Ny bok av Gunilla Gerland.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Ny bok av Gunilla Gerland.

Inläggav Bali » 2011-02-25 18:42:55

Jag lånade idag en ny bok skriven av Gunilla Gerland, Arbeta med Aspergers syndrom: Hantverket och den professionella rollen., som iofs främst vänder sig till alla yrkeskategorier som kommer i kontakt med barn, ungdomar och vuxna med autismspektrumtillstånd, men jag hittar ändå själv godbitar i den och fick mig dessutom ett gott skratt. :D

Känner bara för att dela med mig av de välgörande endorfinerna, så här kommer det lilla stycke i boken som bidrog till skapandet av dem. (Det hela handlar väl om vem som egentligen har rätt att avgöra vad som är "normalt" eller inte här i världen.)

Annorlunda är inte alltid ett problem.

Som jag redan snuddat vid kan den annorlunda perceptionen också vara till glädje för personen.
Det betyder att jag också tycker att det är förmätet av omgivningen att påstå sig kunna avgöra vad som är meningsfullt för en annan individ. Lukas som har autism på tidig utvecklingsnivå älskar att se på tvättmaskinen när den går. Hur skulle någon kunna avgöra att det inte är en meningsfull aktivitet för honom? Vem kan bestämma vad som är meningsfullt för någon annan? Om du tänker på saken - har du själv inte egentligen (kanske flera gånger till och med?) sett program på tv som faktiskt är av sämre kvalitet än fyrtiogradersprogrammet på tvättmaskinen...?
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-25 18:49:56

Den tycker jag tyvärr var snudd på oläslig pga den dåliga korrekturläsningen.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bali » 2011-02-25 18:59:42

alfapetsmamma skrev:Den tycker jag tyvärr var snudd på oläslig pga den dåliga korrekturläsningen.

Tja, må så vara, men har jag ju ingen stol i Svenska Akademien, så jag tar mig nog iaf igenom boken på nå´t vänster. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-25 19:12:14

Bali skrev:
alfapetsmamma skrev:Den tycker jag tyvärr var snudd på oläslig pga den dåliga korrekturläsningen.

Tja, må så vara, men har jag ju ingen stol i Svenska Akademien, så jag tar mig nog iaf igenom boken på nå´t vänster. :wink:

Jag har heller ingen stol där, men jag mår alltså nästan fysiskt illa av stavfel, syftningsfel, grova grammatiska fel, bokstäver som ramlat bort eller dubblerats osv. Iaf när det är så mycket som i den här boken. Det går inte att läsa när alla fel liksom hoppar ut ur texten som om de var rödmarkerade.

I den här är det så mycket att det skymmer innehållet, som är jättebra, som oftast när G.G varit med. Det är himla synd, för som den är nu vill man (läs jag) inte ens rekommendera den. Jag skrev förresten till henne om det (korrekturen alltså, inte att jag inte vill rekommendera den, för vad skiter väl inte hon i det...) men fick inget svar.
alfapetsmamma

Inläggav Bali » 2011-02-26 7:30:44

Jag menade inte alls att pika dig på minsta sätt med min kommentar, alfapetsmamma, så jag hoppas verkligen att du inte tog det så!?

Jag lyckas oftast, tack & lov, plocka ut de bitar jag anser ge mig något ur de flesta böcker jag läser, även de som inte är så vidare välskrivna av någon anledning.

Jag är ju dock ingen stor skribent själv jag, så jag lägger nog inte ens alltid märke till alla skrivfel som kan dyka upp på längden och tvären i litteraturen jag plöjer mig igenom.

Såg förresten att just skribenten Bali lyckades kasta om ordningen på ett par ord i min kommentar... :wink:
... men har jag ju ingen ...

Andemeningen i boken är i alla fall väldigt bra tycker jag.
Bali
Frivilligt inaktiverad

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-26 15:22:13

No danger on the roof! ;)

Jo, andemeningen i boken är i alla fall väldigt bra, där är vi överens. :)
alfapetsmamma

Inläggav Bali » 2011-02-26 16:54:31

alfapetsmamma skrev:No danger on the roof! ;)

Jo, andemeningen i boken är i alla fall väldigt bra, där är vi överens. :)

Gött att höra! :)
Bali
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in