Asperger City !
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Asperger City !
Hej . Länge sen jag var här sistens, så hej o hoj på er allihoppa.
Har haft lite diskussioner med andra kring hur svårt det kan kännas att leva och anpassa sej till den knasiga värld man kan känna att man blivit född till.
Vilka här skulle önska att det fanns ett typ "Asperger City" man kunde leva sitt liv i (vad jag tror) andra former än det man nu gör.
Vilka konsekvenser skulle det få om nåt sådant fanns osv.
Bara nyfiken kring allas tankar om vart man egentligen ska ta vägen.
Har haft lite diskussioner med andra kring hur svårt det kan kännas att leva och anpassa sej till den knasiga värld man kan känna att man blivit född till.
Vilka här skulle önska att det fanns ett typ "Asperger City" man kunde leva sitt liv i (vad jag tror) andra former än det man nu gör.
Tack men..
Med all respekt. Men det är inte Facebook jag ser som intressant avseende min frågeställning, Facebook är nåt ganska ointressant avseende min egen funktion, Jag begriper inget med alls med dettta annat än att det tillfredställer en massa (för mej) konstiga "idioter" som exempelvis även sportkanalerna på TV sattsar på att göra.
Re: Asperger City !
asmig skrev:Vilka här skulle önska att det fanns ett typ "Asperger City" man kunde leva sitt liv i (vad jag tror) andra former än det man nu gör.
Tänk vad underbart det vore att kunna vara sig själv, inte behöva tänka på hur man måste uppträda för att inte verka vara en komplett idiot!
Men... måste man ha diagnos för att få bosätta sig i Asperger City eller räcker det att vara en Asperger-wannabe? Hur ska man rent praktiskt hantera det så att inte en massa NTs flyttar dit och sabbar?
Jag tror man inte kan involvera entisar där i större skala. Dom e så många, så livet kommer då inte utvecklas mot nån skillnad mot hur det är nu, Demokrati funkar ju så, att majoriteten bestämmer hur det ska vara.
Men iof så skulle man i AspieCitty ha lite andra lagar, regler och krav som jorde det svårare för entisar att verka till så stor fördel över hur dom själva fungerar, så kanske skulle det kunna funka att blanda ändå. Åtminstonde gällande Wanaabe's. Ja menar, segregation e ju inte bra, men verkar ju vara helt omöjlig att unvika åtminstonde under entisarna herravälde.
Tursister kan ju iof vara välkomna, men sånt kan ju vara jäkligt
störande och jobbigt. Får mej på tanke om Påvel Rammel möjligen
har nån Aspie diagnos..Ni vet den där:
"Icke tycka om turist, tycka turist e trisst....Naturbarn, la,la,la,la,laaaa.."
En annan fundering är, Inbegriper begreppet Diktatur kontra Demokrati nån form av mängdlära. Vart går mängdgränsen undrar jag för att definera rådande tillstånd av det ena eller det andra. Eller handlar det om nåt annat som exempelvis frihet för var och en att göra som den själv helt behagar utan att för den skull behöva bli förtryckt.
Men iof så skulle man i AspieCitty ha lite andra lagar, regler och krav som jorde det svårare för entisar att verka till så stor fördel över hur dom själva fungerar, så kanske skulle det kunna funka att blanda ändå. Åtminstonde gällande Wanaabe's. Ja menar, segregation e ju inte bra, men verkar ju vara helt omöjlig att unvika åtminstonde under entisarna herravälde.
Tursister kan ju iof vara välkomna, men sånt kan ju vara jäkligt
störande och jobbigt. Får mej på tanke om Påvel Rammel möjligen
har nån Aspie diagnos..Ni vet den där:
"Icke tycka om turist, tycka turist e trisst....Naturbarn, la,la,la,la,laaaa.."
En annan fundering är, Inbegriper begreppet Diktatur kontra Demokrati nån form av mängdlära. Vart går mängdgränsen undrar jag för att definera rådande tillstånd av det ena eller det andra. Eller handlar det om nåt annat som exempelvis frihet för var och en att göra som den själv helt behagar utan att för den skull behöva bli förtryckt.
"Entie" eller inte... fast vi "entiesar" inte har diagnoser på det ena eller andra så har de flesta av oss så många andra "hinder" som gör att vi ibland är totalt "missanpassade", var vi än är och befinner oss.
Ett blandat samhälle där varje individ får vara sig själv och respekteras för detta tror jag är det bästa.
Jag är lite emot att avskärma det/de som är annorlunda... kanske för att jag själv är det, men mest för att jag inte vill gå miste om alla andra som är det <3
Ett blandat samhälle där varje individ får vara sig själv och respekteras för detta tror jag är det bästa.
Jag är lite emot att avskärma det/de som är annorlunda... kanske för att jag själv är det, men mest för att jag inte vill gå miste om alla andra som är det <3
Håller helt med.ankie skrev:"Entie" eller inte... fast vi "entiesar" inte har diagnoser på det ena eller andra så har de flesta av oss så många andra "hinder" som gör att vi ibland är totalt "missanpassade", var vi än är och befinner oss.
Jag skulle tycka det var extremt tråkigt och ointressant att bo i en stad med bara en typ av människor.
Jag älskar blandning och mångfald.
Dessutom är jag väldigt hög-fungerande socialt och har generellt kommit bättre överrens med folk som inte har min diagnos (AS och ADHD.)
jag tror framtiden blir mer aspie inriktiad.
Med tanke på hur mer och mer av det sociala livet utspelar sig via datorer, att vi inte i lika stor utsträckning är beroende av att faktiskt kunna förstå en annan människas anspelningar via dennes body language.
Om utvecklingen fortsätter som den har gjort, kommer mer problem lösning, thinking outside the box och mindre socialt samspel, var det viktiga i livet.
hoppas ni förstår vad jag försöker få fram. Mitt huvud snurrar av Engelska samt Svenska ord och jag kan inte riktigt tänka klart idag.
Med tanke på hur mer och mer av det sociala livet utspelar sig via datorer, att vi inte i lika stor utsträckning är beroende av att faktiskt kunna förstå en annan människas anspelningar via dennes body language.
Om utvecklingen fortsätter som den har gjort, kommer mer problem lösning, thinking outside the box och mindre socialt samspel, var det viktiga i livet.
hoppas ni förstår vad jag försöker få fram. Mitt huvud snurrar av Engelska samt Svenska ord och jag kan inte riktigt tänka klart idag.
- chibibotto
- Anslöt: 2011-01-25
Jag tycker inte om idén alls. Tycker tvärtom, speciellt inom vården att diagnoser borde ha en ringa betydelse, och att man bör blanda ihop olika typer av människor, mer än man gör idag.
- internettt
- Anslöt: 2010-12-12
Jag utnämner härmed AspergerCitty såsom en suverän stat. Vi är ett demokratiskt land där alla får ge sin röst. alla är välkommna och vi har yttrandefrihet. Allt detta har vi, bara ni gör som den store Diktatorn säger. Om ni inte gör det kommer det gå åt helsike för er i Demo(n)kratins namn. Jag vet att vi är lydiga medborgare hur sjuka, orkeslösa eller förtryckta vi än blir
asmig skrev:Jag utnämner härmed AspergerCitty såsom en suverän stat. Vi är ett demokratiskt land där alla får ge sin röst. alla är välkommna och vi har yttrandefrihet. Allt detta har vi, bara ni gör som den store Diktatorn säger. Om ni inte gör det kommer det gå åt helsike för er i Demo(n)kratins namn. Jag vet att vi är lydiga medborgare hur sjuka, orkeslösa eller förtryckta vi än blir
Hmm, har ford skaffat sig ett nytt nick???
Miche skrev:asmig skrev:Vilka här skulle önska att det fanns ett typ "Asperger City" man kunde leva sitt liv i (vad jag tror) andra former än det man nu gör.
Tänk vad underbart det vore att kunna vara sig själv, inte behöva tänka på hur man måste uppträda för att inte verka vara en komplett idiot!
Men... måste man ha diagnos för att få bosätta sig i Asperger City eller räcker det att vara en Asperger-wannabe? Hur ska man rent praktiskt hantera det så att inte en massa NTs flyttar dit och sabbar?
Silicon Valley verkar vara ett bra ställe... Men det är inte så många som "platsar" där. Själv saknar jag för mycket högskolepoäng och "arbetsportfölj" för att någonsin komma ifråga.
asmig skrev:Hej . Länge sen jag var här sistens, så hej o hoj på er allihoppa.
Å herregud nej! ...är min spontana reaktion. Ett helt samhälle uppbyggt av såna som jag, det vore verkligen inget vidare. Nej, tack och lov att det finns såna som INTE är som jag som kan få samhället att funka.
Leva förtryckt av enties el av andra aspies, hmm ...
Problemet är att det finns så många olika slags aspergare att jag misstänker att de som skulle sköta om adminstrationen av Asperger City (för det skulle väl inte vara entisar som gjorde det?) bara skulle diskutera och aldrig komma överens om något. Det skulle bildas olika partier och fraktioner av partier.
Kanske börja med ett Asperger House, med extra väl ljudisolering.
Problemet är att det finns så många olika slags aspergare att jag misstänker att de som skulle sköta om adminstrationen av Asperger City (för det skulle väl inte vara entisar som gjorde det?) bara skulle diskutera och aldrig komma överens om något. Det skulle bildas olika partier och fraktioner av partier.
Kanske börja med ett Asperger House, med extra väl ljudisolering.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor