Korrekturläsare

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Korrekturläsare

Inläggav Laika » 2011-02-20 22:04:53

Jag har kommit fram till att korrekturläsare skulle vara ett perfekt extrajobb för mig när jag studerar. Finns det någon här som har jobbat som det? Vet någon var jag kan hitta sådana jobb?
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav Pemer » 2011-02-21 4:13:58

Oj, vilken flashback! Jag har nästan glömt det, men jag fick läsa korrektur någon eller några gånger för många år sedan via min mamma när hon var redaktionssekreterare på Natur och Kultur. Det var väldigt kul!

Så att kontakta något förlag är mitt tips!
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav barracuber » 2011-02-21 4:41:10

Har kollat annonser i många år men väldigt sällan sett att man söker rena korrekturläsare. Det jag först tänker på är faktiskt gamla Left is Right, det var en av de saker de erbjöd (vilket säkert även nuvarande LiR gör).

Sedan tänker jag på webbredaktör som blivit rätt vanligt. Men då är det ju inte bara korrläsning man gör.

Tror också det kan vara bra att kontakta förlagen.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-21 10:08:16

Jag har också försökt mig på korrektur, men det gäller att få in en fot. Själv har jag en del uppdrag som korrekturläsare av vetenskapliga artiklar på engelska. Tyvärr verkar det som man antingen måste ha erfarenhet eller ha gått språkvårdarprogrammet för att enkelt hitta jobb. Kontakter hjälper givetvis.

Framförallt efterfrågas att man har ämneskunskap inom ett visst område. Då har man mycket mer trovärdighet för att korrekturläsa just det, ffa om det är facktexter det handlar om. Att nischa sig kommer man långt på, men det gäller ju att veta inom vad. Du kanske kan koppla det till ämnet du ska studera?

Jag tycker att Expressen borde anlita en korrekturläsare :lol:
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Miche » 2011-02-21 12:23:11

Angelic Fruitcake skrev:Jag tycker att Expressen borde anlita en korrekturläsare :lol:

Jag tycker att det gäller samtliga dagstidningar...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Marabou » 2011-02-22 18:32:18

Jag jobbar lite som frilansjournalist och håller med om att de flesta dagstidningar och kvällstidningar skulle behöva ordentliga korrekturläsare!

Tyvärr ska det ju, precis som överallt annars, sparas och effektiviseras till förbannelsen så på de flesta redaktioner har de inte ens någon korrekturläsare utan redigeraren får ta på sig den uppgiften också och då är det klart att det är lätt att missa. Att korrekturläsa tar tid.

Det finns säkert korrekturläsarjobb kvar på vissa tidningar, men i vilken utsträckning vet jag inte.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in