Vilken fråga vill du ställa till socialförsäkringsministern

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken fråga vill du ställa till socialförsäkringsministern

Inläggav Heishi » 2011-02-22 2:39:01

Hej.

Jag har fått chansen att sätta ihop lite frågor, som ska riktas till socialförsärkingsministern. Jag fick förslaget genom min jobbcoach, på arbetsförmedlingen idag(21:e). De ville veta vad vi med aktivitetsersättning tänkte, och ifall vi hade frågor som ni tycker är viktiga och bör tittas närmare på.

Jag kan inte garantera att jag får tillbaka svaren, eller vilka utav era frågor som kommer med. Jag tänkte att det var lämpligt att be er om ideer och tankar, så ska vi se vad som händer.

Tänk på att det måste vara en kanske lite större aspekt, som många kan sätta in sig i. En utav de frågorna jag själv hade t.ex var, Vad händer om försäkringskassan beslutar att ge avslag vid nästa ansökan ? Normalt sett riktas man till socialbidrag, men det var inte den delen jag tänkte på.

Jag tro ni förstår vad jag är ute efter. Fire away!
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Miche » 2011-02-22 8:28:54

Effekten av socialbidrag idag är att människor ofta binds för resten av livet till ett bidragsberoende, man är tvungen att göra sig av med alla tillgångar så som ett billigt boende i en bostadsrätt (som ute i landet inte är värd speciellt mycket pengar) och flytta till ofta betydligt mycket dyrare boende i en hyresrätt.

Kan det verkligen vara meningen med lagen att omkostnaderna ska öka markant för den enskilde och därmed tvinga kommunerna att betala ut ett betydligt mycket högre ekonomiskt bistånd?

Om istället kommunen hade möjligheten att gå in med ett tillfälligt bistånd så finns en möjlighet för många människor att klara en tillfällig kris, de slipper göra sig av med bostadsrätten och slipper att hamna i en permanent depression pga flytt till ett betydligt mycket sämre boende.

Skulle inte det kunna vara en bättre möjlighet att slippa utanförskapet? Det skulle dessutom göra att många barn slipper hamna i en väldigt jobbig och oförutsägbar framtid.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav nano » 2011-02-22 14:12:38

Jag har pratat med en bekant som hade aktivitetsersättning och hon ville egentligen inte ha det så men kunde utan förvarning krascha med ojämna mellanrum så hon fortsatte på daglig verksamhet för att hon behövde ha möjligheten att gå o lägga sig precis när som helst och vara borta allt från en kort stund till flera dagar.

Jag vill inte fråga, jag vill att ministern gör så bra regler som det går så alla kan leva bra liv oavsett om man inte har biologin för hetssamhällen eller inte.
Resultat blir sällan bra utav stress, det blir då hafsverk.

Vill majoriteten ha ut något produktivt så får väl föreståndarna skapa en ring av info mellan DV ställena om saker som skulle behöva lösas någonstans i samhället så kunde man ju fundera ut lösningar under tiden man faktiskt fungerar någolunda normalt.
En thinktank typ, himla trist o bara göra saker som inte behövs om det är en sådan DV så hellre thinktank.

Hoppas jag inte förstör för någons DV som funkar mycket bra men har fått för mig att de är tråkiga ställen.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav atoms » 2011-02-22 16:23:47

När kommer du att medge att du inte har en aning om vad du sysslar med men att du skiter i det för att det inte drabbar dig eller någon du bryr dig om?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18290
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav emer2 » 2011-02-22 16:33:37

Miche skrev:Effekten av socialbidrag idag är att människor ofta binds för resten av livet till ett bidragsberoende, man är tvungen att göra sig av med alla tillgångar så som ett billigt boende i en bostadsrätt (som ute i landet inte är värd speciellt mycket pengar) och flytta till ofta betydligt mycket dyrare boende i en hyresrätt.

Kan det verkligen vara meningen med lagen att omkostnaderna ska öka markant för den enskilde och därmed tvinga kommunerna att betala ut ett betydligt mycket högre ekonomiskt bistånd?

Om istället kommunen hade möjligheten att gå in med ett tillfälligt bistånd så finns en möjlighet för många människor att klara en tillfällig kris, de slipper göra sig av med bostadsrätten och slipper att hamna i en permanent depression pga flytt till ett betydligt mycket sämre boende.

Skulle inte det kunna vara en bättre möjlighet att slippa utanförskapet? Det skulle dessutom göra att många barn slipper hamna i en väldigt jobbig och oförutsägbar framtid.

+1
Har en nära vän som är precis i den sitsen. Eftersom hon bor i stockholms innerstad så tvingas hon i praktiken ut till en tillvaro som bostadslös eftersom pengarna för bostadsrätten går åt till att betala lånet. Hon är utförsäkrad, ams säger att hon inte kan jobba, men hon får inte sjukbidrag, (för ung!). Lång historia. Suck!
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Oskar » 2011-02-24 19:36:09

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4EQ0EVlH1u4[/youtube]

Hmmm, socialförsäkringsministern :?
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 1:13:05

Det jag funderat på, om man hamnar fel i livet och behöver stöd, varför ska allt vara så bundet vid regler?

Varför ska det vara reglerna som styr?

Varför inte sitta ner med personen och dennes nätverk och fundera ut det optimala stöder som kunde leda till att personen orkar komma ut i arbete/skola?

Idag utförsäkras folk, men varför inte ha en övergång?

Från aktivitetsersättning till lönebidrag - nej p.g.a. regler går inte det.
hade jag varit en f.d. misbrukare hade jag fått lönebidrag.......

Tänk vad smidigt att lägga dom där slantarna på fortsatt ersättning samtidigt som man kommer in på en praktik där man har chans till ett individanpassat lönebidrag, först 5% lönebidrag sen kkanske 10%, och då kanske man börjar sänka aktivitetsersättningen stegvis men med små summor.

Nej idag ska folk kickas ut till arbetsförmedlingen och då är det ju kommunens daglig verksamhet som gäller.

Jag kan säga att folk har gett upp då det gäller mig.
Jag vill studera och få ordning på mitt liv men ingen har rätt att stötta och försöka hjälpa mig hitta en lösning - det är reglerna det styper i.

Nu har jag fått en kontaktperson som jag fixat själv, annars hade jag fått väntat flera år, han kan säkert öppna dörrar åt mig, min gode man likaså, han kan också hjälpa mig - för han är inte kommunanställd. :shock:

men är god man kommunanställd - då går man efter regler.

Bättre var det i grundskolan, där anpassade
vi allt efter invididen, inte efter reglerna.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav prodge64 » 2011-02-25 1:17:15

När tänker du införa medborgarlön? 8)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Arkimedes » 2011-02-25 1:41:13

prodge64 skrev:När tänker du införa medborgarlön? 8)

Förhoppningsvis aldrig. 8)
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 1:45:52

ja jag hörde det också, samhällslön skulle det heta, cirka 4000 kr mer än idag, innebär det att med en hyra på 5000 kr har jag då cirka 10.000 + dessa 4.000 vilket blir nästan 15.000 kr i månaden?

Det var väl en politiker som sa det men tyvärr så
vann väl inte hennes parti i valet?

men vadå, satsa på samhällslön och mer stöd till funktionshindrade, mer föreningsliv och mer chans till utveckling, går arbetslösheten ner kan även vi en dag få chans till nån typ av arbete där vi hamnar på lönebidrag på kanske 18.000 kr istället sedan.

Man gör en bra sak som kan leda till en annan bra sak.

Idag ska folk gå och vara rädd och oroliga hela tiden, gissar att FK blir brevbombad dagligen, detsamma våra kära politiker.

Ska man skriva ett brev och säga vad man tycker kanske?
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav Noli » 2011-02-26 2:57:44

Miche skrev:Effekten av socialbidrag idag är att människor ofta binds för resten av livet till ett bidragsberoende, man är tvungen att göra sig av med alla tillgångar så som ett billigt boende i en bostadsrätt (som ute i landet inte är värd speciellt mycket pengar) och flytta till ofta betydligt mycket dyrare boende i en hyresrätt.

Kan det verkligen vara meningen med lagen att omkostnaderna ska öka markant för den enskilde och därmed tvinga kommunerna att betala ut ett betydligt mycket högre ekonomiskt bistånd?

Om istället kommunen hade möjligheten att gå in med ett tillfälligt bistånd så finns en möjlighet för många människor att klara en tillfällig kris, de slipper göra sig av med bostadsrätten och slipper att hamna i en permanent depression pga flytt till ett betydligt mycket sämre boende.

Skulle inte det kunna vara en bättre möjlighet att slippa utanförskapet? Det skulle dessutom göra att många barn slipper hamna i en väldigt jobbig och oförutsägbar framtid.


Jag håller med dig. Jag önskar att socialtanterna vågar göra undantag från de hårda reglerna genom att låta socialbidragssökande få fortsätta bo kvar i sina bostadsrätter med låga hyror med tanke på bostadsbristen i Sverige och därmed slipper kommunen betala massa pengar till höga hyror i de få hyresrätter som finns som de sökande annars skulle tvingas flytta till dem bara för socialbidragets skull.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Noli » 2011-02-26 3:03:14

Bastuper skrev:ja jag hörde det också, samhällslön skulle det heta, cirka 4000 kr mer än idag, innebär det att med en hyra på 5000 kr har jag då cirka 10.000 + dessa 4.000 vilket blir nästan 15.000 kr i månaden?

Det var väl en politiker som sa det men tyvärr så
vann väl inte hennes parti i valet?

men vadå, satsa på samhällslön och mer stöd till funktionshindrade, mer föreningsliv och mer chans till utveckling, går arbetslösheten ner kan även vi en dag få chans till nån typ av arbete där vi hamnar på lönebidrag på kanske 18.000 kr istället sedan.

Man gör en bra sak som kan leda till en annan bra sak.

Idag ska folk gå och vara rädd och oroliga hela tiden, gissar att FK blir brevbombad dagligen, detsamma våra kära politiker.

Ska man skriva ett brev och säga vad man tycker kanske?


Som jag skrev i ett annan tråd tidigt i höstas inför valet så behöver man inte byta namn på pengarna dvs från sjukersättning dvs förtidspension till samhällslön utan politikerna m.fl. skulle kunna höja nivåerna med 4000 kronor mer i månaden på de ersättningar som redan finns bl.a. aktivitetsersättningen och sjukersättningen som tidigare hette förtidspension.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav imperativ » 2011-02-26 20:26:17

Bastuper skrev:ja jag hörde det också, samhällslön skulle det heta, cirka 4000 kr mer än idag, innebär det att med en hyra på 5000 kr har jag då cirka 10.000 + dessa 4.000 vilket blir nästan 15.000 kr i månaden?

4000 kronor mer än vilken/vilka ersättningar för vem enligt vilka villkor?

4000 kronor mer än "riksnorm"?



(Själv är jag en väldigt arbetsför arbetslös ungdom, som är frisk och allt. 135 kronor om dagen är inget jag hurrar över när månadshyran+el är omkring 5000 kronor. Kan ej få nåt annat pga ett för stort buffertkonto.)
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Heishi » 2011-02-26 21:02:54

Imorgon är det sista dagen för att ha chansen att ställa frågor. På söndag kväll den 27, kommer jag sammanställa frågorna och maila dessa till min handläggare. Ifall ni vill ha möjlighet att få eran fråga besvarad, se till att ha postat detta innan söndag kväll.

Jag vill även påminna igen att det inte är säkert att varken just din fråga dyker upp, eller om jag kommer få tillbaka svaren. Jag kommer givetvis be om detta, men kan inte garantera någonting.

Mvh Heishi
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Fredrik » 2011-02-26 21:54:01

Fråga honom om han tänker ta ansvar för att personer med funktionshinder ska få riktiga jobb?
Fredrik
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2007-06-26
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2011-02-27 0:17:18

Hur är det tänkt att personer som hamnar i FAS3 ska kunna komma tillbaka till arbetsmarknaden eftersom de åtgärder som Arbetsförmedlingen normalt sett kan sätta in inte längre är tillgängligt för personer i FAS3?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in