Stöd på praktikplatsen?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Stöd på praktikplatsen?

Inläggav Marabou » 2011-02-22 23:44:20

Jag har gått en ettårig TV-utbildning med journalistisk inriktning och håller just nu på med mitt slutprojekt. Det som återstår för att jag ska få min examen är åtta veckors praktik på valfri TV-kanal eller produktionsbolag. Jag har redan provat att praktisera lite men det har inte funkat på grund av för långa dagar (heltid) och att jag inte fått stödet jag behöver i form av extra tydliga instruktioner etc.

På praktikplatsen vill de gärna att jag ska komma tillbaka men tyvärr har de, på grund av underbemanning, inte möjlighet att ge mig vare sig halvtid eller extra stöd. Tyvärr ser det i stort sett likadant ut i resten av TV-branschen.

Nu har jag påbörjat min utredning och kommer med största sannolikhet att få MINST en diagnos. Därför funderar jag på om det finns något stöd man kan få utifrån, typ som någon "assistent" som följer med till praktiken och "medlar" mellan mig och kollegorna. På så vis slipper de ju iallafall det här med att stå och förklara det som inte är underförstått för mig.

Hur har ni andra gjort, ni som gått utbildningar och praktiserat? Har ni fått något extra stöd?

I skolan har jag fått extra stöd av lärarna, jättebra sådant, men där har de ju en helt annan tid som de inte har ute i branschen. Det blir liksom ett moment 22, vilket psykologen idag också höll med om...
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Inläggav Miche » 2011-02-23 2:29:25

Det borde vara möjligt att du kan få en personlig assistent eller liknande.

Jag tror att du ska prata med LSS-handläggaren eller de som utrett dig.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Marabou » 2011-02-23 15:36:30

Tack! Jag ska kolla upp den möjligheten så snart min utredning är klar :)
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in