Hur många har endast Asperger här egentligen? (Omröstning)
103 inlägg
• Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Hur många har endast Asperger här egentligen? (Omröstning)
Hej, de flesta verkar ha typ fler diagnoser här, men finns det nån som bara har asperger här?
(Om nån bryr sig så har jag tyvärr också en till, ADHD, önskar jag hade mindre ADHD och mer asperger! )
(Om nån bryr sig så har jag tyvärr också en till, ADHD, önskar jag hade mindre ADHD och mer asperger! )
Flawed skrev:Jag tror inte att någon egentligen vet exakt vad som exakt är asperger och vad asperger exakt är,än.
Inte jag heller. Olika NPF hänger samman, både med varandra och med diverse förhöjda risker för kemiska och kognitiva obalanser, för dåliga energiförråd fysiskt och mentalt, för en stresskänslig konstitution och kanske en del till — att döma av det jag har sett i och omkring mig åtminstone under åren som "AS-medveten".
Frågan är väl om det att någon, till exempel, "bara har AS" säger så mycket mer än att just den personens hithörande problematik råkar rymmas inom just den tämligen slumpmässigt uppsatta diagnosramen.
Och ångest och depression "beror (nog) på aspergern", som Identitet skrev: jo, sådant är de ofta pigga på att säga — samt tvång, sömnstörningar och allt möjligt. Gärna åtföljt av ett "så det behandlar vi inte" (men inte alltid, för all del). Vad betyder det då? Vad är skillnaden mot att säga "ångest och depression, tvång, sömnstörningar och så vidare kommer av att vara människa (så det behandlar vi inte)"?
Det kan bero på livssituation, och har man asperger löper man nog förhöjd risk att ha en dålig sådan.
Det kan bero på personlighet, och har man asperger löper man nog förhöjd risk att ha även andra inre obalanser och svagheter.
Men båda de sakerna är väl större skäl att behandla.
(I förra fallet framförallt behandla livssituationen.)
"Nej, för det finns ingen forskning som visar hur man ska göra". 1. sätt i så fall igång sådan; och till dess 2. pröva er fram under ständigt samråd med era patienter som läkarna gjorde förr. Det är patienternas liv som går till spillo på det här besparings- och "evidens"-altaret.
Senast redigerad av Zombie 2011-02-17 23:21:04, redigerad totalt 4 gånger.
Zombie skrev:Och ångest och depression "beror (nog) på aspergern", som Identitet skrev: jo, sådant är de ofta pigga på att säga — samt tvång, sömnstörningar och allt möjligt. Gärna åtföljt av ett "så det behandlar vi inte" (men inte alltid, för all del). Vad betyder det då? Vad är skillnaden mot att säga "ångest och depression, tvång, sömnstörningar och så vidare kommer av att vara människa (så det behandlar vi inte)"?
Det kan bero på livssituation, och har man asperger löper man nog förhöjd risk att ha en dålig sådan.
Det kan bero på personlighet, och har man asperger löper man nog förhöjd risk att ha även andra inre obalanser och svagheter.
"Nej, för det finns ingen forskning som visar hur man ska göra". 1. sätt i så fall igång sådan; och till dess 2. pröva er fram under ständigt samråd med era patienter som läkarna gjorde förr. Det är patienternas liv som går till spillo på det här besparings- och "evidens"-altaret.
ah, jag håller helt med dig!
mina sömnproblem tex, är jag så heligt less på. jag villvillvill få ordning på dem en gång för alla. hittills har man enbart medicinerat dem, inget har egentligen funkat (melatonin funkar skapligt, men inte heller det funkar alltid) och man har skyllt på att "jamen, stressen orsakar det just, du kommer sova bättre när du mår bättre"
att man inte KAN må bättre när man sover illa, det verkar de har missat... så jag kommer begära en fullständig sömnutredning också, vad det lider. för jag nöjer mig inte med att "asperger har ofta sen tidigt haft svårt att somna, sova, svårt att komma ner i varv" etc.
ångesten fick man ordentligt ordning på med DBT, jag har nästan aldrig ångestattacker längre, och när de inträffar, så kan jag inom några få minuter spåra vad den kan handla om, och oftast lugnar den då ner sig. eller så kan jag dämpa den med en iskall dusch eller liknande. eller så kan jag helt enkelt stå ut med den. däremot är jag ju alltid spänd, stressad, nervös, orolig etc. kan inte slappna av riktigt.
depressionerna är en annan del som inget verkar bita på. mediciner biter ju inte, och inget konstigt med det egentligen, då mina depressioner inte är medicinska. några mediciner har ju bitit kortsiktigt, men i längden har de varit helt meningslösa. får nog hoppas på att få stöd/hjälp med att hantera dem när de väl kommer istället, hoppas på att mer anpassad hjälp för min asperger kommer göra att de lättar.
Jag tog nr 2 jag har sjukdomsparanoia och förföljelse paranoia, om de nu gälls. Jag har asperger, men jag har också drag av att ha ADHD. Men har ej testat mig för det.
- Captivestraw
- Anslöt: 2011-01-25
Flawed skrev:Jag tror inte att någon egentligen vet exakt vad som exakt är asperger och vad asperger exakt är,än.
Kan bara nicka instämmande jag ... "de lärde" tvistar minst sagt och vi kommer nog alla att bli diagnostiserade helt olika beroende på ... sorgligt men sant.
Det finns ännu inte en "sanning" (kommer aldrig att finnas, tack & lov) om hur vi unika personer fungerar och "symptomdiagnoser" är då alltså något man bör ta med en rejäl skopa salt.
Visst önskar även jag det vore så "enkelt" som att få en dignos och så är det nog med det, men så är ju inte fallet ju!
Vi är alla unika och har alla våra olika "bagage" med oss, men viss igenkänning kan vi nog dock finna hos andra, och jag finner dem i.a.f. här, alltså med många som fått en AS-diagnos.
Kommer antagligen inte själv få en sådan diagnos verkar det, men kanske ändå drag av, men detta är ju ändå ett stort problem hos de som sätter "diagnoser" först och främst skulle jag vilja säga.
Det är de som är de "okunniga, inte har mer utrymme" för att sätta rätt "diagnos" och inte vi som alltså inte ens platsar in i en befintlig "diagnos".
Svammel, svammel... jag vet sorry!
Zombie skrev:Flawed skrev:Jag tror inte att någon egentligen vet exakt vad som exakt är asperger och vad asperger exakt är,än.
Inte jag heller. Olika NPF hänger samman, både med varandra och med diverse förhöjda risker för kemiska och kognitiva obalanser, för dåliga energiförråd fysiskt och mentalt, för en stresskänslig konstitution och kanske en del till — att döma av det jag har sett i och omkring mig åtminstone under åren som "AS-medveten".
Frågan är väl om det att någon, till exempel, "bara har AS" säger så mycket mer än att just den personens hithörande problematik råkar rymmas inom just den tämligen slumpmässigt uppsatta diagnosramen.
Och ångest och depression "beror (nog) på aspergern", som Identitet skrev: jo, sådant är de ofta pigga på att säga — samt tvång, sömnstörningar och allt möjligt. Gärna åtföljt av ett "så det behandlar vi inte" (men inte alltid, för all del). Vad betyder det då? Vad är skillnaden mot att säga "ångest och depression, tvång, sömnstörningar och så vidare kommer av att vara människa (så det behandlar vi inte)"?
Sedan är ju asperger definierad ur någon sorts problem perspektiv.
Man ser ofta att väldigt framgångsrika personer som har lyckats i arbetslivet på ett enastående sätt, får barn som inte klarar sig alls i samhället.Föräldern behövde ingen diagnos eftersom om du har en stark position och bidrar med cold hard cash så anpassar sig din omgivning efter din sociala kompetens hur jävla dålig den än är.De kanske tyranniserar sin familj men i överklassen håller man tyst om sådant.Ett geni får vara excentrisk, en psykpatient är bara konstig och dysfunktionell och ska ha mer medicin.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor