I rymden finns inga känslor (långfilm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Ska ni se filmen?

Omröstningen slutade 2010-09-18 9:50:53

Absolut!
23
26%
Kanske
38
43%
Nej
28
31%

Antal röster : 89

Inläggav Pemer » 2011-01-31 20:00:56

Ah, du har sett den nu? Skönt!
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Pemer » 2011-01-31 20:34:13

Jaha, och sedan glömde jag bort det där med 12000 ändå. Inlägget med stillbilderna ur filmen blev mitt 12.000:e inlägg.
Pemer

Inläggav jorand » 2011-01-31 23:35:52

Sett filmen nu, klart bättre än jag förväntade mig. Även om man givetvis driver vissa saker väl långt. Får försöka komma över extramaterialet vid tillfälle.

Fast, då jag tillbringat en del av livet i de miljöer där filmen spelas in, så blir det lätt att man försöker lista ut exakt var de befinner sig rent geografiskt istället för själva handlingen. Har exempelvis fiskat/promenerat x antal gånger precis där Simon knuffar ner henne i vattnet...
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Miche » 2011-02-01 13:49:32

Pemer skrev:Några screencaps som smakprov:

Kan du lägga upp på Youtube (de kanske redan finns, i så fall kan väl den som hittar lägga upp här)?

Eller kommer du att bryta mot någon lag?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-03 23:28:56

Pemer skrev:Han som var med i filmen, med mustasch där heter Anders, men har en kompis som heter Fredrik. Du kan säkert ha träffat båda tillsammans! Träffar jag den ene brukar ofta den andre vara med också... :)

(De går ju samma informatörsutbildning bl a.)

Ja just ja, jag och namn = </3
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Zombie » 2011-02-04 0:12:37

Alien skrev:Nu har jag sett inslaget med intervjuer med fem riktiga aspergare också. Kände igen två stycken. Tyckte intervjuerna var bra :-)153

Så de som ser filmen på DVD får dels en rolig komedi, dels möjlighet att få höra hur olika aspergare kan vara (och olika Simon).

Håller med. (Utom att jag inte kan uttala mig om komedin, som jag bara har sett kortversionen av.)

Eloger till Pemer och er andra som styrde om det här!
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ambient » 2011-02-04 18:18:13

Hej!

Har sett filmen 3 gånger nu och förvånas över hur många av Simons beteenden jag känner igen mig i. Kan endast erinra mig om att mitt tyckande var det motsatta när jag såg kortversionen.
Visst var han överdriven men de lyckades träffa in hur jag ofta beter mig; det genomgående logiska tänkandet, fixering vid siffror,vara översensorisk, runda cirklar, favoritfärger, m.m... Jag insåg dessutom vad som menas med att tolka bokstavligt.

Hade fruktansvärt svårt med ett erkännande gällande att jag faktiskt kände igen mig i honom rent tankemässigt då de negativa sidorna lyfts fram så starkt. Jag är tex inte speciellt tid & rutinbunden eftersom jag anpassat mig till samhällets krav.
Har slagit till en tjej för att hon lät mycket... Hon förtjänade det och jag kan även förstå varför Simon slog tjejen när de krockade, visserligen en klar överreaktion men ändock.

Filmen fick upp mitt gamla intresse för rymden och jag är nu ägare av ett prima teleskop. 8)
Ambient
Ny medlem

Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Safek » 2011-02-04 23:22:39

alfapetsmamma skrev:Pemer, du var SÅÅÅ bra! Alla var bra och trevliga och roliga att höra på, men vad stolt jag var över dig! :)

Så nu har även jag sätt filmen...som jag tyckte var ganska rolig och charmig- och kände mig ganska så bra igen i Simon- till trotts att jag på inga sätt har samma problematik/behov....Tyckte det med rymdfärjan var super- varför har jag inte tänkt på det själv ;)

Pemer var otrolig bra, och jag är tacksam jag köpte DVD'en =)
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Inläggav Furienna » 2011-02-05 16:34:18

Eh... Jag har fortfarande bara sett kortfilmsversionen, men jag har mycket svårt att tro, att långfilmsversionen ska vara så mycket bättre. Kortfilmsversionen spred stor okunskap om AS, och även som komedi var den totalt misslyckad, för den är inte det minsta rolig. Och jag tror knappast att långfilmsversionen rättade till dessa fel.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Safek » 2011-02-05 19:54:46

Furienna skrev:Eh... Jag har fortfarande bara sett kortfilmsversionen, men jag har mycket svårt att tro, att långfilmsversionen ska vara så mycket bättre. Kortfilmsversionen spred stor okunskap om AS, och även som komedi var den totalt misslyckad, för den är inte det minsta rolig. Och jag tror knappast att långfilmsversionen rättade till dessa fel.

Vad tycker du var fel?
- Själv har jag varken sådana behov till rutiner, och jag är nog 343 gånger bättre än Simon ;) - men även om jag inte har liknande handlingar/gärningar/beteende- så tyckte jag filmen åtminstone gav en viss inblick hur jag fungerar i mitt huvud. Filmen handlade om en person med typ alla asperger drag man kan ha- klart det blir överdrivet- det är ju en komedi (inte en fakta film- utan fiction)...Min fru sa 3-4 gånger under filmen "ah- det där känner jag igen från dig- du gör ju likadant!"- jag skrattade gott- lite självdistans för man ju ha ;) .

- Så komedi/fiction...och det var väl därför de la till intervjuer/extra material med Pemer & Co - för att visa på att aspies inte precis är som huvudrolllinhavaren i filmen?? -- Med lite mer "fakta".

Vad tyckte du själv var så dåligt?- Och precis vad tyckte du var fel?
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Inläggav Disorder » 2011-02-08 17:41:41

Furienna skrev:Eh... Jag har fortfarande bara sett kortfilmsversionen, men jag har mycket svårt att tro, att långfilmsversionen ska vara så mycket bättre. Kortfilmsversionen spred stor okunskap om AS, och även som komedi var den totalt misslyckad, för den är inte det minsta rolig. Och jag tror knappast att långfilmsversionen rättade till dessa fel.

Långfilmsversionen är mycket bättre. Tänkte precis som du tidigare. Kan rekomendera dig att se hela filmen. Stor skillnad mot novellfilmen.

Sedan var det kul att se Pemer live. :D
Disorder

Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Lordthj » 2011-02-13 2:43:37

Gillade filmen, även om Aspie-karaktären var lite overkill. Men det är väl inte ovanligt inom komedi-filmer/serier (som i t.ex. The big bang theory).

Intervjuerna var väldigt intressanta. Skulle verkligen uppskatta fler tips på videos där människor med AS blir intervjuade/får berätta lite mer om sig själva och sin diagnos o.s.v., (uppskatta är nog en underdrift, menar egentligen älska det).

:wink:
Lordthj

Anslöt: 2011-02-12

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-13 12:44:27

Lordthj skrev:Intervjuerna var väldigt intressanta. Skulle verkligen uppskatta fler tips på videos där människor med AS blir intervjuade/får berätta lite mer om sig själva och sin diagnos o.s.v., (uppskatta är nog en underdrift, menar egentligen älska det).

:wink:

Sök på Aspergers syndrome på Youtube så kan du sen sitta och titta i dagar om inte veckor... ;)
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-13 15:39:00

Har inte sett långfilmen, bara kortisen. Och jag vet inte om jag har svarat i denna tråd innan.

Men NAMNET känns väldigt dumt valt. Ok att man inte kan framställa alla aspergare korrekt i ngn film där man ska skildra en person, men NAMNET antyder att aspergare saknar känslor.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav gemini » 2011-02-13 20:40:31

Jag tyckte filmen var ganska underhållande. Visst kunde man känna igen sig lite i beteéndet, även om det var väldigt överdrivet.

Jag skulle vilja ha Simons pin där det står "Rör mig inte jag har Asperger" även fast jag inte är speciellt känslig för beröring.
gemini

Anslöt: 2010-12-11

Inläggav jorand » 2011-02-13 21:03:10

Bror Duktig skrev:Men NAMNET känns väldigt dumt valt. Ok att man inte kan framställa alla aspergare korrekt i ngn film där man ska skildra en person, men NAMNET antyder att aspergare saknar känslor.

Åtminstone att de/vi har svårt att hantera dem. Vilket ju är sant.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Fenren » 2011-02-13 21:06:24

jorand skrev:
Bror Duktig skrev:Men NAMNET känns väldigt dumt valt. Ok att man inte kan framställa alla aspergare korrekt i ngn film där man ska skildra en person, men NAMNET antyder att aspergare saknar känslor.

ja, och det antyddes ju i slutet att de fanns där
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-14 21:58:35

gemini skrev:Jag tyckte filmen var ganska underhållande. Visst kunde man känna igen sig lite i beteéndet, även om det var väldigt överdrivet.

Jag skulle vilja ha Simons pin där det står "Rör mig inte jag har Asperger" även fast jag inte är speciellt känslig för beröring.

Du får göra en på knapp.nu
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-14 22:31:29

Fenren skrev:
jorand skrev:

ja, och det antyddes ju i slutet att de fanns där

Känslan jag fick var ungefär "i rymden slipper man i alla fall känslor" - att man inte vill ha med andras känslor att göra och inte har några egna. Typ så.

Det räcker troligtvis inte (för de som tolkar som ovan) att det antyds i slutet eftersom det är fler som läser titeln än ser filmen, och eftersom intrycket av filmen skulle kunna vara att han fick mer känslor för att han blev "normalare" och "friskare".

Har inte sett långfilmen dock, bara kortisen.
Bror Duktig

Inläggav Zombie » 2011-02-14 23:39:11

Håller med BD. Ur aspergerupplysningssynpunkt är namnet en riktig fördomsbekräftande dundermiss och skulle ha varit det likgiltigt hur mycket den innebörd man naturligt tolkar in i det hade vederlagts inne i filmen.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kahlokatt » 2011-02-14 23:44:32

Och eftersom allt vi känner till faktiskt befinner sig i rymden, finns det alltså känslor där. :-)196
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Pemer » 2011-02-15 0:09:48

Kahlokatt skrev:Och eftersom allt vi känner till faktiskt befinner sig i rymden, finns det alltså känslor där. :-)196

Exakt! :)
Pemer

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-15 11:12:30

Kahlokatt skrev:Och eftersom allt vi känner till faktiskt befinner sig i rymden, finns det alltså känslor där. :-)196

:D
Bror Duktig

Inläggav Furienna » 2011-02-17 7:52:31

Safek skrev:

Vad tycker du var fel?
- Själv har jag varken sådana behov till rutiner, och jag är nog 343 gånger bättre än Simon ;) - men även om jag inte har liknande handlingar/gärningar/beteende- så tyckte jag filmen åtminstone gav en viss inblick hur jag fungerar i mitt huvud. Filmen handlade om en person med typ alla asperger drag man kan ha- klart det blir överdrivet- det är ju en komedi (inte en fakta film- utan fiction)...Min fru sa 3-4 gånger under filmen "ah- det där känner jag igen från dig- du gör ju likadant!"- jag skrattade gott- lite självdistans för man ju ha ;) .

- Så komedi/fiction...och det var väl därför de la till intervjuer/extra material med Pemer & Co - för att visa på att aspies inte precis är som huvudrolllinhavaren i filmen?? -- Med lite mer "fakta".

Vad tyckte du själv var så dåligt?- Och precis vad tyckte du var fel?

Jag har redan sagt det tidigare i tråden. Men den är ganska lång nu, så jag ger väl en kort sammanfattning: Simon i den här filmen har säkert någon autistisk störning, men det är inte Aspergers syndrom. För vi är väl på gott och ont trots allt "normalare" än så? Så de har inte framställt AS korrekt i den här filmen. Visserligen kan det vara svårt att göra det, men nog kan det göras bättre än så här?
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in