I rymden finns inga känslor (långfilm)
Disorder skrev:Furienna skrev:Eh... Jag har fortfarande bara sett kortfilmsversionen, men jag har mycket svårt att tro, att långfilmsversionen ska vara så mycket bättre. Kortfilmsversionen spred stor okunskap om AS, och även som komedi var den totalt misslyckad, för den är inte det minsta rolig. Och jag tror knappast att långfilmsversionen rättade till dessa fel.
Långfilmsversionen är mycket bättre. Tänkte precis som du tidigare. Kan rekomendera dig att se hela filmen. Stor skillnad mot novellfilmen.
Sedan var det kul att se Pemer live.
Hmm... Då kanske det finns lite hopp i alla fall. Tack.
DIProgan skrev:Som komedi betraktad rätt skön men som undervisning för allmänheten om asperger en total katastrof. 3 av 5 dipchips
Håller med. Tror snarare att alla överdrifter får allmänheten att få en felaktig bild av aspergare. Fick frågor av arbetskompisar som undrade om det verkligen var på det viset som i filmen. Då blir man lite rädd över okunskapen. För min del så var innehållet väldigt överdrivet även om jag kände igen vissa saker.
"Rör mig inte jag har asperger"...ha ha ha
Simon ÄR inte extremare än att en aspergerdiagnos hade varit fullt möjlig och rimlig, även om han ligger närmare en ren autismdiagnos än antagligen de flesta aspergare här på forumet.
Jag tror många verkliga aspergare skulle bli ledsna över att få höra Furiennas tvärsäkra åsikt att Simon absolut inte har Asperger, utan någon mycket gravare autistisk störning.
Jag har träffat aspergare med betydligt mer av Simon i sig än jag har själv. Jag kan bara gissa att Furienna inte har det.
Och... det är inget unikt att Simon är överdriven, en genomsnittlig okunnig biobesökare hade inte fattat något av att Simon ska föreställa ha Asperger om inte dragen var överdrivna. ALLA karaktärer i filmen är överdrivna på sina sätt - och egentligen är det kanske just därför som Per Anderssons karaktär, och även Simons arbetsledare, känns aspiga - liksom Jennifer känns som att hon mycket väl skulle kunna ha en ADHD-diagnos.
Visst kunde filmen ha gjorts bättre på flera punkter, men det riktigt stora felet var att filmmakarna inte lyckades få kontakt med aspergerkollektivet i förväg för att få sakkunniga utlåtanden om vad som funkade och vad som var helt fel i manus.
Och får man tips om en intresseorganisation för en viss grupp räknar man inte i normalfallet med att det inte är den enda utan att det finns två till att vända sig till om man inte får svar när man hör av sig om professionella utlåtanden om sitt filmmanus. Upphovsmännen råkade ha tipsats om Attention och vände sig till dem - och fick inget svar.
Där får vi själva ta på oss att vi är en så förbaskat knepig grupp, som har splittrat upp oss på tre helt olika parallella överlappande intresseorganisationer...
Men där har ju också denna film skrivit historia, den har blivit den första aspergerfråga där faktiskt alla tre har hållit sig framme (och där också alla tre har bemötts likvärdigt tillbaka!! ). Och det var OA, och jag, som kom med idén om den extrafilm som blev av. Det är jag förbaskat stolt över!
Logiskt sett kommer det fler svenska spelfilmer med Asperger med i storyn, och NU har vi goda kontakter i varje fall med SF. Vi missade att kunna vara med och påverka filmen tills den blev klar, men vi kunde få till mer korrekt information som extramaterial på DVD, och vi kommer att kunna göra ännu mer från start med framtida filmer.
Så ju bättre den här filmen går/gick, desto större chans för någon form av fristående eller direkt uppföljare, där vi kan vara med från start och styra upp saker och ting riktigt bra!
Jag tror många verkliga aspergare skulle bli ledsna över att få höra Furiennas tvärsäkra åsikt att Simon absolut inte har Asperger, utan någon mycket gravare autistisk störning.
Jag har träffat aspergare med betydligt mer av Simon i sig än jag har själv. Jag kan bara gissa att Furienna inte har det.
Och... det är inget unikt att Simon är överdriven, en genomsnittlig okunnig biobesökare hade inte fattat något av att Simon ska föreställa ha Asperger om inte dragen var överdrivna. ALLA karaktärer i filmen är överdrivna på sina sätt - och egentligen är det kanske just därför som Per Anderssons karaktär, och även Simons arbetsledare, känns aspiga - liksom Jennifer känns som att hon mycket väl skulle kunna ha en ADHD-diagnos.
Visst kunde filmen ha gjorts bättre på flera punkter, men det riktigt stora felet var att filmmakarna inte lyckades få kontakt med aspergerkollektivet i förväg för att få sakkunniga utlåtanden om vad som funkade och vad som var helt fel i manus.
Och får man tips om en intresseorganisation för en viss grupp räknar man inte i normalfallet med att det inte är den enda utan att det finns två till att vända sig till om man inte får svar när man hör av sig om professionella utlåtanden om sitt filmmanus. Upphovsmännen råkade ha tipsats om Attention och vände sig till dem - och fick inget svar.
Där får vi själva ta på oss att vi är en så förbaskat knepig grupp, som har splittrat upp oss på tre helt olika parallella överlappande intresseorganisationer...
Men där har ju också denna film skrivit historia, den har blivit den första aspergerfråga där faktiskt alla tre har hållit sig framme (och där också alla tre har bemötts likvärdigt tillbaka!! ). Och det var OA, och jag, som kom med idén om den extrafilm som blev av. Det är jag förbaskat stolt över!
Logiskt sett kommer det fler svenska spelfilmer med Asperger med i storyn, och NU har vi goda kontakter i varje fall med SF. Vi missade att kunna vara med och påverka filmen tills den blev klar, men vi kunde få till mer korrekt information som extramaterial på DVD, och vi kommer att kunna göra ännu mer från start med framtida filmer.
Så ju bättre den här filmen går/gick, desto större chans för någon form av fristående eller direkt uppföljare, där vi kan vara med från start och styra upp saker och ting riktigt bra!
Pemer skrev:Simon ÄR inte extremare än att en aspergerdiagnos hade varit fullt möjlig och rimlig, även om han ligger närmare en ren autismdiagnos än antagligen de flesta aspergare här på forumet.
Oj, oj, oj, vad du klagar på mig!
Jag kanske inte har träffat så många andra aspergare personligen, men mitt intryck är att de flesta av oss INTE är som Simon, som jag faktiskt ÄR tvärsäker på hör hemma någon annanstans i autismspektrat. Han påminner mer om Raymond i filmen "Rain Man" än om någon människa som AS, som jag har hört talas om.
Miche skrev:Sheyen skrev:Jag tycker inte att han klagar.
Vad är det här då?Pemer skrev:Jag tror många verkliga aspergare skulle bli ledsna över att få höra Furiennas tvärsäkra åsikt [...]
Va? "Klaga" gjorde han väl inte? Eller så gjorde han det... Jag tycker ändå inte att han klagade. Så oavsett vad han faktiskt gjorde så tycker jag inte att han klagade.
Sluta tramsa med mig nu. Jag har inte tid för det här. Måste hinna hämta ett glas mjölk och en morot. Jag ska inte doppa moroten i mjölken. Jag ska dricka mjölken och äta moroten. Hejdå.
Rent krasst så konstaterar jag att OA har låtit sig köpas. Visst låter det jättebra med att man fått med extramaterial på DVD:n, men vilka ser på detta. De närmast sörjande, inga fler. Resten kommer att se filmen med dess minst sagt felaktiga bild av Aspergers syndrom och tro att den är sann. Genom att OA nu deltar i DVD:n så legitimerar man denna felaktiga syn på Asperger. Nä, hade nu OA velat föra talan för oss med Asperger hade man högljutt protesterat mot bilden filmen visar upp redan vid den förhandsvisning som de var inbjudna på.
Och jag har samma uppfattning som Furienna att Simon i filmen troligtvis inte skulle få diagnosen Asperger utan istället högfungerande autism.
Och jag har samma uppfattning som Furienna att Simon i filmen troligtvis inte skulle få diagnosen Asperger utan istället högfungerande autism.
Att bilden av AS i själva filmen känns skev och till viss del felaktig fick upphovsmännen absolut klart för sig, och OA har nämnt det öppet i vårt medlemsblad sedan dess, liksom Autism- och Aspergerförbundet skrivit i en artikel om filmen och specialvisning i sin tidning "Ögonblick".
Därvid har vi båda sakligt konstaterat just att en del av våra medlemmar ser såpass enbart till bilden av AS i filmen att man tycker den är skit, och att andra delar den kritiken mot bilden av AS, men ändå gillar filmen som film betraktat.
(Däremot har jag inte sett någonting i Attentions tidning "Attention" - Attention som också var den intresseoganisation filmmakarna hade hört talas om och vände sig till för sakkunskap och aldrig fick svar.)
Däremot har vi inte gått ut med något publikt upprop för att torgföra att vi inte är nöjda med Asperger-bilden i själva filmen. Där tycker vi att det uppnådda resultatet en extrafilm med intervjuer med verkliga aspergare känns som en bra balanseringsåtgärd nu på DVD:n. Det känns som det som var mest realistiskt att göra.
OA:s roll är i varje fall att vi (jag) låg bakom att ens detta blev gjort. Att det har påverkat många tittares bild i en positiv riktning har jag fått mycket vittnesbörd om, och bär med mig.
Därvid har vi båda sakligt konstaterat just att en del av våra medlemmar ser såpass enbart till bilden av AS i filmen att man tycker den är skit, och att andra delar den kritiken mot bilden av AS, men ändå gillar filmen som film betraktat.
(Däremot har jag inte sett någonting i Attentions tidning "Attention" - Attention som också var den intresseoganisation filmmakarna hade hört talas om och vände sig till för sakkunskap och aldrig fick svar.)
Däremot har vi inte gått ut med något publikt upprop för att torgföra att vi inte är nöjda med Asperger-bilden i själva filmen. Där tycker vi att det uppnådda resultatet en extrafilm med intervjuer med verkliga aspergare känns som en bra balanseringsåtgärd nu på DVD:n. Det känns som det som var mest realistiskt att göra.
OA:s roll är i varje fall att vi (jag) låg bakom att ens detta blev gjort. Att det har påverkat många tittares bild i en positiv riktning har jag fått mycket vittnesbörd om, och bär med mig.
Sedan kan man ju alltid fundera mer och mer, särskilt när man sitter med facit, och hitta ännu bättre detaljer de som gjorde någonting kunde ha tänkt på. Det får väl vi som försöker göra något leva med, särskilt bland aspergare, såpass knepiga som vi aspies nu kan vara. Men ibland kan man ju inte undgå att fundera lite mer på vad det faktiskt är belackarna säger.
Kommunikation människor emellan är ett av våra problem, och vi som försökt bilda en egen förening för gruppen gjorde det utan att först ha utbildat oss i medievana, debatteknik - och jag hade aldrig föreställt mig att seriösa akademiker ute i samhället skulle betrakta mig eller en förening jag jobbar inom som "oseriös" beroende på vad jag säger och skriver som privatperson till andra aspergare på ett aspergerforum, om jag samtidigt försöker göra pr för föreningen i min signatur.
Naivt och ovant, visst. Men det är oseriöst att klubba till med att kalla det "oseriöst".
Människor i seriösa yrken ute i det seriösa samhället är inte seriösa om de bedömer människor med funktionsnedsättningar utan att väga in funktionsnedsättningarna, utan förutsätter att vi skulle ha funkat så som skulle kunna förväntas av människor utan dessa funktionsnedsättningar.
Hörselskadade måste få bedriva intressepolitik till förmån för hörselskadades behov och bli bedömda även i förekommande debatter och diskussioner med hänsyn taget till att de kan ha svårt att höra...
Och personer med Aspergers syndrom som kan ha många olika sorters problem med social interaktion och kommunikation måste också ha rätt att försöka bäst vi kan att påverka vår situation i samhället, och ha rätt att kräva att motparter verkligen försöker förstå att bedöma oss med hänsyn taget till och förståelse för att vår inbördes kommunikation kan gnissla för att vi talar delvis olika språk, där det kan uppstå mycket problem, kanske i första hand just av att motparterna tänker på typiska NT-sätt och tolkar in aspekter mellan raderna.
Som jag skrev som aldrig fick den minsta stavelse till kommentar, 8 juni i den delade tråden om arrangörer av träffar i Stockholm:
Det är rimligen ämne för en egen tråd, men skulle vara av intresse att någon gång få en seriös diskussion om. Jag vill ändå hoppas att det finns fler som har åsikter om vad som är seriöst och realistiskt att tycka och tro i den frågan, och att ämnet bara har dykt upp i fel trådar och inte uppmärksammats.
Kommunikation människor emellan är ett av våra problem, och vi som försökt bilda en egen förening för gruppen gjorde det utan att först ha utbildat oss i medievana, debatteknik - och jag hade aldrig föreställt mig att seriösa akademiker ute i samhället skulle betrakta mig eller en förening jag jobbar inom som "oseriös" beroende på vad jag säger och skriver som privatperson till andra aspergare på ett aspergerforum, om jag samtidigt försöker göra pr för föreningen i min signatur.
Naivt och ovant, visst. Men det är oseriöst att klubba till med att kalla det "oseriöst".
Människor i seriösa yrken ute i det seriösa samhället är inte seriösa om de bedömer människor med funktionsnedsättningar utan att väga in funktionsnedsättningarna, utan förutsätter att vi skulle ha funkat så som skulle kunna förväntas av människor utan dessa funktionsnedsättningar.
Hörselskadade måste få bedriva intressepolitik till förmån för hörselskadades behov och bli bedömda även i förekommande debatter och diskussioner med hänsyn taget till att de kan ha svårt att höra...
Och personer med Aspergers syndrom som kan ha många olika sorters problem med social interaktion och kommunikation måste också ha rätt att försöka bäst vi kan att påverka vår situation i samhället, och ha rätt att kräva att motparter verkligen försöker förstå att bedöma oss med hänsyn taget till och förståelse för att vår inbördes kommunikation kan gnissla för att vi talar delvis olika språk, där det kan uppstå mycket problem, kanske i första hand just av att motparterna tänker på typiska NT-sätt och tolkar in aspekter mellan raderna.
Som jag skrev som aldrig fick den minsta stavelse till kommentar, 8 juni i den delade tråden om arrangörer av träffar i Stockholm:
Pemer skrev:Å ena sidan: En kategori människor med en viss tämligen hög akademisk utbildning, som går ut i olika yrken som man bör förväntas söka sig till av empati och människokärlek för att man vill människor gott, av vilka många för övrigt blir anställda vid någon form av myndighet och verkligen företräder "makten".
Å andra sidan: Alla kategorier av sjuka, handikappade, funktionsnedsatta människor eller som i andra tänkbara avseenden rimligen torde räknas som samhällets allra svagaste.
Är det många som verkligen inte normalt sett skulle förvänta sig mer av den första gruppen, t ex i fråga om tolerans, förståelse och empati, än av den andra gruppen, t ex i fråga om förmåga att "hålla huvudet kallt" och "tänka på vad man säger så man inte säger vad man tänker"?
Det är rimligen ämne för en egen tråd, men skulle vara av intresse att någon gång få en seriös diskussion om. Jag vill ändå hoppas att det finns fler som har åsikter om vad som är seriöst och realistiskt att tycka och tro i den frågan, och att ämnet bara har dykt upp i fel trådar och inte uppmärksammats.
Pemer, jag tycker inte det här är värt ett pm, så jag skriver det här fast det är OT. Idag åkte jag förbi en viss mack och tänkte direkt på dig. Så tänkte jag att du som outat ditt namn och är intresserad av namn eller iaf släktforskning borde få göra en reklamfilm för nämnda mack och så leka med namnet där. Sånt sysslar jag med när jag åker buss...
Sorry för OT.
Sorry för OT.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
1.) Jag har hört och känner till flera som ser på extramaterial till filmerna de ser så jag tror inte att det är enbart alla som redan känner till AS som gör det.
2.) Jag känner till skolor där man nu har börjat jobba med AS, ADHD och andra npf just på grund utav denna film och då får de ju läsa fakta om det och få en mer verklig bild utav det hela.
3.) Jag känner ett par med AS som är så lik Simon de kan bli utan att bli själva karaktären.
2.) Jag känner till skolor där man nu har börjat jobba med AS, ADHD och andra npf just på grund utav denna film och då får de ju läsa fakta om det och få en mer verklig bild utav det hela.
3.) Jag känner ett par med AS som är så lik Simon de kan bli utan att bli själva karaktären.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Trampe skrev:Och jag har samma uppfattning som Furienna att Simon i filmen troligtvis inte skulle få diagnosen Asperger utan istället högfungerande autism.
Är det för att du bara vill få undan bilden från din egen diagnos, eller för att du tror att det är så högfungerande autister beter sig?
- soul boy II
- Anslöt: 2007-06-24
Jag har en kompis som går samhälle på gymnasiet och i hennes klass har de köpt in en bok som heter "Människor i behov av stöd" av Britt-Inger och Kurt Olsson. Lånade den idag och den verkar bra, där tar de bla upp autism, aspergers syndrom, ADHD, dyxlexi och div psykiska sjukdomar. I slutet av varje kapitel finns det uppgifter man kan göra dessutom och det finns falllbeskrivningar med till varje del också.
- KaosPrinsessa
[OT]
Hm. För mig är de samma sak.
[/OT]
Trampe skrev:Och jag har samma uppfattning som Furienna att Simon i filmen troligtvis inte skulle få diagnosen Asperger utan istället högfungerande autism.
Hm. För mig är de samma sak.
[/OT]
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Det är vid sådana här tillfällen man kan ha nytta av olika stavningar. Okej, vi säger att Simon har Asberger.
Annars skulle den här diskussionen ge mig mer om någon som är väl in-, på-, uppläst och brett praktiskt erfaren, och har ett mer pragmatiskt förhållningssätt till diagnoskriterierna än låt oss säga Susanne Bejerot, kunde ge en översikt över den faktiska spännvidden i "gravhet" bland oss. För faktum är ju att det inte finns någon fastlagd gräns mot annan autism.
Annars skulle den här diskussionen ge mig mer om någon som är väl in-, på-, uppläst och brett praktiskt erfaren, och har ett mer pragmatiskt förhållningssätt till diagnoskriterierna än låt oss säga Susanne Bejerot, kunde ge en översikt över den faktiska spännvidden i "gravhet" bland oss. För faktum är ju att det inte finns någon fastlagd gräns mot annan autism.
Furienna skrev:KaosPrinsessa skrev:Jag känner ett par med AS som är så lik Simon de kan bli utan att bli själva karaktären.
Jaså? Tja, alla aspergare är kanske inte likadana. Men om dina bekanta är så lika Simon, så kan de ha fått fel diagnos.
En utav de känner jag väl och han har definitivt inte fått fel diagnos. Han uppfyller kriterierna för asperger men inte för autism då han inte uppfyller kriterierna när det gäller kommunikation för infantil autism. Han har inte haft några förseningar i sin språkutveckling och har inte de problemen man ska ha vid infantil autism när det gäller att inleda och upprätthålla samtal.
- KaosPrinsessa
soul boy II skrev:Är det för att du bara vill få undan bilden från din egen diagnos, eller för att du tror att det är så högfungerande autister beter sig?
Det där var lite drygt och meningslöst. Ursäkta.
- soul boy II
- Anslöt: 2007-06-24
Återgå till Att leva som Aspergare