Äntligen, kanske lite (artikelserie om Aspergers)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-11 17:39:12

Varken Lotta Abrahamsson, Gunilla Brattberg eller nån annan riks-aspie är representativ för alla aspisar så det är alltid synd att säga Vi med AS är si och så, om det inte handlar om det mest generella eller grundläggande i diagnoskriterier och man uttrycker sig försiktigt.

Om ens då (eftersom diagnoskriterierna är utformade för småkillar och inte t ex medelålders damer, bara som en sak. Plus att mycket vanliga saker som perceptionsskillnader inte är diagnoskriterium.)

Lotta har dubbel diagnos (AS och ADHD) och Brattberg verkar vara behäftad med ett stort mått tungsinne (diagnostiserbart vet jag inte om det är, men väldigt påtagligt när man läser hennes böcker), det är bara några av de saker som skiljer dem från ett gäng med andra.

Förutom det faktum att de båda två varit framgångsrika med somligt och kunnat kompensera för vissa svårigheter med hjälp av bl. a de ekonomiska tillgångar som denna relativa framgång givit. Samt "valt bort" somligt som andra inte valt bort och därmed satt sig i en annan sits (tänker på familj, i Brattbergs fall).

Tycker iaf det är kul att det kommer fram några som varken är kufiska datagenier eller presumtiva seriemördar-ensamvargskarlar, utan medelålders damer med ganska "normal" livsföring (vad gäller jobbande, boende osv) men ändock lika ojämn begåvningsprofil som en del av oss.

Det är bra att visa att man kan se så vanlig ut och vara "vanlig" på en del sätt men absolut inte på andra. Vilket iofs också gäller en massa andra människor som friska och mindre friska NTs.. Allt är ju inte AS eller inte AS liksom.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sam » 2011-02-11 18:04:56

Zombie skrev:************
Fast en hel del kan vara reporterns fel, som lägger upp hennes yttranden i viform tillsammans med dem i jagform så att man som normalläsare knappast kan undgå att blanda ihop dem.


Vilket nog är ganska troligt.


Nu förstår jag vad du såg och hur tu tänkte om artikeln.
Trots allt så gillar jag den just för att den faktiskt visar att även om man har AS så är faktiskt inte livet omöjligt, även om det avviker på visa sätt från hur ett vanligt liv brukar se ut för många
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Zombie » 2011-02-11 19:29:24

Sam skrev:Trots allt så gillar jag den just för att den faktiskt visar att även om man har AS så är faktiskt inte livet omöjligt, även om det avviker på visa sätt från hur ett vanligt liv brukar se ut för många

Jo, det behöver framhållas. Hoppas bara de tar med olika exempel i fortsättningen. Och gärna även olika exempel på aspergare som har fått livet gjort till ett helvete i onödan och som inte är känsloflacka manliga datanördar. (alfapetsmammas kritik mot diagnoskriterierna ovan är väldigt relevant och borde vi framföra med kraft. Vad jag kan påminna mig utan att läsa upp mig så tar de plus minus noll hänsyn till den saken i förarbetena till DSM-V.) Och gärna en utredande artikel om just sådana problem och överhuvudtaget mångfalden bland oss.

Visst, jag vet allt om att vara realistisk. ;) Men låt se om kvällspressen kan göra mer än en hygglig början med det.

************

Såg ingen länk till seriens inledande artikel, så för fullständighetens skull:
http://www.expressen.se/halsa/annabasen ... r-narsynta
(Annars finns länklista till höger om artikeltexterna.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Trampe » 2011-02-12 10:31:45

Och ytterligare en artikel i serien idag..

http://www.expressen.se/nyheter/1.23261 ... lkomna-det
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Inläggav geocache » 2011-02-12 11:20:00

alfapetsmamma skrev:Varken Lotta Abrahamsson, Gunilla Brattberg eller nån annan riks-aspie är representativ för alla aspisar så det är alltid synd att säga Vi med AS är si och så, om det inte handlar om det mest generella eller grundläggande i diagnoskriterier och man uttrycker sig försiktigt.


Precis, jag håller med helt. Och kanske det till och med är på sin plats att "vända på" tänket "det är mer som förenar än som skiljer" oss människor som har Aspergers syndrom. Så tycker åtminstone jag det är.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Artikelserie om Asperger

Inläggav Juddy » 2011-02-12 23:43:21

Har ni sett den artikelserie som Expressen har haft den senaste veckan om Asperger?
Artiklarna är bra skrivna, inget fingerpekande och se-så-hemska-de-med-asperger-är.
http://www.expressen.se/halsa/annabasen/1.2321815/lika-befangt-att-vara-radd-for-personer-med-aspergers-som-for-narsynta
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Zombie » 2011-02-12 23:45:25

Ja, en del av oss, men tack ändå.
Trampe hann före:
http://www.aspergerforum.se/antligen-ka ... 19085.html


Moderator: Slog ihop trådarna.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Juddy » 2011-02-13 0:52:45

Och jag som letade med sök-funktionen först ;)
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Miche » 2011-02-13 0:58:17

Juddy skrev:Och jag som letade med sök-funktionen först ;)

Det är inte lätt att hitta något med sökfunktionen här... :(

Artikelserien är dock väldigt bra, har läst allt (utom den sista tror jag)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk


Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-13 17:41:47



Ville se mer så jag googlade. Här finns ett bildspel, där man kan se svanen och en orm.

http://helahalsingland.se/ovanaker/alft ... ut-origami
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Juddy » 2011-02-13 21:58:35

Jag håller på med origami och jag kan säga att den här pojken är ENASTÅENDE duktig. Många aspergare kan se alla de mönster och de geometrin bakom, det är vad man behöver på den nivån. Det eller en akademisk examen i matematik. Och en hel del avancerade dataprogram.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav barracuber » 2011-02-18 13:29:14

<a target="_blank" href="http://minosa.wordpress.com/2011/02/18/artikelserie-i-expressen-om-aspergers-syndrom/">Alla länkar till hela Expressens artikelserie om Asperger</a>
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in