Vad kan man få för hjälp?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad kan man få för hjälp?

Inläggav Gafsan » 2011-02-15 22:39:23

Jag har en färsk AS-diagnos som jag informerat min arbetsgivare om. Det var arbetsrelaterade problem som i första hand ledde till att jag sökte utredning.

Nu är frågan - vad kan jag ha för nytta av diagnosen? Självklart är det jättepositivt för både mig och arbetsgivaren att veta vad det är som gör att vissa saker inte funkar så bra, och jag antar att vi får sätta oss ner och försöka hitta fungerande arbetsmetoder. Men kan man ha någon mer nytta av diagnosen? Jag har erbjudits en kontakt hos habiliteringen men när jag tittar på deras hemsida så verkar "arbetsterapi" mest handla om hushållsarbete och sånt har jag inga större problem med.

Någon som vet hur man gör för att AS-anpassa arbetssituationen? Finns det några hjälpmedel/"metoder" etc etc som är vettiga?
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-15 23:02:34

Det går inte att säga att X och Y är vettigt medan Z inte är det, det beror ju på DINA lättheter och svårigheter. Själv har jag fått ett kedjetäcke, en Time timer och en timstock av haben och alla används flitigt. Annan hjälp var jag inte betjänt av, det kändes inte som jag tillhör deras målgrupp riktigt.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav pjask » 2011-02-16 0:15:43

Jag fick hjälp av habiliteringen med att få reda på vad jag kunde få för hjälp. Det var väldigt nyttigt och har resulterat i flera olika typer av stöd, såväl mänskliga som tekniska.

Det kan alltid vara en idé att fråga just den habilitering som är ansvarig för det område där just du bor.
pjask

Anslöt: 2009-11-01

Inläggav Parvlon » 2011-02-16 0:24:32

Läste nånstans häromdagen att man ska få den hjälpen som krävs för att man ska fungera/(och känna sig?) som en NT. Det är nog ganska mycket och stora skillnader m.ao.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Marabou » 2011-02-16 14:01:00

Hur skulle du vilja att din arbetssituation såg ut? Vad skulle du vilja förändra? Dina behov styr vem du ska kontakta för att få dem tillgodosedda.

Om du t.ex. behöver ett enskilt arbetsrum istället för att sitta i ett kontorslandskap så kanske arbetsgivaren blir mer motiverad att ordna detta nu när du har ett bevis (diagnosen) för dina behov.

En annan sak som är bra med en diagnos är att om du jobbar heltid, men egentligen bara orkar jobba deltid, så kan du få rätt till ersättning från Försäkringskassan för de procent du inte kan jobba.

Bland annat.

Sen kan det ju vara bra att be habiliteringen om att du får en bra översikt över deras insatser och hjälpmedel så att du lättare kan se om de erbjuder något som kan vara bra för dig och som du kan dra nytta av.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Inläggav barracuber » 2011-02-16 14:15:40

Marabou skrev:En annan sak som är bra med en diagnos är att om du jobbar heltid, men egentligen bara orkar jobba deltid, så kan du få rätt till ersättning från Försäkringskassan för de procent du inte kan jobba.

[OT]

Det där är min dröm. Jobba deltid och få ersättning för resten pga mina diagnoser.

Jag vill gärna tro att det du skrev fortfarande gäller men skräms av allt jag läser och hör.

Det har ju hårdnat kan ju vem som helst konstatera genom att följa media.

Som min fru sa till mig häromdagen:

"När inte ens cancersjuka får vara sjukskrivna, hur ska då du med din Asperger kunna inbilla dig det??"

[/OT]

@Gafsan

Mina huvudsakliga problem ligger också inom arbetsområdet (även om jag på vissa sätt känner mig underlägsen även privat).

Jag fick mina diagnoser i december 2010 och har hittills inte orkat kontakta habiliteringen. I mitt fall ska jag vända mig till Göteborg då jag bor i en grannkommun.

Blev inte direkt mer motiverad när jag tar del av om andras erfarenheter av dem.

Admin
Tog bort en länk.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Marabou » 2011-02-16 14:23:33

Att jobba deltid och få ersättning från F-kassan resten av tiden är min dröm också, barracuber. Jag hoppas, hoppas, hoppas att det kan bli möjligt efter min utredning. Men jag oroar mig också för att det inte ska vara möjligt pga av de nya, stenhårda reglerna :?
Marabou

Inläggav Sammelsurium » 2011-02-16 14:41:39

Marabou skrev:En annan sak som är bra med en diagnos är att om du jobbar heltid, men egentligen bara orkar jobba deltid, så kan du få rätt till ersättning från Försäkringskassan för de procent du inte kan jobba.

Jag var på möte med en arbetsterapeut i veckan med förhoppning att få fram en sådan lösning.

Som jag fick förklarat det så krävs det att man först blir sjukskriven på t. ex 25% av en läkare. Efter att man varit sjukskriven en längre tid kan föräkringskassan kopplas in och efter att de har konstaterat att man inte kan lösa problemen på annat sätt, t. ex genom att anpassa arbetsplatsen, kan man få permanent deltidssjukskrivning.
Arbetsterapeuten beskrev det som en väldigt långdragen och tung process.

I princip kan FK kräva att man istället ska byta jobb istället, men med rätt läkarutlåtande och en diagnos i ryggen har man tydligen en hyfsad chans.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav barracuber » 2011-02-16 15:14:00

Tack för infon, Sammelsurium! Låter trots att lite hoppfullt!

Bara att man bland annat här har läst en del åsikter om att enbart en diagnos Asperger inte längre "räcker".... åtminstone inte för heltidssjukskrivning (vilket ju egentligen heller inte är något att sträva efter normalt sett).

Nu har iofs jag även GAD och misstänkt ADD.. :?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Marabou » 2011-02-16 16:58:12

Sammelsurium skrev:

Jag var på möte med en arbetsterapeut i veckan med förhoppning att få fram en sådan lösning.

Som jag fick förklarat det så krävs det att man först blir sjukskriven på t. ex 25% av en läkare. Efter att man varit sjukskriven en längre tid kan föräkringskassan kopplas in och efter att de har konstaterat att man inte kan lösa problemen på annat sätt, t. ex genom att anpassa arbetsplatsen, kan man få permanent deltidssjukskrivning.
Arbetsterapeuten beskrev det som en väldigt långdragen och tung process.

I princip kan FK kräva att man istället ska byta jobb istället, men med rätt läkarutlåtande och en diagnos i ryggen har man tydligen en hyfsad chans.

Det låter ju lite hoppfullt iallafall, om än krångligt :? Gäller det här endast permanent sjukersättning eller vet du om det är samma process för att få aktivitetsersättning på deltid? Jag skulle vilja ha aktivitetsersättning på kanske 50% under en begränsad period, typ två år eller så. Undrar om det är lika krångligt...
Marabou

Inläggav Sammelsurium » 2011-02-16 17:53:25

Jag lade fram önskemål om 25% varaktig sjukersättning, så informationen jag fick baserades väl på det, men samtidigt lät det som om det här var de generella reglerna.
FK måste väl blandas in om det gäller längre sjukperioder än två veckor?

Samtidigt misstänker jag att man från FKs sida tar lättare på att sjukskriva under en begränsad tidsperiod, vilket kanske underlättar i ditt fall.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Marabou » 2011-02-16 18:34:04

Okej, tack för svaret! Jag får se hur det går. Först och främst ska jag påbörja utredningen och göra klart den så får vi se var jag landar efter det. En sak i taget, vilket inte precis är min starka sida :lol:
Marabou

Inläggav Gafsan » 2011-02-19 20:26:19

Tack för alla svar... även om jag inte känner mig direkt klokare... ;)

Jobbar deltid gör jag redan, eftersom jag jobbat deltid sen äldste sonen föddes. Jag har egentligen aldrig jobbat heltid eftersom jag blev gravid rätt snart efter att jag börjat jobba efter min examen, och om jag skulle orka det vet jag inte. Det beror ju på hur bra man lyckas "Gafs-anpassa" mina arbetsuppgifter :)

Egentligen är det jättefånigt, alla andra på min avdelning verkar vilja visa framfötterna, köra sina egna projekt, helst med nyutveckling, och slippa ifrån allt repetitivt och okreativt "tråkarbete". Jag vill så långt det bara går slippa behöva vara kreativ. Kanske kan bli "avdelnings-slav" och göra allt det som de andra inte har lust med helt enkelt? ;)
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav nano » 2011-02-20 5:32:51

Du är ju den perfekta personen att kombinera med någon som startar projekt men inte kommer i mål :)
Två som gillar var sin del :)

Du är ju alla arbetsgivares dröm, en färdigställare, någon som gör det som oftast är svårt att få någon att göra.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Marabou » 2011-02-22 18:24:53

Gafsan skrev:Tack för alla svar... även om jag inte känner mig direkt klokare... ;)

Jobbar deltid gör jag redan, eftersom jag jobbat deltid sen äldste sonen föddes. Jag har egentligen aldrig jobbat heltid eftersom jag blev gravid rätt snart efter att jag börjat jobba efter min examen, och om jag skulle orka det vet jag inte. Det beror ju på hur bra man lyckas "Gafs-anpassa" mina arbetsuppgifter :)

Egentligen är det jättefånigt, alla andra på min avdelning verkar vilja visa framfötterna, köra sina egna projekt, helst med nyutveckling, och slippa ifrån allt repetitivt och okreativt "tråkarbete". Jag vill så långt det bara går slippa behöva vara kreativ. Kanske kan bli "avdelnings-slav" och göra allt det som de andra inte har lust med helt enkelt? ;)

Du och jag kanske skulle starta något ihop? :D Jag: kreativ men får aldrig det tråkiga gjorda. Du: gillar det "tråkiga" men tycker inte om att vara kreativ. Perfekt ju :lol:

Just det, jag behöver någon som kan planera och ge tydliga instruktioner också :P
Marabou

Inläggav Fredrik » 2011-02-22 19:30:25

1. Prata med ditt fackförbund. Berätta hur situationen är. De flesta fackförbund har något ombudsman som är riktigt bra på Försäkringskassans regler.

2. Det skrev om tidigare i tråden att F-kassan kan be dig byta jobb. Vet att om man är sjukskriven till hundra procent så blir du i dagsläget tvungen att säga upp dig efter 180 dagar. Med andra ord, gör inget innan du pratar med någon kunnig på ditt fackförbund. Det är enbart ditt fackförbund av alla kontakter du kan få hjälp av som står på din sida som arbetstagare. Alla andra såsom vården etc har sina mål med de råd de ger.

3. Tänk på när du ser hur många procent du får i inkomst att de siffrorna inte alls är så enkla som det ser ut. Tex är 80% från 15 sjukdagen inte alls 80% utan lägre. Aktivitetsersättningens % nivå bygger på andra siffror än de pengar man får innan.

4. Ta kontakt med en förtroendevald försäkringsrådgivare som kan ha en medlemskvart med dig och gå igenom dina kollektivavtalsförsäkringar.

5. Tänk på att en arbetsgivare ser vinst som prio 1. Inte att du ska må så bra som möjligt. Bra att tänka på under ett samtal, utan att för den delen säga vad du ska berätta för honom/henne.

Lycka till och hoppas det ordnar sig till det bättre :)
Fredrik

Anslöt: 2007-06-26

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in