[Delad tråd:] Vilka slags aspies vill man träffa?
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Alien
Diskussionen är avknoppad från denna tråd: vadstena-21-23-6-2011-nationell-aspergertraff-t19029.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Diskussionen är avknoppad från denna tråd: vadstena-21-23-6-2011-nationell-aspergertraff-t19029.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Kristofer skrev:torATandet skrev:Mogna intressanta aspergare, siktar vi på.
Gärna många som arbetar.
Vilka människor anser du vara intressanta? Varför är de som arbetar eftersökta?
Det är inte alla som arbetar som är eftersökta på andets läger. Inte heller alla med högre utbildning. De måste ha några andra drag oxå som vi inte behöver nämna här.
rdos skrev:De måste ha några andra drag oxå som vi inte behöver nämna här.
Du menar en viss fallenhet för rövslickeri (på givande eller mottagande sida)? Eller kanske allmänt Jesus-komplex?
Dagobert skrev:Jag ska nog ha en nationell aspergerträff för mig själv istället.
Själv börjar jag mer att föredra icke-nationella sociala aktiviteter med mycket odiagnosticerade aspergare och udda, intressanta människor över sådana som organiseras av diagnosticerade aspergare. Sedan kan man leta upp dessa på facebook och lägga till dem som vänner där oxå. Klart mer givande, tror jag.
Re: Vadstena 22-24/6 2011: Nationell aspergerträff
nallen skrev:rdos skrev:De måste ha några andra drag oxå som vi inte behöver nämna här.
Du menar en viss fallenhet för rövslickeri (på givande eller mottagande sida)? Eller kanske allmänt Jesus-komplex?
Typ. Som icke-auktoritets bejakande individ så hör man inte hemma på Tors träffar. Vilket ju exkluderar ganska många. För mig ser det mer ut som något arrangerat av personal på något boende än något jag gillar.
Allra mest lustigt är när individen ifråga gillar kundvagnsspaning bättre än autismforskning, men det har nog sin naturliga förklaring när individen i fråga lierat sig med neuropsykiatrin.
Re: Vadstena 22-24/6 2011: Nationell aspergerträff
rdos skrev:Allra mest lustigt är när individen ifråga gillar kundvagnsspaning bättre än autismforskning, men det har nog sin naturliga förklaring när individen i fråga lierat sig med neuropsykiatrin.
Va? Snälla rdos nu har du väl blivit helt ur gängorna? Vem har någonstans nämnt att kundvagnsspaning skulle vara intressantare än autismforskning? På vilket sätt är dessa över huvud taget konkurrenter med varandra?
Du, jag och Tor har säkert tre olika synsätt på asperger och NPF. Ibland är vi överens och ibland inte. Du börjar faktiskt bli tramsig nu. Genom åren har du ständigt satt igång diverse svartmålningar, gnällkampanjer och rättshaveristliknande beteenden så fort någon som tar ett initiativ inte gör precis som du vill eller har en annan åsikt än din. Med Tor blev det så, mellan dig och OA blev det så, mellan dig och Inger blev det så när ni samarbetade för flera år sedan osv... osv... osv... Vi måste kunna föra diskussioner utan att varje gång hamna i det här läget. Vi måste också acceptera att andra inte alltid delar våra åsikter.
[Edit]
Det sorgliga med detta är att det faktiskt tar mycket energi från alla inblandade. Den energin skulle du och de andra involverade kunna ha använt konstruktivt för att arbeta med era olika initiativ eller eventuella samarbeten.
[/Edit]
Det här skall inte tolkas som om jag tar parti för varken dig, Tor eller Dagobert.
Du kanske har rätt i att jag borde uppträda som en NT även i aspergerkretsar, då sådant gett bättre framgång med att driva mina intressefrågor inom akademiska kretsar, men jag anser nog att det inte borde vara nödvändigt.
När det gäller Tor, så tror jag bara att vi ligger alldeles för långt ifrån varandra + att det är han som inte vill ha något samarbete, och driver sin utbildning på ett rakt igenom oprofessionellt sett (troligen för att inte stöta sig med neuropsykiatrin). Om han vill presentera sina personliga erfarenheter så får han naturligtvis göra det precis som andra som gör, men när han påstår sig föra kollektivets talan så är det något helt annat. Då duger det inte att ta det man gillar och ignorera annat. Då krävs det att man går in på neuropsykiatrins inpinkade revir och gör egna undersökningar. Att man träffat några hundra personer ändrar inte på detta faktum.
När det gäller OA så tog jag väl det för allvarligt. Borde väl antagligen avvaktat och gått med som en vanlig medlem utan så mycket åsikter.
När det gäller Inger, och vårt samarbete, så var detta väl en dålig idé redan från början då vi hade helt olika syn på både ambitionsnivån och vad det hela skulle leda till.
Sedan är det ju så att jag inte kan göra något utan att göra det ordentligt. Att ta mig åt ett projekt halvdant fungerar bara inte.
När det gäller Tor, så tror jag bara att vi ligger alldeles för långt ifrån varandra + att det är han som inte vill ha något samarbete, och driver sin utbildning på ett rakt igenom oprofessionellt sett (troligen för att inte stöta sig med neuropsykiatrin). Om han vill presentera sina personliga erfarenheter så får han naturligtvis göra det precis som andra som gör, men när han påstår sig föra kollektivets talan så är det något helt annat. Då duger det inte att ta det man gillar och ignorera annat. Då krävs det att man går in på neuropsykiatrins inpinkade revir och gör egna undersökningar. Att man träffat några hundra personer ändrar inte på detta faktum.
När det gäller OA så tog jag väl det för allvarligt. Borde väl antagligen avvaktat och gått med som en vanlig medlem utan så mycket åsikter.
När det gäller Inger, och vårt samarbete, så var detta väl en dålig idé redan från början då vi hade helt olika syn på både ambitionsnivån och vad det hela skulle leda till.
Sedan är det ju så att jag inte kan göra något utan att göra det ordentligt. Att ta mig åt ett projekt halvdant fungerar bara inte.
rdos skrev:Du kanske har rätt i att jag borde uppträda som en NT även i aspergerkretsar, då sådant gett bättre framgång med att driva mina intressefrågor inom akademiska kretsar, men jag anser nog att det inte borde vara nödvändigt.
Det finns ingenting i detta som handlar om att uppträda sig som en NT.
Nu börjar du om igen med samma gamla visa.
Alla som inte uppträder som du eller tycker som du är uppvisar enligt dig någotslags NT-drag som enligt dig per automatik är någonting av ondo. På vilket sätt beter sig övriga i aspergerkretsar som NT bara för att de inte gör som du vill?
Edit: Egentligen så borde vi inte alls hålla denna diskussion i Tors träfftråd.
Kristofer skrev:rdos skrev:Du kanske har rätt i att jag borde uppträda som en NT även i aspergerkretsar, då sådant gett bättre framgång med att driva mina intressefrågor inom akademiska kretsar, men jag anser nog att det inte borde vara nödvändigt.
Det finns ingenting i detta som handlar om att uppträda sig som en NT.
Nu börjar du om igen med samma gamla visa.
Alla som inte uppträder som du eller tycker som du är uppvisar enligt dig någotslags NT-drag som enligt dig per automatik är någonting av ondo. På vilket sätt beter sig övriga i aspergerkretsar som NT bara för att de inte gör som du vill?
Nej, det där har du fått fel för dig. När jag menar att uppträda som en NT menar jag att inte nödvändigtvis att detta är något dåligt. Det innebär snarare att man måste tänka på vad man skriver, hur man skriver så att man gör ett gott intryck.
När det gäller vad som är aspergerdrag eller inte så har vi varit igenom den diskussionen många gånger utan att komma någonvart, vilket jag nog anser vara det största hindret för att kollektivet någonsin ska kunna samlas bakom något gemensamt. Att diskutera och/eller komma fram till något utifrån neuropsykiatrins syn på diagnosen anser jag inte (av rent principiella skäl) som något jag har något intresse av.
Det handlar inte om att göra ett gott intryck eller ha något socialt taktiskt NT-beteende. Men du totalhavererar ju med precis alla övriga initiativtagare i sådana här sammanhang. Det är det som är så fruktansvärt trist. För jag tror att du har saker gemensamt även med dessa människor.
Vill du verkligen fortsätta med det? För i så fall kommer du aldrig få något gehör.
Vill du verkligen fortsätta med det? För i så fall kommer du aldrig få något gehör.
Kristofer skrev:Vill du verkligen fortsätta med det? För i så fall kommer du aldrig få något gehör.
Ja, om jag måste inlämma mig i psykiatritänk, så tänker jag det. Jag träffar hellre folk ute på gammaldanser som jag har mer gemensamt med än sociala aspergerare som arrangerar träffar. Därutöver så har jag några gamla vänner som jag träffade innan AF fanns som jag oxå gärna träffar emellanåt. Att träffa aspergare för att de är aspergare ter sig mer och mer onödigt.
Det är nog helt enkelt så att jag inte har ett dugg gemensamt med folk som gärna arrangerar träffar eller föreläser om AS utifrån psykiatritänk, så då borde jag egentligen inte bry mig om dessa individer ö.h.t.
AAA skrev:Dagobert skrev:Jag ska nog ha en nationell aspergerträff för mig själv istället.
Vi kan ha varsin, du har en hos dig och jag en hos mig Två nationella aspergerträffar!
Det tycker jag var det aspigaste förslaget hittills.
Aspigt som en samlagsställning.
Jag skulle gärna träffa rdos, och de flesta andra jag munhuggs med här. Man ska inte göra det för lätt för sig och bara träffa folk som stryker en medhårs. (Jag är ju ihop med animal och han har ju en del åsikter som avviker från mina )
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
lettan skrev:Tydligen hackar alla på rdos. Vissa blir verkligen hack-och mobbningsobjekt här på forumet!
Micke2 skrev:lettan skrev:Tydligen hackar alla på rdos. Vissa blir verkligen hack-och mobbningsobjekt här på forumet!
I detta fall var det rdos som började med sitt ständigt återkommande hackande på Tor, i vilket han anklagade Tor för egenskaper som i högsta grad kännetecknar honom själv.
Oavsett vad, vem eller vilka så måste man räkna med att man kan ta grundligt miste när man inte har hela bilden. Vare sig man begriper hur man skulle kunna ta miste eller inte. Och ju mindre av bilden man har, desto större är den risken.
On Topic:
Visst är det skillnad mellan dem som har "bara" AS, AS+ADHD, AS+ADHD+OCD och så vidare. Åldrar och hur man betraktar sitt/sina funktionshinder har en stor del också, i alla fall för mig.
Jag har märkt att jag trivs bäst med dem som har både AS och ADHD, troligen för att jag själv (troligen) har båda.
Var man är i sin utveckling (oavsett ålder) verkar också betyda en del för hur jag trivs med en person.
Dessutom har jag fått en negativ uppfattning om några personer här på forumet, och känner ingen som helst önskan att träffa dessa.
Visst är det skillnad mellan dem som har "bara" AS, AS+ADHD, AS+ADHD+OCD och så vidare. Åldrar och hur man betraktar sitt/sina funktionshinder har en stor del också, i alla fall för mig.
Jag har märkt att jag trivs bäst med dem som har både AS och ADHD, troligen för att jag själv (troligen) har båda.
Var man är i sin utveckling (oavsett ålder) verkar också betyda en del för hur jag trivs med en person.
Dessutom har jag fått en negativ uppfattning om några personer här på forumet, och känner ingen som helst önskan att träffa dessa.
Funderar på vilka sorts aspies jag skulle vilja träffa.
Lättare att säga vilka jag inte skulle vilja träffa. Inte dryga, elaka, arroganta, aggressiva, humorlösa, rigida, fördömande, amoraliska etc. (Ja, jag är medveten om att jag troligen har vissa sådana sidor själv.) Men folk har fler sidor och kanske visar de sina värsta (förhoppningsvis inte sina "sanna") sidor på internet.
Jag oroade mig en del före min första aspergerträff : http://www.aspergerforum.se/star-man-ut ... t5057.html
Lättare att säga vilka jag inte skulle vilja träffa. Inte dryga, elaka, arroganta, aggressiva, humorlösa, rigida, fördömande, amoraliska etc. (Ja, jag är medveten om att jag troligen har vissa sådana sidor själv.) Men folk har fler sidor och kanske visar de sina värsta (förhoppningsvis inte sina "sanna") sidor på internet.
Jag oroade mig en del före min första aspergerträff : http://www.aspergerforum.se/star-man-ut ... t5057.html
Senast redigerad av Alien 2011-02-23 4:44:18, redigerad totalt 2 gånger.
Re: [Delad tråd:] Vilka slags aspies vill man träffa?
Grimuald skrev:En aspergare som visar medkänsla och värme, svårt att hitta!
Hallå Grimuald. Av vilken anledning anser du att det skulle vara svårt att hitta en sådan? Jag känner till flera personer med Aspergers syndrom och som visar både medkänsla och värme.
/geocache