Asperger & terapi - kontraindicerat - coachning bättre??
78 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Dagobert skrev:Lucinda skrev:Här kan man läsa mer om coachutbildningen och ICC
http://www.international-coach.com/disp ... asp?apid=3
http://www.international-coach.com/disp ... asp?apid=5
http://www.international-coach.com/disp ... asp?apid=8
Länkarna går till "Skandinaviska Ledarhögskolan" som trots namnet inte är någon högskola.
Det kan vara intressant att veta.
Det finns en tråd på Forum för vetenskap och folkbildning om skolan.
Sånt får jag vansinnigt taskiga vibbar av..
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
barracuber skrev:Bror Duktig skrev:Det gjorde jag också förr, men nu inser jag varför det gick fel, och inser att med en terapeut som kan läsa individen, så kan i stort sett alla terapiformer bli rätt ok.
Det sista tror jag mycket på. En terapeuts allra viktigaste uppgift måste ju i alla lägen vara att lyssna på patienten. Alla patienter är människor, spelar ingen roll det är en aspergare, ett våldtäktsoffer, en psykopat, ett pedofiloffer, en misshandlad kvinna, en kriminell man eller whatever. Som terapeut borde man kunna lägga alla "skolor" åt sidan och bara se människan. Detta borde de lära sig första dagen.
"Skolor" är bara ett av terapeutens verktyg. De får inte bli skygglappar. Patientens berättelse måste vara det centrala. Problem blir det ju när patienten är tystlåten, hämmad, osäker eller oförmögen att hitta orden till att uttrycka sig. Då är terapeutens jobb att "lirka" fram orden och känslorna.
Men de kan ju inte bortse från sin inriktning, man utbildas ju till psykoterapeut inom en viss riktning, kognitiv och beteendeinriktad el psykoanalytisk/psykodynamisk. "Skolan" är verktyget. Vilket inte hindrar att terapeuterna bör se varje patient som individ. Men har de inte särskild kunskap om AS och hur AS kan yttra sig är det risk för felbedömning.
Orsaken till att aspergare ofta är negativt inställda till psykoanalytisk terapi är förstås att de ofta fått höra att deras problem beror på barndomstrauma, och så har det tragglats om barndomen utan att det blivit bättre för patienten. Iofs kan patienten också haft en svår barndom, men den diagnosen räcker inte.
Jag beklagar att jag är här så oregelbundet.
Väldigt glad och tacksam över all respons.
Men jag blev sjuk, långvarigt, och var tvungen lägga allt fokus på att bli frisk.
Jag tycker att man inte ska göra reklam i diskussionsforum. Det är en principsak tycker jag. Och det var inte mitt syfte med mitt första inlägg som ni verkar ha förstått.
Men, efter att ha coachat en person med asperger, som är nöjd. Och jag är som person mycket strukturerad i min hjärna, vilket den person jag coachar har uppskattat. Vi pratar inte känslor, utan strategier, hur lösa problem. Hur göra för att nå mål etc.
Och efter att ha funderat vidare lärt mig mer, bl a tack var er! Men också på annat sätt, så har jag funderat på om jag skulle medvetet rikta mig till personer som fått diagnosen asperger. Dessutom har jag eftersom jag var sjuk lärt mig mycket, på egen hand, läkarna ger inte mycket hjälp, om kroppens biokemi, plus att jag är mindfulness instruktör.
Så har jag funderat på att försöka nå personer som kallar sig för aspie, eller som fått denna diagnos. Jag skulle kanske kunna bidra med något?
Kanske kan denna metod ändå vara bra för personer med asperger...? Inte som terapi, inte så som de jobbar på AF, utan vad jag skulle kalla äkta coaching, med sina rötter från idrotten, min lärare införde mental träning i Sverige på 70-talet).
Obs att coach är ju ingen yrkesskyddad titel, så min metod är en metod jag genom min egen livserfarenhet, samt indirekt genom andras livserfarenhet, plus att jag har en person i min familj som förmodligen har asperger. Dessutom en väninna med autistisk son. Och yrkesefarenhet, och jag har läst och lärt, t ex pedagogik, mentalskötare (värdelös utbildning, men jag lärde mig väldigt mycket av de patienter jag mötte!!!), och jag har jobbat t ex på Misa med personer med autism och asperger. Jag har jag två coachutbildningar och en mindfulnessutbildning, så har jag utformat en egen metod.
Men, då undrar jag om någon här vet hur man kan komma i kontakt med personer med asperger som vill bli coachade.
Är det någon som kan tipsa mig om nåt bra ställe eller metod för detta? Vore jätteglad för det!
Väldigt glad och tacksam över all respons.
Men jag blev sjuk, långvarigt, och var tvungen lägga allt fokus på att bli frisk.
Jag tycker att man inte ska göra reklam i diskussionsforum. Det är en principsak tycker jag. Och det var inte mitt syfte med mitt första inlägg som ni verkar ha förstått.
Men, efter att ha coachat en person med asperger, som är nöjd. Och jag är som person mycket strukturerad i min hjärna, vilket den person jag coachar har uppskattat. Vi pratar inte känslor, utan strategier, hur lösa problem. Hur göra för att nå mål etc.
Och efter att ha funderat vidare lärt mig mer, bl a tack var er! Men också på annat sätt, så har jag funderat på om jag skulle medvetet rikta mig till personer som fått diagnosen asperger. Dessutom har jag eftersom jag var sjuk lärt mig mycket, på egen hand, läkarna ger inte mycket hjälp, om kroppens biokemi, plus att jag är mindfulness instruktör.
Så har jag funderat på att försöka nå personer som kallar sig för aspie, eller som fått denna diagnos. Jag skulle kanske kunna bidra med något?
Kanske kan denna metod ändå vara bra för personer med asperger...? Inte som terapi, inte så som de jobbar på AF, utan vad jag skulle kalla äkta coaching, med sina rötter från idrotten, min lärare införde mental träning i Sverige på 70-talet).
Obs att coach är ju ingen yrkesskyddad titel, så min metod är en metod jag genom min egen livserfarenhet, samt indirekt genom andras livserfarenhet, plus att jag har en person i min familj som förmodligen har asperger. Dessutom en väninna med autistisk son. Och yrkesefarenhet, och jag har läst och lärt, t ex pedagogik, mentalskötare (värdelös utbildning, men jag lärde mig väldigt mycket av de patienter jag mötte!!!), och jag har jobbat t ex på Misa med personer med autism och asperger. Jag har jag två coachutbildningar och en mindfulnessutbildning, så har jag utformat en egen metod.
Men, då undrar jag om någon här vet hur man kan komma i kontakt med personer med asperger som vill bli coachade.
Är det någon som kan tipsa mig om nåt bra ställe eller metod för detta? Vore jätteglad för det!
Nja, det är väl de som ska leta upp dig och inte tvärtom?
För egen del tror jag inte du kan bidra med skosnöre.
Du påstår dig ha utbildningar (coach) (mindfulnessinstruktör) och att detta ger dig kompetens att bemöta aspergare. Sen säger du att du känner någon som känner någon som har AS.
En jämförelse.
Jag har träffat kanske hundra aspergare och jag är aspergare själv, med diagnos sedan 1994.
Och eftersom vi lever i en fri marknadsekonomi kan jag också kalla mig coach eller terapeut - för det kan vem som helst göra utifrån vilken bakgrund som helst.
Vem fan har sagt att vi aspergare behöver coaching av sk coacher?
För egen del tror jag inte du kan bidra med skosnöre.
Du påstår dig ha utbildningar (coach) (mindfulnessinstruktör) och att detta ger dig kompetens att bemöta aspergare. Sen säger du att du känner någon som känner någon som har AS.
En jämförelse.
Jag har träffat kanske hundra aspergare och jag är aspergare själv, med diagnos sedan 1994.
Och eftersom vi lever i en fri marknadsekonomi kan jag också kalla mig coach eller terapeut - för det kan vem som helst göra utifrån vilken bakgrund som helst.
Vem fan har sagt att vi aspergare behöver coaching av sk coacher?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2012-10-28 20:19:59, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Efter att ha berättat om min utredning och AS-diagnos på jobbet fick jag coaching via vår företagshälsa. Jag uppskattar idén att man ville hjälpa mig, men ärligt talat gav det inget.
Coachingen jag gick på handlade mest om att jag skulle prata en massa om vad jag kände och hur jag upplevde saker, men det kändes verkligen bara meningslöst. Jag ville inte prata om mina känslor, det var ju inte det jag behövde, utan lära mig hur jag konkret skulle utveckla mina svaga sidor. Senare har jag gått en effektivitetskurs och DET hjälpte mig. Där talade läraren om hur man skulle lägga upp sitt arbete och det var ju det jag behövde.
Coaching kanske kan vara bra, men det är inget som jag känner behov av.
Coachingen jag gick på handlade mest om att jag skulle prata en massa om vad jag kände och hur jag upplevde saker, men det kändes verkligen bara meningslöst. Jag ville inte prata om mina känslor, det var ju inte det jag behövde, utan lära mig hur jag konkret skulle utveckla mina svaga sidor. Senare har jag gått en effektivitetskurs och DET hjälpte mig. Där talade läraren om hur man skulle lägga upp sitt arbete och det var ju det jag behövde.
Coaching kanske kan vara bra, men det är inget som jag känner behov av.
Kanske är en del av missförstånden att NT är så inne i sina känslor och uttryck samt lätt blir insyltad i "dramor" att det är det många psykologer och liknande ägnar sig åt. Medan många med asperger behöver mer problemlösning och är rätt så på det klara med var känslorna är någonstans?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Aspergare och vården