Kommer fas 3 att omöjliggöra lönebidragsanställningar?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kommer fas 3 att omöjliggöra lönebidragsanställningar?

Inläggav ford » 2011-01-26 2:02:44

Se rubrik: När arbetsgivarna får gratis arbetskraft från AF, i form av fullt friska, långtidsarbetslösa undrar jag om vi aspianer helt och hållet kan glömma att inte själva sluta som fas 3:are, eftersom det blir mer attraktivt för arbetsgivarna på det sättet, än genom "dyra" lönebidragsanställningar.

Jag är mycket tacksam för hållbara motargument, eftersom oron för att det verkligen skall vara på det sättet håller på att knäcka en och avskräcker en från att pröva sina vingar, genom att hoppa på en (kanske t.o.m. tillfällig) anställning på en annnan arbetsplats, fast som "NT", för att se hur det funkar.

Eftersom mitt förra (nuvarande om jag återkommer till nästa säsong) jobb var okvalificerat och till synes utan utvecklingsmöjligheter känns det inte som en fråga om- utan snarare när man blir fas 3:are.

-Jag som inte brukar vara negativ hade verkligen mått bra av allt sakligt grundat mothugg jag överhuvudtaget kan få, mot dessa dystopier.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är alltså att jag ber om er hjälp att få hoppet tillbaka och att våga byta jobb.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Miche » 2011-01-26 2:10:31

Fas 3-are ska inte ersätta produktiva arbetare utan utföra sådana uppgifter som annars inte skulle blivit utförda, ofta handlar det om rena dyngjobb och inget som man behöver någon som helst utbildning för.

Knappast någon uppmuntran, tyvärr...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ufo » 2011-01-26 2:13:14

Miche skrev:Fas 3-are ska inte ersätta produktiva arbetare
Ska och kommer är inte synonymer.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Miche » 2011-01-26 2:16:41

ufo skrev:
Miche skrev:Fas 3-are ska inte ersätta produktiva arbetare
Ska och kommer är inte synonymer.

Vilket är satt i system av bl.a. Myrorna som använder Fas 3-arbetare för att göra nästan allt jobb i affärerna inklusive kassaarbete (vilket gör att de får nyttiga erfarenheter som gör att de får en chans till riktiga jobb, till skillnad från andra Fas 3-are som inte lär sig ett skit)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ufo » 2011-01-26 2:22:08

Miche skrev:Myrorna som använder Fas 3-arbetare för att göra nästan allt jobb i affärerna inklusive kassaarbete (vilket gör att de får nyttiga erfarenheter som gör att de får en chans till riktiga jobb, till skillnad från andra Fas 3-are som inte lär sig ett skit)!
Låter som du ser felet att de som inte får göra arbete missar erfarenhet?
Själv ser jag ju de kassörskor som fått lämna sina poster för de i Fas3.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav snuggelhund » 2011-01-26 3:00:30

ufo skrev:
Miche skrev:Myrorna som använder Fas 3-arbetare för att göra nästan allt jobb i affärerna inklusive kassaarbete (vilket gör att de får nyttiga erfarenheter som gör att de får en chans till riktiga jobb, till skillnad från andra Fas 3-are som inte lär sig ett skit)!
Låter som du ser felet att de som inte får göra arbete missar erfarenhet?
Själv ser jag ju de kassörskor som fått lämna sina poster för de i Fas3.


Jag tror inte Myrorna har några betalda kassörskor som får lämna sina poster.
Det intrycket jag fått är att Myrorna alltid har byggt sin verksamhet på gratis arbetskraft i olika former.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Fredrik » 2011-02-18 23:05:23

Faktum är att man har dragit ner på lönebidrag vid anställningar till förmån för FAS3 och "skatte nedskärningar".

FAS3 har föresten en egen facebook grupp för oss som tycker det är likställt med slavjobb.

http://www.facebook.com/pages/Folkuppro ... 4629514977
Fredrik
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2007-06-26
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-19 21:41:13

Den gruppen är jag med i.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Savanten Svante » 2011-02-19 21:55:00

Vem kan konkurrera med en FAS3are?


Seriöst, hade jag haft mer energi hade jag anställt så många fas3are jag fått lov till, gratis pengar. fas3arna kan... putsa mina fönster eller sova eller nåt, jag får pengar ändå.

vore kul att bara driva med systemet.

men det kräver energi, och sånt har jag inte.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Fredrik » 2011-02-19 22:10:38

Om man ska förstå meningen med FAS3 så måste man förstå en sak.

Facket skapades och finns idag för att i första hand vara en lönekartell. Vi ska inte sälja vår arbetskraft för en lägre penning än någon annan. För ca 100 år sedan skapade vi (arbetarna) Socialdemokraterna för att man kände att man behövde påverka politiken med, det var på denna tid förbjudet att vara fackligt aktiv. Folk mördades för att de gjorde det. Som motreaktion skapades Moderaterna.

FAS3 är alltså skapat av fackets motpart som gillar att vi inte har nårga löner. Under slav liknande förhållanden.

FAS3 är ingen konsekvens utav arbetslösheten utan en medveten strategi för att spräcka vår lönekartell.
Fredrik
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2007-06-26
Ort: Stockholm

Inläggav Savanten Svante » 2011-02-19 22:13:13

Förtydligande: Fas3 är inte gratis arbetskraft. Arbetsgivaren får BETALT för att ta emot en fas3are.

Vem kan konkurrera mot det?




HELVETE vad jag blir besvärlig om nån placerar mig på ett sånt ställe. Jag rekommenderar alla andra att vara det oxå.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-19 22:38:19

Fredrik skrev:Om man ska förstå meningen med FAS3 så måste man förstå en sak.

Facket skapades och finns idag för att i första hand vara en lönekartell. Vi ska inte sälja vår arbetskraft för en lägre penning än någon annan. För ca 100 år sedan skapade vi (arbetarna) Socialdemokraterna för att man kände att man behövde påverka politiken med, det var på denna tid förbjudet att vara fackligt aktiv. Folk mördades för att de gjorde det. Som motreaktion skapades Moderaterna.

FAS3 är alltså skapat av fackets motpart som gillar att vi inte har nårga löner. Under slav liknande förhållanden.

FAS3 är ingen konsekvens utav arbetslösheten utan en medveten strategi för att spräcka vår lönekartell.

Ja, och moderater har ju gång på annan avslöjat att flera av deras påhitt är till för att hejda löneutvecklingen. Men folk fattar ju inte det. Inte ens när det gäller jobbskatteavdraget där moderaterna flera gånger sagt att den dämpar löneutvecklingen. Folk fattar inte vad lägre bruttoinkomst innebär i form av lägre tillbaka av välfärden, framför allt egen pension, sjukpenning och liknande.

EDIT: Även den direkta lägre skatten man betalar p.g.a. detta avdrag, kostar ju någonstans i välfärden. Men de sade de väl att de sjuka skulle betala?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Fredrik » 2011-02-19 22:39:22

Man ska komma ihåg att när vi hade slavar eller trälar i Sverige, hade man ansvar över slaven att ge slaven mat o sovyta etc, och skulle man bli av med den var man tvungen att sälja den.
Fredrik
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2007-06-26
Ort: Stockholm

Inläggav Fredrik » 2011-02-19 22:45:24

Fredrik Reinfeldt säger ju själv att det är USA som han har som förebild.

Lägre skatt innebär på sikt att våra föräldrar inte kan få bo på ett ålderdomshem. Det betyder att de kommer behöva bo hemma hos dig och mig. eller inte mig, för jag är man. Och ser man i andra länder är det nästan alltid kvinnorna som får ta hand om sina föräldrar och sin mans föräldrar. Så borgarnas politik är en ren kvinnofälla.

Men man ska komma ihåg att både A-kassan och sjukförsäkringen är till för att folk som inte har jobb ej ska ta ett jobb för en lägre penning av en som har jobb. Det är alltså för den som arbetar i första hand som A-kassan och sjukförsäkringssystemet e till för. Det är för den arbetande befolkningen det är viktigt med en bra A-kassa o sjukförsäkring. Sen är det en jäkligt bra biverkan att det gör att alla människor i Sverige kan få en dräglig tillvaro fastän om de är arbetslösa eller sjuka.
Fredrik
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2007-06-26
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2011-02-20 5:44:47

Det där har du väldigt rätt i Fredrik.
Det stora flertalet tjänar ju på att lönerna hålls uppe och det är ju en effekt av A-kassan faktiskt, en mycket bra effekt.
Bra för statskassan men inte lika bra för företagen, men sålänge det är samma regler för alla företag så klarar sig företagen ändå.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Fredrik » 2011-02-21 20:20:36

Ja fast om företagen tar 10% i vinst på lönekostnaderna så innebär ju det att ju högre lönerna e desto mer vinst blir det. Visst ett enskilt bolag kan ju tjäna på att dra ner lönerna på kort sikt. Men annars skulle jag nog hävda att företagarna egentligen är den gruppen som tjänar mest på lönekartellen/facket.
Fredrik
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2007-06-26
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2011-02-21 21:14:37

Jo fast ökar då lönerna 7% så har man mindre vinst kvar.
Kan man däremot öka det man tar betalt av sina kunder och ändå behålla dem så går det ju bra.
Utom för kunden som får betala mer.

Ett företag jag jobbar för ibland lägger alltid på exakt 20% på vad de kan sälja ens tjänster för och kör alltid med öppna kontrakt så att jag kan kontrollera med företaget jag jobbar för vad de betalar om jag vill.
Jag gillar deras principer så jag favoriserar det företaget när jag tar uppdrag.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav ford » 2011-02-21 22:08:49

nano skrev:Jo fast ökar då lönerna 7% så har man mindre vinst kvar.
Kan man däremot öka det man tar betalt av sina kunder och ändå behålla dem så går det ju bra.
Utom för kunden som får betala mer.

Ett företag jag jobbar för ibland lägger alltid på exakt 20% på vad de kan sälja ens tjänster för och kör alltid med öppna kontrakt så att jag kan kontrollera med företaget jag jobbar för vad de betalar om jag vill.
Jag gillar deras principer så jag favoriserar det företaget när jag tar uppdrag.


Oavsett vilket så är inte tillväxt och ett gott företagsklimat något självändamål.
Det är endast medel för att kunna få fram de resurser som krävs för att skapa ett gott samhälle, så om man frambringar ett ont samhälle för att skapa tillväxt och bra företagsklimat har både tillväxten och det goda företagsklimatet spelat ut sin roll, eftersom det ändå inte gagnar folket.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav nano » 2011-02-22 2:40:59

En grundbult tycker jag defentivt är att samhället ska gagna alla på lika villkor.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Fredrik » 2011-02-22 18:04:58

Om ett enda företag ökar lönerna med 7 procent så är det en sak, men kommer man överens genom kollektivavtal att öka alla arbetares löner så innebär ju det att även alla andra företag får lika mycket ökade kostnader och kan öka sina löner med. Här kommer ju även effektivisering in i leken. Men i slutänden har vi ju en större omsättning i företaget som ägarna kan ta en procent i vinst på.

Men visst att öka lönerna med sju procent skulle va dumt då det enbart skulle leda till inflation. Det är därför viktigt att man i en avtalsrörelse lyssnar på sina ekonomer i mitt fall inom LO som varje avtalsrörelse gör beräkningar på vad som är lagom.


nano skrev:Jo fast ökar då lönerna 7% så har man mindre vinst kvar.
Kan man däremot öka det man tar betalt av sina kunder och ändå behålla dem så går det ju bra.
Utom för kunden som får betala mer.

Ett företag jag jobbar för ibland lägger alltid på exakt 20% på vad de kan sälja ens tjänster för och kör alltid med öppna kontrakt så att jag kan kontrollera med företaget jag jobbar för vad de betalar om jag vill.
Jag gillar deras principer så jag favoriserar det företaget när jag tar uppdrag.
Fredrik
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2007-06-26
Ort: Stockholm

Inläggav Fredrik » 2011-02-22 18:07:38

Klyftor är för alla Socialdemokrater som mig själv något man vill utjämna, men inte till absurdum. Men en bra bok att läsa i det sammanhanget är Jämlikhetsanden som finns på adressen http://www.loundersokning.se/wp-content ... schyr1.pdf

ford skrev:
nano skrev:Jo fast ökar då lönerna 7% så har man mindre vinst kvar.
Kan man däremot öka det man tar betalt av sina kunder och ändå behålla dem så går det ju bra.
Utom för kunden som får betala mer.

Ett företag jag jobbar för ibland lägger alltid på exakt 20% på vad de kan sälja ens tjänster för och kör alltid med öppna kontrakt så att jag kan kontrollera med företaget jag jobbar för vad de betalar om jag vill.
Jag gillar deras principer så jag favoriserar det företaget när jag tar uppdrag.


Oavsett vilket så är inte tillväxt och ett gott företagsklimat något självändamål.
Det är endast medel för att kunna få fram de resurser som krävs för att skapa ett gott samhälle, så om man frambringar ett ont samhälle för att skapa tillväxt och bra företagsklimat har både tillväxten och det goda företagsklimatet spelat ut sin roll, eftersom det ändå inte gagnar folket.
Fredrik
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2007-06-26
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2011-02-25 20:51:08

Inlägg i debatten angående FAS3
Hans Öhlund, Arbetsförmedlingen i Umeå skrev:[...] om en sökande i fas 3 får kontakt med en presumtiv arbetsgivare och denne vill ha personen på praktik för att se hur personen fungerar går inte det som reglerna är utformade nu. Märkligt och synnerligen kontraproduktivt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Fredrik » 2011-02-26 21:10:22

Ja vad ska man säga, fast iof blir man förvånad.

I valrörelsen hörde jag en av våra ledande politiker att man ska inte bemöta Moderaterna på vad de säger, utan vad de i praktiken gör. Tror alla här på sidan ser att Moderaterna inte vill integrera funktionshindrade till normala jobb i praktiken.

Det är vi med insikt som inför nästa val måste övertyga folk omkring oss om samma sak.

Är själv aktiv inom Socialdemokraterna. Om du själv vill bidra till vårat parti välkomnar jag dig att bli medlem antingen genom Socialdemokraternas hemsida eller genom att kontakta mig så ser jag till att ni kommer rätt i partiet.

Varför vill jag att folk från denna sida ska bli medlemmar då? Har bara ett svar på det, kolla historiskt. Vi behöver er i partiet.

Fredrik

Miche skrev:Inlägg i debatten angående FAS3
Hans Öhlund, Arbetsförmedlingen i Umeå skrev:[...] om en sökande i fas 3 får kontakt med en presumtiv arbetsgivare och denne vill ha personen på praktik för att se hur personen fungerar går inte det som reglerna är utformade nu. Märkligt och synnerligen kontraproduktivt!
Fredrik
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2007-06-26
Ort: Stockholm


Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in