriver en ny tråd.

Så nu är personutredningen klar, och tydligen ingår jag i LSS.
Har i dag haft möte med min LSS handläggare, och tydligen har jag inte rätt till några insatser- även om jag ingår i LSS.

Så vad är poängen med att ingå i LSS, om man inte har rätt till någon hjälp?

Det jag själv skulle vilja ha med är personlig stöd genom psykolog, boende (jag är gift, men är tvungen att få egen tid- vi lever i en 2:a, och utan egen tid finns det stor risk för seperation inom kort), omvårdnad i form av t.ex bolltäcke (mot ångesten), samt lite vardaglig hjälp såsom mobila teamet. m.m.

Men nej, ingen ting hade jag rätt till- var inte ens lönt att ansöka enligt handläggaren. Så vad var poängen med en personutredning- och få besked om att man ingår i LSS- när man ändå inte får tillgång till det?

Fan, hatar mitt liv!

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
Senast redigerad av Safek 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Inläggav MsTibbs » 2011-02-24 15:20:11

Prova genom vuxenhabiliteringen, de visade mig rätt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Pemer » 2011-02-24 15:42:08

Vik dig åtminstone inte från att söka, utan gör det, och överklaga ett eventuellt nej till förvaltningsrätten.

Det här är ett jävla skitprat de håller på med i alldeles för många kommuner. Alla diagnoser inom autismspektrumet har redan slagits fast av lagstiftaren att de räknas som tillräckligt allvarlig funktionsnedsättning för att berättiga till stöd och hjälp enligt denna lag, och det är helt emot lagens bokstav att sitta som man gör på många håll och sortera bort stora grupper av aspergare för att vi SER för kapabla ut utåt, och att göra det på kollektiv, generaliserande, grund.

Det enda det handlar om är att man vill slippa undan så många som möjilgt för att hellre värna om kommunens finanser än att bry sig om att följa en lag för de utsatta gruppers skull, som den har skrivits för att vara till för. Officiellt skyller man det stundtals på att "rättsläget känns så oklart, så vi nekar alltid för att få det rättsligt prövat i stället hur långt vi måste gå", vilket inte är något annat än att missbruka förvaltningsrättsväsendet.

Det finns ingenting i lagen eller dess förarbeten som ger stöd för den sortens hårda bedömningar som görs på alltför många håll i landet, där man ofta systermatiskt ställer aspergare som SER så friska och normala ut utanför.

Tvärtom tyder noggranna studier av lagens förarbeten på att personkrets 1 (som vi med "autismliknande tillstånd" ingår i) och 2 har varit menade att vara HELT DIAGNOSBASERADE och att det inte finns något som helst stöd för att sitta och utreda behovet på det sätt som alltid görs överallt, utan att allt som skrivs om sådana utredningar bara torde ha syftat på den desto luddigare personkrets 3.

Med en diagnos inom autismspektrumet ingår du alltså i lagens personkrets 1 och har RÄTT till alla tillgängliga insatser jämlikt LSS som du hittar och anser dig behöva.

Ditt personliga och indiiduella behov ska prövas seriöst och objektivt.

LSS är då väl att märka en ovillkorlig lag - de insatser enligt LSS som man ansöker om får bara avslås om det individuellt för den sökandes del kan slås fast att behovet inte alls finns, eller att behovet finns men redan är tillgodosett. Det får alltså inte handla om att det skulle kunna tillgodoses på annat sätt, det får bara avslås om det redan är tillgodosett.

Det strider alltså helt mot lagens intention att sitta "som med ett kakrecept" och bocka av på listor och bestämma sig för att man ju ser att du kan A och du kan B, och då kan man minsann "alltid" C och kan inte ha behovet av D, utan en individuell prövning ska göras. Med den största respekt för dig och ditt behov av det stöd och den hjälp du faktiskt känner att du behöver.

Det enda sådant här handlar om är när hela kommuner sätter krånglandet i system för att hoppas tappa några som inte har ork och kunskap att gå vidare med att överklaga till förvaltningsrätten...

...eller i värsta fall att en enskild handläggare utan tillräckligt kunskaper och empati tycker sig se en "fullt jävla frisk jävel" som kommer och kräver att få hjälp med en massa som handläggaren minsann får ordna själv om han/hon vill få samma sak.

Det finns åtminstone en medlem här på forumet som kunnat berätta skräckhistorier om handläggare som helt öppet och skamlöst verkligen suttit med en sådan attityd. :twisted:

Och dessutom är lagen till för att tillförsäkra oss som omfattas av den goda levnadsvillkor, där det är ett jämförbart liv för en helt fullt frisk person vi ska få jämföra oss med, och ska ha rätt att få hjälp att uppnå.

Lagen har också en mycket uttalad värdegrund att hjälpen ska vara utformad med förståelse för funktionsnedsättningens permanenta art. Det ska inte finnas något som helst "rehabiliterande" "tänk" med synsättet att hjälpen ska sträva mot hjälp till självhjälp och stärka den som får hjälpen till att på sikt inte behöva hjälpen, utan det ska baseras på en förståelse och respekt för att den funktionsnedsatte i fråga är den han/hon är och i normalfallet ska förväntas behöva hjälpen livet ut.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav csharp » 2011-02-24 18:01:48

skickade in en LSS ansökan i fredags om boende i en annan kommun än den jag bor i (förhandsbesked) och idag ringde en handläggare upp mig och i princip sa "det finns inget annat i kommunen än gruppboenden för utvecklingsstörda" och "vill du ta tillbaka din ansökan"?

allt lät väldigt krångligt och att det skulle ta lång tid och om jag skulle gå vidare med min ansökan så sa hon att det skulle ta tid att ordna en plats på ett boende och bla bla... "så vill du ta tillbaka din ansökan" ?

jag tog iallafall tillbaka min ansökan eftersom det ändå kändes som det var det hon ville

känns bara som man blir totalt överkörd jämt
:?
csharp

Inläggav Pemer » 2011-02-25 1:05:56

Alla kommuner har skyldighet att leva upp till LSS, och det är inte bara utvecklingsstörda som omfattas av LSS. Du har lika stor rätt att få hjälp med boende som utvecklingsstörda, och de är skyldiga att ta emot en ansökan och behandla den seriöst utifrån detta. Det svar du fått är inget svar på din fråga och ingen ursäkt att säga nej till dig.

Med diagnos inom autismspektrum ingår du i lagens personkrets, och allt som finns att söka enligt LSS som du ansöker om är din rätt att få prövat, utifrån en individuell prövning av dina behov och att dessa behov inte redan är tillgodosedda.

Rätten till särskilt boende enligt LSS gäller inte bara gruppboenden för utvecklingsstörda, utan alla som omfattas av lagen - i förhållande till den sökandes individuella behov.

Särskilt boende enligt LSS kan vara gruppbostad, servicebostad eller annat särskilt boende, som landets kommuner gjort sitt bästa för att mörka så att det inte blivit några prejudikat avsatta. Men "annat särskilt boende" är precis skräddarsytt för att kunna vara just en hjälp med att utifrån den LSS-grundande autismliknande diagnosen kunna få t ex förtur i bostadskön.

Det råkar bara saknas vilja att bry sig om det här i de flesta kommuner. Många kommuner verkar knappt fatta att det här inte bara är till för att handla om "gruppboenden för utvecklingsstörda".

Och deras sätt att handlägga gör att enorma mängder med diagnoser inom autismspektrumet och som omfattas av LSS ändå står lika bostadslösa och utan mer seriös hjälp än någon odiagnosticerad "normal" i samma sits.

Vi har som grupp en ovillkorlig rättighetslag på vår sida, som har stiftats utifrån grundförutsättningen att vår diagnos redan har bedömts vara en omfattande funktionsnedsättning, och att vi därför ska omfattas av den här lagen och vara en av de grupper funktionshindrade som har rätt att få hjälp med de bitar lagen reglerar att man kan få hjälp med.

Allt handläggande av LSS-insatser på det här sättet är helt emot lagen och dess förarbeten. Och handlar alltså i praktiken om att enskilda handläggare eller hela kommuner har bestämt sig för att tycka att vissa som ingår i LSS personkrets trots det inte är "tillräckligt" funktionsnedsatta för att få de insatser man behöver. Det finns INGET stöd för det i lagen, och inga prejudikat som gett någon kommun rätt för sådana tolkningar. Snarare borde det vid det här laget finnas en hel del prejudikat emot, bara att man måste finna dem...

Är du med i någon av intresseorganisationerna så att du kan få konkret stöd och hjälp? Inom OA har vi en ideellt formad grupp för rättssäkerhetsfrågor som hjälpt medlemmar med liknande saker förr, och de två dyrare föreningarna (200-250 kr/år i medlemsavgift, i OA tar vi 50) med tusentals medlemmar och miljoner i statsbidrag har anställda förbundsjurister och därmed ännu mer muskler.

Sådant här är ju lite poängen med att det finns föreningar där vi kan gå samman på en lite mer organiserad nivå än en internetmötesplats som bara kan bidra till att hålla informella kontakter med andra enskilda med diagnosen och i bästa fall ses på informella träffar. Jag märker att många upplever den informella kontaktformen som närmast slutstation och tycker "det räcker så", men jag ser inte sådant som detta forum som något mer än en ofta mycket bra första kontaktyta för att hitta likasinnade. Men med samhällets okunskap och ofta felaktiga bemötanden av oss är risken förhållandevis stor att man förr eller senare faktiskt - som du i den här frågan - får behovet av mer formella samarbetsformer.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav nano » 2011-02-25 10:35:57

Csharp, handläggaren jobbar med att leda personer i tanken varje dag och det var just det hon gjorde med dig, hon uttryckte först att det bara var vissa saker som fanns och därmed insinuerade att det var onödigt att söka, därefter ger hon dig en möjlighet att ta tillbaka ansökan.
Skulle du ändå bara få ett avslag så hade du troligen fått rätt när du överklagat till förvaltningsrätten och det tror jag handläggaren visste o ville därför att du skulle dra tillbaka ansökan, för då syns det inte i deras papper att du ens sökt o behöver därför inte försöka hjälpa dig.

Handläggaren är helt enkelt ett proffs som kan tänka ut sådant i realtid medans du inte har den förmågan handläggaren har och behöver troligen mer tid och andras hjälp.
Att handläggaren lyckades tycker jag att styrker att du är mer i behov av hjälp än handläggaren vill medge. Förmodligen finns det en chef som sagt till om att det ska hanteras så.

Vore jag dig så skulle jag skicka in en likadan ansökan igen och låta den gå hela vägen denna gång.
De är tvungna att hantera den.
nano

Inläggav nano » 2011-02-25 10:51:07

Instämmer med Pemer.
nano

Re: LSS- hur funkar det????

Inläggav Fredrik » 2011-02-26 22:03:02

Vill bara hålla med andra i tråden.

Självklart ska du söka om handläggaren säger att du inte ska det. Det tyder ju bara på att du har rätt till insatser. Och se sedan till att överklaga.

Läs in dig på lagtexten eller ta hjälp av tex. Autism och Aspergerförbundets förbundsjurist i formuleringen. Försök att ta reda på vad kommunen har för insatser, det mesta finns på Internet. Så du inte blir nekad på grund av att du skrivit på fel sätt.

Jag betalar gärna skatt så att mina medmänniskor ska få leva ett bra liv oavsett funktionshinder.

Safek skrev:Men nej, ingen ting hade jag rätt till- var inte ens lönt att ansöka enligt handläggaren. Så vad var poängen med en personutredning- och få besked om att man ingår i LSS- när man ändå inte får tillgång till det?
Senast redigerad av Fredrik 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik

Anslöt: 2007-06-26

Inläggav csharp » 2011-02-27 12:33:19

Om en insats inte finns med i kommunens LSS folder (eller på kommunens hemsida) så förmodar jag att man inte kan söka insatsen, alltså tex att kommunen inte har med insatsen "annat särskilt anpassat boende" så kan man inte söka just den insatsen?

Insatserna kan skilja lite från kommun till kommun verkar det som?

Om kommunen däremot har med tex insatsen "annat särskilt anpassat boende" så borde man kunna söka den insatsen och om kommunen inte har några platser på ett boende eller en ledig bostad så är kommunen tvungen att fixa en plats på ett boende eller en bostad om man har sökt och fått avslag från kommunen men överklagat och fått det beviljat?

Kan detta stämma? Har jag förstått rätt?
csharp

Inläggav csharp » 2011-02-27 13:00:24

Pemer skrev:Är du med i någon av intresseorganisationerna så att du kan få konkret stöd och hjälp?

Nej jag är inte med i någon intresseorganistation ännu.

Problemet just nu är väl att jag är deprimerad och har dåligt med ork för att jag sover dåligt och har ont i huvudet och migrän nästan varje dag.

Dessutom om jag skulle ha mer ork har jag ändå väldigt svårt att ringa telefonsamtal och prata med myndighetspersoner och "hävda min rätt". Det kanske är vanligt när man har Asperger att man inte är så pratsam, social och har lätt för främmande människor.

Jag är ofta nervös och känner mig orolig för varje besök med tex arbetsförmedlingen och försäkringskassan osv och har svårt att komma ihåg allt som sägs och kanske själv uttrycka mig tydligt och få fram vad jag vill. Det känns ofta som jag svamlar och tappar tråden på något vis. Dessutom har jag svårt att säga ifrån och går ofta med på saker även om jag inte vill.

Även om jag har har arbetat i flera år emellanåt och haft en egen lägenhet och vad utåt sett ser ut som ett fungerande liv så har det aldrig känts så utan jag har ständigt varit orolig och haft ångest genom åren och en massa andra problem så det är ju därför jag vill ha hjälp nu från tex LSS att kunna få lite avlastning från allt som jag egentligen inte känner jag klarar av.

Problemet är väl att LSS kanske anser att jag har ju "klarat mig tidigare" så då borde jag klara mig nu och visst finns det de med diagnoser som kanske inte har fungerat alls i arbetsliv eller haft ett arbete osv men alla är ju olika.
csharp

Inläggav csharp » 2011-02-27 13:11:47

nano skrev:Vore jag dig så skulle jag skicka in en likadan ansökan igen och låta den gå hela vägen denna gång.
De är tvungna att hantera den.

Problemet är väl nu att även om jag har skickat in LSS ansökan om boende så kan det väl ta upp till ett år att verkligen få en bostad om man skulle få det beviljat genom kommunen eller genom att överklaga och få det beviljat och jag måste hitta någonstans att bo om ungefär 2 månader så det kommer ändå bli en flytt någonstans och om jag skulle få ett boende beviljat så måste jag flytta igen och det känns såklart väldigt ångestladdat.

Undrar om socialen är mer villiga till att hjälpa till med boende än vad LSS verkar vara?
Enligt den LSS handläggare jag träffade så verkade det inte som socialen kunde hjälpa mig heller pga man skulle ha "allvarliga problem" och betalningsanmärkningar för att få någon jourbostad eller liknande. Att vara utan bostad är väl ganska allvarligt tycker jag men just nu har jag såklart någonstans att bo och även om jag får sova över på någons soffa några dagar om 2 månader så vet jag inte om det räknas som att ha någonstans att bo. Jag tänker ju inte skriva mig hos någon kompis om jag får bo där en vecka liksom.

Jag hittar inte ens något telefonnr till "socialen" på några kommuners hemsidor för jag vet inte vad det heter eller kallas?
:?
csharp

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-27 16:56:31

Nej, kommunerna ger ofta (medvetet?) dålig information med avsaknad av alla alternativ. Men de kan inte "avtala bort" lagen.

@Safek: Det låter som du har fått en handläggare som har som syfte att "spara pengar". Hon ska hänvisa dig till SoL om du behöver t.ex. boendestöd, och till habiliteringen om du behöver hjälpmedel därifrån. Och hon ska kunna hjälpa till med kontakten dit.

Habiliteringen tror jag du kan söka till själv, men du behöver ha utredningspapper eller "bevis" på att du har rätt att få komma dit. Där kan du sedan få t.ex. en kurator eller arbetsterapeut som du går igenom vad du behöver med, och som sedan kan hjälpa till med ansökningar.

Bolltäcke och hjälp med städning/komma igång med städning, är sådant som man inte får hjälp av genom LSS, utan genom andra lagar. Att bara säga nej, du har inte rätt till LSS, låter verkligen som om hon försöker spara pengar.

Det är nog svårt med boendet. Jag har hört om ett par stycken med liknande problem, och det verkar inte som att de kan få hjälp förrän de faktiskt separerat och det har gått åt helvete redan. Kanske har deras handläggare inte rätt, men då behövs att man har en "myndighetsperson" (eller liknande auktoritet) på sin sida, som t.ex. en särskilt insatt psykolog eller läkare som starkt påtalar behovet.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Juddy » 2011-02-27 17:41:22

De får inte neka dig att ansöka. De är t o m skyldiga att hjälpa dig i upprättandet av en ansökan.
LSS-insatser har många olika uttryck, från "enklare" insatser till personlig assistans. Det senare är dock väldigt svårt att få om man inte har svår Asperger. Det ska vara hjälp med grundläggande funktioner (ADL) upp till 20 timmar i veckan.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav nano » 2011-02-27 20:33:25

Jag kan hitta telefonnumret till socialen, vilken komun är det?

De må ha rätt i att det inte ÄR allvarliga problem just nu, men att det BLIR allvarliga problem av värsta sort sekunden då dina föräldrar låser ytterdörren för sista gången där du bor nu.
Då är socialen skyldig och förmodligen redo att gripa in med jourboende.

Det har hänt att socialen fått betala hotell till några forumister enligt andra trådar.
nano

Inläggav csharp » 2011-02-27 21:50:54

nano skrev:Jag kan hitta telefonnumret till socialen, vilken komun är det?

De må ha rätt i att det inte ÄR allvarliga problem just nu, men att det BLIR allvarliga problem av värsta sort sekunden då dina föräldrar låser ytterdörren för sista gången där du bor nu.
Då är socialen skyldig och förmodligen redo att gripa in med jourboende.

Det har hänt att socialen fått betala hotell till några forumister enligt andra trådar.

vill helst inte avslöja vilken kommun jag bor i just nu och det är givetvis inget personligt utan bara att jag vill kunna vara så anonym som möjligt :?

undra om socialen kan heta "individ och familjeomsorg" tex?

socialförvaltningen och socialtjänsten har jag fattat att det heter men sen finns det en massa underkategorier om vart man ska vända sig för vad för slags problemområde man tillhör

även om jag är så mycket som 34 år just nu så tror jag inte jag tillhör äldreomsorgen än så länge... :D
csharp

Inläggav nano » 2011-02-27 22:34:09

Jo det kan nog höra till individ och familjeomsorgen.
Du kan alltid ringa till komunväxeln och fråga, de lyckas oftast hitta rätt ställe.

Hamnar du fel så är det meningen att de ska försöka hjälpa dig till rätt ställe.
Finns tom en paragraf om det i förvaltningslagen har jag för mig.
nano

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in