Bok till förälder om AS/autism?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Bok till förälder om AS/autism?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-25 22:03:49

Så jag vet inte om jag har asperger eller atypisk autism än men om jag nu skulle ha det vill jag gärna ge mina föräldrar en bok om ämnet. Så som titeln lyder, vilken/vilka bok/böcker 'är bra till det ändamålet?
Det finns dock vissa krav.
1.) Den måste vara på svenska.
2.) Inte för krångligt språk och konstiga ord (ex theory of mind) måste förklaras i ordlista som finns i boken eller liknande.

Moderator: Kompletterade rubriken för större tydlighet.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav HannahJG » 2011-02-25 22:24:13

Hejsan!

Du skulle kunna gå in på Autism och Aspergerförbundets hemsida (autism.se) och leta litteratur. De har gott om böcker riktade till olika målgrupper. Kolla lite där så hittar du nog något som passar dina önskemål :)
HannahJG
Ny medlem

Anslöt: 2011-02-25

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-26 0:41:27

Tack för tipset, men vill helst veta någon bok som andra läst och så, så jag får veta vad andra tycker är bra och ev. dåligt med boken. Sen är det jobbigt att gå igenom massor med litteratur först på internet och sen jaga upp de irl för att kolla så de passar mina föräldrar.

EDIT: kollade just snabbt igenom listan och det står ju bara titel och författare och ingen mer info. Orkar verkligen inte gå igenom en sådan massiv lista för att försöka hitta en lämplig bok.
KaosPrinsessa

Inläggav Alien » 2011-02-26 2:40:45

Här är en tråd med boktips:

http://www.aspergerforum.se/basta-bocke ... t7085.html

En lättläst bok är Nördsyndromet av Inger Jalakas. Men det kan hända att de säger att du inte alls verkar sådan. Här står mer om den boken: http://www.aspergerforum.se/nordsyndrom ... t2676.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-27 0:47:58

Tack tack, ska kolla igenom det där.
KaosPrinsessa

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-27 16:01:09

Gunilla Gerlands kortare böcker Det är bra att fråga och ... vad heter den nu igen. Kommer inte ihåg sorry. Ska kolla sen.

Fräknar på hjärnan kanske, av Monica Ericsson, om jag minns namnet rätt. Fast den handlar mest om barn. Men ändå lättläst och bra.

Ska gå igenom min läslista senare, jag har den inte i huvudet längre.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2011-02-27 17:32:30

alfapetsmamma skrev:Gunilla Gerlands kortare böcker Det är bra att fråga och ... vad heter den nu igen. Kommer inte ihåg sorry. Ska kolla sen.

Den heter Det är bra att fråga: om Asperger syndrom och högfungerande autism och kom 1997.

http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=8100

alfapetsmamma skrev:Fräknar på hjärnan kanske, av Monica Ericsson, om jag minns namnet rätt. Fast den handlar mest om barn. Men ändå lättläst och bra.

http://www.bokia.se/bok/9789189250741/f ... -eriksson/
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-27 20:54:43

Kollade lite i Nördsyndromet igår och den verkar rätt bra och sen har jag kollat lite i..hmm tror den hette Miffon, nördar och aspergers syndrom minns iaf att författaren var en kille som hette Luke Jackson och den verkar rätt bra med. Någon som har läst den och vet om den är värd att läsa helt eller ev köpa till päronen? (varför kallar man föräldrar för päron förresten?)
KaosPrinsessa

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-27 20:58:04

KaosPrinsessa skrev:Kollade lite i Nördsyndromet igår och den verkar rätt bra och sen har jag kollat lite i..hmm tror den hette Miffon, nördar och aspergers syndrom minns iaf att författaren var en kille som hette Luke Jackson och den verkar rätt bra med. Någon som har läst den och vet om den är värd att läsa helt eller ev köpa till päronen? (varför kallar man föräldrar för päron förresten?)

Båda är okej, men inte det bästa som skrivits. Fast lättlästa båda två. Dock handlar de om pojkar båda två. Bättre att hitta nåt mer neutralt eller helst skrivet om en tjej. Nu vet jag:

Två själar - En förklaring av min Asperger
av Linnéa Dahlgren. Den är kort, lättläst och jag tyckte den var jättebra. Och den handlar om en tjej. :)

Och tack till Barracuber, som kommer in och städar efter mig. :)
alfapetsmamma

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-27 21:21:31

alfapetsmamma skrev:
KaosPrinsessa skrev:Kollade lite i Nördsyndromet igår och den verkar rätt bra och sen har jag kollat lite i..hmm tror den hette Miffon, nördar och aspergers syndrom minns iaf att författaren var en kille som hette Luke Jackson och den verkar rätt bra med. Någon som har läst den och vet om den är värd att läsa helt eller ev köpa till päronen? (varför kallar man föräldrar för päron förresten?)

Båda är okej, men inte det bästa som skrivits. Fast lättlästa båda två. Dock handlar de om pojkar båda två. Bättre att hitta nåt mer neutralt eller helst skrivet om en tjej. Nu vet jag:

av Linnéa Dahlgren. Den är kort, lättläst och jag tyckte den var jättebra. Och den handlar om en tjej. :)

Vart hittar jag den boken då? För den finns inte på adlibris där jag brukar köpa mina böcker.
Har någon läst Asperger och jag av Anne-Charlotte Sternefält? För den är ju skriven av en tjej med.
Är Gunnel Norrös bok Aspergers syndrom - har jag verkligen det? bra?

En bok jag faktiskt funderar på att köpa och sticka under näsan till de närmaste i min omgivning är faktiskt Ungdomar med Aspergers syndrom: att mötas i samtal för den var jättebra när det gäller hur man ska liksom "komma i kontakt" med mig.
KaosPrinsessa

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-27 21:32:58

KaosPrinsessa skrev:
alfapetsmamma skrev:

Vart hittar jag den boken då? För den finns inte på adlibris där jag brukar köpa mina böcker.
Har någon läst Asperger och jag av Anne-Charlotte Sternefält? För den är ju skriven av en tjej med.
Är Gunnel Norrös bok Aspergers syndrom - har jag verkligen det? bra?

En bok jag faktiskt funderar på att köpa och sticka under näsan till de närmaste i min omgivning är faktiskt Ungdomar med Aspergers syndrom: att mötas i samtal för den var jättebra när det gäller hur man ska liksom "komma i kontakt" med mig.

Ja du, var man köper den... Ingen aning. Googla? Själv lånade jag den på bibblan på Rosenlunds sjukhus (Autismforum alltså).

Asperger och jag kommer jag inte ihåg om jag läst. Det betyder nog att jag inte gillade den, om jag läst den. Och Gunnel Norrö är helt okej, men hon är en gammal tant, kanske inte nåt som liknar dig så mycket?

Om du redan vet en bok som du gillar så tycker jag du ska välja den! :)
alfapetsmamma

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-27 22:44:07

alfapetsmamma skrev:Ja du, var man köper den... Ingen aning. Googla? Själv lånade jag den på bibblan på Rosenlunds sjukhus (Autismforum alltså).

Asperger och jag kommer jag inte ihåg om jag läst. Det betyder nog att jag inte gillade den, om jag läst den. Och Gunnel Norrö är helt okej, men hon är en gammal tant, kanske inte nåt som liknar dig så mycket?

Om du redan vet en bok som du gillar så tycker jag du ska välja den! :)

Ok får googla.

Haha näe tant är jag ju inte riktigt än :P

Jag har flera jag gillar men de är på engelska och det tror jag inte mina föräldrar orkar sig igenom :/
KaosPrinsessa

Inläggav Miche » 2011-02-27 23:28:41

KaosPrinsessa skrev:(varför kallar man föräldrar för päron förresten?)

Jag misstänker att det rör sig om en "transkribering" av det engelska ordet parents.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in