Att oljemåla

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Att oljemåla

Inläggav trémula » 2011-02-15 20:33:11

Finns det någon här som målar tavlor med oljefärg?

Jag vill måla, är nybörjare. Ska vänta till våren för att kunna måla ute i gäststugan för att slippa andas in det hela dagarna och nätterna.
Vore kul att ha nån att fråga och utbyta ideer med.

Har målat lite förut, men en del minnen försvann med mediciner och trauman så jag minns inte alls hur man skulle hantera saker och ting. Jag provar mig nog fram men kan vara kul att få tips av andra med mer erfarenhet.
trémula

Anslöt: 2009-01-03

Inläggav Kvasir » 2011-02-16 12:50:10

Är det några saker du särskilt undrar över? Ämnet är ju hur stort som helst.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav MsTibbs » 2011-02-16 14:52:34

Det viktigast är att olja är långsamt torkande, så man kan göra mjuka övergångar eller ta bort färg om det blir fel. Också viktigt är att börja med färg och ha mer och mer olja i övre lager, inte tvärtom!
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav trémula » 2011-02-16 19:18:35

Jag tänkte först kolla om det finns några här som målar eftersom jag aldrig sett nån skriva om det.
Har inte satt igång med det än.

Målar du Kvasir?

Alla ämnen är hur stora som helst. Eller så stora som man väljer att göra dom. Jag börjar med en bit i taget och skiter i resten så länge, annars kommer jag ingenvart.

Tack för tipsen Tibbs!

Är det nån som gör egna färger? Hur gör ni då?

Jag har testat göra äggoljetempera(målade vägg med det), men det har så kort hållbarhet, så därför är det opraktiskt. Och så blandade det sig inte så bra. Tror de var mest för att jag hade i för mycket olja från början.
Blir det bra om man bara har linolja och pigment? eller blir det en svårhanterlig färg. Vad kan man mer ha i isåfall?

Hur gör man för att få en färg med sån konsistens som den man köper på tub?
Har ni nån bra ide om förpackningar som färgen kan hållas ett tag i?
I fabriker "rivs" pigmenten ihop med oljan? Vad menas med det? Kan man göra det hemma?
Vad är bäst, kokt eller rå linolja?

Eftersom jag inte har börjat måla än så har jag inga frågor om själva målandet just nu.

Jag lär mig lättast genom att någon visar, berättar och svarar på mina frågor. Är dålig på att läsa mig till kunskap, har jättesvårt att koncentrera mig då.
Och jag blir snabbt extremt trött av att googla mig fram genom obegränsade mängder av information.
trémula

Inläggav Kvasir » 2011-02-16 20:29:25

trémula skrev:Målar du Kvasir?

Ja

Är det nån som gör egna färger? Hur gör ni då?

Jag har testat göra äggoljetempera(målade vägg med det), men det har så kort hållbarhet, så därför är det opraktiskt. Och så blandade det sig inte så bra. Tror de var mest för att jag hade i för mycket olja från början.
Blir det bra om man bara har linolja och pigment? eller blir det en svårhanterlig färg. Vad kan man mer ha i isåfall?

Hur gör man för att få en färg med sån konsistens som den man köper på tub?
Har ni nån bra ide om förpackningar som färgen kan hållas ett tag i?
I fabriker "rivs" pigmenten ihop med oljan? Vad menas med det? Kan man göra det hemma?
Vad är bäst, kokt eller rå linolja?

Oljefärg är knappast värt besväret att göra själv, om man inte har väldigt speciella krav på färgen. Jag har aldrig provat själv, men tricket vad gäller konsistensen är att tillsätta oljan lite i taget och hela tiden arbeta in den i pigmentet till man får rätt konsistens. Notera att olika pigment binder väldigt olika mängd olja. Somliga tillsätter även en aning vax i oljefärg, och vissa fabrikat gör så. Vissa färger kan också behöva någon form av lösningsmedel, men möjligen gäller det bara de pigment som ändå är så giftiga att man inte ska hantera rent pigment själv.

Tempera däremot är vanligt att folk gör själva, mycket just för att hållbarheten är dålig om man inte tillsätter något konserveringsmedel. Det finns dock äggoljetempera på tub, t.ex. Rowney och Sennelier.

Till oljerfärg använder man alltid rå linolja (fast till vitt och ljusa pigment brukar man, i alla fall industriellt, använda safflor- eller vallmoolja). Kokt linolja används nog bara till tempera.

Jag lär mig lättast genom att någon visar, berättar och svarar på mina frågor. Är dålig på att läsa mig till kunskap, har jättesvårt att koncentrera mig då.
Och jag blir snabbt extremt trött av att googla mig fram genom obegränsade mängder av information.

Du får försöka hitta en kurs med en bra lärare. Fast när det gäller de tekniska aspekterna är det egentligen bättre att läsa. Det finns gott om bra litteratur på området, och väldigt många lärare är själva väldigt dåliga på det tekniska, mera än just hur de själva brukar göra.
Kvasir

Inläggav hood » 2011-02-16 20:34:41

Vad är det du vill måla för något, kära vän?
hood

Anslöt: 2010-06-07

Inläggav trémula » 2011-02-16 21:25:48

Ok, tack Kvasir!

Vad är det för vax man kan ha i färgen då? Bivax?

Jag vill göra färg för att jag tycker om att tillverka saker från grunden. Jag får så en djupare relation till materialet. Men jag har köpta oljefärger också att måla med.

Jag tar gärna del av folk personliga erfarenheter, även om de inte är belästa i ämnet.

Annars provar jag mig hellre fram än att försöka läsa böcker om det(stor risk att jag tappar lusten,känner mig oduglig och låser mig då).
Kurs,kanske... men inte just nu.

hood, jag vill måla tavlor. Vet inte än vad det ska bli. Målar du med?

Jag har målat med akryl, men det är så plastigt och platt så jag känner att det är dags ge mig på oljan igen.
trémula

Inläggav trémula » 2011-02-16 21:34:42

Eftersom jag måste vänta till det blir varmare så vill jag prata om att måla i stället, så att jag håller det kvar i skallen och inte får för mig att göra nåt annat i stället sen. :P Jag har många olika viljor och ideer som drar mig åt olika håll och distraherar mig så att jag får svårt att slutföra saker. Men jag är på bättringsvägen. Jag ska tämja mig!
trémula

Inläggav Pyri » 2011-02-21 22:45:32

Åh, jag älskar att måla! Skillnaden är dock att jag målar med akrylfärger, vilka ibland torkar väl för snabbt. Jag har oljefärger någonstans, men... har inte provat.

Men man kan få till mycket fin konst med oljefärger. Om du inte vet vad du ska måla eller har svårt att börja (det har jag xD) prova att måla av en tavla som du tycker om så exakt det är möjligt. Det är en uppgift man kan få på bildkurser och tro mig, man lär sig mycket!

Det kanske inte känns kul att kopiera, men man lär sig vid tanken på att måla och kanske inspireras till att måla någonting annat själv? Dessutom lär man sig också att se färger och hur man blandar till dem. Betty Edwards har skrivit en bok om färger (den heter "Om färg") vilken jag kan rekommendera, som handlar till stor del om färgblandning mm. när man målar.

Och när du väl kommit igång med att måla (jag kan måla i två-tre timmar utan att det känns tråkigt) sluta inte helt! Ta en paus och fortsätt och försök hålla tankarna på målningen. Lägg den någonstans du kan se den (t.ex. på ett staffli på TV:n) och tänk på den, hur du tycker den ska ändras osv.

Ha det så kul, och kom ihåg, man lär sig bäst genom att prova på! Man kan läsa konstteori utan att röra vid en pensel eller penna i tjugo år, men då lär man sig egentligen inte hur man målar. Så ta penseln och måla på!
Pyri
Ny medlem

Anslöt: 2011-02-21

Inläggav trémula » 2011-02-22 0:00:02

Jag målar också med akrylfärger :) Det är kul och bekvämt men passar för helt andra motiv och känslor tycker jag.

Den där boken ska jag kolla upp! Om det är om just oljemålning.
I akryl är jag nog rätt bra på färgblandning, men med oljefärger blir det väl lite mer komplicerat?
Att olika pigment blandar sig på olika, mer oförutsägbara sätt. Inte bara att blanda grundfärgerna i olika kombinationer.

Hur kommer det sig att du inte målar med dina oljefärger om du har dom?

Jag vill inte bo i lösningsmedelsångor, därför väntar jag.
Inspiration har jag inga problem med, inte just nu iaf. Jag har mycket fler ideer än jag har energi till att utföra dom.
trémula

Inläggav Pyri » 2011-02-22 19:53:06

Jag tror boken är mest om akrylmålning, men det står att oljefärger bör gå att använda bra... men jag tror också att det är mer komplicerat med oljefärger och att boken då kanske inte är bäst till det. Det handlar mest om färger, hur man får till dem och vilka färger passar bra. x'D Men om den finns på biblioteket är det värt en titt!

Främsta orsaken till att jag inte målar med oljefärger, konstigt nog, är att det inte är särskilt kul att vänta på att färgen ska torka. :oops: Dock tycker jag att det blir mycket vackrare resultat. Kanske borde jag måla med dem någon dag och lära mig. :D

Åh, ja... själv är jag ganska känslig mot akrylfärgernas lukter och deodorant mm. Brukar få till en smärre huvudvärk efteråt, men målning är värt det. Men att andas in lösningsmedelsångor kanske inte är så smart, så du gör helt rätt i att vänta!
Pyri
Ny medlem

Anslöt: 2011-02-21

Inläggav nano » 2011-02-26 13:39:04

kunde man inte göra maräng som får soltorka att måla med.
Antar att man bara behöver hitta färgpigment för att göra det färgat.
Fast det kanske smälter bort i vatten?
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Kvasir » 2011-02-26 16:49:13

Enligt min erfarenhet är oljefärg det absolut enklaste materialet när man ska blanda färg. Den blandar sig lätt, det är lätt att tillsätta mycket små mängder av en färg för att justera kulören och den torkar så långsamt att man inte ständigt måste försöka blanda till mera av samma färg på paletten (om man blandade till tillräckligt mycket från början). Till skillnad från i stort sett alla andra färger så ändrar oljefärgen inte heller kulör när den torkar. Alla färger som använder vatten som lösningsmedel har det problemet.

Akrylfärg är den som är svårast att blanda, tycker jag. Dels är det svårt att faktiskt blanda ihop färgerna till en enda jämn kulör, och den brukar breda ut sig över en stor yta medan man gör det, så det blir ont om plats på paletten. Dessutom torkar den fort och man måste antingen hela tiden blanda till mera färg, eller bestämma sig i förväg för vad man vill ha och blanda till i burkar med lufttäta lock. Det finns speciella våtpaletter för akryl. De fungerar hyfsat, men är ofta små och väldigt dyra. Man kan också spraya med sprayflaska på paletten då och då, men det är lätt att glömma bort. Numera använder jag helt enkelt ofta dagstidningar som palett och sprayar tidningen innan jag börjar använda den, och sedan då och då för att hålla båder färg och tidning fuktig. Det finns förstås varianten att använda akrylfärg ungefär som akvarell, och blanda färgen med vatten. Då slipper man en del av problem, men då blir det också ett helt annat sätt att måla.

Akryl eller olja då? Jag började med olja före akrylen, och försökte i många år prova akryl av och till, men tyckte den var besvärlig på många sätt. Med tiden har jag dock hittat egna sätt att jobba med akryl som jag tycker fungerar för mig, och gillar akrylen mer och mer. Men då handlar det om att jag hittat sätt att måla som fungerar just med akryl. Man ska inte försöka göra "oljemålningar" i akryl. Det går att göra, ganska bra, om man orkar anstränga sig, men det är inte värt besväret. Olja är olja och akryl är akryl. Använd respektive till den typ av måleri den fungerar bra till. Oljans fördel är att den torkar väldigt långsamt, så man kan jobba länge med en målning i ett pass, och ändra eller ta bort färgen på duken. Akrylens fördel är att den torkar välidgt snabbt, så man kan jobba med lager på lager utan att behöva vänta en vecka eller två mellan lagren. Det är två helt olika sätt att måla alltså.

Vad gäller lösningsmedel för oljefärg, så finns det bra alternativ till terpentin. Det jag använder sedan många år tillbaka är Färgrikets 222 (tidigare känt under namnet Lemkes). Den är helt luktfri och anses vara ofarlig även vid inomhusbruk. Den är t.ex. det enda lösningsmedel som numera får användas på många konstskolor. NUmera finns förstås också alternativet vattenbaserad oljefärg, som har funnits så pass länge att den nog kan anses vara mogen och beprövad. Den har dock samma nackdel som alla andra vattenbaserade färger att den ändrar kulör när vattnet dunstar. Dessutom är den inte lämplig att använda utomhus när det regnar, vilket jag sett handfasta exempel på när målarvänner till mig haft sådan färg. :)
Kvasir

Inläggav trémula » 2011-03-13 22:14:17

Ok Kvasir, intressant!

Brukar du måla i samma rum som du spenderar resten av ditt liv(sova,äta)?
Har du tavlor på gång just nu?
Vad gör du av tavlorna när dom är klara? Säljer du?
trémula

oljemåla!

Inläggav Rest is best » 2013-08-09 8:09:26

Min erfarenhet av oljemåleri är att det är förbannat svårt. Vad jag däremot fastnat för och utvecklat är att måla med torrpastellkritor. De möjliggör att man kan teckna och måla på en och samma gång vilket jag tycker är ett otroligt fritt och härligt sätt att uttrycka sig på och arbeta med.
Rest is best
Inaktiv

Anslöt: 2012-11-08

oljemåla!

Inläggav kiddie » 2013-08-09 22:00:04

Skitgammal tråd men skulle vilja uppmuntra dem som vill måla i olja att börja med akryl. Fördelarna är att färgen torkar fort, man kan lägga nya lager utan att det blir geggigt. Färgen är nästintill luktfri, det räcker med att vädra ut efteråt så är det bra. Dessutom behövs inte terpentin, linolja, lacknafta osv. Färgen är spädbar i vatten och penslar tvättas i vatten. Konsistens är väldigt lik oljefärg.

Nackdelar är att... jag tycker oljefärg luktar inspirerande. :) Ibland kan det kännas som att akrylen torkar för snabbt. Glömmer man tvätta en pensel är den körd. Den blir till en pinne med plast på.

Så, ja jag har en lite annan uppfattning än Kvasir. Men det handlar ju om att testa och se vad man gillar.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

oljemåla!

Inläggav Kahlokatt » 2013-08-10 16:37:33

Haha, jag fick totalt hjärnsläpp när jag såg rubriken på den här tråden och tänkte "Oljemåla? Ligger det i Småland?" :lol: :-)051
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

oljemåla!

Inläggav Nibor » 2013-08-10 16:49:49

Kahlokatt skrev:Haha, jag fick totalt hjärnsläpp när jag såg rubriken på den här tråden och tänkte "Oljemåla? Ligger det i Småland?" :lol: :-)051

Jag tror jag förstår:
Du trodde det fanns en ort som heter Oljemåla?
Nibor
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-12-30

oljemåla!

Inläggav Kahlokatt » 2013-08-10 16:56:25

Nibor skrev:
Kahlokatt skrev:Haha, jag fick totalt hjärnsläpp när jag såg rubriken på den här tråden och tänkte "Oljemåla? Ligger det i Småland?" :lol: :-)051

Jag tror jag förstår:
Du trodde det fanns en ort som heter Oljemåla?

Ja, som Duvemåla, typ.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

oljemåla!

Inläggav Richard » 2013-08-11 13:03:58

Jag målar med både akryl- och oljefärg på min sysselsättning. Akryl är lite enklare, o jag grundar alltid tavlorna med akryl. Men med oljefärg är det lättare att få färgerna "att smälta in" i varandra bättre.

EDIT: Här har jag målat Diablo i endast akrylfärg:
Bild

Och liemannen, i mestadels oljefärg (bakgrunden o månen är dock akrylfärg):
Bild
Richard

Anslöt: 2005-10-12

oljemåleri

Inläggav Rest is best » 2013-08-13 23:06:17

Hej!

Jag undrar om det finns fler här inne på forumet som gillar att måla med oljefärger? :-)Happy

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
Rest is best
Inaktiv

oljemåla!

Inläggav Rest is best » 2013-08-13 23:43:03

Målningen föreställande liemannen tycker jag är cool!
Rest is best
Inaktiv

oljemåla!

Inläggav kiddie » 2013-08-14 8:21:27

Snyggt!

När jag gick på målarkurs, alltså inte för tavlor utan väggar o sånt, så sades det att det går bra att lägga oljebaserad färg under och akrylatfärg uppepå. Men inte tvärtom för då kan det flaga. Hur är det med konstnärsfärger?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Att oljemåla

Inläggav Rest is best » 2013-08-18 20:16:27

Med konstnärsmaterial är det akryl under och olja över. Man kallar det att man målar från magert till fett.
Rest is best
Inaktiv

Återgå till Intressanta intressen

Logga in