Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Moggy » 2011-02-21 15:38:49

När jag var i Tyskland så såldes iaf Melatonin i butiken i flygplatsen. Det var tom så att det låg framme alldeles vid kassan så att man inte skulle missa det.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2011-02-21 18:05:17

Moggy skrev:När jag var i Tyskland så såldes iaf Melatonin i butiken i flygplatsen. Det var tom så att det låg framme alldeles vid kassan så att man inte skulle missa det.

Kan tänkas vara andra regler där, men jag vet inte. Det är inte förvånande att det var på en flygplats dock. När preparatet först kom ut på marknaden, i USA, så var det avsedda användningsområdet att ställa om dygnsrytmen för att motverka jet lag.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-21 21:23:52

Affären jag länkade till, säljer ju från England.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2011-02-21 21:34:58

Bror Duktig skrev:Affären jag länkade till, säljer ju från England.

Och det har alltså funkat bra att beställa därifrån? Pundet är ju lågt nu så det blir billigt att köpa därifrån.

Har paketet kommit utan vidare, inte fastnat i tullen lr nåt? Man ska väl inte åka på massa avgifter när man handlar inom EU..

Man kan hitta billigare butiker i USA men det är det ju utanför EU med allt vad det innebär.

Det där Melatoninet med dual release verkade ju intressant...
Moggy

Inläggav Kvasir » 2011-02-21 22:11:09

Det var det som var min poäng, att det går att beställa från England på nätet, men inte handla över disk i England.
Kvasir

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-22 9:25:55

Kvasir skrev:

Det var det som var min poäng, att det går att beställa från England på nätet, men inte handla över disk i England.

Jo, men om de säljer melatonin till engelsmän via nätet (från UK till UK) så borde ju samma regler gälla som om de säljer över disk (i UK). Så fungerar det ju i Sverige. Vilket inte betyder att det måste fungera så överallt, men det låter högst sannolikt.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-22 9:31:07

Moggy skrev:

Och det har alltså funkat bra att beställa därifrån? Pundet är ju lågt nu så det blir billigt att köpa därifrån.

Har paketet kommit utan vidare, inte fastnat i tullen lr nåt? Man ska väl inte åka på massa avgifter när man handlar inom EU..

Man kan hitta billigare butiker i USA men det är det ju utanför EU med allt vad det innebär.

Det där Melatoninet med dual release verkade ju intressant...

Jag har bara köpt melatonin därifrån en gång, men sedan har jag handlat vitaminer många gånger. Inga paket har fastnat i tullen. Det är större risk att de kollar om man handlar från vissa länder, och minst inom EU (och Norge).

Fast jag har mailat med folk som köpt sköldkörtelmediciner från Canada och Asien. Preparat som är på licens i Sverige (typ Armour Thyroid). De har alla (till 99 %) fått sina paket, men vissa har varit öppnade. Ingen har fått betala tull eller fått sakerna beslagtagna utan paketet har tejpats igen med tullens tejp och levererats. Tror att de kanske håller mer koll efter narkotika och inte orkar följa upp allt som inte är lika illa som sådant.

Något paket har inte kommit fram, men det är ju att räkna med även om tullen inte tar det, så det är ingen som vet vad som har hänt.

Köper man mediciner från Goldpharma, så får man det på recept av deras anknutna läkare o.s.v. och det hela blir lagligt.
Bror Duktig

Inläggav Kvasir » 2011-02-22 13:07:35

Bror Duktig skrev:
Kvasir skrev:

Jo, men om de säljer melatonin till engelsmän via nätet (från UK till UK) så borde ju samma regler gälla som om de säljer över disk (i UK). Så fungerar det ju i Sverige. Vilket inte betyder att det måste fungera så överallt, men det låter högst sannolikt.

Nu var det förstås inte samma butiker det handlade om, men jag har svårt att tro att vissa butiker skulle kräva recept och andra inte. Jag gissar snarare att nätbutikerna antingen inte säljer inom landet, eller att lagstiftningen är sådan att näthandel av någon anledning kommer runt receptkravet.
Kvasir

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-22 16:30:28

Ja, jag vet inte Kvasir. Jag orkar nog inte fördjupa mig i det heller.

Det kan inte ha varit ett apotek du var inne på? Om preparatet där kanske bara finns för recept, medan det säljs på annat sätt i hälsokostbutik?

Eller så är det som du säger med försäljningen. Lite nyfiken blir jag allt på hur det ligger till, men orkar inte ta och googla och leta info nu.
Bror Duktig

Inläggav Kvasir » 2011-02-22 18:38:50

Bror Duktig skrev:Det kan inte ha varit ett apotek du var inne på? Om preparatet där kanske bara finns för recept, medan det säljs på annat sätt i hälsokostbutik?

Jo jag var på apotek, eller butiker med apoteksfunktion. Jag har funderat på om det skulle kunna vara så att de kräver recept men hälsokostbutiker får sälja utan. Det verkar dock märkligt om så skulle vara fallet, och de butiker jag var inne i hade även stora hyllor med hälsokost och alternativ medicin. Kanske är lagstiftningen kring melatonin otydlig i Storbritannien, så att vissa kedjor inte vågar sälja utan recept, medan andra gör det?
Kvasir

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-22 18:44:51

Kvasir skrev:
Bror Duktig skrev:Det kan inte ha varit ett apotek du var inne på? Om preparatet där kanske bara finns för recept, medan det säljs på annat sätt i hälsokostbutik?

Jo jag var på apotek, eller butiker med apoteksfunktion. Jag har funderat på om det skulle kunna vara så att de kräver recept men hälsokostbutiker får sälja utan. Det verkar dock märkligt om så skulle vara fallet, och de butiker jag var inne i hade även stora hyllor med hälsokost och alternativ medicin. Kanske är lagstiftningen kring melatonin otydlig i Storbritannien, så att vissa kedjor inte vågar sälja utan recept, medan andra gör det?

Tänkte mer om just det märke de säljer, kräver recept. Eller att det är en annan styrka, mängd tabletter o.s.v. Eller kanske någon annan regel.

Jaja, jag vet inte.
:?
Bror Duktig

Inläggav Kvasir » 2011-02-22 19:02:39

Bror Duktig skrev:Tänkte mer om just det märke de säljer, kräver recept. Eller att det är en annan styrka, mängd tabletter o.s.v. Eller kanske någon annan regel.

Jaja, jag vet inte.
:?

Nej, jag håller med om att det är märkligt, oavsett om det finns butiker som säljer över disk utan recept eller inte.
Kvasir

Inläggav Packe » 2011-03-02 10:28:38

Spara era pengar. Oralt tillsatt melatonin släpps inte igenom blod-hjärnbarriären, alltså påverkar det inte hjärnan alls. Tvekade först att skriva ner denna sanning (källa: förstahand av extremt intelligent hjärnforskare) då jag sabbar placeboeffekten men jag tror att sanningen är viktigare för eran ekonomi och hälsa. Forskningen är bristfällig på oralt tillsatt melatonin och vad den gör med övriga delar av kroppen samt coktaileffekter.

sorry
Packe

Anslöt: 2010-10-06

Inläggav Kvasir » 2011-03-02 10:52:15

Packe skrev:Spara era pengar. Oralt tillsatt melatonin släpps inte igenom blod-hjärnbarriären, alltså påverkar det inte hjärnan alls. Tvekade först att skriva ner denna sanning (källa: förstahand av extremt intelligent hjärnforskare) då jag sabbar placeboeffekten men jag tror att sanningen är viktigare för eran ekonomi och hälsa. Forskningen är bristfällig på oralt tillsatt melatonin och vad den gör med övriga delar av kroppen samt coktaileffekter.

sorry

Detta är oerhört intressant. Det måste i så fall betyda att naturligt melatonin bildas i själva hjärnan.

Har du någon länk till någon vetenskaplig text om detta?
Kvasir

Inläggav Packe » 2011-03-03 9:54:51

Fick informationen verbalt men en snabbkoll gav mig detta tills vidare:

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... nvandning/

"De läkare som förskrev doser över 10 mg per dygn tillfrågades brevledes om på vilka indikationer de ordinerade melatonin. Indikationerna var bland annat sömnproblem, fibromyalgi och amalgamassocierad sjukdom, för vilka dokumenterad effekt av melatonin saknas."
Packe

Inläggav Packe » 2011-03-03 10:30:16

Kvasir skrev:Detta är oerhört intressant. Det måste i så fall betyda att naturligt melatonin bildas i själva hjärnan.

Nja. det betyder att
Oralt tillsatt melatonin släpps inte igenom blod-hjärnbarriären
Packe

Inläggav Kvasir » 2011-03-03 10:41:07

Packe skrev:
Kvasir skrev:Detta är oerhört intressant. Det måste i så fall betyda att naturligt melatonin bildas i själva hjärnan.

Nja. det betyder att
Oralt tillsatt melatonin släpps inte igenom blod-hjärnbarriären

Jo, men om det är samma sorts melatonin som det kroppen tillverkar själv och det inte handlar om olika molekyler som båda räknas som melatonin, då spelar det ju ingen roll var det kommer ifrån, så länge det är på utsidan av blodhjärnarriären.

En mera försiktig slutsats är den disjunktiva, att antingen tillverkar hjärnan själv melatonin eller så är melatonin i tablettform en annan form av melatonin än det kroppen själv tillverkar.

Sådana här saker är oerhört intressanta. Det finns t.ex. teorier om att kronisk trötthet skulle kunna bero på individuella skillnader i blodhjärnbarriären, så att cobalamin (dvs. vitamin B12) har svårt att passera hos somliga. Det är den största molekyl som ska kunna ta sig igenom, sägs det. Fast det är ett sidospår, och min poäng var bara just att olika molekylers möjlighet att passera barriären är intressant.
Kvasir

Inläggav Kvasir » 2011-03-03 10:45:42

Packe skrev:Fick informationen verbalt men en snabbkoll gav mig detta tills vidare:

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... nvandning/

"De läkare som förskrev doser över 10 mg per dygn tillfrågades brevledes om på vilka indikationer de ordinerade melatonin. Indikationerna var bland annat sömnproblem, fibromyalgi och amalgamassocierad sjukdom, för vilka dokumenterad effekt av melatonin saknas."

Jo, den artikeln har jag läst tidigare. Det mest intressanta där tycker jag är att det finns en så enorm spridning i dosering, och att det uppenbarligen inte finns mycket forskning som stöd för hur man ska dosera.

Om det nu skulle vara så, som du tidigare antydde, att det bara handlar om placeboeffekt, ja då är det väl inte orimligt att placeboeffekten ökar med dosen. Hjälpte inte 1 mg? Nehej, då provar vi väl med 2 då. Hjälpte inte det heller? Nehej, men då provar vi att höja till 4 då... Till slut kanske patienten själv tycker att det ju måste hjälpa med så stor dos, och så händer något undermedvetet.
Kvasir

Melatonin vs Circadin

Inläggav pons » 2011-03-16 18:55:09

Melatonin vs Circadin.

Aktiv substans=Melatonin i båda.

Problem Circadin=depotablett=långsam utsöndring, dvs melatonin bundet i en tablett som bryts ner långsamt.

Lösning=Mortell. Krossa tabletten. Borde lösa en del av problemet med depotabletten om inte hela.
pons
Ny medlem

Anslöt: 2011-03-16

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav majalisa » 2011-06-08 21:14:03

Hej!

Vill bara tala om att jag köper melatonin på nätet, funkar mycket bra. Tar det själv ibland när det behövs, ger mitt speciella barn (12 år) i stort sett varje kväll. Hon har tidigare haft problem, både att somna och att hon vaknar på natten, eller vaknar mycket tidigt på morgonen, med ytterligare svårigheter som följd (förutom hennes "handikapp").

Vi märker inte av några biverkningar. Jag tycker att det känns tryggt att det är ett hormon som annars finns naturligt i kroppen. Vi köper det från active nutrition, vet inget i övrigt om andra melatoninpreperat, men vet att detta funkar för oss.
Hoppas det här hjälper någon :)
majalisa
Ny medlem

Anslöt: 2011-06-08

Inläggav marcooleo » 2011-06-08 23:47:58

Har hört att man ska undvika melatonin om man har någon autoimmun sjukdom som tex Ulcerös Colit, Morbus Bechterew, Chrons, andra reumatiska sjukdomar. Hur är det med det egentligen? Är det någon här som använder melatonin och har en autoimmun sjukdom?
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav vinterdag » 2011-07-06 17:54:42

Någon som beställer melatonin online? Någon speciell sajt ni kan rekommendera?
vinterdag

Anslöt: 2011-05-19

Inläggav Moggy » 2011-07-06 18:23:21

Jag har beställt ett par gånger från Iherb. Bra priser jämfört med andra och sanslöst bra utbud.

Beställde Netrols Melatonin 5mg Time Release och Natrol Sleep and Restore med 3mg Melatonin och Valeriana.

Brukar ta 2 veckor innan avin dyker upp. Man bör visst hålla sig under 300:- för att slippa tullavgifter och moms.

http://www.iherb.com/
Moggy

Inläggav vinterdag » 2011-07-06 19:51:46

Iherb verkar bra, jag kör på det. Blir det inte bra, är det ditt fel. ;-)
vinterdag

Anslöt: 2011-05-19

Återgå till Aspergare och vården

Logga in