Avsluta LSS-insatser

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Avsluta LSS-insatser

Inläggav blue30 » 2011-02-14 2:03:03

Hej!

Jag bor i Eskilstuna, Sörmland

Undrar vart man vänder sig för att avsluta all insats/kontakt inom LSS?

Hur gör jag för att säga i från den LSS handläggare jag har?

Hoppas på svar!


Moderator: Kompletterade rubriken.
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Inläggav Miche » 2011-02-14 2:09:49

Sökte på www.eskilstuna.se och svaret är beroende på om du fyllt 20 eller inte...

Om du är yngre än 20 ska du kontakta Barn- och utbildningsförvaltningen annars är det hos vuxenförvaltningens LSS-handläggare som du begär det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav blue30 » 2011-02-14 2:44:22

Hej!

Jag har en LSS handläggare tilldelad men jag känner att jag inte vill ha hennes hjälp längre och heller inte som sagt ha kvar någon kontakt/insats inom LSS överhuvudtaget.

Tyvärr så respekterar hon inte det utan fortsätter arbeta med mig.

Känner att jag vill säga i från med mer kraft.

Jag har fyllt 30 år

Så hur går jag tillväga när jag kontaktar vuxenförvaltningens LSS-handläggare angående mina önskemål?

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Inläggav Miche » 2011-02-14 2:46:33

Du kan prova att skicka ett meddelande från denna sida.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav blue30 » 2011-02-14 3:10:34

Hej i gen!

Jag skickade precis ett mail via deras e-post formulär och väntar på svar.

Fick kämpa i nästan ett år för att dom skulle respektera att jag inte längre ville ha kvar mitt boendestöd,

Bor i egen lägenhet med eget hyreskontrakt.

Hoppas verkligen jag får mina vilja i genom annars vet jag inte vart jag ska vända mig?

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Inläggav Parvlon » 2011-02-14 3:48:22

Jag hade ringt polisen om jag inte hade haft ork eller styrkan att putta ut dem.

Har de nyckel? Isf kan du sätta dit ett extra lås. Stör mig oxå på folk som inte fattar och jag tror att de förväntar sig att man jävlas tillbaka lite. Dock kan de nog inte läsa dina tankar..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav emer2 » 2011-02-14 4:04:14

Får man fråga varför?
Kan ju vara bra att veta, så man vet vad man ska akta sig för.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav blue30 » 2011-02-14 4:26:54

emer2 skrev:Får man fråga varför?
Kan ju vara bra att veta, så man vet vad man ska akta sig för.


Det jag vill som sagt är att få min vilja i genom dvs avsluta alla insatster inom LSS och även göra avslut med den LSS handläggare jag har.

Jag skrev ett mail till den LSS handläggare jag har och förklarade mina önskemål.

Hoppas få svar på det mailet jag skickade via Vuxenförvaltningens e-post formulär.
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Inläggav emer2 » 2011-02-14 4:42:32

Jo, den biten förstod jag. Vet inte själv hur man ska gå till väga för att säga upp det.
Jag undrade bara varför du var så missnöjd med insatsen att du nu vill bli av med den.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Lilla Gumman » 2011-02-14 11:25:13

Hej!

Om du känner att du klarar dig själv, stå på dig. Ansträng dig lite extra för att ha det välstädat och ha ett möte med LSS-handläggaren i ditt hem. Visa att du klarar dig utan LSS-insatser i hemmet.

Om du har en kontaktperson, är det bara att göra upp att du inte längre vill träffa honom/henne och avsluta kontakten den vägen. Vanligtvis är man kontaktperson på ett år i taget, och när det är dags att förnya det hela så gör inte din kontaktperson det om ni har kommit överens om att inte ses mera.

Har du daglig verksamhet är det bara att prata med det ställe du är på och säga att du vill sluta. Kräver din dagliga verksamhet ett möte så gå på det mötet och säg att du tänker sluta för alltid. Sedan går du inte dit mera.

Jag fattade det som att du har lyckats bli av med boendestödet. Om inte, så var tydlig och säg till boendestödet när de kommer att du inte behöver någon hjälp. Är det svårt att få boendestödet att förstå detta och de inte går sin väg förrän tiden är ute, se till att inte vara hemma när de kommer.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav blue30 » 2011-02-14 13:09:45

Lilla Gumman skrev:Hej!

Om du känner att du klarar dig själv, stå på dig. Ansträng dig lite extra för att ha det välstädat och ha ett möte med LSS-handläggaren i ditt hem. Visa att du klarar dig utan LSS-insatser i hemmet.

Om du har en kontaktperson, är det bara att göra upp att du inte längre vill träffa honom/henne och avsluta kontakten den vägen. Vanligtvis är man kontaktperson på ett år i taget, och när det är dags att förnya det hela så gör inte din kontaktperson det om ni har kommit överens om att inte ses mera.

Har du daglig verksamhet är det bara att prata med det ställe du är på och säga att du vill sluta. Kräver din dagliga verksamhet ett möte så gå på det mötet och säg att du tänker sluta för alltid. Sedan går du inte dit mera.

Jag fattade det som att du har lyckats bli av med boendestödet. Om inte, så var tydlig och säg till boendestödet när de kommer att du inte behöver någon hjälp. Är det svårt att få boendestödet att förstå detta och de inte går sin väg förrän tiden är ute, se till att inte vara hemma när de kommer.

Hälsningar

Lilla Gumman


Hej i gen!

Det har varit en lång resa och har ibland nästan känt mig lite elak då jag har fått vara väldigt tydlig angående mina önskemål.

Boendestöd har jag inte kvar utan bor i egen lägenhet med eget hyreskontrakt.

Fick ett mail nui morse från en chef på vuxenförvaltningen att LSS handläggaren redan har avslutat mina insatser inom LSS

Känner mig redo att stå på egna ben även om det samtdigt känns tufft.
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Inläggav nano » 2011-02-15 3:32:26

Jag tror de faktiskt oftast gör bra när de försöker finnas kvar men frågan är bara hur, jag har nämligen hört från annan forumist som blivit av med hjälpen bara för att denne missat möten och då snabbt fått brev om att lss kontoret tagit det som om allt löst sig och att denne inte behöver hjälp när det egentligen var så att hjälpen behövdes som mest just då.

Men kan man själv säga att man inte vill ha hjälpen och vill klara sig själv så tycker jag defenetivt att de får ta o låta en försöka.
Lyckas man så är det ju bara bra för alla inblandade.
De har ju ingen rätt att pressa sig på liksom.

Antar att de upplyst om att du är varmt välkommen tillbaka om du vill eller skulle behöva i framtiden?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Juddy » 2011-02-15 12:03:56

Du är under inga omständigheter tvingad att ta emot LSS-insatser eller vara inskriven vid vuxen-hab om man inte vill. Diagnos eller inte så kan du säga nej till det.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in