Skaka hand

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Skaka hand

Inläggav MsTibbs » 2011-02-24 16:03:10

Var på öppet hus på nya psykiatrihuset i Karlstad. I fikarummet kom en man med ljust hår och glasögon som vi sett vid entrén. Han var mycket trevlig, intressant. Pratade bla om säkerhet på psykavdelningarna.

"På Klaragården har vi en metod som visat sig fungera bra. Jag säger du får inte ta livet av dig medan du är inlagd här. Vad du gör när du kommer ut kan du göra vad du vill, men här inne ska du låta bli!"

Sen räcker han fram handen så jag kan skaka. Tvekar, men gör det. Jag tittar på klockan. 50 minuter till psykiatrihuset stänger... "Mitt liv är nu förlängt med 50 minuter" mumlar jag. Vet inte om de hörde... jag är skrämd hur grunt under ytan mina su-tankar ligger...

Bild
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav snuggelhund » 2011-02-25 1:00:20

Tycker det verkar vara en märklig metod..men om den fungerar så. :?
snuggelhund

Anslöt: 2010-07-16

Inläggav koi » 2011-02-25 17:12:59

Så sa de till mig på St Göran i Stockholm också. Du anar inte vilka fantastiska sätt jag kom på efter det... utan alla snören och luvor och annat man inte fick ha. Men jag provade aldrig något av mina fiffiga idéer. Hade nog bara gjort illa mig tror jag så här i efterhand.
koi

Anslöt: 2011-01-22

Inläggav Sheyen » 2011-02-26 0:12:21

Vad vill du diskutera?
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Re: Skaka hand

Inläggav thundercat » 2011-02-26 0:15:28

MsTibbs skrev:"Mitt liv är nu förlängt med 50 minuter"

Hade du tänkt ta livet av dig i samma sekund som du skriver om? Eller måste du vänta i 50 minuter extra när du väl kommer till skott? Eller förlängdes ditt liv med 50 minuter för att du skakade hand? Eller?
thundercat
Ny medlem

Anslöt: 2010-12-05

Inläggav internettt » 2011-02-26 0:20:07

MsTibbs skrev:"På Klaragården har vi en metod som visat sig fungera bra. Jag säger du får inte ta livet av dig medan du är inlagd här. Vad du gör när du kommer ut kan du göra vad du vill, men här inne ska du låta bli!"

Det var jäkla knepigt sagt, beroende på kanske vad Klaragården är för något. Men när dom säger så, så blir det ju att låta heldumt. Vill dom inte ha negativ reklam eller vad är det frågan om?

Fattar jag fel, så red ut det här för mig, men jag tycker att han lät jäkligt självisk och opsykologisk. Fjantig helt enkelt
internettt

Anslöt: 2010-12-12

Inläggav Parvlon » 2011-02-26 0:40:04

internettt skrev:
MsTibbs skrev:"På Klaragården har vi en metod som visat sig fungera bra. Jag säger du får inte ta livet av dig medan du är inlagd här. Vad du gör när du kommer ut kan du göra vad du vill, men här inne ska du låta bli!"

Det var jäkla knepigt sagt, beroende på kanske vad Klaragården är för något. Men när dom säger så, så blir det ju att låta heldumt. Vill dom inte ha negativ reklam eller vad är det frågan om?

Fattar jag fel, så red ut det här för mig, men jag tycker att han lät jäkligt självisk och opsykologisk. Fjantig helt enkelt
Hur mår du?

Det kan ju vara så att det funkar bäst på människor som mår väldigt dåligt? Sen är det nog knappast den enda människan som hade med Tibbs att göra i den byggnaden/dagen. Olika människor = olika arbeten. Låter som en vaktmästare eller säkerhetsansvarig imo, men det kan lika gärna vara en patient kanske.
Senast redigerad av Parvlon 2011-02-26 0:51:11, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav internettt » 2011-02-26 0:44:52

Du har den synen, Parvlon, inte jag.

Det kan kanske fungera, men det finns även dom terapeuter som låter sina patienter ha vassa knivar på rummet för att ge dom en utväg. I vissa lägen kan också det vara att föredra.

Hursomhelst så tycker jag inte om vad han sa. Det känns tvingande. Jag tycker inte att han har någon rätt att säga något sånt, men rätta mig gärna om nån tycker att jag har fel.
internettt

Inläggav internettt » 2011-02-26 0:48:08

Jag läste precis en bok som heter "Ut ur mörkret" (rätt bra var den, finns i pocket), där det fanns en terapeut som gav sin patient möjligheter att själv välja till stora delar. Jag uppskattar verkligen det.
internettt

Inläggav Parvlon » 2011-02-26 0:48:27

internettt skrev:Du har den synen, Parvlon, inte jag.

Det kan kanske fungera, men det finns även dom terapeuter som låter sina patienter ha vassa knivar på rummet för att ge dom en utväg. I vissa lägen kan också det vara att föredra.

Hursomhelst så tycker jag inte om vad han sa. Det känns tvingande. Jag tycker inte att han har någon rätt att säga något sånt, men rätta mig gärna om nån tycker att jag har fel.
Väldigt konstig liknelse, har du druckit mycket alkohol ikväll?

Klart att man har rätt att fråga om ett muntligt avtal. Tar du bort den rätten så är du inget annat än en faschistförespråkare.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav internettt » 2011-02-26 0:50:10

Ok, jag är med dig. Fråga om ett muntligt avtal låter bättre, visst. Bara att det inte är tvingande så är jag nöjd.
internettt

Inläggav Parvlon » 2011-02-26 0:52:45

internettt skrev:Ok, jag är med dig. Fråga om ett muntligt avtal låter bättre, visst. Bara att det inte är tvingande så är jag nöjd.
Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt, men när det gäller döden så går det inte att skicka räkningarna eller böterna dit. Alltså är problemet noll, som jag ser det. Mycket möjligt att avtalet inte var optimalt från en pedagogisk synvinkel, men jag är inte mycket för pedagogik.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav internettt » 2011-02-26 0:57:47

Ja, men det kan ju också bli som så att den patienten som känner sig tvingad, istället gör något dumt mot sig själv när denne kommer hem.
internettt

Inläggav Parvlon » 2011-02-26 1:03:39

internettt skrev:Ja, men det kan ju också bli som så att den patienten som känner sig tvingad, istället gör något dumt mot sig själv när denne kommer hem.
Tror nog att de flesta mår bättre mår bättre när de kommer hem än när de åkte in.

Som sagt, måendet har betydelse och räkningar går inte att skicka till döden. Sen tror jag inte det skadar att ha ett muntligt avtal som går ut på att överleva om man ofta har existensiella tankar, men det är min högst personliga nypåkommna teori.
Parvlon
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in