Idag har jag varit riktigt aspig...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Idag har jag varit riktigt aspig...

Inläggav Richard » 2011-02-24 1:34:42

Jag sorterade mina DVD idag, ca 300 st. O de ska stå i bokstavsordning, med undantag för vissa "collections" som jag har placerat i kronologisk ordning.

Men inte nog med att de ska stå i exakt boktavsordning, de får bara peta ut 0-3 mm från hyllan. Dock inte så att jag går o mäter, men uppskatar det iaf. Blir skitsur om nån pillar på mina DVD o trycker in eller drar ut dem!
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Re: Idag har jag varit riktigt aspig...

Inläggav Arkimedes » 2011-02-24 1:41:13

Richard skrev:Jag sorterade mina DVD idag, ca 300 st. O de ska stå i bokstavsordning, med undantag för vissa "collections" som jag har placerat i kronologisk ordning.

Men inte nog med att de ska stå i exakt boktavsordning, de får bara peta ut 0-3 mm från hyllan. Dock inte så att jag går o mäter, men uppskatar det iaf. Blir skitsur om nån pillar på mina DVD o trycker in eller drar ut dem!

Varför ska de peta ut från hyllan?
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Richard » 2011-02-24 1:49:52

Jo, men helst ska de stå exakt kant i kant med hyllan. Men jag accepterar 3 mm utåt, men inte innåt.
Richard

Inläggav Pemer » 2011-02-24 1:51:40

Jag skulle behöva en rejäl sortering av mina DVD:er också... och kanske rensa ut lite mindre intressanta filmer som skänkas/säljas bort...
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Richard » 2011-02-24 2:09:44

Pemer skrev:Jag skulle behöva en rejäl sortering av mina DVD:er också... och kanske rensa ut lite mindre intressanta filmer som skänkas/säljas bort...

Jo, vissa filmer jag har köpt för typ 25 kr är skitkassa (har bara sett halva typ). Men jag samlar på DVD, så jag kan inte slänga dem...

Men ganska exakt så går 300 st DVD in i en Billy-bokhylla med 7 plan. Kan sätta in ett 8:e plan, men då får jag flytta mitt TV-spel, sen ska hyllplanet vara i matchande färg också.
Richard

Inläggav Arkimedes » 2011-02-24 2:12:04

Richard skrev:
Pemer skrev:Jag skulle behöva en rejäl sortering av mina DVD:er också... och kanske rensa ut lite mindre intressanta filmer som skänkas/säljas bort...

Jo, vissa filmer jag har köpt för typ 25 kr är skitkassa (har bara sett halva typ). Men jag samlar på DVD, så jag kan inte slänga dem...

Men ganska exakt så går 300 st DVD in i en Billy-bokhylla med 7 plan. Kan sätta in ett 8:e plan, men då får jag flytta mitt TV-spel, sen ska hyllplanet vara i matchande färg också.

Skulle vara kul att se en bild. :-)047
Arkimedes

Inläggav Richard » 2011-02-24 2:53:15

Arkimedes skrev:
Richard skrev:

Skulle vara kul att se en bild. :-)047

Jovisst, här är min fina sortering:
http://oi54.tinypic.com/5d126w.jpg

Nu går jag o lägger mig, God natt!
Richard

Re: Idag har jag varit riktigt aspig...

Inläggav Bright » 2011-02-24 10:44:28

Richard skrev:Jag sorterade mina DVD idag, ca 300 st. O de ska stå i bokstavsordning, med undantag för vissa "collections" som jag har placerat i kronologisk ordning.

haha, påminner mig smått om när jag skaffar nya möbler och spenderar flera dagar med att mäta och finjustera så att dom står exakt x antal CM från väggen, varandra o.s.v.

Själv har jag varit tvungen att dra ner på mitt samlande av spel/filmer osv i fysiskt format då jag inte har mer utrymme i mitt rum, bor fortf. hemma hos föräldern och kn inte precis tvinga henne att börja ha min skit i hennes rum då de är överfulla med literatur och LPs/stenplattor.
Bright

Anslöt: 2011-02-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-02-24 13:13:51

Äh!
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav DIProgan » 2011-02-24 13:15:29

Det var cirka 10 år sedan jag la ner portabel media och att samla den. Ingen poäng i det. Allt går att få tag på när man vill se det istället för att det ska ta upp plats i huset. En del kanske tycker det är enklare att dra ut en skiva ur hyllan än att streama/ladda ner men de sitter för lite vid datorn och/eller har för kasst bredband.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Moggy » 2011-02-24 13:56:35

Samma här. La ned rätt stora pengar på att samla DVD, köpte massa filmer som jag gillar för att kunna ha dom i bokhyllan. Köpte en del rätt dyra samlingsboxar och sådär.

Brände rätt många tusenlappar på det där. Det här på på den tiden när DVD var nytt och dyrare än nu.

Givetvis samlade jag på VHS innan dess och slängde till slut hundratals VHS-filmer när DVD kom.

Nu ligger allt och samlar damm i ett par flyttkartonger. Jag kommer förmodligen aldrig mer titta på de flesta av dessa filmer.

Det mesta av värde går att ladda hem i HD-upplösning och det är knappt att jag står ut att titta på DVD då bildkvaliteten är så låg.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Pemer » 2011-02-24 15:56:06

Hur lätt är det att koppla ut från datorn till TV:n då? För mig har det alltid känts som två så specifikt åtskilda bitar, och den information jag har tyckt mig insupa om det ämnet har inte låtit särskilt enkel och billig.

Och jag har ännu aldrig haft en dator med tillräckligt goda DVD-brännarmöjligheter för att ladda ner något, bränna ut och kunna spea upp på TV:n via DVD-spelare.

I min föreställningsvärld är hela det där tänket beroende av att man har breda marginaler nog att kunna skaffa allt runt omkring. Jag har aldrig tyckt mig ha de marginalerna.

Och sitter man nu med enbart en laptop med typ 15 tums skärn och har en hyfsat stor TV så är det ju på TV:n man vill se filmer o dyl. Alltså enklast att greppa en DVD.

Dessutom har jag den grundläggande inställningen att det ligger andra människors arbete bakom att filmerna har gjorts, precis likaväl som att det gör det bakom att det finns bilar för den som vill skaffa en sådan, och att man ska betala för sig... töntigt, va?

Så, visst, jag har haft en låg motivationsgrad att lägga om allt på alla nödvändiga sätt hellre än bara fortsätta köpa DVD:er...
Pemer

Inläggav Bright » 2011-02-24 16:05:18

Jag själv använder ett program på PC som enkelt låter mig streama bilder/film/musik osv över mitt hemnätverk från min desktop till min PS3 och därmed TV+surround-system.

Det är enkelt och bekvämt i min åsikt.
Bright

Anslöt: 2011-02-23

Inläggav Pemer » 2011-02-24 16:23:47

...om man har en PS3.

Jag har en TV (eller totalt fyra stycken, iofs), en liten billig DVD-spelare från Clas Ohlson för 299 spänn, en hyfsat ny VHS-maskin som jag köpte ny för runt 600 för några år sedan, och en inspelningsbar HD-box jag kunde lägga lite emellan för när Bredbandsbolaget lade om sitt betal-tv-system från den tidigare lilla dekodern till en modernare HD-box. Den hade dock inga utgångar för att koppla in något via USB eller så, men jag har också en sådan här EzCap med programvara till, så att jag kan lira av in i datorn från TV/video.

Såvitt jag förstår finns inget bakåtkompatibelt från datorn till TV:n via EzCap-en. När DVD:er har ett för starkt upphovsrättskydd inlagt låter inte ens programvaran en spela in signalen den får in, och jag har inte ens hittat något motmedel mot det när jag googlat på det.
Pemer

Inläggav prodge64 » 2011-02-24 17:28:49

Har inte läst det senaste i tråden så noga så ni får ursäkta ifall mitt svar blir lite klumpigt...

Jag förstår inte varför man betalar dyra pengar för att streama media från datorn till TV:n när det går lika bra med en kabel från grafikkortet till TV:n, för ljudet räcker det med en eller ett par kablar till surroundförstärkaren. Det innebär total mediakompatibilitet till ett lägre pris ju.
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Oskar » 2011-02-24 19:40:10

Jag bar mig lite aspigt åt häromdan när när jag skulle ställa fram en fotölj framför TV:n för att se ett program. Naturligtvis höll jag på genom halva programmet att försöka få fotöljens armstöd i perfekt linje med TV:ns kanter :roll: ...
Oskar

Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Arkimedes » 2011-02-24 19:52:55

Richard skrev:Jovisst, här är min fina sortering:
http://oi54.tinypic.com/5d126w.jpg

Nu går jag o lägger mig, God natt!

Coolt! :-)047
Arkimedes

Inläggav Tonic » 2011-02-24 21:14:10

Jag är också noga med att saker står på ett visst sätt (dvd filmerna får inte vara för långt ut/in i hyllan, tavlorna ska hänga rakt, soffan ska stå med ett visst mellanrum från väggen m.m.) men jag trodde det var OCD/vanligt pedanteri?
Tonic

Anslöt: 2009-12-16

Inläggav Pemer » 2011-02-25 1:53:49

prodge64 skrev:Har inte läst det senaste i tråden så noga så ni får ursäkta ifall mitt svar blir lite klumpigt...

Jag förstår inte varför man betalar dyra pengar för att streama media från datorn till TV:n när det går lika bra med en kabel från grafikkortet till TV:n, för ljudet räcker det med en eller ett par kablar till surroundförstärkaren. Det innebär total mediakompatibilitet till ett lägre pris ju.

Det kan jag iofs förstå, i och med att man slipper bli beroende av kablar kors och tvärs.

Det är sådana kablar jag inte fått intrycket var helt enkelt. På min laptop skulle det väl innebära att koppla in till uttaget för extern skärm. På mina TV-apparater skulle varje ingång behöva vara scart eller de gamla röda/vita/gula. Finns sådant ens? Kräver det något slags adapter emellan?

EDIT: kikar runt lite nu för att räta ut frågetecknen själv. Klart allt finns, men det verkar vara en del meck med det. Men visst verkar det överkomligt.
Senast redigerad av Pemer 2011-02-25 2:01:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Inläggav prodge64 » 2011-02-25 1:59:09

Pemer skrev:
prodge64 skrev:Har inte läst det senaste i tråden så noga så ni får ursäkta ifall mitt svar blir lite klumpigt...

Det kan jag iofs förstå, i och med att man slipper bli beroende av kablar kors och tvärs.

Det är sådana kablar jag inte fått intrycket var helt enkelt. På min laptop skulle det väl innebära att koppla in till uttaget för extern skärm. På mina TV-apparater skulle varje ingång behöva vara scart eller de gamla röda/vita/gula. Finns sådant ens? Kräver det något slags adapter emellan?

Finns vad, adapter till vad? Jag hänger inte med riktigt. VGA out på en bärbar går i alla fall alldeles utmärkt till en modern platt-tv.
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Pemer » 2011-02-25 2:02:10

Japp, jag kollar runt lite nu och spanar in hur det ser ut...
Pemer

Inläggav Pemer » 2011-02-25 2:15:02

Ah, spännande... jag skaffar nog allt sådant här ganska snart... :D
Pemer

Inläggav Pemer » 2011-02-25 3:01:02

Så, då är lite hårdvara beställd! :)

Och vis av tidigare erfarenheter av krocken mellan just amerikanska och svenska posten lade jag nu till som adressrad 2 "Portkod XXXX. Okej att lämna utanför ytterdörren om jag inte är hemma."

Jag har nämligen lärt mig den hårda vägen att vanligt porto i Sverige är en budgetvariant, och att de enda porton amerikaner brukar ha tillgång till att ens kunna betala för att skicka något utomlands vid ankomst i Sverige motsvarar något slags expressleverans, som för mig vid två tillfällen med kort emellan fick följande effekt:

Något bud vid svenska posten fick mitt paket för direktleverans till min dörr, åkte ut till min adress, konstaterade att det är portkod här och reagerade enbart "jävla idiot som inte har sett till att portkoden framgick". Någon kommunikation med den ordinarie postgången i området och att den vägen få reda på en portkod - nej. (Hur svårt borde det ha kunnat behöva vara att få reda på en portkod när det är en gren av svenska posten vi talar om???)

Bägge gångerna konstaterade jag i efterhand att respektive försök till leverans vid dörren hade gjorts när jag befann mig hemma, och hade varit fullt möjlig att inom någon minut hitta ett telefonnummer till och slå en signal och förhoppningsvis få kontakt med* och få portkoden och komma in.

I stället kördes paketen till min mest lokala Posten Företag-utlämning, som för mig kräver buss eller pendeltåg bort till Tumba plus byte till buss en bit till inom Tumba, varifrån det sedan kom en avi om att jag hade paket att hämta. Första gången var avin inte ens märkt med var paketet fanns, så att det gav en mycket konstig situation vid mitt lokala posthämtningsställe.

*kanske inte säkert dock, då jag ju ofta går i telefontystnad och drar ur jacket och stänger av mobilen. Den här gången är jag i alla fall beredd på att något kan vara på gång, har tillhandahållit portkoden, och kommer att ana vad det är frågan om om det ringer på dörren dagtid när jag är hemma...
Pemer

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in