Boendeanpassning! Ljudproblem.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Boendeanpassning! Ljudproblem.

Inläggav Glimma » 2008-11-24 14:34:18

Tänkte kolla om ni haft hjälp av boendeanpsassning? D v s att få lägenheten ljudisolerad specialanpassad efter era behov? Hur funkade det? Blev det bättre?

De flesta av er har nog läst mina inlägg om lägenhetsproblem. Idag ser det rätt mörkt ut för jag såg på nummerpresentatören att en från min hyresvärd hade ringt. Nämligen hon som har hand om störande grannar avdelningen. Jag har bankat lite för mkt mot grannen ovanför mig och gissar att det är det det handlar om. Är desperat över att jag inte får sova, för han väcker mig om nätterna med sin knakande säng. Det har gått så långt att jag tar sömnmedel på recept för att kunna sova. Har aldrig behövt ta det någonsin tidigare i mitt liv. Så antingen ringer tanten för att klaga på mig eller, förhoppningsvis, så har det med boendeanpassningen att göra. Eller plus det numera rätt kända dagiset under mig. Det finns några anledningar att ringa. Tyvärr!

Varför jag inte har ringt och klagat? Dels har ju grannen kunnat motanklaga mig i vilket fall. Sedan händer det ju aldrig ngt om man ringer och klagar. Efter sex månader på det förra stället jag bodde på fick jag flytta, trots att jag ringde varje dag, för att hon sa det. Är riktigt nervös och hoppas att hon ringer upp snart igen så att jag får veta. Visar det sig att det är grannen ovanför mig så gör jag en motanklagelse. Vill inte ringa själv.


Det verkar överlag bli en helvetesmåndag då jag iaf fick avlsag på den förbannade ansökan jag gjort till Försäkringskassan. Blir bara så trött. Det finns ingen tråd som heter klagomuren eller ngt liknande? Där man kunde klaga på allt och alla.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:43:28, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-24 14:38:15

Kollade med en vän inom en stor kommun som är chef över Tekniska avdelningen som det så fint heter, och anpassade lägenheter i kommunens regi ska finnas och hjälp är man skyldig med hänvisning till att det är ditt handikapp som gör att du är känslig.

Vill du veta närmare så kan du pm:a om du vill. Men du har i alla fall rättighet men då behövs ju detta göras via LSS tror jag det var och boendeanpassning med läkarintyg som ger en beskrivning av problematiken.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:43:28, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Re: Boendeanpassning!

Inläggav jonsch » 2008-11-24 14:47:48

Glimma skrev:Det verkar överlag bli en helvetesmåndag då jag iaf fick avlsag på den förbannade ansökan jag gjort till Försäkringskassan. Blir bara så trött. Det finns ingen tråd som heter klagomuren eller ngt liknande? Där man kunde klaga på allt och alla.

Det går väl utmärkt att klaga här, annars är ett tips att regga sig i Privata om man inte gjort det. Det är är inte bara rosa där utan också litet svart. Så mycket kan man väl skriva utan att bryta mot reglerna?! :?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:43:28, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Boendeanpassning!

Inläggav Crixan » 2008-11-24 17:47:11

jonsch skrev:
Glimma skrev:Det verkar överlag bli en helvetesmåndag då jag iaf fick avlsag på den förbannade ansökan jag gjort till Försäkringskassan. Blir bara så trött. Det finns ingen tråd som heter klagomuren eller ngt liknanden? Där man kunde klaga på allt och alla.

Det går väl utmärkt att klaga här, annars är ett tips att regga sig i Privata om man inte gjort det. Det är är inte bara rosa där utan också litet svart. Så mycket kan man väl skriva utan att bryta mot reglerna?! :?


Regga sig i Privata, vad är "privata"? ett annat forum eller ett speciellt ställe här på forumet?


Har sökt om en spisvakt, hade dock ingen aning om att man kunde söka för att få en lgh ljudisolerad???
Lyckligtvis så har vi snälla och tysta grannar som bara lever om någon gång ibland.
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:43:28, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Re: Boendeanpassning!

Inläggav Glimma » 2008-11-24 19:38:26

Crixan skrev:
jonsch skrev:
Glimma skrev:Det verkar överlag bli en helvetesmåndag då jag iaf fick avlsag på den förbannade ansökan jag gjort till Försäkringskassan. Blir bara så trött. Det finns ingen tråd som heter klagomuren eller ngt liknande? Där man kunde klaga på allt och alla.

Det går väl utmärkt att klaga här, annars är ett tips att regga sig i Privata om man inte gjort det. Det är är inte bara rosa där utan också litet svart. Så mycket kan man väl skriva utan att bryta mot reglerna?! :?


Regga sig i Privata, vad är "privata"? ett annat forum eller ett speciellt ställe här på forumet?


Har sökt om en spisvakt, hade dock ingen aning om att man kunde söka för att få en lgh ljudisolerad???
Lyckligtvis så har vi snälla och tysta grannar som bara lever om någon gång ibland.


Problemet är att jag är konstaterat extremt ljudöverkänslig eftersom jag inte har sållningsmekanismen/filtret. Kan inte sålla ljud ngt vidare alls. Ska inte bo lgh öht. Men just nu är jag en fattig student och kan inte bo på ngt annat sätt för tillfället.

Man kan nog ansöka om diverse olika saker och Privata är en "egen avdelning" på forumet om jag fattat det rätt.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:43:28, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Crixan » 2008-11-24 20:02:05

Okeeeej, jobbigt att totalt sakna filtret....hoppas då verkligen att du får den hjälp du behöver!

Den privata avdelningen måste jag ha missat...eller så är jag korkat blind...
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Bostadsanpassning - Ljudisolering

Inläggav KalleAnka » 2011-02-23 1:53:28

Om det finns en liknande tråd, snälla länka! Mitt lokalsinne på Internet är obefintlig ;)

Är det någon som har fått ljudisolering beviljat?
Var det svårt att få? Vad kostade det? Hur gick det till?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
KalleAnka
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2011-01-22
Ort: Stockholm


Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in