Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav AAA » 2010-04-04 1:43:49

Jag hoppade också Circadin, tyckte det verkade bra först men fick en ganska kraftigt hangover-effekt så jag kände mig som en Zombie den tiden jag var vaken.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 14:48:27, redigerad totalt 1 gång.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav matterik » 2010-06-21 7:25:20

Jag är skeptiskt till alla preparat och ännu mer skeptisk till läkemedelsindustrin. Varför skulle man hindra en människa från att äta melatonin när det hjälper den och istället ge den något som innehåller melatonin men inte hjälper utan att motivera anledningen till det. Som sagt jag är mycket skeptisk till läkemedelsindustrins intentioner.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 14:48:27, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav FakkDöWörld » 2010-09-29 14:00:38

Jag använder Circadin och har ingen erfarenhet av andra sömnmedel utom Propavan som gjorde mig så trött dagen efter att jag inte orkade upp ur sängen oftast. På Circadin sover jag hur bra som helst. Vaknar 2-3 gånger under natten, alltid på Circadin, vet inte varför. Tror också att jag får mardrömmar, men det har jag alltid, kanske bara är att jag kommer ihåg dem numera. Men känner mig väldigt utvilad när jag vaknar. Som att jag vanligtvis inte sover alls. Har inga grova sömnproblem, bara förskjuter min dygnsrytm med 1-3 timmar väldigt ofta, så till slut somnar man 6 på morgonen och kliver upp under eftermiddagen. Så Circadin tar jag inte på rutin, utan ett hjälpmedel för att hålla rätt rytm (oftast 00:00 till 09:00).

Håller dock med om bieffekten av en lätt tryckande huvudvärk, ovanpå huvet, lite till höger, och lite längre back. Inget konstant utan kommer lite då och då och pulserar i några sekunder, sen försvinner.

Den mest irriterande bieffekten är att det känns som jag har sand i ögonen flera timmar efter jag vaknat.
Senast redigerad av FakkDöWörld 2011-05-04 14:48:27, redigerad totalt 1 gång.
FakkDöWörld

Anslöt: 2010-09-29

Inläggav AAA » 2010-09-30 0:07:07

matterik skrev:Jag är skeptiskt till alla preparat och ännu mer skeptisk till läkemedelsindustrin. Varför skulle man hindra en människa från att äta melatonin när det hjälper den och istället ge den något som innehåller melatonin men inte hjälper utan att motivera anledningen till det. Som sagt jag är mycket skeptisk till läkemedelsindustrins intentioner.

Kapitalister - kan de tjäna mera så gör de allt för att tjäna mera. Allt annat är en förfalskning av deras huvudsyfte.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 14:48:27, redigerad totalt 1 gång.
AAA

Inläggav Safek » 2010-09-30 1:13:27

Hej,

Själv har jag testat lite allt möjligt, men inget som verkar fungera något speciellt bra.
Nu tar jag theralen (1ml, 40mg) och zolpidem (10mg) tillsammans, vilket är ok om jag inte har för stark ångest...Har testat starkare saker, men änden på notan blir att jag då undviker att ta sov medicinen- då jag inte önskar bli beroende av en hel massa medicin, så känns ok att köra på lite "soft"- och theralen- även om det inte hjälper mot sömnen så är den ju till viss mån muskel avslappnade, vilket gör att man åtminstone kan vila lite. Zolpidem är ju insomningsmedicin, snabb och effektiv- men har man ångest problematik så fungerar den mindre bra, ensam (vilket man egentligen ska).
- Har jag ångest tar jag 15mg sobril, theralen och zolpidemen, då brukar jag åtminstone somna....Men vet ej som det är att rekommendera, min läkare tyckte inte om att jag blandade (sa bara att hon inte tyckte om det, hon avrådde mig inte).
- Fördelar:
* Inga bi-effekter
- Nackdelar:
* Man somnar inte om man har ångest, är lite uppe i varv, har snöat in på något, ältar saker, eller annat som kan hindra sömnen.
Senast redigerad av Safek 2011-05-04 14:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Inläggav Koboshi » 2010-09-30 7:15:23

Jag hörde Urban Leion häromdagen och fick då reda på att för att melatonin skall funk behövs en dos på 6 - 10 mg alltså högre dos än vad jag fick.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 14:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav s.cat » 2010-10-01 20:50:47

Jag tyckte circadin var bra i början- som sagt, lite biverkningar men ändå okej.
Efter nån månad sådär fungerade den inte alls, tog flera stycken men det var lika med noll så jag bytte mot andra sömntabletter istället.
Senast redigerad av s.cat 2011-05-04 14:48:27, redigerad totalt 1 gång.
s.cat

Anslöt: 2010-09-03

Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Adaptiq » 2010-10-14 16:11:20

Hej.
Du bara åker till Polen och handlar det på Apoteket där.
Det är receptfritt. Vill du ha en annan styrka tar du kontakt med en läkare som hjälper dig.
I lagom landet Sverige finns där ingen hjälp att få.

Aspie-B skrev:Men, men, de två preparaten kan ju omöjligt ha exakt samma innehåll och likvärdig verkan för svåra sömnrubbningar vid neuropskiatriska sömnrubbningar hos unga med t.ex. AS som jag har.
Circadin står i bipackssedeln och i FASS är lämpligt för gamla människor som är 55 år och äldre och jag är 25 år...

Jag är skeptisk till dessa ersättningsläkemedel, läkemedelsverket har haft fel förut när man godkänt ersättningspreparat som påståtts vara likvärdiga, t ex Tryptizol mot Saroten vilket jag själv har dåliga erfarenheter av. Knepiga grejer det där med kemi. Länk

Tycker Läkemedelverkets motivering att ersätta Melatonin med Circadin är märklig också. Länk
Circadin (melatonin) godkändes i juni 2007 och finns nu för försäljning i Sverige. Då ett godkänt melatonin-läkemedel nu finns tillgängligt, kommer nya licenser på melatonin i fortsättningen bara att beviljas när särskilda skäl föreligger.

Tablett Circadin 2 mg godkändes i juni 2007 och finns sedan några veckor för försäljning i Sverige. Då ett melatonin-läkemedel nu finns tillgängligt, kommer licenser för melatonin bara att beviljas om det av licensmotiveringen klart framgår varför godkänt Circadin inte kan användas.

Övertygande bevis för effekt av melatonin på barn saknas. Läkemedelsverket anser därför att behandling av barn i första hand bör ske inom ramen för en klinisk läkemedelsprövning.

Circadin är receptbelagt och godkänt för kortvarig behandling av primär insomni kännetecknat av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre.

Circadin är ju, som du skriver, godkänt för behandling av patienter 55 år och äldre och det saknas bevis för effekt av melatonin på barn, målgruppen där du befinner dig lämnar man helt därhän.

Aspie-B skrev:Ett alternativ är att byta till beroendeframkallande sömmedel som Stilnoct föreslår min läkare, men jag tycker att detta är en skitkass lösning och värdelöst alternativ. Eller hur???

När melatonin har fungerat så bra för dig låter det inte som ett bra alternativ, möjligtvis kortsiktigt om man måste sköta jobb eller skola.[/quote] :lol:
Senast redigerad av Adaptiq 2011-05-04 14:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Adaptiq
Ny medlem

Anslöt: 2010-10-14

Köpa circadin el annat melatoninpreparat billigt på nätet?

Inläggav Eva B » 2011-02-08 8:00:54

Circadin som innehåller 2 mg melatonin (kroppseget hormon som reglerar vakenhetsnivå) är betydligt skonsammare än benzodiazepiner vid svårigheter att somna och att somna om efter uppvaknanden.
Tidigare har jag kunnat sova bra på 1 circadin, men numera behöver jag även 5-10 mg Stilnoct också. Har prövat att ta Circadin tidigare på kvällen, men det har inte varit tillräckligt för att kunna somna även om jag känner mig dödstrött. Det borde vara skonsammare med 2 st Circadin om jag kan sova 8-9 timmar utan uppvaknanden än 1 st Circadin och 5-10 mg Stilnoct. Dock väl dyrt att behöva betala upp till 6.000 kr per år.

Circadin omfattas dock tyvärr inte av högkostnadsskyddet. Det verkar osäkert om det kommer att göra det inom en överskådlig framtid. Den rekommenderade dosen på 1 tablett per dag ger en årskostnad på cirka 3.000 kr.

Har någon som läser detta någon erfarenhet av inköp av läkemedel på nätapotek? Hur vet man om ett nätapotek är seriöst eller inte? Jag har hört att det finns risk för föroreningar i deras sortiment. Tillverkningskontrollen kan vara undermålig.
Eva B

Anslöt: 2009-06-19

Inläggav Titti » 2011-02-08 9:13:36

Försök istället få melatonin på licens via din läkare, det ingår i högkostnadsskyddet och då får du den på apoteket.

Det är egentligen inte svar på din fråga, jag vet. Men den har jag inget svar på.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav koi » 2011-02-08 12:23:46

Jag har fått Melatonin utskrivet, tar 3 mg/kväll. Din läkare måste göra en licensansökan. Det är inte omöjligt!
koi

Anslöt: 2011-01-22

Inläggav Richard » 2011-02-11 14:42:28

Jag köpte en burk på 100 st Melatonin 3 mg för $6.99. Kan leta upp sidan senare. Måste sticka nu.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Richard » 2011-02-12 2:38:47

Kolla här, vet dock inte vilka som fungerar för tillfället:
http://www.bodybuilding.com/store/mel.html

EDIT: Härifrån köpte jag:
http://www.bodybuilding.com/store/4ever/mel.html

Det tog ganska lång tid att få dem, men billigt är det iaf!
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-12 14:17:42

En sökning på "melatonin" i hälskostbutiken jag köper från när jag vill ha vissa saker som inte är billiga eller vanliga i Sverige:
http://www.healthmonthly.co.uk/products ... h=+Search+

Har fungerat felfritt att beställa från dem. T.ex. biotin utan konstiga smaktillsatser eller fyllnadsämnen (mycket liten tablett som inte är ytbehandlad) och i en styrka som inte säljs i Sverige, brukar jag köpa där. Kostar mindre än de svagare och mer tillsatsproppade sakerna i Sverige (där man dessutom tar överpriser jämfört med alla andra länder).

Jag vet inte hur lagligt det är att ta in melatonin köpt i en hälsokost utomlands via internet.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kadaverin » 2011-02-18 1:41:45

Goldpharma (googla för exakt adress) har mängder av mediciner, testa och se om du hittar Circadin/Melatonin där. Har utnyttjat sidans sortiment till och från i flera år utan problem. Leveranstiden har för mig varit cirka en 7 arbetsdagar efter betalning.
Kadaverin

Anslöt: 2010-09-16

Inläggav AAA » 2011-02-18 9:16:25

http://www.goldpharma.com

Verkar kosta en del där med, tyvärr:
Bild
AAA

Inläggav AAA » 2011-02-18 9:18:00

Jag blev seg hela dagen av Circadin, någon som upplevt detsamma? Annars brukar jag kunna dra i mig det mesta i kemikalisk väg utan större påverkan... Idé?
AAA

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-19 21:40:46

Circadin är en depottablett. Bättre med ingen sådan effekt om man ska ha som insomning och vill bli av med effekten till morgonen.

Varför köpa från Goldpharma när man kan köpa billigare från hälsokoster i utlandet? Goldpharma har jag bara köpt från när det var en sak som endast säljs som medicin världen över.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kristofer » 2011-02-20 17:02:08

Det är ingen bra idé att köpa läkemedel på det här viset! Det finns ingen som helst möjlighet att kontrollera produktens äkthet.

Dessutom bör du alltid ha en behandlande läkare som har koll på medicineringen!
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Torsdag » 2011-02-21 1:13:35

Prenumererar på Melatonin via Atlas Nutrition . Tror de kostar runt 120 för 60 tabletter tar i regel två. Fungerar för mig.
Torsdag

Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Moggy » 2011-02-21 14:30:28

Kristofer skrev:Det är ingen bra idé att köpa läkemedel på det här viset! Det finns ingen som helst möjlighet att kontrollera produktens äkthet.

Dessutom bör du alltid ha en behandlande läkare som har koll på medicineringen!

Melatonin säljs receptfritt i hälsokostbutiker i de flesta länder så det är knappast speciellt farligt.

Såg att dom hade CoQ10 på länken dit BD brukar köpa. Betydligt billigare än vad som finns i Sverige. Intressant.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2011-02-21 14:32:49

Moggy skrev:Melatonin säljs receptfritt i hälsokostbutiker i de flesta länder så det är knappast speciellt farligt.

Även i Europa?

Jag trodde det gick att köpa receptfritt i England eftersom det går att köpa på nätet därifrån, men inte gick det när jag försökte i London för två år sedan. Det krävdes recept.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Moggy » 2011-02-21 15:07:38

Kvasir skrev:
Moggy skrev:Melatonin säljs receptfritt i hälsokostbutiker i de flesta länder så det är knappast speciellt farligt.

Även i Europa?

Jag trodde det gick att köpa receptfritt i England eftersom det går att köpa på nätet därifrån, men inte gick det när jag försökte i London för två år sedan. Det krävdes recept.

Det var iofs nåt år sen jag läste om det hela. Det är möjligt att det har ändrat sig på sistone.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2011-02-21 15:31:35

Moggy skrev:Det var iofs nåt år sen jag läste om det hela. Det är möjligt att det har ändrat sig på sistone.

Fast det gick alltså att köpa på nätet från England redan då, men det visade sig inte gå att köpa över disk utan recept i London. Sedan kan det naturligtvis ha ändrat sig senare, men det fanns en inkonsistens mellan näthandel och handel över disk då. Möjligen sålde nätbutikerna bara till utlandet.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Återgå till Aspergare och vården

Logga in